Spring naar inhoud

- - - - -

Wondjes aan kop + diarree. Advies?

• Log in om te reageren
70 reacties op dit onderwerp
Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#61 Geplaatst 13 november 2013 - 18:33

Bekijk berichtSedes, op 12 november 2013 - 22:16, zei:

Poging 1 :misselijk:

Bijlage IMG_20131112_214448 (Small).jpg

Poging 2: Carnibest met een topping van tonijn :)

Bijlage IMG_20131112_214714 (Small).jpg

"Bleh, rauw voer op m'n vacht :help:  Veel werk ;) "

Bijlage IMG_20131112_214831 (Small).jpg

The end: Carnibest waarvan de topping is opgegeten :p

Morgen poging 2 (of 3) ;)

Zou dit zeker niet mengen met korrels ,zo ga je nooit kunnen zien als het effectief helpt.
Blijven volhouden met kvv.Desnoods verschillende merken proberen....katten kunnen heel kieskeurig zijn.
Hier aten ze vroeger liefste carnibest eend,haaskbarf konijn ,...maar de grote favoriet was tinlo cattery mix.
Tinlo heeft ook makreel,alsook in de cattery mix zit makreel....dat helpt sommige katten toch over de streep trekken die visgeur.
Als ze er echt niet wil van eten ,zou ik een beetje mengen onder natvoer wat ze wel eet...en daarna steeds minder en minder onder mengen,tot wanneer ze compleet over is.
Zo heb ik ze ook overgezet vroeger.
Maar mengen met brokken zeker niet doen !

Veel succes en hou ons op de hoogte ! :)

Sedes
Sedes
  • 801 berichten
  • 1 katten

#62 Geplaatst 22 november 2013 - 22:19

Update'je: De wondjes zijn bijna volledig weg :goofy:
maar deze avond wel weer diarree :(

Het rauwvoer wil ze wel niet eten :( als ik een klein beetje meng door haar tonijn van almo, eet ze zelf de tonijn die er mss mee in aanraking is gekomen niet op.
Kieskeurig geval die poes van mij :)
Het natvoer van het eliminatiedieet (hills z/d en nog een merk) wil ze ook niet eten, dus voorlopig krijgt ze toch nog tonijn van almo.
Gisteren forel gegeven & vandaag diarree (verband? :catscratchhead )

De brokken hills z/d lust ze wel. Ze eet er wel veel meer van dan van haar andere brokken.
'kvermoed dat "hoogwaardige" brokken met veel vlees beter vullen dan die "lege" brokken :p

Het blijft dus nog altijd zoeken... maar Bailey ziet er al beter uit

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#63 Geplaatst 23 november 2013 - 17:26

Bekijk berichtSedes, op 22 november 2013 - 22:19, zei:

Update'je: De wondjes zijn bijna volledig weg :goofy:
maar deze avond wel weer diarree :(

Het rauwvoer wil ze wel niet eten :( als ik een klein beetje meng door haar tonijn van almo, eet ze zelf de tonijn die er mss mee in aanraking is gekomen niet op.
Kieskeurig geval die poes van mij :)
Het natvoer van het eliminatiedieet (hills z/d en nog een merk) wil ze ook niet eten, dus voorlopig krijgt ze toch nog tonijn van almo.
Gisteren forel gegeven & vandaag diarree (verband? :catscratchhead )

De brokken hills z/d lust ze wel. Ze eet er wel veel meer van dan van haar andere brokken.
'kvermoed dat "hoogwaardige" brokken met veel vlees beter vullen dan die "lege" brokken :p

Het blijft dus nog altijd zoeken... maar Bailey ziet er al beter uit
Sedes, misschien heb ik iets voor jou! Zoals ik al schreef moest Nanou heel dringend op de Hills z/d wegens allergie + diarree. Ze heeft de z/d nu jaaaaaren gegeten. Effe denken, ze is nu 4j geworden dus 4j. Aangezien mijn 2e spruit door een andere DA onderzicht + gechipt + de gansen santenboetiek onderzocht is, ben ik dus teruggegaan naar die DA wegens zijn niezen. Enfin voor het verhaal kort te houden. Deze DA zei dat het totaal niet goed was om Nanou zolang op de z/d te laten, wegens gebrek aan eiwitten. Hij heeft mij Royal Canin Hypoallergeen aangeraden (tjah niet geodkoop, soit maar de Hills is iets duurder) aangezien de kitten ook van die Hills smikkelde.(niet genoeg voedzaam voor de kitten, wat ik al dacht). Nu zijn we al een week verder, de hills gemengd met de royal en mirakel!! Nanou haar kakjes zijn hard en volgens mijn goesting moet ze zelfs nogal persen, maar enfin hat is een totale ommekeer. Ik juich hopelijk niet te vroeg want tot nu toe geen allergiereacties(wondjes) te zien en ze lusten het beiden !! :party: :loveshower: :eDance: :cheer: ... je kunt niet voorstellen hoe blij ik ben, surtout voor Nanouwant altijd slappe/platte/diarree kakjes hebben is niet leuk. :goofy:
Dus ik zou aanraden een periode op de z/d volledig en dan overschakelen vraag es aan jouw DA ;)

Bewerkt door marieke v. Damme, 23 november 2013 - 17:28.

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#64 Geplaatst 23 november 2013 - 17:44

Trouwens Sedes, als je wilt geef ik zijn adres door zunne, je vraagt maar. We kunnen maar helpen hé ;)

Sedes
Sedes
  • 801 berichten
  • 1 katten

#65 Geplaatst 23 november 2013 - 17:49

Ik had al (ergens) gelezen dat hills z/d geen "volwaardig" voer is, dus sowieso ben ik niet van plan om het de rest van haar dagen te geven ;)
Ik ga het dus gebruiken om te achterhalen wat de oorzaak is :)

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#66 Geplaatst 30 november 2013 - 13:50

Ik kom ook net van de DA met mijnen Archie, nadat hij ergens "een hard bultje" (waar ik niet mocht aankomen) op zijn kop vlak onder zijn oor opengekrabd had in een open wondje :8
Hij had in de laatste weken nog al zo een "bultje" op zijn kop gehad (maar ik mag er niet naar kijken, hij sprint gelijk in de tunnel of onder mijn bed of achter de bench) maar op een andere plaats.
De DA vermoedt dus ook een voedselallergie.
De laatste weken heb ik wel verschillende andere soorten natvoeding gegeven en de resten van de zakken die ik gekocht had voor de volwassen opvangers (RC Indoor, Hills W/D) maar niets gene rommel hé, allemaal met een goeie samenstelling.

Ik heb nu ook Z/D brokjes besteld en natvoer voor katjes met voedselallergie. De rest van de Indoor ga ik geven aan de dutskes die hier 's nachts rondlopen en in mijn tuinhuis komen schuilen.
Hopelijk is hij er snel weer door. Eigenlijk hoop ik dat de DA fout is en dat het een toevallig wondje was...

Goeie tip Marieke! En fijn dat Nanou na al die jaren goed reageert op de andere mengeling. Als zou blijken dat het echt een voedselallergie is (en geen toevallig wondje die hij opengekrabd heeft), ga ik ook eens kijken om met die RC Hypoallergeen te mengen.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#67 Geplaatst 30 november 2013 - 14:44

Om voedselallergie te diagnosticeren moet je een heel streng dieet geven en enkel dat. Als na weken dat dieet te klachten verdwijnen, dat is dan stap 1. ( de DA weet precies hoe lang dat is, ik kan dat ook wel opzoeken).

Maar dan moet je 1 ding van het oude dieet terug geven. Ook langzaam,  bv 1 nieuw per week of per 2 weken. Komen de klachten terug, dan weet je dat het daaraan ligt.

Maar cruciaal is dat je dit dieet streng opvolgt, anders blijf je niks weten.
Gewoon omdat het met vertraging kan opkomen. Bv je geeft dag 1 x, dag 3 y en dag 4 is er weer reactie. Dan hoeft dat niet van  y te zijn, maar kan dat van x zijn. Maar kan ook van y zijn... Vandaar is het belangrijk om dat langzaam te doen.

Allergiedieet bevat naar mijn weten evenveel eiwitten, maar gehydrolyseerd in kleine stukken zodat ze geen allergie geven. Dus ik vind het raar als dat dan geen volledig voer zou zijn.
Let wel op, sommige allergieën zijn gericht op bestanddelen van de brok zelf. Dat komt niet veel voor, maar het bestaat. Om dat uit te sluiten moet je dan een zelfgemaakt dieet geven, wat niet hetzelfde is als rauw voer.

Veel succes. Het is niet makkelijk om te achterhalen wat de oorzaak is.

Bewerkt door wea, 30 november 2013 - 14:48.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#68 Geplaatst 30 november 2013 - 15:13

Bekijk berichtwea, op 30 november 2013 - 14:44, zei:

Om voedselallergie te diagnosticeren moet je een heel streng dieet geven en enkel dat. Als na weken dat dieet te klachten verdwijnen, dat is dan stap 1. ( de DA weet precies hoe lang dat is, ik kan dat ook wel opzoeken).

Maar dan moet je 1 ding van het oude dieet terug geven. Ook langzaam,  bv 1 nieuw per week of per 2 weken. Komen de klachten terug, dan weet je dat het daaraan ligt.

Maar cruciaal is dat je dit dieet streng opvolgt, anders blijf je niks weten.
Gewoon omdat het met vertraging kan opkomen. Bv je geeft dag 1 x, dag 3 y en dag 4 is er weer reactie. Dan hoeft dat niet van  y te zijn, maar kan dat van x zijn. Maar kan ook van y zijn... Vandaar is het belangrijk om dat langzaam te doen.

Allergiedieet bevat naar mijn weten evenveel eiwitten, maar gehydrolyseerd in kleine stukken zodat ze geen allergie geven. Dus ik vind het raar als dat dan geen volledig voer zou zijn.
Let wel op, sommige allergieën zijn gericht op bestanddelen van de brok zelf. Dat komt niet veel voor, maar het bestaat. Om dat uit te sluiten moet je dan een zelfgemaakt dieet geven, wat niet hetzelfde is als rauw voer.

Veel succes. Het is niet makkelijk om te achterhalen wat de oorzaak is.

Ja, dat was ik van plan om te doen. 't Is zo een beetje gelijk als een allergie testen op mensen en daar heb ik ook wel ervaring mee ('k ben zelf lactose intolerant en da's het resultaat van een gluten intolerantie).
Vandaar dat ik direct genoeg Z/D besteld heb voor alle 5 mijn poezels over te schakelen gedurende een maand tot 6 weken. Daarna ga ik de C/D terug invoeren gedurende 2 weken (naast de Z/D) want daar had hij vroeger nooit of nooit last van. 't Is enkel met het natvoer dat ik de laatste maand wat begon te experimenteren, omdat er zoveel smaken weggevallen waren uit die blikken van Animonda. Achteraf beschouwd ben ik in die periode ook diarree beginnen opmerken. Die is wel van Winston, maar ik kan niet uitsluiten dat Archie ook diarree heeft (gehad). Als je 5 poezels hebt, is het soms puzzelen wie wat heeft.

Die piste van die vlooienallergie vind ik ook wel interessant... Ze krijgen wel maandelijks een pipetje (er kan ook eens 5 weken tussen zitten) maar dat belet niet dat er één of andere vlo haar tanden in mijnen Archie kan gezet hebben hé.

Verder heb ik nog iets gevonden op Zooplus: hennep-olie. 'k Het het niet besteld want wil nu ook niet van alles door elkaar beginnen geven, maar 'k ben er wel nieuwsgierig naar. Heeft er iemand daar al van gehoord?

http://www.zooplus.n...ren/olien/28931

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#69 Geplaatst 30 november 2013 - 15:39

Bekijk berichtSabine2, op 30 november 2013 - 13:50, zei:

Ik kom ook net van de DA met mijnen Archie, nadat hij ergens "een hard bultje" (waar ik niet mocht aankomen) op zijn kop vlak onder zijn oor opengekrabd had in een open wondje :8
Hij had in de laatste weken nog al zo een "bultje" op zijn kop gehad (maar ik mag er niet naar kijken, hij sprint gelijk in de tunnel of onder mijn bed of achter de bench) maar op een andere plaats.
De DA vermoedt dus ook een voedselallergie.
De laatste weken heb ik wel verschillende andere soorten natvoeding gegeven en de resten van de zakken die ik gekocht had voor de volwassen opvangers (RC Indoor, Hills W/D) maar niets gene rommel hé, allemaal met een goeie samenstelling.

Ik heb nu ook Z/D brokjes besteld en natvoer voor katjes met voedselallergie. De rest van de Indoor ga ik geven aan de dutskes die hier 's nachts rondlopen en in mijn tuinhuis komen schuilen.
Hopelijk is hij er snel weer door. Eigenlijk hoop ik dat de DA fout is en dat het een toevallig wondje was...

Goeie tip Marieke! En fijn dat Nanou na al die jaren goed reageert op de andere mengeling. Als zou blijken dat het echt een voedselallergie is (en geen toevallig wondje die hij opengekrabd heeft), ga ik ook eens kijken om met die RC Hypoallergeen te mengen.

Wel ik moet zeggen Sabine, ik had na een tijdje z/d de d/e (denk ik, want er zijn er zoveel hé en het is nu al toch al een poos geleden) gegeven. Pardaf na een kleine week daarvan te eten, aan beide kanten van haar kopje verschillende nieuwe wondjes en veel jeuk. Dus direct gestopt en terug de z/d gegeven tot nu dus .... niet verschieten van de prijs hé, voor 4,5 kg 64euro. Is iets goedkoop dan de Hills. Ik heb intussen wel al gezien dat zooplus die ook verkoopt en af en toe in promotie.

Bewerkt door marieke v. Damme, 30 november 2013 - 15:40.

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#70 Geplaatst 30 november 2013 - 15:52

Ik ga alleszins haar koppeke in het oog houden eens ik de C/D er terug bij geef. Nu weet ik waar ik moet op letten, tot gisteren had ik er geen idee van wat die harde bultjes waren.
Tja, de hogere prijs, dat is zo hé. Aan de andere kant, de DA is ook niet goedkoop en al die medicatie kan niet goed zijn voor mijn schat. Visite, twee prikken, medicatie voor een hele maand en Easypill en ik lag ook aan 60 euro...
De C/D die ze anders krijgen is ook niet zo goedkoop, hoewel ik daar ook altijd die dubbelpakketten koop, zodat het iets goedkoper uitkomt. Maar veel scheelt het niet. Die Prescription Diet lijn van Hills staat maar zelden in reclame, er is daar een pak minder concurrentie voor dan voor de gewone voeding. Ja, alles voor ons poezelkes en hun gezondheid hé ;)

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#71 Geplaatst 01 december 2013 - 09:57

Bekijk berichtSabine2, op 30 november 2013 - 15:52, zei:

Ik ga alleszins haar koppeke in het oog houden eens ik de C/D er terug bij geef. Nu weet ik waar ik moet op letten, tot gisteren had ik er geen idee van wat die harde bultjes waren.
Tja, de hogere prijs, dat is zo hé. Aan de andere kant, de DA is ook niet goedkoop en al die medicatie kan niet goed zijn voor mijn schat. Visite, twee prikken, medicatie voor een hele maand en Easypill en ik lag ook aan 60 euro...
De C/D die ze anders krijgen is ook niet zo goedkoop, hoewel ik daar ook altijd die dubbelpakketten koop, zodat het iets goedkoper uitkomt. Maar veel scheelt het niet. Die Prescription Diet lijn van Hills staat maar zelden in reclame, er is daar een pak minder concurrentie voor dan voor de gewone voeding. Ja, alles voor ons poezelkes en hun gezondheid hé ;)

indeed ! :rub: