Spring naar inhoud

- - - - -

Zwarte piet mag niet meer zwart zijn

• Log in om te reageren
142 reacties op dit onderwerp
catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#121 Geplaatst 08 november 2013 - 19:32

Dat is mss gemakkelijker. ;)
946000_10152351090986959_1658091063_n.jpg

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#122 Geplaatst 09 november 2013 - 05:47

Die is goed gevonden  :lachen:

Ik had ergens op fb ook een artikel zien voorbij komen dat ze in Nederland de lippenstift en het haar van de zwarte pieten gingen aanpassen, maar kan zo hzt artikel niet meer vinden.

Time spent with cats is never wasted

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#123 Geplaatst 09 november 2013 - 16:41

En ook geen oorringen meer !!

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#124 Geplaatst 24 november 2013 - 12:37

Brr ben ik de enige die deze "zwarte"piet eng vind? http://www.hln.be/hl...Nederland.dhtml

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#125 Geplaatst 24 november 2013 - 15:44

Zo ziet de nieuwe generatie zwarte hmmmm blauwe pieten eruit.
media_xll_6282239.jpg

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#126 Geplaatst 24 november 2013 - 15:57

Triest ... daar zou ik nu bang van worden !!!

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#127 Geplaatst 24 november 2013 - 15:59

Je hebt ook nog groene pieten en andere kleuren.

Benieuwd wat de hare krishna en hindu vinden van die blauwe piet. :p

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#128 Geplaatst 24 november 2013 - 16:24

Belachelijk gewoon, hoe kan die nu blauw of groen zijn van door een schouw te glijden? Leg dat maar eens uit aan de kinderen.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#129 Geplaatst 24 november 2013 - 18:46

Dan zeggen ze in Nederland vanaf nu ook "blauwe piet?" ofzo?
Zwarte Piet in het blauw, het trekt op niks!

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#130 Geplaatst 25 november 2013 - 07:45

Denk dat ze nu wel het verhaal zullen aanhouden van de sint die door de regenboog vaart. Maar dat moet toch een onverklaarbare verandering zijn voor de kinderen. Ik hoor de kinderen hun ouders al bestoken met vragen en de kinderen wenen omdat ze bang zijn. En alle voorbije serie's moeten ze nu schrappen omdat de pieten daar nog zwart zijn? Of hoe zit dat?

Time spent with cats is never wasted

#131 Geplaatst 25 november 2013 - 07:52

Dat ik het ook niet weet hoe ze dat gaan uitleggen.
Maar is wel schrikken, zone blauwe piet!

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#132 Geplaatst 25 november 2013 - 09:41

Wat moet je daar nu weer van zeggen :onzeker: behalve ze zijn niet goed wijs :gek: :lachen:
maar ja het begin is gemaakt, we zullen wel zien hoe het eindigt :8

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#133 Geplaatst 25 november 2013 - 13:12

Bekijk berichtcatherine, op 24 november 2013 - 16:24, zei:

Belachelijk gewoon, hoe kan die nu blauw of groen zijn van door een schouw te glijden? Leg dat maar eens uit aan de kinderen.

Dat idee is toch ook hartstikke achterhaald? Ik denk dat 90% van de huizen in Nederland helemaal geen schoorsteen meer heeft. Als het niet meer is.

Ik heb er persoonlijk ook niet zoveel problemen mee als het Sinterklaas-feest met de tijd mee gaat.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#134 Geplaatst 25 november 2013 - 13:18

Bekijk berichtB&B, op 25 november 2013 - 13:12, zei:

Dat idee is toch ook hartstikke achterhaald? Ik denk dat 90% van de huizen in Nederland helemaal geen schoorsteen meer heeft. Als het niet meer is.

Ik heb er persoonlijk ook niet zoveel problemen mee als het Sinterklaas-feest met de tijd mee gaat.

Dan kan je ook de kerstman afschaffen want die gooit ook pakjes door de schouw, al weet hij zich proper te houden. :)
Ik zou dan al eerder gewoon die oorringen en rode lippen afschaffen en misschien het pak geleidelijk aan veranderen. Nu lijken ze precies weg gelopen uit een of andere slechte animatiefilm. Zoals ik al zei gaat hier misschien ook commentaar op komen. Al zijn niet alle volkeren even onverdraagzaam. Sommige religies hebben namelijk vb goden met een blauwe huid, dus nu zijn hun goden ook slaafjes?

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#135 Geplaatst 25 november 2013 - 13:58

Voor iedereen hier die maar wat graag een vergelijking tussen de kerstman en sinterklaas maakt: de kerstman IS naar alle waarschijnlijkheid sinterklaas. Alleen dan wel zodanig aangepast, dat het geen racistisch element meer bevat. Het kán dus wel...

http://www.ond.vlaan...as/Kerstman.htm

En ik zeg ook niet dat de pakjes maar niet meer door de schoorsteen bezorgd kunnen worden, maar dat zwarte piet zwart zou moeten zijn omdat hij door de schoorsteen gaat, dat vind ik een beetje een non-argument. Zoals Eibhlin zegt: de kerstman gaat ook door de schoorsteen, maar weet zich wel proper te houden.

Kinderen hebben nou eenmaal een levendige fantasie. Als wij ze vertellen dat zwarte piet tegenwoordig groen of geel of paars of blauw is, omdat.... wedden dat zij ons geloven?

Ik zie hier trouwens ook enkel maar staan hoe mensen dit feest zelf hebben beleefd toen ze jong waren en dat de kinderen niet beseffen wat de boodschap erachter is. Maar daar gaat het toch niet alleen maar om? Het gaat er ook om hoe wij, nu we zoveel jaar ouder zijn en (hopelijk) wijzer, met z'n allen het feest beleven. Dat er een racistisch aspect in zit valt niet te ontkennen. Hoeveel waarde we daaraan moeten hechten is nog maar de vraag. Maar op het moment dat er een groep bestaat in onze samenleving die aangeeft hier last van te hebben, dan moeten we hier gehoor aan geven. En het niet maar wegwuiven onder de noemer "het is traditie".

Ik moet er niet aan denken dat er tijdens de tweede wereldoorlog een feest was ontstaan waarbij mannetjes met snorretjes de dienst uitmaken en waarbij mensen in gestreepte pakjes met een jodenster op de kado's mogen uitdelen. :misselijk:  (Ja misschien een achterlijke vergelijking, maar in die tijd werd de onderdrukking van Joden toch ook heel normaal gevonden.)