Spring naar inhoud

- - - - -

Welke dekkater voor Black Smoke poes

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Mignon
Mignon
  • 3 berichten

#1 Geplaatst 14 oktober 2013 - 05:10

Ik heb een Perzische black smoke poes met oranje ogen en zou haar graag een nestje willen laten krijgen. Eén kitten zou ik dan willen houden, voor de andere(n) zoek ik dan een nieuw thuis. Daarna wil ik mijn poes laten steriliseren.

Ik ben me al een tijd aan het oriënteren, maar kom niet uit het volgende. Welke kleur/type dekkater zorgt voor welke kleur kittens?

De mogelijkheid bestaat namelijk om te gaan voor een Black Silver Shaded dekkater of een Golden Shaded, beide met groene ogen. Maar ik heb geen idee wat voor kittens daar uit voort komen.

Ik vind alle soorten mooi en houd het dus bij één nestje, maar met zoveel invloed wil ik geen gekke lijnen creëren. Wie kan mij dus meer vertellen over welke kleur en type erfelijk dominant is in combinatie met mijn black smoke poes?

henny
henny
  • 1.601 berichten

#2 Geplaatst 14 oktober 2013 - 08:57

Een mooie zwarte of blauwe kater.
Jouw poes heeft oranje ogen dan moet je niet naar een silver of golden shaded gaan, die hebben groene ogen.
Zilver (smoke) vererft dominant maar meestal niet fokzuiver (ligt aan de afstamming) zodat je ook kittens zonder zilver krijgt.

Henny

Mignon
Mignon
  • 3 berichten

#3 Geplaatst 15 oktober 2013 - 01:11

Dank je!

Met een blauwe kater is er kans op zowel zwarte als blauwe kittens?

En hoe zou het gaan met een tabby kater? Is er dan kans op zowel smoke als tabby kittens of zit ik nu helemaal uit de richting te denken?

BestCoonsEver
BestCoonsEver
  • 1.334 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 15 oktober 2013 - 08:37

Er zijn verschillende boekjes met kleurengenetica, waar je heel veel info kan vinden ;) Dan kan je zelf een beetje uitpuzzelen welke kleuren je kan krijgen :)

Bewerkt door BestCoonsEver, 15 oktober 2013 - 08:42.

Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#5 Geplaatst 15 oktober 2013 - 11:58

Bekijk berichtMignon, op 15 oktober 2013 - 01:11, zei:

Dank je!

Met een blauwe kater is er kans op zowel zwarte als blauwe kittens?

En hoe zou het gaan met een tabby kater? Is er dan kans op zowel smoke als tabby kittens of zit ik nu helemaal uit de richting te denken?

Alles is geheel afhankelijk van de stamboom van de tabby kater, Zoek een partner met mooie oranje ogen en die vind je bij blauw en zwart. Als een zwarte kater de verdunning draagt dan krijg je inderdaad zwarte en blauwe kittens maar ook kans op zwart smoke en blauw smoke.

Henny

Mignon
Mignon
  • 3 berichten

#6 Geplaatst 16 oktober 2013 - 23:39

Oke heel erg bedankt!
Ik kwam er even niet uit met de overvloed aan informatie op internet

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#7 Geplaatst 17 oktober 2013 - 09:56

Houd er aub ook rekening mee dat BEIDE ouders hun bloedgroep getest moeten zijn (bij 'verkeerde' bloedgroep kan mams haar kittens vergiftigen), Getest moeten zijn op Kattenaids & kattenleukemie.
En gezien het perzen zijn: HCM ECHO & PKD via Echo  of DNA

Dit alles om zo gezond mogelijke kittens te krijgen & erfelijke afwijkingen zoveel mogelijk uit te sluiten

Bewerkt door Tripkippiej, 17 oktober 2013 - 09:57.