Spring naar inhoud

- - - - -

Zwarte piet mag niet meer zwart zijn

• Log in om te reageren
142 reacties op dit onderwerp
Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#136 Geplaatst 25 november 2013 - 14:04

De kerstman is odin... Sinterklaas komt van de een of andere legende en is niet het zelfde als de kerstman. De kerstman vind zn oorsprong in scandinavië.

Ik denk eerlijk gezegd dat er eerder wat mis is met diegenen die zwarte piet bekijken als slaaf. Ik heb daar tot die ganse heisa echt nooit aan gedacht of het zo gezien, zelf niet nu dat ik "wijzer" zou zijn.

Iedereen vind trouwens thankgiving toch ook normaal en oh zo mooi? Terwijl het ook een massamoord is die blijkbaar een feestje verdient.

Bewerkt door Eibhlin, 25 november 2013 - 14:08.

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#137 Geplaatst 25 november 2013 - 14:24

Volgens sommige verhalen gaat de traditie van Sinterklaas, en dus ook die van de Kerstman, eigenlijk terug op Odin of Wodan, de oppergod in de Noordse mythologie. Deze god van de oorlog en dood werd vaak afgebeeld met een lange witte baard brede hoed en rode mantel. Volgens de mythologische verhalen reisde Odin op een bijzonder paard genaamd Sleipnir, een achtpotige paard dat door de lucht kon draven. Hier zijn parallellen te zien met de Sinterklaas die met een schimmel over de daken wandelt en de Kerstman die met een door rendieren voortgetrokken arrenslee luchtreizen maakt.

Zijn gewoon twee verhalen met hoogstwaarschijnlijk dezelfde oorsprong die anders zijn geëvolueerd.

En thanksgiving is toch niet ons feest? Wat hebben wij daar nou weer mee te maken? Omdat zij iets vieren wat als ongepast aangemerkt kan worden, mogen wij het ook? Kom nou...

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#138 Geplaatst 25 november 2013 - 14:33

Ik ken de noorse verhalen vandaar dat ik het zei. ;)

Euh volgens mij is het een Amerikaanse die klaagde over zwarte piet... Zij heeft daar dus ook niets bij te zoeken. Ik bedoel maar dat als ze over het ene vallen moeten ook wel eerlijk zijn.

Dus als ze in duitsland gek genoeg iets zouden vieren rond wat er gebeurd is in de wereldoorlog zou je er ook niets op tegen mogen hebben want het is ook niet "ons" feest?

Bewerkt door Eibhlin, 25 november 2013 - 14:35.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#139 Geplaatst 25 november 2013 - 15:04

Zoveel discussie hierover in een maatschappij die vol met échte problemen zit waar ook heel wat bevolkingsgroepen problemen mee hebben :gek:

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#140 Geplaatst 25 november 2013 - 15:06

Bekijk berichtEibhlin, op 25 november 2013 - 14:33, zei:

Euh volgens mij is het een Amerikaanse die klaagde over zwarte piet... Zij heeft daar dus ook niets bij te zoeken. Ik bedoel maar dat als ze over het ene vallen moeten ook wel eerlijk zijn.

Dus als ze in duitsland gek genoeg iets zouden vieren rond wat er gebeurd is in de wereldoorlog zou je er ook niets op tegen mogen hebben want het is ook niet "ons" feest?

Tuurlijk mag je er wel iets op tegen hebben. Maar om een ander z'n (mogelijk) ongepaste gedrag te gebruiken om je eigen (mogelijk) ongepaste gedrag goed te praten? Nee, dat gaat me wat ver.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben noch voor noch tegen de hoedanigheid van zwarte piet. Maar het valt me wel op dat er ontzettend veel drogredeneringen worden gebruikt om "zwarte piet" als zodanig in stand te houden. Beetje jammer dat er zoveel onwil bestaat om je in het standpunt van de ander te verplaatsen. Aan beiden kanten.

Het hele punt van de discussie gaat aan de meesten voorbij. Jullie zijn veel te veel gericht op de vraag of bepaalde mensen het RECHT hebben om zich gediscrimineerd te voelen door het Sinterklaas-feest. Het antwoord op die vraag volgens velen van hen is "nee".
Maar vergeet nou even de vraag of mensen het recht hebben om zich gediscrimineerd te voelen en zie nou gewoon dat het een feit is DAT veel mensen zich gediscrimineerd voelen. Door iets wat voor iedereen iets leuks hoort te zijn. Dan is toch de werkelijke vraag: "Hoe kunnen we ons Sinterklaas-feest nou zodanig invullen dat er niet al teveel van de oorspronkelijke tradities verloren gaan en waardoor er niet een bepaalde groep mensen bestaat die zich gediscrimineerd voelen?" Daar kunnen we toch met z'n allen wel een antwoord voor formuleren?

Een antwoord wat niet halstarrig vasthoudt aan het idee dat zwarte piet zwart MOET zijn omdat hij door de schoorsteen gaat? (Terwijl de meeste huishoudens niet eens meer een schoorsteen hebben.) Of dat mensen niet zo moeten zeuren, omdat Thanksgiving een nog veel ongepaster feest is... (Dan kunnen we ook gaan beredeneren dat de lage straffen die gegeven worden voor verkrachting niet zo erg zijn, omdat in sommige landen vrouwen nog gewoon gestenigd worden als ze verkracht worden.)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#141 Geplaatst 25 november 2013 - 16:05

Het probleem is meer vind ik dat als er altijd toegegeven word, opdenduur alles veranderd moet worden. Ik vind het soms gewoon wat te ver gaan. Zo mag een kerstmarkt niet meer zo noemen maar wintermarkt omdat er enkele klaagden. Nu willen ze een kinderfeest aanpassen omdat enkele klaagden, hop word ook gedaan. Zo begint het klein en gaat er gewoon als maar meer geëist worden. Zeker bepaalde groepen die extremistisch zijn.

Ik zou het zelf dan eigenlijk veel logischer vinden dat ze dan die zwarte piet gewoon blank maken ipv die onnatuurlijke kleuren. Als ze dan percee willen gaan aanpassen dat ze het dan zo doen. Kunnen ze nog zeggen dat hij zich gewassen heeft. Of gewoon wat roetstrepen geven. Ik blijf het een stom idee vinden die kleuren.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#142 Geplaatst 25 november 2013 - 19:41

Ik had de foto ook al gezien en vind het eerlijk gezegd griezelig zo'n blauwe piet. Vraag me niet waarom, maar moest ik nog kind zijn ik zou pas echt schrik hebben van blauwe piet.

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#143 Geplaatst 26 november 2013 - 10:27

Ik denk wel dat de kinderen er snel aan gewend zullen worden.
En uiteindelijk maakt het mij niet uit of zwarte piet nu zwart, blank, groen of pimpelpaars ziet. Het is het achterliggende idee.
Alles is al zoveel jaren hetzelfde, 1 persoon klaagt en alles moet ineens worden omgegooid.
Maar het grote probleem is idd dat we altijd maar toegeven.
Het begint klein en onschuldig, maar als je altijd maar toezegt dan wordt dat groter en groter en op den duur zeg je maar ja omdat je geen nee meer kunt/durft zeggen.
Multicultureel, helemaal mee akkoord, maar soms denk ik echt dat we gewoon naar een andere cultuur verschuiven en dan is het niet meer multicultureel he.

Ik moet bij deze discussie heel vaak aan cafe Pand Demonium denken.
Dat was een metal/rock cafe dat van locatie ging veranderen.
Aanvragen ingediend, pand gekocht, oude pand verkocht, nieuwe pand beginnen inrichten zodat rolstoelgebruikers makkelijke toegang hadden, minder validen wc, goede geluidsisolatie, ...
Die mensen hadden daar al voor 14.000 € ingepompt en toen kwam er 1 buurtbewoner die zei dat hij geen satanisten duldde in ZIJN wijk.
Opeens ging iedereen erin mee en die mensen hebben alles moeten laten vallen. Hebben nu een gigantische financiele kater en denk niet dat die al ergens anders mee bezig zijn.

Er is gewoon geen verdraagzaamheid meer.
Er zijn mensen die van alles opdringen en omdat ze zich goed kunnen verwoorden of zo agressief doen dat de rest gewoon schrik heeft om er tegen in te gaan dat daarom alles hier aan het veranderen is.

Time spent with cats is never wasted