Spring naar inhoud

- - - - -

Welke kattenbak kiezen?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Thunderke
Thunderke
  • 726 berichten
  • 6 katten

#1 Geplaatst 17 oktober 2013 - 17:36

Sinds kort hebben wij een Maine Coon in huis van 5 maandje, dus al een groot beestje.
Deze weigert echter op onze kattenbak te gaan en ik denk dat dit komt omdat onze bak (met kap) te klein is voor haar,
De bakken bij de fokker waren echter open bakken dus zou het daar misschien ook aan kunnen liggen.

Liefst zou ik toch bakken hebben met een kap.
Wat is jullie idee hierover en welke bak zouden jullie me aanraden.
We hebben 3 katjes in huis, zouden 4 bakken dan volstaan.
Tot nu toe hebben we er 2 maar dit lijkt me wat weinig voor 3 katten
Indien er nog tips zijn, zijn ze meer dan welkom.

Geplaatste afbeelding

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 17 oktober 2013 - 17:58

Misschien kan je tijdelijk de klep er uit halen ? Ik kan me wel voorstellen dat ze dit 'eng' vindt als ze dit niet gewoon is. Ik heb de kattenbakken van Catit, deze vind ik zelf heel erg handig omdat je niet de volledige kap er moet af halen om het uit te scheppen. Je kan de klep en een stuk van de bovenzijde open klappen. Er is ook een XL versie, ze gaan hier op de gewone en op de grote. Mijn Ragdolls zijn ook niet van de kleinste, maar ik denk dat een XL misschien wel beter is voor een Maine Coon.

http://www.zooplus.n...tmetklep/284817

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 17 oktober 2013 - 17:58

meestal zeggen ze "het aantal katten +1"

en als die main coon gewoon is om op een open bak te gaan, kan het moeilijk zijn voor haar om in een gesloten bak te durven

hier zijn ze ook alle drie gewoon aan open bakken, maar inderdaad grote, dat ze de ruimte hebben om zich te draaien en ook te maken dat ze er niet over plassen of sproeien
ik heb drie katten, en drie bakken in de gang staan, één in de keuken, en één in de living

ik ben wel tevreden van die hoekbakken, kan je makkelijk in een verloren hoek zetten, hebben een hoge rand, zodat er geen grid overvliegt bij het krabben en zijn stevig genoeg als ze op de rand zitten om te plassen, dat ze niet omkantelen

een XXL hoekbak zoals deze dus: http://www.zooplus.n...attenbak/315158

anders eerst proberen met een bak zonder de kap, daarna met de kap en zonder deurtje, en daarna met kap en deurtje
maar als die bak nu al te klein is, zal die straks als ze volwassen is zeker te klein zijn, want een main coon is nu niet direct een klein ras :p

Lise
Lise
  • 167 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 17 oktober 2013 - 18:58

Onze ragdoll gaat ook op een open bak maar die staat in een meubel die mijn man zelf gemaakt heeft.. Dus hij heeft voldoende ruimte om hem te draaien en te keren en het is ook een grote kat want hij weegt 8 kg..

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#5 Geplaatst 17 oktober 2013 - 19:55

LoL aantal katten +1 dan moet ik 13 bakken hebben staan en sommige op het forum +20 bakken... :p
Ik ken dat 'fabeltje' want ik noem dat een fabeltje want dat hoeft echt niet.
Je moet het zelf een beetje afzien eigenlijk.
Wij hebben 2 bakken voor 6 katten en dat gaat perfect, wij halen de truffeltjes er dagelijks uit en om de 2 dagen is het volledig uitkuisen.
Het zijn wel deze bakken:
http://www.zooplus.n...tmetklep/284817
En die zijn echt wel GROOT! :o
Aangezien Iza gewoon naast de bakken gaat wanneer de klep eraan hangt moet de klep er zoiezo af bij ons...
De filters zijn bij ons wel al volledig verwoest door de kittens die ze blijkbaar zeer gezeliig vinden om uit elkaar te trekken. :p
Wel iets minder leuk maar anders ben ik wel zeer tevreden van deze bakken heb ze zelf nu 2 maand ongeveer, vroeger had ik hoekwctjes maar die werden te klein.
Ook vind ik een open bak helemaal niet gezellig en komt dat nooit meer binnen, de geur met eentje met een kap is toch 10 keer minder dan de geur van eentje zonder kap...

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 17 oktober 2013 - 21:04

Ik heb ook een bak zoals shadow en een xxl hoekmodel voor mijn coons. Vind het ook overdreven om per kat een bak te hebben. 1 bak voor 3 katten moet lukken als je hem dagelijks verschoond.
Ik zou het luikje verwijderen, de mijne waren er ook nie zo van en door de koolfilter heb je zo geen vieze geurtjes.

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 17 oktober 2013 - 23:34

Hier ook gewoon open bakken. Als je die regelmatig (1 of 2 keer per dag) uitschept, dan ruikt dat echt niet. Ik gebruik wel kattenzand met geur.

Ik zou ook eerst eens proberen met een grotere kattenbak, eventueel met de klep er even af.

BestCoonsEver
BestCoonsEver
  • 1.334 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 17 oktober 2013 - 23:42

We hebben ook al van meerdere DA's gehoord, dus inderdaad aantal katten+1 bak. Maar je kan ook bekijken qua 'hoeveel groepen' heb je eigenlijk in huis.
We hebben ook de Catit bakken, vind ik heel handig dat je een zakje kan aant einde hangen zo valt minder zand op de grond. :)
De filters heb ik ook uitgehaald, want anders halen ze het zelf uit, en bijten ze het in 10000000 stukken :louche: :louche:  :d
We hebben 5 bakken staan voor 8 katjes, en nooit problemen gehad dat het te weinig was.

Geplaatste afbeelding

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 17 oktober 2013 - 23:47

Bij drie katten zou ik minimum twee bakken zetten, misschien zelfs drie. Dat blijft persoonlijk natuurlijk.
Voor de rest zou ik bij jou thuis nabootsen wat het katje gewoon was bij de fokker. Zelfde soort bak met dezelfde vulling. Als dat een open bak was, zou ik een open bak zetten. Daarna eventueel het deksel er op zetten, maar het klepje open laten. En erna misschien met het klepje dicht. Maar sowieso opbouwen en het ritme van je Coon volgen.
Misschien tijdelijk wel een extra bak totdat het probleem is opgelost?
Succes!

Enne: als je rauwvoer geeft, heb je geen last meer van stinkende kattenbakken. ;)

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 18 oktober 2013 - 07:38

Ik heb geen Main Coons maar ik heb 2 gewone (kleinere) bakken met kap. Waar Lily en Léon vandaan komen waren ze het ook gewoon om in een open bak te gaan en met andere korreltjes. Ik heb oorspronkelijk hun korreltjes gebruikt die ze gewoon waren en de kap niet op de bak gezet, dan de korrels gemengd met de mijne en later ook de kap er op zonder deurtje. Ondertussen staat het deurtje er ook aan en gaan ze er nog steeds perfect op.
Ik haal iedere dag de kakjes er uit als ik thuis kom en gooi de korreltjes iedere week volledig weg.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 18 oktober 2013 - 09:39

het advies van een kattengedragstherapeute is het aantal sociale groepen + 1 is het aantal kattenbakken die er zouden moeten staan.
Die XL kattenbak is eigenlijk een kattenbak voor een normale kat, ook al lijkt het ons heel groot.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#12 Geplaatst 18 oktober 2013 - 14:00

Heb je het klepje erin zitten?

Mijn Rakker heeft altijd een open bak gehad en toen ben ik overgeschakeld naar een gesloten bak. Daar weigerde ze eerst op te gaan, maar vanaf ik het klepje eruit haalde, was dat geen enkel probleem meer. Nu is ze nog steeds bang van het klepje dus dat laat ik eraf.

Ook bij de kat bij mijn vader moeten we het klepje van de kattenbak laten. Zij is een ex-zwerfkatje dat we in huis hebben gehaald en is dus altijd gewoon geweest van buiten te gaan. Zij gaat ook niet op de kattenbak vanaf het moment dat we het klepje erop zetten. En zolang dat klepje eraf is gaat ze altijd op de bak.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 18 oktober 2013 - 16:04

Het probleem is dat zelf een jumbo bak breed genoeg is maar nooit hoog genoeg.
Heb dat hier ook voor bij mijn siberen.
Hier staan 7 bakken van cat it waaronder de jumbo en het gewone formaat. Maar ik laat regelmatig van 1 bak de klep openstaan zodat de grote katten gemakkelijker hun ding kunnen doen.

blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 21 oktober 2013 - 00:18

Hier in huis 2 poezen die zonder problemen in 1 bak gaan,
heb de catit jumbo xl versie staan,
en als ze weer hun onafscheidelijk momentje hebben, gaan ze er gewoon gezellig samen in :gek:
zijn beiden tussen de 5 en de 6 kg, dus wel uit de kluiten gewassen poezekes... :oops:

zou dus zeggen dat de bak groot genoeg is :d