Spring naar inhoud

- - - - -

Zwarte piet mag niet meer zwart zijn

• Log in om te reageren
142 reacties op dit onderwerp
JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#106 Geplaatst 24 oktober 2013 - 10:17

Wat een ellenlange discussie over zwarte piet die al zoveel jaren op de wereld rondloopt ,ik vindt dat rondweg belachelijk.Het is een jarenlange traditie waar kinderen naar uitkijken telkens weer .
Voor mij nog vele jaren Sinterklaas en Zwarte piet .

Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#107 Geplaatst 24 oktober 2013 - 11:39

Het is inderdaad een discussie waarvan je je afvraagt of die wel nodig is.
Ik, persoonlijk, heb nooit de link gelegd tussen zwarte piet en een zwart of donkerkleurig persoon, niet als kind en zelfs niet als volwassene. Hij was er gewoon, hij was de grapjas van de bende die kon gek doen met de kinderen. Hij was de tegenpool van de sint, waar wij toch wel meer schrik voor hadden, want wie hield het "stoute-kinderen-boek" bij? Inderdaad de sint en niet die zotte zwarte piet.

Ook heb ik  Piet nooit gezien als een slaaf. Als ik me een slaaf inbeeld dan zie ik een mens in lompen voor mij, niet iemand met felgekleurde vrolijke kleuren.
Het is heel jammer dat er ooit slaven zijn geweest  maar ik persoonlijk vind niet dat we ons daar nu nog altijd over verantwoordelijk moeten voelen. Mijn ouders, grootouders, overgrootouders,.. zijn nooit ergens geweest waar slaven woonden dus hebben zij die bij mijn weten dan ook niet uitgebuit. En die slavernij is toch al heel vele jaren afgeschaft? En trouwens wie was daar verantwoordelijk voor? Jan met de pet had hier niets mee te maken en ik veronderstel toch wel dat de meesten onder ons onder die noemer vallen? Zonder daarmee ook maar iemand te willen beledigen.

Of donkergekleurde mensen zich beledigd voelen? 't Zal idd niet leuk zijn om als kind geplaagd te worden in de periode van sinterklaas. Maar wat zeg je dan van anderen die het hele jaar door worden geplaagd omdat ze rood haar hebben, scheve tanden, een bril moeten dragen, ... Zo'n dingen gebeuren en zullen blijven gebeuren, jammer genoeg.

Ik las hier ergens in dit topic om zwarte piet iets minder zwart te maken, maar zal er zich dan weer geen andere groep mensen beledigd voelen?

Als het van mij afhangt, laat alles zoals het is en aub mensen trek jullie teentjes een keer een beetje verder in. Dan zullen we met z'n allen veel verder geraken dan die nodeloze discussies. ;)

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#108 Geplaatst 24 oktober 2013 - 19:27

Bekijk berichtJoske123, op 24 oktober 2013 - 11:39, zei:

Het is heel jammer dat er ooit slaven zijn geweest  maar ik persoonlijk vind niet dat we ons daar nu nog altijd over verantwoordelijk moeten voelen. Mijn ouders, grootouders, overgrootouders,.. zijn nooit ergens geweest waar slaven woonden dus hebben zij die bij mijn weten dan ook niet uitgebuit. En die slavernij is toch al heel vele jaren afgeschaft? En trouwens wie was daar verantwoordelijk voor? Jan met de pet had hier niets mee te maken en ik veronderstel toch wel dat de meesten onder ons onder die noemer vallen? Zonder daarmee ook maar iemand te willen beledigen.

De apartheid in Zuid-Afrika is nog maar een 25 jaar geleden afgeschaft. Wij zijn pas gestopt met het gebruiken en onderdrukken van de Congolese bevolking in 1960, dus een goede 50 jaar geleden. Dat zou ik toch niet 'heel vele jaren geleden' durven noemen. Akkoord, het is niet de slavernij zoals je het in de films ziet, maar veel scheelde het vaak toch niet. Veel van de rijkdom van België, waar ook jij van profiteert en gebruik van maakt, is verworven door gewoonweg gebruik te maken door andere bevolkingsgroepen, die vaak simpelweg geen andere keuze hadden. Dat we ze net voldoende geld gaven om in leven te blijven, wil nog niet zeggen dat dat eigenlijk geen slavernij is. En hoewel de meeste Belgen er niet rechtstreeks bij betrokken waren, wisten de meesten verdomd goed wat er ginds allemaal gebeurde. Toch werd er heel weinig aan gedaan, en dat maakt ons toch wel een beetje medeplichtig.
Wij horen hierover bitter weinig op school tijdens de geschiedenisles enzo, omdat er een beetje algemene schaamte is om wat we die mensen hebben aangedaan. Maar wil dat dan niet zeggen dat we nu toch wel op zijn minst een beetje kunnen tegemoetkomen aan diegenen die zich ongemakkelijk voelen als ze onze huidige Zwarte Piet plots in het straatbeeld zien verschijnen? Voor sommige van die mensen hebben hun ouders, grootouders... nog in zeer belabberde conditie hun leven moeten lijden. En hoewel wij wel willen vergeten wat we hebben gedaan, is het voor hen vaak niet zo makkelijk om te vergeten wat hen is aangedaan.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#109 Geplaatst 24 oktober 2013 - 19:33

Uiteindelijk is het hun zelf wel niet aangedaan en doen wij hun nu ook niets. Blijven doordrammen over het verleden vind ik persoonlijk gewoon echt overbodig. Waarom oude koeien uit de gracht blijven halen? Dat we gewoon zien dat zoiets niet meer gebeurd maar om generaties na generaties een wrok te koesteren of een gevoel van woede vind ik er over. Er zijn hier ook dingen gebeurd die echt niet konden en ook hier leefden ooit mensen in slechte omstandigheden onder een rijk persoon of gezin die de grond bezat. Alsof de middeleeuwen hier vb zo geweldig waren. Denk maar vb aan heksenverbranding. Had ik in die tijd geleefd stond ik zeker ook op die brandstapel. Toch hoor je daar ook niemand over klagen als er halloween gevierd word toch?

Ik zie gewoon het nut niet van wrok te voelen voor dingen die gebeurd zijn laaaang voor je geboren was.

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.915 berichten
  • 5 katten

#110 Geplaatst 24 oktober 2013 - 20:12

Bekijk berichtFreggel, op 24 oktober 2013 - 19:27, zei:

Wij horen hierover bitter weinig op school tijdens de geschiedenisles enzo, omdat er een beetje algemene schaamte is om wat we die mensen hebben aangedaan. Maar wil dat dan niet zeggen dat we nu toch wel op zijn minst een beetje kunnen tegemoetkomen aan diegenen die zich ongemakkelijk voelen als ze onze huidige Zwarte Piet plots in het straatbeeld zien verschijnen? Voor sommige van die mensen hebben hun ouders, grootouders... nog in zeer belabberde conditie hun leven moeten lijden. En hoewel wij wel willen vergeten wat we hebben gedaan, is het voor hen vaak niet zo makkelijk om te vergeten wat hen is aangedaan.

Plots in het straatbeeld zien verschijnen... Dat straatbeeld bestaat al een mooi aantal jaren, zo plots is dat niet te noemen.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#111 Geplaatst 24 oktober 2013 - 20:22

Bekijk berichtFreggel, op 24 oktober 2013 - 19:27, zei:

De apartheid in Zuid-Afrika is nog maar een 25 jaar geleden afgeschaft. Wij zijn pas gestopt met het gebruiken en onderdrukken van de Congolese bevolking in 1960, dus een goede 50 jaar geleden.

Straks ga ik mij nog beledigd voelen door de manier waarop het woordje "wij" gebruikt wordt ;)

hahaha .... ik was er alleszinds ni bij ;)

Bewerkt door *bonnie*, 24 oktober 2013 - 20:23.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#112 Geplaatst 24 oktober 2013 - 20:37

Bekijk berichtEibhlin, op 24 oktober 2013 - 19:33, zei:

Uiteindelijk is het hun zelf wel niet aangedaan en doen wij hun nu ook niets. Blijven doordrammen over het verleden vind ik persoonlijk gewoon echt overbodig. Waarom oude koeien uit de gracht blijven halen? Dat we gewoon zien dat zoiets niet meer gebeurd maar om generaties na generaties een wrok te koesteren of een gevoel van woede vind ik er over. Er zijn hier ook dingen gebeurd die echt niet konden en ook hier leefden ooit mensen in slechte omstandigheden onder een rijk persoon of gezin die de grond bezat. Alsof de middeleeuwen hier vb zo geweldig waren. Denk maar vb aan heksenverbranding. Had ik in die tijd geleefd stond ik zeker ook op die brandstapel. Toch hoor je daar ook niemand over klagen als er halloween gevierd word toch?

Ik zie gewoon het nut niet van wrok te voelen voor dingen die gebeurd zijn laaaang voor je geboren was.

Ik geef je 100% gelijk. Waarom blijven zagen over iets waar wij zelf niets aan kunnen doen. De generatie voor ons of die er nog eens voor .... en dan ga je verder tot Jezus in de straten van Jeruzalem rondliep... of tot aan de oerknal ... WIJ kunnen ons toch echt niet verantwoordelijk stellen voor alle zaken die in het verleden zijn gebeurd.

OK, er is nog heel veel ellende in de wereld, mensen worden nog uitgebuit .. Maar dat is volgens mij een heel ander discussie.

het gaat hier ten slotte over zwarte piet, een vrolijke helper van een andere saaie piet, nl de sint ;)

joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#113 Geplaatst 24 oktober 2013 - 21:25

Bekijk berichtEibhlin, op 24 oktober 2013 - 08:14, zei:

Ik vind niet dat omdat je je ergens achter stelt dat je daarom een kudde dier bent. Op dit moment scheer zelfs jij iedereen over de zelfde kam want ik veronderstel dat je niemand persoonlijk kent die hier gereageerd heeft. Er zullen er wel een hoop zijn die mee lopen met de kudde of hier een gelegenheid in zien om rechts naar voor te brengen. Toch zijn er mensen die wel degelijk voor zichzelf kunnen denken eer ze een mening aannemen... Hierbij beledig dus ook jij andere mensen.
Eibhlin, ik heb het niet over een mening hebben... De ene wil van pieten af, de andere (zoals ik) niet. Het gaat om de beweegredenen...
Hoe kom je nu van het oh zo boeiende pietendebat op moslimextremisten? :) Nog eens, ik ben ook geen linkse rakker hoor...

Bekijk berichtNashota, op 24 oktober 2013 - 08:45, zei:

En Joyce87, wat jij zegt is inderdaad een belediging, jij doet een uitspraak die kant nog wal raakt, omdat er zovele hier blijkbaar dezelfde mening hebben praten wij elkaar allemaal maar na?
ik heb mijn eigen mening en spreek die ook uit, had ik geen eigen mening hield ik me wel stil.

Ik heb ook niet beweerd dat IEDEREEN hier een kuddedier is. Excuses als je je aangesproken voelde maar als je het forum volgt zie ik er veel die hun huik naar de wind hangen. Een mening vind ik ok, als deze onderbouwd is en consistent.

Bekijk berichtEibhlin, op 24 oktober 2013 - 19:33, zei:

Goh hierin volg ik je half... We kunnen er idd niet persoonlijk aan doen maar die mensen (ook Joden etc) leven nu nog met de naweeën van het lot van hun voorouders... Denk dat dat een zeer moeilijke kwestie is.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#114 Geplaatst 24 oktober 2013 - 23:47

Bekijk berichtjoyce87, op 23 oktober 2013 - 20:15, zei:

Kom op seg, wij verkiezen de mensen die alles goedkeuren/aflassen.

Maar zoals ze zeggen: moesten verkiezingen daadwerkelijk iets veranderen, zouden ze verboden worden :d

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#115 Geplaatst 25 oktober 2013 - 04:40

Net een wijze uitspraak gehoord op Reyers Laat van een zekere Hans Gijsels

Hij hoopt dat zwarte piet dit jaar een hele grote zak meeheeft voor alle snoodaards in te steken die de kinderen hun feest en hun grote vriend willen afpakken. En dat die mensen die dit in gang getrokken hebben, beter hun energie zouden steken om ervoor te zorgen dat alle kinderen een sinterklaasfeest krijgen want er zijn er veel die uit de boot vallen.

Voilà. 'k Vind dat daarmee alles gezegd is :d

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#116 Geplaatst 25 oktober 2013 - 09:37

Bekijk berichtkate2, op 24 oktober 2013 - 23:47, zei:

Maar zoals ze zeggen: moesten verkiezingen daadwerkelijk iets veranderen, zouden ze verboden worden :d
Inderdaad, alsof wij iets te zeggen hebben, kom op zeg. Volgens mij is er al veel afgesproken en gedaan nog voor wij zo een bolletje kleuren. Van mij krijgen ze elk jaar een mooie tekening!

Maar dat is een andere discussie :)

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#117 Geplaatst 25 oktober 2013 - 13:30

Bekijk berichtSabine2, op 25 oktober 2013 - 04:40, zei:

Net een wijze uitspraak gehoord op Reyers Laat van een zekere Hans Gijsels

Hij hoopt dat zwarte piet dit jaar een hele grote zak meeheeft voor alle snoodaards in te steken die de kinderen hun feest en hun grote vriend willen afpakken. En dat die mensen die dit in gang getrokken hebben, beter hun energie zouden steken om ervoor te zorgen dat alle kinderen een sinterklaasfeest krijgen want er zijn er veel die uit de boot vallen.

Voilà. 'k Vind dat daarmee alles gezegd is :d

Waar, zonder twijfel heeft die mens gelijk !!!!!

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#118 Geplaatst 25 oktober 2013 - 15:20

Ik wou hier iets plaatsen dat mijn man me had doorgemaild van fb. Ging over zwarte piet en dierenleed.
Bon, het lukt me niet om hier te plaatsen :blont:
Ganse discussie is nu toch achterhaald, want "het was niet voor echt"

Bewerkt door juleken, 25 oktober 2013 - 15:22.

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#119 Geplaatst 08 november 2013 - 15:59

:lachen: :lachen: :lachen: :lachen:

http://www.demorgen....s-van-Kim.dhtml

| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten