Spring naar inhoud

- - - - -

Zwarte piet mag niet meer zwart zijn

• Log in om te reageren
142 reacties op dit onderwerp
grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#46 Geplaatst 21 oktober 2013 - 17:37

gedeeltelijk mee eens Ester, maar waar ik steeds meer problemen mee hebt, en dat is niet alleen op dit thema..
Al jaren lang worden er excuses aangeboden door de Nederlandse regering en ook andere landen voor wat er gebeurd is in het verleden..
steeds weer opnieuw..

Over de WO2 kan ik nog bijkomen, er zijn nog steeds mensen in leven, maar verder terug.
Laten we het even over de slavernij hebben in NL.. de meeste slavernij was al afgeschaft in eind 1800 en 1910 werden de laatste slaven uit oost indië ook vrij man verklaard... Laten we eerlijk zijn dat dit dus niemand meer bewust meegemaakt heeft..
Niet dat het niet erg is, maar de woorden van excuses hebben totaal geen waarden meer, van en voor mensen die er niet bewust deel van hebben uitgemaakt..

Alle bevolkingen ter wereld hebben in hun verre of minder verre verleden ooit een oorlog gevoerd en hebben ook allemaal eens deel uitgemaakt van de onderdrukkende of de onderdrukte kant... daarin blijven hangen vind ik persoonlijk niet juist...
Mijn overgrootouders waren hoogstwaarschijnlijk ook landlijvigen van een of andere baron of hertog en hadden bepaald geen goed leven in die tijd.. waarin ze blij konden zijn dat ze voedsel op tafel hadden staan in de winter, met andere woorden, gewoonweg witte knechten...

Dat mensen zich geraakt voelen door een volksfeest is natuurlijk enorm vervelend, maar laten we dan ook zo eerlijk zijn en kijken hoe het feest al de laatste jaren veranderd is.
Vroeger was er maar een hulpje van de sint, en die werd inderdaad niet al te slim weergegeven.. met kroeshaar etc.
Kroeshaar is steeds meer verdwenen naar grote ronde zwarte krullen (iets wat een echte zwarte man, van nature echt niet bezit)
30 jaar geleden praatte men nog met een accent als piet zijnde, maar nu zetten de mensen gewoon hun gewone stem op..
Er zijn professor pieten, klusjespieten, slimme pieten, muziekpieten en ja ook de domme piet zoals er ook in het echte leven een variatie is van gaves tussen de mensen..

In plaats van de hele discussie over is het nu goed of fout, kun je ook al kijken naar de veranderingen die er al zijn, naar dat er nog nooit waar ik bij ben geweest oerwoudgeluiden gemaakt zijn (en ben jaren zwarte piet geweest) en dat dat ook echt niet meer getolereerd zou worden door een heel groot gedeelte van de bevolking...

Er zullen altijd mensen zijn die zich superieur voelen boven anderen, er zullen ook altijd mensen zijn die zich racistisch uiten, maar er zijn steeds meer mensen die er boven weten te staan en mensen durven aan te spreken op hun gedrag...
Maak ik me zorgen over bijvoorbeeld de politieke revolutie de laatste jaren... enorm, maar als ik dan weer zie hoeveel mensen zich inzetten voor een Mauro bijvoorbeeld, geeft me dat dan weer hoop... want veel mensen roepen een hoop zonder zich bewust te zijn van de gevolgen... maar komen dan toch weer tot inkeer

Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#47 Geplaatst 22 oktober 2013 - 19:06

Ik vind dat de hele situatie en discussie rondom zwarte piet nu echt te ver gaan...de VN bemoeit zich er nu mee, en die mevrouw daarvan wil het hele sinterklaasfeest afschaffen. Ik snap echt niet waarom de VN zich er mee bemoeit...lijkt me dat er wel belangrijkere dingen in de wereld zijn waarhun zich mee bezig moeten houden.
Ik vind dat het sinterklaasfeest met de zwarte pieten gewoon moet blijven, net als velen mensen...ikzelf heb zwarte piet nooit als slaaf gezien, en denk velen met me ook niet. Schijnt dat vooral mensen in Amsterdam zich er druk over maken, en de rest van NL eigenlijk niet....maja nu het vollop in het nieuws is wordt het alleen maar erger en ontstaat er een giga discussie.
Geplaatste afbeelding

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#48 Geplaatst 22 oktober 2013 - 19:11

Ik denk dat die niet weet wat ze zegt want als ze dat helemaal zouden gaan afschaffen dan is het volgens mij wel een nationale oorlog...

Kvond op FB een uitspraak wel toepasselijk, misschien moeten we die eens doorsturen aan die vrouw van de VN die vind dat zwarte piet aanzet tot slavernij : Wat is er nu slaafs aan zwarte piet ??  2 weken werken en de rest vant jaar op vakantie in Spanje ;)

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#49 Geplaatst 22 oktober 2013 - 19:15

Nee las dat ze dit jaar naar NL komt om het feest mee te maken en dat dat volgens haar ook meteen de laatste keer is dat het feest er is. Nou denk ik niet dat er meteen een nationale oorlog zal ontstaan, maar denk een hoop opstand, en NL kennende zal niemand zich houden aan het afschaffen van het feest...misschien is er geen intocht meer (intochten verdwijnen de laatste jaren toch al vaak), maar kan iemand mensen verbieden zich te verkleden als sinterklaas of zwarte piet? Dus het feest zal echt zeker niet verdwijnen.

Leuke uitspraak Bonnie, geef mij die baan van zwarte piet maar haha!!
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#50 Geplaatst 22 oktober 2013 - 19:39

Ben eens benieuwd wat er zou gebeuren als je als Belg/ Nederlander of eender welke blanke naar hun land zou gaan. Daar dan ook beginnen neuten over een feest en eisen dat ze het afschaffen.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#51 Geplaatst 22 oktober 2013 - 19:43

Bekijk berichtchanatas, op 22 oktober 2013 - 19:15, zei:

Nee las dat ze dit jaar naar NL komt om het feest mee te maken en dat dat volgens haar ook meteen de laatste keer is dat het feest er is. Nou denk ik niet dat er meteen een nationale oorlog zal ontstaan, maar denk een hoop opstand, en NL kennende zal niemand zich houden aan het afschaffen van het feest...misschien is er geen intocht meer (intochten verdwijnen de laatste jaren toch al vaak), maar kan iemand mensen verbieden zich te verkleden als sinterklaas of zwarte piet? Dus het feest zal echt zeker niet verdwijnen.

Heb dat ook gelezen, dat ze zei dat het onmiddellijk het laatste feest zou zijn. Maar zouden ze dit echt kunnen maken? En dan vraag ik me af, gaat België dan volgen?

Bekijk berichtEibhlin, op 22 oktober 2013 - 19:39, zei:

Ben eens benieuwd wat er zou gebeuren als je als Belg/ Nederlander of eender welke blanke naar hun land zou gaan. Daar dan ook beginnen neuten over een feest en eisen dat ze het afschaffen.

Volledig mee eens, maar dat gaat voor veel dingen op he. Als je naar een land verhuist moet je je houden aan de normen en waarden van dat land. Punt.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#52 Geplaatst 22 oktober 2013 - 19:52

Ik denk dat je als 1 Nl/Belg/Blanke weinig kunt doen...weet ook niet je bedoelt met "hun"? Ik ben niet helemaal op de hoogte welke groep deze discussie veroorzaakt heeft.  Maar ik ben van mening dat invloed van allochtonen (of niet-nederlanders of buitenlandse afkomst of hoe je ze ook moet noemen) te groot wordt. Ik heb niets tegen allochtone, zeker niet...heb 4 jaar in een marrokaanse buurt gewoont, en op school ook veel vrienden gehad van niet-nederlandse afkomst...maar tijdje terug hoorde ik van een collega die uit kroatie of 1 of ander land kwam (weet niet meer waar), dat toen ze net in NL was en een NL vriend had ontmoet, zij voorrang kreeg voor een woning, zelf vond ze dat ook belachelijk...ze had meer recht op een woning als niet-nederlander, dan haar vriend. Dat gaat naar mijn inziens toch wel te ver...en zo zijn er nog wel meer dingen. De niet-nederlanders kunnen daar uiteraard niets aan doen.
En zaterdag liep mijn broertje met mijn vader naar mijn huis toe, 2 donkere jongens liepen langs hen, en mn broertje keek gewoon in het rond, niet specifiek naar hun...zeiden ze tegen hem...wat kijk je nou, homo!! Nou sorry hoor, maar dat vind ik echt niet kunnen...en zo ken ik nog tal verhalen. Natuurlijk is het een specifieke groep, maar daardoor krijg je wel dat er over ""ze" gesproken gaat worden...veroorzaakt die groep zelf.
Geplaatste afbeelding

Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#53 Geplaatst 22 oktober 2013 - 19:56

Ik vind het gewoon niet kunnen dat iemand van de VN zomaar zou kunnen beslissen das wij als Belgen of Nederlanders ons traditioneel Sinterklaasfeest maar moeten opgeven omdat we toch al twee sinten hebben.

Ik weet niet hoe het bij andere mensen hier op het forum zit, maar bij ons was sinterklaas een "sprookjesfiguur" die kinderen cadeautjes kwam geven 's nachts en wij konden als kind niet wachten tot 6 december om onze cadeautjes uit te pakken.

Maar met kerst kwam er geen kerstman langst bij ons, dat is een familie feest dat we allemaal samen vierden en waarbij we na het eten allemaal cadeaus aan elkaar uitdeelden. De kerstman was puur voor reclame en versiering, daar hebben wij bij ons nooit in geloofd.

Wat heeft zo'n buitenlandse groep te bepalen hoe vaak en van wie wij onze kinderen cadeautjes geven, maakt nog niet uit welke kleur zwarte piet nu zou hebben, of hij nu zwart, wit, rood of zelfs regenboog kleur is.

En heeft de kerstman in de Amerikaanse traditie ook geen helpers die als "slaaf" zouden kunnen aanzien worden? Het feit dat deze elfen zijn maakt het dan wel goed?

Bewerkt door Auryn, 22 oktober 2013 - 19:57.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#54 Geplaatst 22 oktober 2013 - 19:59

Bekijk berichtchanatas, op 22 oktober 2013 - 19:15, zei:

Zwarte pieten zijn allemaal vrolijke figuren die kinderen belonen en snoepjes gooien ....  echt volgens mij is de wereld zot aant worden ...

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#55 Geplaatst 22 oktober 2013 - 20:12

Auryn, bij ons hetzelfde. De sint kwam bij ons op bezoek, en ik geloofde als kind in hem en zwarte piet, net als in de paashaas. Kerstmis ging bij ons ook gewoon om de sfeer, de boom, de lichtjes, heb nooit geloofd in de kerstman, maar vind kerst super.

Wij zijn een keer of drie naar Singapore geweest, mijn schoonvader heeft daar lang gewoond en gewerkt, en hoe het daar gaat, chapeau.
Pas op, wij waren daar natuurlijk op vakantie, maar mijn schoonvader woonde daar dus, en die leefde tussen de lokale bevolking. Singapore kent grote rijkdom maar ook grote armoede, en heeft eigenlijk geen sociaal vangnet. Dus ik ga zeker niet komen beweren dat het daar beter is.
Maar daar is respect en discipline, ik stond er echt naar te kijken. Daar loop je 's avonds en 's nachts veilig door de straten, iedereen is vriendelijk en beleefd, en er leven een drietal godsdiensten vredig naast elkaar. Neem je het openbaar vervoer en je komt een groep schoolkinderen tegen op de bus, die zijn beleefd en zitten geen kabaal te maken.
We hebben daar pintjes gedronken met moslims én hindoes. Met Indiërs, Chinezen en Maleisiërs. Daar kunnen ze hier bij ons wat van leren.
In Thailand dan een Australisch koppel leren kennen, daar hebben ze ook problemen van onze aard hier. We durfden er zelf niet over beginnen omdat we geen racisten zijn (maar wel realisten) en een mens wordt nu eenmaal vlug uitgescholden voor racist als je problemen aankaart. Wel, die mensen wonen aan de andere kant van de wereld en begonnen uit zichzelf over praktisch dezelfde problemen die wij hier ervaren. Heb ook een stukje van Maleisië gezien (daar heeft hij ook nog gewerkt), da's een moslimland, maar de mensen zijn daar ook zo vriendelijk en veel verdraagzamer had ik de indruk. Daar wordt kerst gevierd, maar evengoed Chinees nieuwjaar en offerfeest. Nogmaals, dat is mijn beeld ervan, ik woon er niet.
Ik weet alleen dat ik de verscheidenheid daar enorm kon appreciëren.

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#56 Geplaatst 22 oktober 2013 - 20:19

Iemand die hier niet mee opgegroeid is, kan het ook niet verstaan. Ik heb zwarte piet nooit geassocieerd met een "slaaf", maar ook het verhaal over het roet heb ik nooit gekend. Zwarte piet is gewoon zwart, punt, net zoals god altijd als man wordt afgebeeld en de kerstman idem dito. Ook met andere feesten heb ik totaal geen probleem, iedere cultuur heeft zo z'n eigen tradities en ik denk dat iedereen vrij is om deze te vieren.

En dat over je het in "hun" land niet zou moeten doen, ik denk dat je dat niet zomaar kan vergelijken. Onze cultuur is totaal anders dan de cultuur in andere werelddelen, ik begrijp dan ook wel dat iemand die hier als immigrant toekomt niet van de ene op de andere dag van waarden en normen verandert. Toen ik enkele maanden in texas woonde heb ik me ook de ogen uitgekeken hoor en dat is dan een "westerse" cultuur en heb soms ook wel te kennen gegeven dat zo'n dingen niet normaal zijn in europa. Om maar de zeggen dat cultuur iets subjectief alsook de manier waarop je je gedraagt in een ander land.
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#57 Geplaatst 22 oktober 2013 - 20:34

Bekijk berichtAuryn, op 22 oktober 2013 - 19:56, zei:

Ik vind het gewoon niet kunnen dat iemand van de VN zomaar zou kunnen beslissen das wij als Belgen of Nederlanders ons traditioneel Sinterklaasfeest maar moeten opgeven omdat we toch al twee sinten hebben.

Ik weet niet hoe het bij andere mensen hier op het forum zit, maar bij ons was sinterklaas een "sprookjesfiguur" die kinderen cadeautjes kwam geven 's nachts en wij konden als kind niet wachten tot 6 december om onze cadeautjes uit te pakken.

Maar met kerst kwam er geen kerstman langst bij ons, dat is een familie feest dat we allemaal samen vierden en waarbij we na het eten allemaal cadeaus aan elkaar uitdeelden. De kerstman was puur voor reclame en versiering, daar hebben wij bij ons nooit in geloofd.

Wat heeft zo'n buitenlandse groep te bepalen hoe vaak en van wie wij onze kinderen cadeautjes geven, maakt nog niet uit welke kleur zwarte piet nu zou hebben, of hij nu zwart, wit, rood of zelfs regenboog kleur is.

En heeft de kerstman in de Amerikaanse traditie ook geen helpers die als "slaaf" zouden kunnen aanzien worden? Het feit dat deze elfen zijn maakt het dan wel goed?

Volledig mee eens!
Wij vierde ook alleen sinterklaas, wij keken daar echt naar uit...nou kwam er nooit een sint of piet bij ons thuis verder...maar wij stonden altijd bij de intocht, zette onze schoen en wachtte volspanning om pakjesavond. Kerst was voor ons meer een feest qua gezellig met de familie eten en drinken...kadootjes hebben nooit met kerst gedaan. Persoonlijk heb ik ook niet zoveel met kerst, met sinterklaas op het moment ook niet...want zit daar zelf niet in..maar mn nichtje is met sinterklaas bijna 2,5 jaar en ik zou het super vinden omdat het haar en de rest van de familie te vieren (weet nog niet hoe hun daar over denken, maar kadootjes heb ik al haha). Heb zelf in de kinderopvang gewerkt, en binnenkort weer...en het is toch prachtig om te zien hoe kids daar op reageren, die vinden het fantastich en denken echt niet na over slavernij of weet ik veel wat...die hebben er geen idee van, waarom zoiets leuks en moois afpakken van onschuldige kinderen? En ja dan kan je inderaad de kerstman ook ter discussie stellen, elfen zijn inderdaad ook slaven en klein..dus ook discriminerend voor kleine mensen.

Zwarte piet is nu eenmaal zwart...was ie wit/rood of geel geweest ook geen probleem, maja dat is ie nu eenmaal niet en dat moet je ook niet meer veranderen.

Bekijk berichtLilia2055, op 22 oktober 2013 - 20:19, zei:

Iemand die hier niet mee opgegroeid is, kan het ook niet verstaan. Ik heb zwarte piet nooit geassocieerd met een "slaaf", maar ook het verhaal over het roet heb ik nooit gekend. Zwarte piet is gewoon zwart, punt, net zoals god altijd als man wordt afgebeeld en de kerstman idem dito. Ook met andere feesten heb ik totaal geen probleem, iedere cultuur heeft zo z'n eigen tradities en ik denk dat iedereen vrij is om deze te vieren.

En dat over je het in "hun" land niet zou moeten doen, ik denk dat je dat niet zomaar kan vergelijken. Onze cultuur is totaal anders dan de cultuur in andere werelddelen, ik begrijp dan ook wel dat iemand die hier als immigrant toekomt niet van de ene op de andere dag van waarden en normen verandert. Toen ik enkele maanden in texas woonde heb ik me ook de ogen uitgekeken hoor en dat is dan een "westerse" cultuur en heb soms ook wel te kennen gegeven dat zo'n dingen niet normaal zijn in europa. Om maar de zeggen dat cultuur iets subjectief alsook de manier waarop je je gedraagt in een ander land.

Ik snap als je net in een ander land bent het moeilijk is om je direct aan te passen, zoiets gaat niet van de ene op de andere dag, omdat je een andere cultuur gewend bent. Maar als je van plan bent in NL of België of welk land dan ook te gaan wonen, vind ik wel dat je je op den duur moet gaan aanpassen, betekend niet dat je het met alles eens hoeft te zijn, en alle gewoontes over hoeft te nemen....maar respect hebben voor de cultuur waarin je woont mag ook wel. Wordt altijd wel gezegt dat we geen respect hebben voor hun cultuur, maar andersom is het vaak ook het geval he...en als je 15 jaar in NL woont, mag ik toch wel verwachten dat je een beetje NL spreekt he...nou een hoop ouderen kunnen dat niet eens. En als ik op school zit, dan vind ik het ook wel respectvol als je gewoon NL praat als ik naast je zit, ipv van in het marrokaans of turks met je vriendinnen te praten...sorry maar daar irritereer ik me mateloos aan.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#58 Geplaatst 22 oktober 2013 - 20:44

Bekijk berichtLilia2055, op 22 oktober 2013 - 20:19, zei:

En dat over je het in "hun" land niet zou moeten doen, ik denk dat je dat niet zomaar kan vergelijken. Onze cultuur is totaal anders dan de cultuur in andere werelddelen
Ja, wij laten ons meer doen... Gaat mij ook niet over hoe anders hun cultuur is. Mijn punt was dat zij ook niet zomaar blij zouden zijn als wij ons met hun tradities zouden gaan moeien. Welk land of cultuur ook, ieder heeft zn tradities.

Bekijk berichtchanatas, op 22 oktober 2013 - 19:52, zei:

Ik denk dat je als 1 Nl/Belg/Blanke weinig kunt doen...weet ook niet je bedoelt met "hun"? Ik ben niet helemaal op de hoogte welke groep deze discussie veroorzaakt heeft.
Ik ook niet, daarom dat ik "hun" zei. :)

Ik zag hier ook iemand iets zeggen van iemand die hier kwam wonen en voorrang kreeg op een woning. Wel zo ken ik nog een erg verhaal. Mijn stiefzus heeft een ziekte waardoor ze na haar school niet heeft kunnen werken en nog steeds niet kan werken. Hierdoor heeft ze op geen enkele manier recht op ook maar iets van inkomen! Ze moet dus haar ganse leven afhankelijk zijn van haar ouders. Toen ze ging informeren zeiden ze haar kortweg dat als ze nu een buitenlandse was en hier kwam wonen, ze wel meteen een uitkering had gekregen. Logica?

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#59 Geplaatst 22 oktober 2013 - 20:48

Bekijk berichtchanatas, op 22 oktober 2013 - 20:34, zei:

Volledig mee eens!
Wij vierde ook alleen sinterklaas, wij keken daar echt naar uit...nou kwam er nooit een sint of piet bij ons thuis verder...maar wij stonden altijd bij de intocht, zette onze schoen en wachtte volspanning om pakjesavond. Kerst was voor ons meer een feest qua gezellig met de familie eten en drinken...kadootjes hebben nooit met kerst gedaan. Persoonlijk heb ik ook niet zoveel met kerst, met sinterklaas op het moment ook niet...want zit daar zelf niet in..maar mn nichtje is met sinterklaas bijna 2,5 jaar en ik zou het super vinden omdat het haar en de rest van de familie te vieren (weet nog niet hoe hun daar over denken, maar kadootjes heb ik al haha). Heb zelf in de kinderopvang gewerkt, en binnenkort weer...en het is toch prachtig om te zien hoe kids daar op reageren, die vinden het fantastich en denken echt niet na over slavernij of weet ik veel wat...die hebben er geen idee van, waarom zoiets leuks en moois afpakken van onschuldige kinderen? En ja dan kan je inderaad de kerstman ook ter discussie stellen, elfen zijn inderdaad ook slaven en klein..dus ook discriminerend voor kleine mensen.

Zwarte piet is nu eenmaal zwart...was ie wit/rood of geel geweest ook geen probleem, maja dat is ie nu eenmaal niet en dat moet je ook niet meer veranderen.

Ik snap als je net in een ander land bent het moeilijk is om je direct aan te passen, zoiets gaat niet van de ene op de andere dag, omdat je een andere cultuur gewend bent. Maar als je van plan bent in NL of België of welk land dan ook te gaan wonen, vind ik wel dat je je op den duur moet gaan aanpassen, betekend niet dat je het met alles eens hoeft te zijn, en alle gewoontes over hoeft te nemen....maar respect hebben voor de cultuur waarin je woont mag ook wel. Wordt altijd wel gezegt dat we geen respect hebben voor hun cultuur, maar andersom is het vaak ook het geval he...en als je 15 jaar in NL woont, mag ik toch wel verwachten dat je een beetje NL spreekt he...nou een hoop ouderen kunnen dat niet eens. En als ik op school zit, dan vind ik het ook wel respectvol als je gewoon NL praat als ik naast je zit, ipv van in het marrokaans of turks met je vriendinnen te praten...sorry maar daar irritereer ik me mateloos aan.

Ik denk dat je diegene die naar hier komen niet kan vergelijken met NL/B die naar hun land gaan. Wij ga in de eerste plaats om daar te werken of te wonen maar hebben het eignelijk hier ook goed. Sommigen die naar hier komen hebben eigenlijk in de eerste plaats al problemen in of met hun eigen land en cultuur. Zij komen naar hier met een andere ingesteldheid dan de ingesteldheid wij zouden hebben als we naar daar gaan. En de realiteit als ze hier toekomen is totaal niet wat ze ervan verwachten. Dat soort situaties leidt tot conflicten. Als voorbeeld: hoeveel europeanen hebben zo'n 100jaar geleden de oversteek gemaakt naar amerika? Velen zagen daarin ook een verbetering van hun situatie, maar feit is dat dit maar voor een beperkt aantal zo ook was. Nu is het land vol armoede, onmacht en egoisme.
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#60 Geplaatst 22 oktober 2013 - 20:59

Lilia, ik snap wat je bedoelt, maar vind je dan ook niet dat respect van twee kanten moet komen? Sommige mensen krijgen echt wel heel veel extra voordelen hoor, voorbeelden zijn hier al gegeven door oa Chanatas en Eibhlin.

Bekijk berichtchanatas, op 22 oktober 2013 - 20:34, zei:

Volledig mee eens!

Ik werk op een Nederlandstalige school in Brussel. Je zou eens moeten horen hoeveel Nederlands daar gesproken wordt... :o