Spring naar inhoud

- - - - -

Felinova Poes Café

• Log in om te reageren
137 reacties op dit onderwerp
Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#106 Geplaatst 06 december 2013 - 11:58

Jammer Tvef maar wel te begrijpen :)

Jaaaa nog een dikke week :p ik zal mijn stembanden al maar insmeren :p

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#107 Geplaatst 06 december 2013 - 12:47

Breng allemaal maar veel centjes mee, want we hebben gene bancontact :p
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sabine2
Sabine2
  • 8.838 berichten
  • 4 katten

#108 Geplaatst 06 december 2013 - 17:51

Bekijk berichtEvyke81, op 06 december 2013 - 12:47, zei:

Breng allemaal maar veel centjes mee, want we hebben gene bancontact :p

Ja, en we hebben veel leuke spulletjes :)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#109 Geplaatst 13 december 2013 - 10:50

vandaag dus gelezen in De Morgen
(nieuw voor mij, maar voor jullie precies al oud nieuws. maar kga het toch plakken :p)

Katten zijn gemeen, gevaarlijk, vervuilend (en toch houden we van hen)
Ze negeren ons vaak compleet, doden 48 miljoen dieren per jaar en hebben de ecologische voetafdruk van een kleine auto. Toch zijn katten de populairste huisdieren in ons land. Komend weekend verzamelen 160 poezenliefhebbers op het eerste Vlaamse kattencongres in de hoop hun huisdier beter te begrijpen.
Katten zijn massamoordenaars. De twee miljoen exemplaren die in ons land rondlopen, verorberen elk jaar 48 miljoen muizen en een onbekend aantal vogels. Natuurpunt monitort de vangst van de kat en noemt hun ecologische impact "erg groot".

Katten zijn milieuvervuilers. De productie van brokjes en forelmousse bezorgt elke kat een ecologische voetafdruk van 0,15 hectare, zo blijkt uit het boek Time to Eat the Dog (2009). Dat is het equivalent van een Volkswagen Golf die elk jaar 10.000 kilometer rijdt, berekende The New Scientist.

Katten zijn vieze beesten. Door zich de hele dag te wassen verspreiden ze bacteriën en parasieten van onder hun staart over hun hele lijf. Dierenartsen aan de Universiteit van Utrecht die de ontlasting van gezonde katten onderzochten, raden ten stelligste af om de dieren mee in bed te nemen.

Katten lijken bovendien asociaal. Ze kruipen graag weg onder de zetel, kunnen niet mee aan de leiband en de krant brengen ze ook al niet.

Persoonlijkheid
Toch is de kat populairder dan ooit, terwijl er minder honden gehouden worden. Hoogopgeleiden hebben vaker een kat, lager geschoolden houden meer honden. "Dat heeft enkel te maken met de tijd die ze in hun job investeren", zegt onderzoeker en psycholoog Yannick Boddez (KU Leuven). Katten vinden het niet erg om alleen te zijn, onderhouden hun eigen vacht en zijn zelfstandiger. "Ze hebben ook persoonlijkheid en dat vinden mensen leuk."

Huisdieren hebben ook een positief effect op het welbevinden van hun baasjes. "Mensen met katten ervaren steun van hun dieren, zijn beter bestand tegen stress en hebben, net zoals andere huisdiereigenaren, een lagere bloeddruk. Het draait allemaal om gehechtheid en sociale steun."

En het uiterlijk: met hun grote ogen, ronde kop, zachte vacht en speelse manieren heeft de kat alles om de mens te vertederen.

Volgens dierenarts Tiny De Keuster (UGent), docent gedrag van gezelschapsdieren, zijn katten wel sociaal. "Oorspronkelijk leefden ze in kleine, hechte groepjes. Maar ze hebben een totaal ander sociaal leven dan honden."

Al is het niet altijd eenvoudig om ze te begrijpen. De eerste editie van 'Poes Cafe' komende zondag was in geen tijd volgeboekt. Honderdzestig kattenliefhebbers en professionals komen ernaartoe in de hoop een inkijk in het hoofd van hun kat te krijgen. Want vaak is die spinnende poes een enigma: vindt ze je leuk of niet? Is ze boos of niet? Voor katteneigenaars is het vaak een vraagteken.

Kopjes geven
De kat kiest haar vrienden dan ook zelf. "Mensen kunnen deel uitmaken van haar groepje. Maar als de kat vindt dat het niet klikt, wordt het niets. Genetica speelt hierin een grote rol. Het karakter van de kat wordt bepaald door de vader. Kwekers spelen hier op in. Een aantal rassen, zoals de ragdoll, zijn zo geselecteerd dat ze erg aanhankelijk geworden zijn. Van een afstandelijke huis-tuin-en-keukenkat kan je geen schootkat maken."

Ziet de kat ons wel graag? Verkeerde vraag, zegt De Keuster. "Ze kunnen wel een sociale band aangaan. Kopjes geven, langs de benen strijken, het zijn vormen van sociaal contact door hun geur te verspreiden." Katten communiceren vooral via geur en visuele signalen. "Daarom denken eigenaars die terugkeren uit vakantie en een vreemde geur meebrengen, dat hun kat 'kwaad' is. Omdat ze hen letterlijk de rug toekeert. Maar voor katten moet het plaatje helemaal kloppen. Zicht en stem zijn onvoldoende, geurherkenning is cruciaal."

Katten zijn dus eigenlijk geweldige dieren. Zolang deuren en vensters dichtblijven om muisjes en vogels te beschermen.

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#110 Geplaatst 13 december 2013 - 13:33

Las het ook net.

Nu klinkt het nog chiquer en kan ik tegen iedereen zeggen dat ik naar een congres ga over kattengedrag :p :d

| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#111 Geplaatst 13 december 2013 - 14:27

Bekijk berichtJo, op 13 december 2013 - 13:33, zei:

Las het ook net.

Nu klinkt het nog chiquer en kan ik tegen iedereen zeggen dat ik naar een congres ga over kattengedrag :p :d

Ja, wij hebben ne mail gekregen dat we de pers niet zelf te woord mogen staan. :d
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#112 Geplaatst 13 december 2013 - 15:39

Heeft er iemand zich ingeschreven maar dan uiteindelijk niet kan komen?

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#113 Geplaatst 13 december 2013 - 15:40

ik heb me ingeschreven maar wil het niet missen ;)

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#114 Geplaatst 13 december 2013 - 15:40

Bekijk berichtSolotje, op 13 december 2013 - 15:39, zei:

Heeft er iemand zich ingeschreven maar dan uiteindelijk niet kan komen?

Anja, jij bent toch zo een lieve!

Geplaatste afbeelding

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#115 Geplaatst 13 december 2013 - 15:41

wie mag er niet binnen mss? :(

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#116 Geplaatst 13 december 2013 - 15:47

Bekijk berichtchatoela, op 13 december 2013 - 15:40, zei:

Anja, jij bent toch zo een lieve!

:oops:

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 13 december 2013 - 15:41, zei:

wie mag er niet binnen mss? :(

Febe een kittenkoper heeft haar vergeten in te schrijven :( nu probeer ik een manier te vinden om haar toch mee binnen te krijgen.

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#117 Geplaatst 13 december 2013 - 15:49

Zal niet gemakkelijk zijn denk ik, op de bevestiging staat nog eens geschreven dat het echt volzet is en dat je zonder bevestiging van inschrijving niet binnen geraakt.....
  Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#118 Geplaatst 13 december 2013 - 15:55

Ja ik weet het, heb haar toch een mail gestuurd met de vraag of er iemand afbelt dat ze mij dan iets zou laten weten,
je kan maar proberen he :)

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#119 Geplaatst 13 december 2013 - 16:02

ik kan mss eens vragen of Nathalie echt gemotiveerd is om mee te gaan of niet...

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#120 Geplaatst 13 december 2013 - 16:13

Ik heb net eens aan Febe gevraagd of ze alleen ook mee wilt of niet want normaal zou haar moeder mee gaan,
dus nog even wachten met vragen, wel lief van jouw Stijn, al moet ze zeker niet haar plaatsje afstaan ;)