Spring naar inhoud

- - - - -

Zwarte piet mag niet meer zwart zijn

• Log in om te reageren
142 reacties op dit onderwerp
Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#31 Geplaatst 20 oktober 2013 - 10:12

Ik denk niet dat iemand hier een ganse groep veroordeeld hoor. Maar zoals je zegt het zijn er maar een paar. Maar die paar zorgen er wel voor dat ze een ganse groep in een slecht daglicht zetten. En het valt mij ook meer en meer op dat als er ergens protest van komt dat het net die groep is dat zich als een bende idioten gaat gedragen. En het woordje 'ze' slaat in mijnogen dan op die kleine groep die het verpest voor iedereen. Of het nu moslims, joden, ... zijn.

Bewerkt door Steffie_G, 20 oktober 2013 - 10:13.

Time spent with cats is never wasted

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#32 Geplaatst 20 oktober 2013 - 10:44

Amai, hier schrik ik nu eigenlijk van.
Toen ik nog kind was was Zwarte Piet zwart van door de schoorsteen te komen, niet omdat hij 'zwart van huidskleur is'.
Wat is dat nu allemaal voor zever.

Bekijk berichtSteffie_G, op 19 oktober 2013 - 16:59, zei:

En mag ik dan ook eisen dat het Suikerfeest wordt afgeschaft omdat ik diabetes patiënt bent?

Dat is goed gevonden!
Je hebt overschot van gelijk!

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#33 Geplaatst 20 oktober 2013 - 11:12

Ik ga hier toch effe verduidelijken dat ik ook geen racist ben....Al mijn buren zijn moslims, ik ga naar de moslimbakker, ik kocht een huis van een moslim en we gaan met kerst misschien ook een autochtoon kindje uitnodigen op vakantie (ofwel is dat kindje zwart van huidskleur maar katholiek ofwel is die moslim)
dus je moet mijn "ze" niet anders opvatten dan die geschreven is.

Bewerkt door *bonnie*, 20 oktober 2013 - 11:13.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#34 Geplaatst 20 oktober 2013 - 11:55

En het gaat er niet over , over hoeveel mensen het gaat of over welke mensen het gaat ... het gaat over ZE , een groepje extremisten die over alles vallen maar het ook daadwerkelijk gedaan krijgen dat het moet aangepast worden.

Is het misschien normaal dat wij onze tradities en gewoontes moeten aanpassen omdat meneer of mevrouw X daar niet mee gediend is ?
Het zijn onze tradities, eigen aan ons land, eigen aan onze cultuur en de mensen die daar niet mee kunnen leven die zouden dan maar een ander land of cultuur moeten opzoeken maar het zou niet zo ver mogen komen dat wij ons moeten aanpassen.

Is het normaal dat er geen "kerstmarkten" meer mogen zijn ?
Is het normaal dat er geen kerstversiering meer mag hangen in sommige gemeentes ?
Is het normaal dat een prachtige boom als deze :
Geplaatste afbeelding
vervangen wordt door een gedrogt als dit ?
Geplaatste afbeelding
Kerstmis is Kerstmis, dat hoeft niet multicultureel te zijn en zo is het net met Sinterklaas , dat is altijd al zo geweest... waarom zou zwarte piet nu ineens blauwe of gele of witte piet moeten worden ?  Waarom zou hij ineens een justin bieber kapsel moeten hebben, in een maatpak moeten lopen en geen lippenstift meer mogen ophebben ?
Je gaat de kerstman toch ook niet in een blauw pak steken morgen en zijn baard afscheren ?

Sabine2
Sabine2
  • 8.838 berichten
  • 4 katten

#35 Geplaatst 20 oktober 2013 - 14:47

Het komt altijd weer neer op een paar extremisten, die op één of andere manier erin slagen hun belachelijke uitspraken in de pers te brengen en waardoor er weer van alle verhitte discussies ontstaan.

Zwarte piet heb ik nooit geassocieerd met iemand van zwarte huidskleur, dat was de helper van sinterklaas die zwart was van door de schouw te kruipen. Sinterklaas zelf kon dat niet meer want hij was te oud. Zo was mij verteld. En dat heb ik geloofd tot ik officieel ingelicht werd over sinterklaas ;) Wat mij betreft blijft zwarte piet zwart. Punt gedaan.
Kerstmarkten zijn leuk en er mag een kerstman zijn, 'k heb daar geen probleem mee, zolang het maar geen opgeklopte commerce wordt.
Als ik ergens in een ander land zou wonen en daar zouden ze andere feesten vieren dan degene die ik gewoon ben, dan zou ik daar gewoon meevieren. En toch nog op 6 en 25 december iets kopen voor de poezels ;)
En die onnozele gasten van Sharia 4 Belgium geraken meestal in hun land van oorsprong nog met die gedachte niet weg, laat staan dat het hier gaat lukken. Da's een minderheid die hun eigen belachelijke fantasie gelooft.

De meesten zijn anders. Fatima die vroeger op ons departement werkte - nochtans moslima maar zonder sjalleke - was de eerste die de tijd nam voor een kerstboom te kopen voor ons verdiep en die volledig te versieren en had er jaarlijks een ongelooflijk plezier in die "gezellige periode". Voor de rest vastte ze tijdens de Ramadam en wij respecteerden dat (stelden wel vragen vanuit "gewone nieuwsgierigheid" maar waren OK met de "normale" antwoorden). En als het suikerfeest was, dan werd er bij ons gesnoept dat het niet schoon meer was :lachen: We moeten elkaars geloof en overtuigingen niet overnemen hé. Nogal wel want ik ben totaaaaaaaaaaal niet gelovig.

En dat beetje losers die ervan overtuigd is van zwarte piet zonder ook maar een spoortje roet uit de schouw te laten komen of de kerstboom af te schaffen, die hebben misschien wat te veel tijd over en zouden zich beter inzetten voor een ECHT goed doel.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#36 Geplaatst 20 oktober 2013 - 15:36

De politieke correctheid wordt gewoon absurd, en het gaat telkens in één richting. Wij zijn onverdraagzaam en de anderen zijn de slachtoffers. Ik heb hier toch ook wel mijn mening over hoor. Een mens zou toch wel toekomstplannen beginnen maken om later te verhuizen naar een ander land waar godsdienst van ondergeschikt belang is. Het toekomstbeeld dat door sommigen wordt gegeven zie ik, zeker als vrouw, niet zitten. Moet gruwelijk zijn om in zo'n maatschappij te moeten leven.

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#37 Geplaatst 20 oktober 2013 - 15:45

@juleken, ik denk niet dat het op een ander beter is hoor, elk land heeft zo z'n eigen problemen en eigen wetten, er zullen er altijd wel tussen zitten waar niet iedereen mee akkoord gaat. En zoals Sabine schrijft: het gaat om een groepje extremisten die zelfs in eigen land geen gehoor krijgen, maar ik denk dat de media net een beetje te veel gehoor geven aan deze extremisten ipv aan diegene die wel deel uitmaken van de maatschappij.
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#38 Geplaatst 20 oktober 2013 - 15:51

Bekijk berichtLilia2055, op 20 oktober 2013 - 15:45, zei:

@juleken, ik denk niet dat het op een ander beter is hoor, elk land heeft zo z'n eigen problemen en eigen wetten, er zullen er altijd wel tussen zitten waar niet iedereen mee akkoord gaat. En zoals Sabine schrijft: het gaat om een groepje extremisten die zelfs in eigen land geen gehoor krijgen, maar ik denk dat de media net een beetje te veel gehoor geven aan deze extremisten ipv aan diegene die wel deel uitmaken van de maatschappij.

Het is idd overal iets, maar ik denk dat we het niet te vlug onder de mat mogen schuiven. Als je ziet wat er onder Hitler gebeurd is, ik denk dat de mensen in de beginperiode ook nooit zullen gedacht hebben dat het ooit zover zou kunnen komen.
Maar je hebt zeker gelijk als je zegt dat de media hier beter niet teveel zouden op ingaan. Dat doet de zaak geen goed als alles zo opgeblazen wordt.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#39 Geplaatst 20 oktober 2013 - 15:54

En de bevoegde instanties zouden er ook beter niet op ingaan en alles laten zoals het is

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#40 Geplaatst 20 oktober 2013 - 16:15

Hitler is wel totaal iets anders dan de moslim-extremisten van nu. Ik denk als je naar hitler kijkt, dat je dan beter naar een bepaalde partij in belgie zou kijken. Hitler heeft geprofiteerd van de armoede van de duitse bevolking die ontstaan was door de eerste wereldoorlog. Deze mensen zagen "alles" gaan naar andere landen en andere bevolkingsgroepen waardoor Hitler maar te kiezen had welke groep hij gebruikte als grote zondebok. Maar de realiteit was dat deze etnische groepen niet de oorzaak waren van alle armoede maar wel de instanties die de oorlog gestart waren. Hitler is democratisch verkozen door een bevolking die zijn mooie praatjes geloofde, ik hoop dat dat nooit mag worden vergeten. De groepen waarover we het hier nu hebben, hebben geen electorale poot om op te staan, zelfs niet bij de moslim gemeenschap.
Geplaatste afbeelding

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#41 Geplaatst 20 oktober 2013 - 16:40

Het lezen van een "ze" wekt wel een bepaalde gedachte.. .Niet iedereen weet dat Bonnie, zich inzet voor alles wat hulpeloos is, en dus waarschijnlijk ook niet racistisch is, omdat dat gewoon niet bij haar karakter past.

Daarbij leest het voor andere mensen wel zo weg... En dat is ook het grote probleem wat ik heb met deze hele discussie..
Er zijn nu eenmaal bevolkingsgroepen die zich enorm op hun hart getrapt voelen als je deze hele discussie volgt...
Er staat op facebooksites'... "dat ze oprotten naar hun eigen land".. Dat kwetst.. en daar hebben mensen geen begrip voor..

Een heel dom voorbeeld..
De laatste jaren zijn er in Nederland steeds meer reclames waarin Limburgers te zien zijn..
Altijd in elke reclame wordt de Limburger afgeschilderd als een dom mens die nog niet een fatsoenlijk Nederlands kan spreken. Vaak hebben ze ook nog kleding aan uit de jaren 80-90..
Ik als Limburger weet dat het een grappige reclame moet zijn, en voor de rest van Nederland is het hoogstwaarschijnlijk hilarisch.. maar ik erger me er steeds weer aan.. Ik ga zeker niet de reclame-code commissie aanschrijven, maar toch steekt het me steeds..

Ik kan me voorstellen dat als je als zwart gekleurde Nederlander deze sites leest (facebook, kranten, misschien wel deze site), je bedoelt of niet op je ziel wordt getrapt en dat is juist waar ik problemen mee heb..
Ik ga er niet van uit dat mensen dit ook zo bedoelen, helemaal niet juist.. op dat gebied heb ik nog steeds misschien wel 'teveel" vertrouwen in de medemens, maar dan nog

En ja zeker vind ik het te ver gaan op sommige punten.. Het krantenartikel wat Ester plaatste op pagina 1 greep mij enorm aan..
Maar of dit dan met het sinterklaasfeest te maken heeft... In mijn ogen niet. In mijn ogen heeft het te maken met bijvoorbeeld docenten die op die momenten hadden moeten ingrijpen.. Een piet of juist de sint die op die plaatsen aanwezig was, mensen op hun gedrag aan hadden moeten spreken.. En jammer genoeg schort het juist daaraan.. Empathie en een sociale plicht die de volwassen mensen hebben in deze samenleving!

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#42 Geplaatst 21 oktober 2013 - 09:24

Mensen klagen gewoon echt graag over alles vrees ik en tegenwoordig is alles aanstootgevend.  Ik kan me in mn hele jeugd echt niet herinneren dat iemand ook maar enige aanstoot nam aan wat dan ook van gewoontes of feesten. In de lagere school zaten er vroeger ook wel kindjes van andere nationaliteiten, toch deed niemand lastig over die sint. In het middelbaar zat ik op don bosco, dat weet je dat het een christelijk gerichte school is. Zelf ben ik nooit een of ander geloof gaan aanhangen. Elk jaar stond er een gigantische kerststal op de koer, een boom en werd er iets gedaan rond de advent. Toch was er niemand van diegene die geen geloof hadden (wat volgens mij ook een grote groep was) noch van de groep moslims op ons school die daar ook maar 1 keer gedoe rond ging maken. Met de sint periode kregen we op ons werk altijd chocolade figuren, opnieuw, niemand die er een punt van maakte. Op de hogeschool nam een groepje van een studenten vereniging het initiatief om verkleed als sint en piet rond te gaan en snoep uit te delen. Op nieuw, niemand die hier niet om kon lachen en er zaten nochtans zelfs mensen met een "zwarte" huidskleur bij.

Als je moeilijk wil doen kan je op alles wat vinden he. Zoals gezegd suikerfeest als je diabetes bent (vraag me eigenlijk serieus af hoe een moslim met diabetes dat doet?). Eveneens de ramadam kan je over klagen want ja die eten niet overdag -> slecht voor de horeca. Offerfeest, moeten alle vegetariërs en veganisten nu op hun achterste poten staan? Dan heb je nog de jehova's die dan nog letterlijk hun geloof aan je deur komen opdringen. Die mensen heb ik ook nog nooit onbeleefd behandeld hoewel ik dat echt vergaand vind. En dan denk ik ook van, er zijn toch nog een hoop andere religies in ons land? Die komen precies nooit in opspraak maar die moeten toch ook feesten vieren en niet mee doen met de onze? Er moeten hier toch vb ook boudhisten leven, joden, hindoes, .... Die hoor ja toch niet?

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#43 Geplaatst 21 oktober 2013 - 09:57

Joden hoor je soms nog wel in het nieuws komen als er een uitspraak gedaan wordt omtrent (of die zij associëren) met de holocaust of de 2e wereldoorlog.
Maar dat is dan ook 1 of 2 dagen en daar hoor je dan weer helemaal niets van.
En natuurlijk, als je het niet eens bent met een uitspraak mag je daar altijd op in gaan he.

Maar herinner je je dat geval nog met die rellen in Borgerhout een jaar geleden? Dat die dame haar Niqab (of hoe je het schrijft) moest uitdoen omdat de politie haar niet kon identificeren.
Dat heeft toen een week lang echt ontploft geweest, samenscholingsverbod enz.
Ik vond dat er echt zwaaaaar overgaan. En het probleem is, dat kleine groepje extremisten hoeft maar een half woord gehoord te hebben om gelijk een maniak op straat alles kort en klein te gaan slagen. En het is dat waar ik mij ongelofelijk aan stoor.
Zij hebben altijd gelijk en probeer je daar met rede op in te gaan dan ben je een racist, ongeacht wat je doet of zegt, al is het dat je hun iets te lang aankijkt.
En het is dat zinloos geweld dat echt verschrikkelijk is.
Die jongen dat daar kort en klein is geslagen op de tram naar Borgerhout of Deurne (weet het niet meer) die jongen is gewoon at random uitgekozen omdat die jongeren hun frustratie eens kwijt moesten. Een mens krijgt schrik om nog buiten te komen.

Ik ben zelf nooit racistisch geweest, ik kwam dan ook niet in contact met andere geloven en culturen toen ik jong was. Ik ben dan in Antwerpen terecht gekomen, in de Abdijstraat en wat je daar allemaal meemaakt, daar ga je echt slechte gedachten van kweken. Hoe die mensen met je omgaan is gewoon geen doen meer. Heb daar wel serieus wat haar op mijn tanden gekregen. Achteraf ben ik dan wel in een andere winkel terecht gekomen waar iedereen super vriendelijk is, dus dan neemt dat weer wat af.
Maar die gedachte blijft toch echt in je achterhoofd zitten hoor.
Toen ik op kot zat in Borgerhout heb ik ook een paar dingen meegemaakt met Marokkaanse jongeren.
Ze probeerden mijn haar af te knippen, hebben het haar van m'n vriendin in de tram in brand gestoken, kwamen op mijn deur en raam kloppen en begonnen vulgaire dingen te roepen.
En dat allemaal omdat ik mijn eigen stijl had en een meisje alleen was.

Bewerkt door Steffie_G, 21 oktober 2013 - 09:57.

Time spent with cats is never wasted

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#44 Geplaatst 21 oktober 2013 - 11:32

Dat is inderdaad wel zo. Als andere culturen of geloven eens iets "tegen" krijgen zoals uitspraken of een cartoon. Die hoor je enkel eens effe hun mening er over geven. Bij die mohamad cartoon en andere zaken gaan ze meteen gaan rellen, brand stichten, vlaggen verbranden, met stenen gooien... Meteen een gewelddadig antwoord krijg je terug. Ik heb ooit eens een oudere marokaan horen zeggen dat wat die jongeren hier uit vreten niet eens zou getolereerd worden in hun land. Dat het grootste deel van die gasten die hierheen komen eigenlijk het crapuul is. Er zullen vast ook wel goeie bij zitten hoor. In mn klas zat iemand van turkse afkomst en dat was een heel rustige aangename gast. Jammer genoeg kom je die op straat zelden tegen.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#45 Geplaatst 21 oktober 2013 - 15:11

De man die in NL op de televisie was bij Pauw en Witteman, heeft niet gezegd dat zwarte piet moest worden afgeschaft. Hij heeft gezegd dat hij zich als kind gekwetst heeft gevoeld. Dat is heel wat anders. Ik zou niet weten waarom mensen hun gevoel niet mogen uitspreken en waarom hun gevoel moet worden weg gebagatelliseerd.

En zwarte piet zwart van de schoorsteen, ze hebben hem wel degelijk een negroïde uiterlijk gegeven: dikke lippen, gouden oorbellen, kroeshaar, volledig zwart. Vroeger praten ze vaak met een Surinaams accent en maakte oerwoudgeluiden.

Met ons slavenverleden, en jullie Belgen in Congo... kan ik me naast de sfeer die er voor "allochtonen" en gekleurde mensen moment hangt, best voorstellen dat juist NU dit een item wordt. Ik zie het dan ook als symptoom voor een diep liggender probleem. Zwarte piet blijft natuurlijk hoe je het ook went of keert een knecht..

Ik vind zelf niet dat zwarte piet moet worden afgeschaft maar ik persoonlijk vind wat met de tijd meegaan helemaal niet verkeerd.
Kinderen maakt dat niets uit, het zijn "volwassenen" die er een hot item van maken.

Het hele Sinterklaas verhaal blijft daarbij natuurlijk ook gewoon iets wat je je kinderen voorliegt, een onzinverhaal. Ik snap dan ook niet dat mensen zich er zo gigantisch over opwinden.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding