Spring naar inhoud

- - - - -

Zwarte piet mag niet meer zwart zijn

• Log in om te reageren
142 reacties op dit onderwerp
Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 19 oktober 2013 - 16:59

Ik las dit net op een ander forum ik verschoot hier wel een beetje van.
Het gaat om een discussie bij onze noorderburen, maar ik vind toch dat dit hier ook eventjes aandacht mag verdienen.
Want voor je het weet waait het over naar hier.

Ik snap dit allemaal niet meer eigenlijk.
Men zit zo te roepen en te tieren dat men meer respect moet hebben voor de multiculturele samenleving van vandaag en dat racisme moet uitsterven.
Maar wie staat er dan als eerste racistische dingen te roepen?

In Leuven een tijd geleden ook, de kerstmarkt noemt niet meet kerstmarkt, maar wintermarkt.
De moslim gemeenschap in Leuven vond het niet kunnen dat dit kerstmarkt noemde omdat zij geen kerst vieren.
En in hun ogen is dit dus een zeer duidelijk voorbeeld dat mensen die niet katholiek zijn niet welkom zijn op de markt.

Ik kan mij hier echt ongelofelijk kwaad in maken.
Maar in discussie gaan heeft geen enkele zin bij van die mensen.
Dat is een betonnen muur waar je tegen spreekt en bij elk woord dat je zegt gaan zij harder roepen dat je een racist bent.

Sorry, dit moest echt eventjes uit mijn systeem!!

Dit is een linkje naar de beide artikels trouwens.

http://www.ad.nl/ad/...arte-Piet.dhtml

http://www.ad.nl/ad/...te-passen.dhtml

Btw, hoe zit dat nu met de mijter van Sinterklaas? Want een paar jaar geleden mocht Sinterklaas zijn blijde intreden in Antwerpen niet meer doen als hij een mijter op had, omdat dit een té katholiek symbool is ....

En mag ik dan ook eisen dat het Suikerfeest wordt afgeschaft omdat ik diabetes patiënt bent?

Geplaatste afbeelding

Bewerkt door Steffie_G, 19 oktober 2013 - 17:01.

Time spent with cats is never wasted

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 19 oktober 2013 - 17:11

Pfff vind dat persoonlijk er allemaal een beetje over. Ik heb als kind trouwens altijd geloofd dat zwarte piet zwart zag van door de schouwen te klimmen :p Niet dat hij een andere huidskleur had...
Ze gaan het vrees ik verpesten voor de kinderen
Mylo Banner

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 19 oktober 2013 - 17:13

Farailde7, op 19 oktober 2013 - 17:11, zei:

Pfff vind dat persoonlijk er allemaal een beetje over. Ik heb als kind trouwens altijd geloofd dat zwarte piet zwart zag van door de schouwen te klimmen :p Niet dat hij een andere huidskleur had...
Ze gaan het vrees ik verpesten voor de kinderen

Zo is het ook. Het zijn blanke mannen die zwart zien van door de schouwen te klimmen, maar daar kijkt men over natuurlijk.
Ik stoor mij er ook enorm aan. Zeker omdat ik lees dat ze toch weer bereid zijn om de zwarte pieten aan te passen.
Maar geef ze een geel of rood kleurtje en de chinezen en indianen gaan moeilijk doen (bij wijze van spreken)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 19 oktober 2013 - 17:20

Zwart is toch ook nog altijd niet bruin?? De huidskleur "zwart" bestaat immers niet eens als in zwart als roet. Snap dus de hele heisa ook niet echt. Maarja tegenwoordig doen mensen om werkelijk alles vervelend. Opdenduur kan je je mond niet meer open doen. Krijgen we misschien toestanden zoals in amerika waar ze elkaar ook processen aan doen om futiliteiten.

Het woord "wintermarkt klinkt trouwens ook maar stom. En mogen kraampjes dan ook geen typische kerst dingen meer verkopen omdat dat hun ook onwelkom doet voelen? En geen kerstlichtjes en boompjes meer? Zal maar kaal en saai zijn dan.

Bewerkt door Eibhlin, 19 oktober 2013 - 17:20.

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 19 oktober 2013 - 17:27

Er staan zeker nog wel kraampjes met de typische kerstspullen, ik zou anders niet weten wat men er moet zetten?
Maar ik heb er, sinds de invoering van de nieuwe naam, nog nooit een moslim (en dan bedoel ik hoofddoek of thoub) gezien, dus ondanks de naamwijziging blijven ze er weg.

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 19 oktober 2013 - 17:30

Wie weet gaan ze dan binnenkort ook de paashaas afschaffen wegens tegen dierenrechten :o. Trouwens de meeste kinderen vinden zwarte piet toch veel leuker dan sinterklaas, dus dan is het eigenlijk racisme tegen de blanken :p
Mylo Banner

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 19 oktober 2013 - 17:35

Ja k moet zeggen dat ik die ook nog maar zelden daar zien lopen heb. En de kerstdecoratie op straat dan? Ze zetten toch ook kerstbomen en lichtjes rond deze tijd? Blijven ze dan ook binnen omdat ze zich buiten niet welkom voelen? Zou natuurlijk meteen een oplossing zijn. :x

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 19 oktober 2013 - 17:38

Dat vind ik pas echt goed gevonden .....
En mag ik dan ook eisen dat het Suikerfeest wordt afgeschaft omdat ik diabetes patiënt bent?

Waar gaan we toch naar toe ?

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 19 oktober 2013 - 18:33

Tja, ik vind dat de mensen die "voorstander" zijn, juist de mensen zijn die het het meest opblazen... natuurlijk krijgt dat media-aandacht.

Ben het eens met dit stuk:
http://www.volkskran...jk-hebben.dhtml

Nederland wordt steeds racistischer, dit krijg je ervan als je bevolkingsgroepen langdurig gaat kleineren.

Bewerkt door Ester, 19 oktober 2013 - 18:34.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 19 oktober 2013 - 18:44

betekende het dat haar witte klasgenoten haar ook als een knecht zouden zien?
Ik denk echt niet dat kinderen zo ver denken of die link leggen. Voor mezelf gesproken heb ik dat echt nooit gedaan. Ik heb echt nooit een "zwart" iemand aanzien als knecht of slaaf. Ik vond net zwartepiet zo leuk in die reeks die ze altijd uitzonden met bart peters. Ben de naam er van even kwijt. Daar werd die echt totaal niet als slaafje neer gezet maar eerder als compagnon van de sint.

Misschien is het een oplossing de zwarte pieten dan niet gans zwart te kleuren maar paar zwarte vegen op hun kaken te geven van de roet?

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 19 oktober 2013 - 18:49

Ik denk, als je een kind volledig zelf laat denken, dat die inderdaad die link niet leggen. Maar het zijn de invloeden van de ouders en oudere broers/zussen, familie, ....

Die reeks noemt Dag Sinterklaasje (heb er nog een heleboel DVD's van liggen :lachen: )
Ik moet nu persoonlijk ook zeggen dat ik nooit of nooit die link heb gelegd dat zwarte pieten minderwaardig waren aan Sinterklaas.
Want de pieten verdelen de cadeautjes, laten alles in goede banen lopen.
Ik had echt altijd het gevoel dat zonder de pieten Sinterklaas maar gewoon een man met een boek was.

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 19 oktober 2013 - 18:56

Maakt het eigenlijk zoveel uit of het nu 'zwarte pieten' of gewoon 'pieten' zijn? Voor ons komt dat even raar over omdat we zijn opgegroeid met zwarte pieten, maar als ze er nu gewoon pieten van maken, dan is dat over een aantal jaar gewoon zo en die kinderen weten dan gewoon niet anders.

En ik vind eigenlijk wintermarkt ook wel beter dan kerstmarkt. Gaat dan een beetje verder terug in de tijd nog voor ons het katholieke geloof werd opgedrongen. Toen vierde men op 21 december de winterzonnewende. En door het wintermarkt te noemen kom je zo al een beetje terug op deze traditie, die in vrijwel elk geloof wel ergens vermeld of gevierd word. Spreekt mij persoonlijk ook al meer aan dan kerstmis vieren.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 19 oktober 2013 - 19:00

Ik vier kerst ook niet, ben niet christelijk of katholiek of eender wat. Toch zie ik geen probleem om naar een kerstmarkt te gaan of de naam. Wintermarkt vind ik zo makkelijk niet in de mond liggen als kerstmarkt, dan zouden ze beter een gans andere naam zoeken lijkt me. Ze kunnen dan klagen dat het heidens is als je terug naar die traditie gaat. Eigenlijk is het ook deels heidens, die kerstboom en lichtjes vb.

Bewerkt door Eibhlin, 19 oktober 2013 - 19:01.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 19 oktober 2013 - 19:05

Ik vins niet dat je zwarte pieten ineens wit moet gaan maken..of pieten moet gaan noemen..tis gewoon een traditie en hoort bij onze cultuur dat hebben ze maar te respecteren. .heeft niets met discriminatie te maken. Kan me hier echt kwaad om maken..waar gaat dit over zeg kom op he..waarom moeten wij het veranderen?
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#15 Geplaatst 19 oktober 2013 - 19:06

En zo nemen ze stukje bij stukje ons land over en dringen ze hun wetten aan ons op.