Spring naar inhoud

- - - - -

Verhuis + nieuwe hond: hoe aanpakken?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 18 oktober 2013 - 14:26

Ik hoop dat het topic hier op zijn plaats staat. Ik zal kort even de situatie uitleggen: mijn vriend en ik hebben momenteel 4 eigen katten op ons appartement. Onlangs hebben we een huis gekocht en dus verhuizen we binnenkort met onze beestjes naar een huis.

Nu heeft mijn vriend altijd aangegeven dat hij graag weer een hond zou hebben van zodra we een huis met tuin hadden. Ondertussen hebben we kennis gemaakt met een hond die we perfect in ons huisje zouden zien passen. Momenteel zit hij in een opvanggezin waar er 3 katten aanwezig zijn. Hij is er nieuwsgierig naar, maar hij laat ze wel met rust, dus dat klinkt alvast goed naar onze katten toe.

Het huis is instapklaar (op wat verfwerken na, maar die doen we voordat we verhuizen). Mijn vriend gaat het wel nog verder catproof maken met plankjes aan de muur etc. Nu is mijn vraag: verhuizen we best eerst onze katten, zodat ze kunnen wennen aan het huis, en daarna pas de hond? Ze hebben er nog geen kennis mee gemaakt. Of is het beter om de beestjes maar één keer te stresseren en dus: nieuw huis en ook direct nieuwe hond?

We gaan ook sowieso op voorhand Feliway insteken en de eerste dagen/weken gaat de hond in een eigen ruimte als we niet thuis zijn.

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 18 oktober 2013 - 14:29

ik zou eerst de katten verhuizen en dan de hond erbij

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 18 oktober 2013 - 14:55

ik zou persoonlijk , indien mogelijk alle dieren gelijktijdig in de woning onderbrengen, maar wel met een scheiding
de rede waarom ik dat zou doen is omdat het in begin voor allemaal neutraal terrein is

met scheiding bedoel ik dat de dieren elkaar bv. kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 18 oktober 2013 - 15:01

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 18 oktober 2013 - 14:29, zei:

ik zou eerst de katten verhuizen en dan de hond erbij

En waarom? Hoe lang zou je wachten om de hond erbij te halen?

Bekijk berichtSelmo, op 18 oktober 2013 - 14:55, zei:

ik zou persoonlijk , indien mogelijk alle dieren gelijktijdig in de woning onderbrengen, maar wel met een scheiding
de rede waarom ik dat zou doen is omdat het in begin voor allemaal neutraal terrein is

met scheiding bedoel ik dat de dieren elkaar bv. kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen

Daar had ik ook al aan gedacht. Maar is dat niet erg veel stress tegelijkertijd?

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 18 oktober 2013 - 15:02

is inderdaad wel stresserend maar elke kat heeft ook een andere tijdspanne nodig om over de stress van de verhuis te raken....en ik vermoed dat jullie geen half jaar gaan wachten om de hond er bij te halen

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 18 oktober 2013 - 15:04

omdat in het algemeen katten zich wat moeilijker aanpassen, zijn iets stressgevoeliger algemeen gezien.
Bij ons bleef alles hetzelfde enkel een ander huis en heeft er toch 1 kat 2 weken moeten wennen aan de nieuwe omgeving

Als je een hond ergens plaatst heeft die toch +- 6 weken nodig voor die echt volledig op zijn plooi is dus in die 6 weken went hij gemakkelijk aan de nieuwe omstandigheden

ik kan er niet direct een termijn opkleven, ik zou wachten tot de katjes zich volledig thuis voelen en dan de hond introduceren. Liefst beginnen met hond in een bench tot de katjes min of meer gewoon zijn aan hem/haar

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 18 oktober 2013 - 15:50

Zou ook eerst zelf inhuizen met de katten en dan na een paar weken de hond erbij zetten.
Verhuizen is zowiezo al heel stressy voor katten, en dan daar toekomen en nog eens geconfronteerd worden met een hond, hmm nee zou ik niet doen.
Eerst katten op hun plooi laten komen en dan zien om een hond erbij te halen.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 18 oktober 2013 - 17:08

Ik zou ze allemaal samen verhuizen.
Vroeger zijn we op een jaar tijd 2x verhuisd, eerst naar een huurwoning terwijl we onze huidige woning aan het bouwen waren en dan naar dit huis. Toen we naar de huurwoning gingen hadden we 2 katten en 1 hond en hebben er direct nog een puppy (Duitse herder) bij genomen. Noch de katten, noch de honden hebben daar problemen mee gehad en dan een jaar later nogmaals verhuizen was voor hen allemaal de normaalste zaak van de wereld.
Een week na de laatste verhuis werd dan ook nog eens onze dochter geboren, dus een hele hoop veranderingen in een keer, maar we hebben geen problemen gemerkt, bij geen enkel dier !!!

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 18 oktober 2013 - 17:44

Ik zou ze ook gewoon allemaal samen verhuizen. Stress is er toch, dan beter maar 1 keer stress en gedaan ermee, dan 2 keer stress.

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 18 oktober 2013 - 18:55

Je kan het misschien ook eens aan de dierenarts vragen?
Die kent je katten ook wat persoonlijker dus die kan er dan misschien met zijn/haar kennis van zaken een beter antwoord op geven.

Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat te doen, dus ik hoop dat je een geschikte oplossing vind.

Time spent with cats is never wasted

#11 Geplaatst 19 oktober 2013 - 08:03

Kan je niet eerst kijken hoe de katten op de hond reageren?
Hem efkes een uurtje of zo meenemen op je appartement? Als je katten er redelijk goed op reageren zou ik ze dan allemaal samen verhuizen, als de katten echter hysterisch worden kan je eerst de katten verhuizen en als die het gewoon zijn de hond verhuizen.

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

kika
kika
  • 3.844 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 19 oktober 2013 - 08:18

Ik zou ook eerst de katten verhuizen en dan pas de hond. De katten kunnen eerst het huis verkennen,ze kennen dan reeds de vluchtroutes tegen dat de hond er komt.
Geplaatste afbeelding

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 19 oktober 2013 - 10:34

Hmm heel veel verschillende meningen, moeilijk...

Nu, zelf zijn we eerder geneigd om ze allemaal tegelijkertijd te verhuizen, of er toch max 2 weken te laten tussen zitten. Zoals er gezegd is, we willen ook geen maanden wachten om onze hond mee te verhuizen, dat gaat ook niet want hij kan niet eeuwig in dat opvanggezin blijven. Bovendien is het een rustige hond die katten gewend is. Dus hij gaat er alvast niet achter zitten, en of de katten erbij willen gaan dat is hun eigen keuze. Een van onze katten is al honden gewend van bij zijn vorige baasjes en bij de rest verwacht ik eigenlijk geen problemen.

Dus we zouden in begin de katten overal laten en de hond beneden houden als we niet thuis zijn. Als we wel thuis zijn, werken met een hekje zodat de hond niet bij de katten kan maar omgekeerd wel. En vooral niks forceren als we merken dat een van de katten het er moeilijk mee heeft.

Dénk ik.

De VZW waar we onze hond gaan halen heeft ook voorgesteld om hem al eens mee te nemen op ons appartement. Maar is dat wel een goed idee qua stress geven aan onze katten? Op zich is dat ook al een introductie en als die dan fout loopt...kweet het niet.

Ik ga trouwens zeker ook verlof nemen de eerste week/weken.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#14 Geplaatst 19 oktober 2013 - 19:18

Het is niet omdat hij de katten van de opvang gewend is dat hij niet achter u katten aan gaat gaan. Het zijn andere katten andere karakters, je weet ook niet hoe uw katten gaan reageren en dit kan dan weer reactie uitlokken bij de hond.
Als hier de honden zijn gekomen waren het pups die aanvaarden katten veel rapper dan een volwassen hond.