Spring naar inhoud

- - - - -

niesziekte

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#1 Geplaatst 19 oktober 2013 - 14:32

Wat zijn jullie ervaringen met niesziekte? Ik heb een kat die al twee keer antibiotica gekregen heeft, tijdens de antibioticakuur altijd prima in orde is, maar van zodra de ab op of uitgewerkt is, beginnen de niesziekte symptomen opnieuw. Dat wil zeggen: niezen en zware / hoorbare ademhaling. Eten doet ze altijd goed, en ze speelt ook prima. Is dit chronische niesziekte en valt hier verder niet veel tegen te doen? Of moeten we toch verder blijven behandelen met antibiotica? Het gaat om een kitten van ongeveer vier maanden, ook een opvangertje, dat uiteraard nog niet ingeënt is.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#2 Geplaatst 19 oktober 2013 - 15:45

ik wist het ook niet, maar blijkbaar gaat niesziekte gepaard met opstoten. Soms zie je er een hele periode niets aan en plots beginnen de oogjes te tranen en het neusje vuil te worden en dan is het weer eens tijd voor de antibiotica.
Of er echt een remedie tegen bestaat? Misschien vinden ze ooit nog een iets die wel werkt, maar voorlopig moeten we daar mee leren leven. Op de goede momenten is er geen vuiltje aan de lucht maar sommige periodes is het wel lastig, in de zin dat ze dan wel vuil kunnen worden aan de oogjes en neusje ... Maar als je het een beetje in de gaten houdt is het wel in de hand te houden ...

Veel succes hoor

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 19 oktober 2013 - 16:31

Het klinkt als chronische niesziekte inderdaad.

Stress is dan een factor waardoor het kan gaan opspelen. Een rustig plekje waar ze niet teveel stress heeft is voor haar dan het beste.

Als ze niest, niest ze dan ook klodders snot? zo ja, welke kleur heeft dat dan?
Omdat de ab zo goed helpt vermoed ik dat het gaat om een bacterie, de snot zou dan meestentijds groen zijn. (ieuw). Je kunt dan een goede snottebel op kweek laten zetten zodat je weet om welke bacterie het gaat en welke ab het beste is daarvoor. Dan weet je ook of het een bacterie is die uit te roeien valt of niet.
Is het snot meestentijds helder dan gaat meestal om een virus, maar dan vind ik het raar dat de ab zo goed aanslaat.

Weerstand verbeteren is in ieder geval een goed idee.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Romilla
Romilla
  • 13 berichten

#4 Geplaatst 19 oktober 2013 - 17:27

Of niesziekte chronisch is geworden hangt ervan af hoe snel jouw kat behandeld werd toen hij/zij de eerste keer symptomen kreeg. Hoe sneller ze behandelt worden, hoe minder kans op de chronische vorm. Als ze als kitten niesziekte krijgen is de kans zeer reëel dat het ook chronisch wordt, daar jouw kitten nog maar vier maanden oud is bestaat de kans dus zeker wel.

Ik zou eens bij de dierenarts langs gaan als je twijfelt, en hopelijk wordt dat kleintje snel weer beter! :catwalk2

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 19 oktober 2013 - 19:15

Het is niet gezegd dat het al chronisch is, kan zijn dat na ab kuur 1 het niet genoeg genezen was en je daarom een tweede kuur hebt moeten doen.
Onze Jinx heeft het chronisch zijn oogje loopt altijd bruinig, niezen soms per momenten maar dan is hij niet ziek als hij echt een opstoot heeft snotterd hij alles vol. Dan geven we hem een kuur ab. Hij wordt ook niet meer ingeënt op niesziekte omdat hij er te heftig op reageerde. En het is niet omdat hij het chronisch heeft dat de rest van onze groep mee ziek is of wordt.
Wat je vooral moet doen is zijn weerstand hoog houden, geef hem dagelijks lysine poeder bij, dit kan je bij de dierenarts kopen of bij de apotheker. Je kan het ook bestellen bij www.medpets.be
Zorg ook voor geen stress situaties want die kunnen een opstoot in de hand werken.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 19 oktober 2013 - 20:05

lysine helpt niet in alle gevallen ;)
Het is heel goed om de groei van bepaalde virussen tegen tegaan, maar tegen bacterien doet het niets helaas.

Even kweekje laten zetten van het snot en je weet al heel veel meer.

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 19 oktober 2013 - 20:09

Heb ook niet gezegd dat lysine genezend werkt, maar het helpt de weerstand op te krikken.

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#8 Geplaatst 20 oktober 2013 - 13:14

Eventjes proberen op alle vragen te antwoorden ;-)
Nee, ze snottert niet meer, dat is opgelost door de antibiotica. Af en toe niest ze nog, maar 'droog', dus zonder snottebellen.
Het voornaamste probleem is de ademhaling. Het lijkt wel alsof haar neus constant verstopt zit (of kan die hoorbare ademhaling nog andere oorzaken hebben?) Toch lijkt ze er niet echt last van te hebben ... ze speelt en loopt en springt ...
Die lysine, waar haal je dat, Dierenwinkel of via de dierenarts?
Ik vrees inderdaad dat het chronisch is, aangezien het gaat om een vondelingetje, dat een zware vorm van niesziekte had op het moment dat ze gevonden werd, en er dus waarschijnlinjk al een hele tijd mee rondliep

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#9 Geplaatst 20 oktober 2013 - 14:26

lysine kun je halen bij dierenarts of via het internet, hoe het precies werkt in Belgie weet ik niet, maar waarschijnlijk lukt het ook wel via de apotheek.

dat gereutel in de neus kan komen door de niesziekte, maar kan zeker ook een andere oorzaak hebben. Bij zo'n jong kitten met een geschiedenis van niesziekte zou ik in eerste instantie denken aan de niesziekte en niet aan wat anders, maar ik ben geen da ;) dus dat kun je het beste met je da bespreken.

Mocht ze weer gaan snotteren dan kun je in je achterhoofd houden dat je eventueel een kweekje kunt laten zetten om er achter te komen wat de niesziekte veroorzaakt. Maar dat is optioneel. Goed in de gaten houden, stress zoveel mogelijk vermijden en bij een opstootje een ab kuurtje. En die lysine door het eten geven. Eventueel een weerstandscompositum aanschaffen (via internet wel beschikbaar denk ik)

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 20 oktober 2013 - 14:40

http://www.medpets.be/f-lysine+kat/

Ik bestel het hier.