Spring naar inhoud

- - - - -

Zwarte piet mag niet meer zwart zijn

• Log in om te reageren
142 reacties op dit onderwerp
chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#61 Geplaatst 22 oktober 2013 - 21:07

Bekijk berichtLilia2055, op 22 oktober 2013 - 20:48, zei:

Ik denk dat je diegene die naar hier komen niet kan vergelijken met NL/B die naar hun land gaan. Wij ga in de eerste plaats om daar te werken of te wonen maar hebben het eignelijk hier ook goed. Sommigen die naar hier komen hebben eigenlijk in de eerste plaats al problemen in of met hun eigen land en cultuur. Zij komen naar hier met een andere ingesteldheid dan de ingesteldheid wij zouden hebben als we naar daar gaan. En de realiteit als ze hier toekomen is totaal niet wat ze ervan verwachten. Dat soort situaties leidt tot conflicten. Als voorbeeld: hoeveel europeanen hebben zo'n 100jaar geleden de oversteek gemaakt naar amerika? Velen zagen daarin ook een verbetering van hun situatie, maar feit is dat dit maar voor een beperkt aantal zo ook was. Nu is het land vol armoede, onmacht en egoisme.

Die vergelijking maakte ik ook niet hoor. Snapt dat als NL of Belg zijnde je naar een ander land gaat over het algemeen een andere instelling hebt. Maar buiten het feit waarom je naar NL/België komt (politiek of financieel, hoewel ik meer respect het voor politieke vluchtelingen, die kunnen er immers niets aan doen), ik vind toch dat je op zn minst de taal kunt leren spreken. Ken genoeg mensen die nog maar kort in NL wonen en toch al heel erg goed de taal spreken, waarom kunnen sommige dit dan niet? Daar heb ik gewoon moeite mee. Dat je een hoofddoek draagt, een andere religie hebt en andere gewoontes hebt prima...maakt mij niet uit, zolang het maar niet de Nl cultuur beinvloed.

Bekijk berichtjuleken, op 22 oktober 2013 - 20:59, zei:

Ik werk op een Nederlandstalige school in Brussel. Je zou eens moeten horen hoeveel Nederlands daar gesproken wordt... :o

Hoe bedoel je dit precies...meer uitleg graag!!
Geplaatste afbeelding

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#62 Geplaatst 22 oktober 2013 - 21:11

De andere cultuur beinvloeden zal het altijd doen é, onze cultuur zou niet zijn wat het is zonder andere invloeden.

@juleken: ik snap inderdaad dat respect van twee kanten moet komen maar dat is wat ik nu net wil zeggen. Dat is onze subjectieve mening maar in hun ogen is respect iets dat zij enkel zien als iets dat hen toebehoort, niet iets dat ze aan anderen moeten geven. En er zijn er evengoed die zich meteen aanpassen door de taal te leren, door respect te hebben voor tradities, die nieuwe tradities met oude combineren enz, die groep is er zelf ook niet mee akkoord dat anderen zich zo gedragen en er wordt vaak genoeg benadrukt dat ze dat in hun land van herkomst niet zouden moeten doen. En net die groep is de groep die de media haalt, diegene die zowel in land van herkomst van hun neus maken als in "onze" landen. Hun origine heeft daar niets mee te maken, wel hun persoonlijkheid en hun persoonlijke opvattingen.
Geplaatste afbeelding

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#63 Geplaatst 22 oktober 2013 - 21:14

Bekijk berichtLilia2055, op 22 oktober 2013 - 21:11, zei:

De andere cultuur beinvloeden zal het altijd doen é, onze cultuur zou niet zijn wat het is zonder andere invloeden.

@juleken: ik snap inderdaad dat respect van twee kanten moet komen maar dat is wat ik nu net wil zeggen. Dat is onze subjectieve mening maar in hun ogen is respect iets dat zij enkel zien als iets dat hen toebehoort, niet iets dat ze aan anderen moeten geven. En er zijn er evengoed die zich meteen aanpassen door de taal te leren, door respect te hebben voor tradities, die nieuwe tradities met oude combineren enz, die groep is er zelf ook niet mee akkoord dat anderen zich zo gedragen en er wordt vaak genoeg benadrukt dat ze dat in hun land van herkomst niet zouden moeten doen. En net die groep is de groep die de media haalt, diegene die zowel in land van herkomst van hun neus maken als in "onze" landen. Hun origine heeft daar niets mee te maken, wel hun persoonlijkheid en hun persoonlijke opvattingen.

vrouw naar mijn hart ;)

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#64 Geplaatst 22 oktober 2013 - 21:17

Kwam net dit tegen. Toch ook wel beetje met dubbele maten wegen.

http://www.telegraaf...he_Piet___.html

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#65 Geplaatst 22 oktober 2013 - 21:58

eibhlin las het ook net, vind dat echt wel raar..dat snap je toch niet.
@lilia2055 ja je hebt een punt...tuurlijk beinvloeden culturen elkaar...maar kan ook te ver gaan naar mijn idee.
Wij respecteren toch ook de ramadan, suikerfeest en offerfeest en weet ik veel wat voor feesten er nog meer zijn...daarvoor krijgen alle kids vrij van school, overigens wel alleen de kids die er aan mee doen...dat vind ik oneerlijk.
Geplaatste afbeelding

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#66 Geplaatst 22 oktober 2013 - 22:13

Al sinds het begin is Zwarte Piet toch de knecht van Sinterklaas geweest? Voordat hij Zwarte Piet heette, werd hij zelfs 'Jan de Knecht' genoemd. Hij was degene die de zware zakken van Sinterklaas moest dragen, lopen terwijl Sinterklaas op het paard zat, en hij was de boosdoener die stoute kindjes met de roe moest geven.
En hij draagt nog steeds een lakei pakje, dus snap niet dat er hier zoveel zijn die zeggen dat ze hem nooit als knecht van Sinterklaas hebben gezien.
En dit is lang niet de eerste keer dat ze hem willen afschaffen. De katholieke kerk wil dat al eeuwen, net omdat hij nog steeds symbool staat voor slavernij. In sommige steden/gemeenten is hij al eens een tijd verboden geweest.
Nu, onze kinderen groeien daarmee op, en kennen het woord slavernij vaak zelfs niet eens meer. Dus die zoeken daar ook helemaal niets achter. Maar kan er eigenlijk ook wel een beetje inkomen dat als je als immigrant hier, met een geschiedenis van onderdrukking, ineens zwarten in slavenpakjes ziet rondlopen op straat, zonder te weten hoe of wat, dat dat wel raar kan overkomen. Het hele feest ervoor afschaffen is natuurlijk zwaar overdreven, maar de pieten een beetje respectabeler voorstellen kan toch ook geen kwaad en gaat weinig verschil maken voor ons, maar wel voor sommige andere bevolkingsgroepen.
Dat die andere groeperingen zich moeten aanpassen aan onze cultuur, zolang het niet indruist tegen hun eigen normen en waarden is natuurlijk iets waarnaar gestreefd moet worden. Net zoals wij ons moeten aanpassen als wij emigreren. Maar feit is dat we zelf veel van deze mensen naar hier hebben gehaald in het verleden, om werk te doen dat we zelf niet wilden doen (zoals in de mijnen werken), dus een beetje rekening houden met hun gevoelens is ook wel onze taak. De meesten hebben zich heel goed aangepast hier en functioneren gewoon goed mee in de maatschappij. Natuurlijk zijn er enkele die wat extremer zijn in hun opvattingen, maar die heb je altijd en overal. En meestal hoor je daar weinig van, maar zoals nu, met al de media-aandacht, worden hun opvattingen weider verspreid en krijgen ze meer steun, van mensen die het normaal niet belangrijk genoeg zouden vinden, maar nu toch ook even hun stem laten horen omdat we zorgen dat ze eigenlijk niet anders meer kunnen.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#67 Geplaatst 22 oktober 2013 - 22:25

Nou ik als kind wist ook niet wat knecht betekende hoor...en ik heb dat echt nooit zo gezien. dan mogen ze mannen ook wel afschaffen, want ja die dragen ook altijd de zwarte tassen van de vrouwen...of slavernij dan he...sorry ik kan echt niet inzien dat mensen zwarte piet als slaaf zien. En hebben wij al die mensen naar naar hier gehaald om werk te doen dat wij niet willen doen? Dat is ook een beetje onzin hoor, heel veel mensen uit het buitenland, zoals polen nemen juist werk in wat wij tegenwoordig juist kunnen gebruiken. Is dat hun schuld nee, de overheid...ja zeker...
Maar een traditie als deze afpakken vind ik gewoon echt te ver gaan...
Geplaatste afbeelding

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#68 Geplaatst 22 oktober 2013 - 22:45

En met dit artikel ben ik het dus niet eens: http://www.mo.be/opi...aar-zonder-piet
een fragment:

"Zwarte Piet beantwoordt aan al de negatieve voorstellingen van Zwarten in de twintigste eeuw. Hij beantwoordt aan vooroordelen over Zwarte mensen: dommigs (die alleen "kunnen knikken" bijvoorbeeld), gedienstig, enz. Het zijn vooroordelen die terug gaan tot de slaventijd toen de Zwarte Afrikanen in het ergste geval vergeleken werden met dieren en in het beste geval met kinderen.
Ook kinderen begrijpen het. Als kinderen op school Zwarte kinderen Piet noemen gebruiken ze die naam niet als iets positief. Hoeveel Zwarte kinderen komen wenend thuis omdat een klasgenoot hem 'Zwarte Piet' genoemd had? Als het allemaal onschuldig is, waarom gebruiken kleuters 'Zwarte Piet' dan als een belediging?"

In mijn jeugd en zelfs nu nog heb ik nooit gehad dat zwarte pieten als zijnde "dom" of gedienstig worden voorgesteld. Zwarte pieten waren de helpers van Sinterklaas maar zijn nooit voorgesteld als zijnde minderwaardig tegenover hun blanke "meester". En kinderen maken zo vaak andere kinderen uit, zo was een variatie op mijn achternaam met "makreel", of iemand met een bril was brilsmurf, heb zelfs ooit mijn broer uitgemaakt voor condoom als kind, geen idee wat het betekende maar ach ja nieuw woordje geleerd :p Elk kind wiens naam gebruikt wordt om te schelden ziet daarvan af ongeacht wat er gezegd werd.

De vrouw die in dit artikel praat is verhuist uit Nigeria, en vanuit de context waarin zij opgegroeid is kan ik verstaan dat zij dit ziet als racisme maar daarvoor staat zwarte piet niet, BE/NL is de KKK niet é. Net zoals wij sommige dingen van andere culturen niet begrijpen zoals bv een boerka of de enorme consumptiemaatschappij in de vs, kan zij dit in onze cultuur ook niet begrijpen.

Bewerkt door Lilia2055, 22 oktober 2013 - 22:45.

Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#69 Geplaatst 22 oktober 2013 - 22:50

Ik snap wel wat Freggel wilt zeggen, want de Italianen hebben we inderdaad massaal naar hier laten overbrengen om het werk in de mijnen te doen, omdat wij Belgen er te vies van waren en ons voor dat soort werk te goed voelden. Dus daarmee ben ik het volledig akkoord.
Maar er is bij mijn weten nog nooit echt een serieus voorval geweest met de Italianen.
M'n ex woonde in Genk, recht in de Italiaanse buurt en dat zijn echt heel lieve mensen. Oké, er zitten macho's van formaat tussen, maar buiten af en toe wat bla bla is dat te verwaarlozen.

En ik snap wel, dat als je het gebruik hier niet kent en je ziet ineens een donkere man in een 'slavenpakje' met een zak rondlopen en dan een liedje hoort waarbij gezegd wordt dat als je stout bent je in de zak wordt gestoken of geslagen wordt door de rou van zwarte piet. Dat kan echt heel hard aankomen.
Maar ga dan niet gelijk een idioot roepen en tieren dat het hele gebeuren moet worden afgeschaft. Lees je eerst meer in over de kwestie en dan kun je alsnog bepalen of je er tegen in gaat en met welke maten.
Ik vind, ongeacht of dit nu terecht is of niet, zo een reactie wel heel erg grof. Gewoon gelijk gaan eisen dat alles afgeschaft wordt.
In plaats van eerst naar een oplossing te zoeken en je ongenoegen op een beschaafde manier uit te drukken.
Ah nee, ik ga daar niet mee akkoord, door wat ik op het eerste oog zie, dus dan ga ik gelijk een ziedende en schuimbekkende maniak eisen dat alles wordt afgeschaft.
Enfin ja zo zie ik dat....

Time spent with cats is never wasted

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#70 Geplaatst 22 oktober 2013 - 23:05

Niet enkel Italianen, maar ook Turken, Marokkanen... De meesten die hier nu zitten, zijn nog steeds familieleden van diegene die we indertijd hierheen hebben gehaald. Hier hebben ze meer zekerheid voor de toekomst, qua werk, gezondheidszorg... dus op zich logisch dat ze dan hierheen blijven komen. En 95% van die mensen heeft zich goed aangepast hier en veroorzaakt geen problemen, heeft niets tegen onze tradities, feestdagen ed. Het is maar een hele kleine minderheid die problemen maakt. En door hun bezwaren zo op te blazen en in de media te brengen, zorgen we er eigenlijk zelf voor dat ze gehoord worden en dat er eventueel maatregelen komen. Hoe meer aandacht zo'n dingen krijgen, hoe meer steun die personen ook krijgen.

En zo heb je evengoed kolonies van Belgen, Nederlanders, Duitsers, Engelsen... die in het buitenland hun eigen gemeenschappen hebben en volgens hun eigen regels leven. Die soms zelfs andere wetten hebben voor hen dan voor de eigenlijke inwoners van die landen, denk bv aan verschillende Afrikaanse landen waar Belgen enzo hun eigen nederzettingen hebben met hun eigen regels.

ik zie ook niet in waarom sinterklaas ineens helemaal afgeschaft moet worden, maar al die heisa is er toch ook wel over. Paar kleine aanpassingen en iedereen is tevreden en binnen een paar jaar weet niemand meer waarom er zo'n ophef over geweest is.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#71 Geplaatst 22 oktober 2013 - 23:16

Wat zouden we dan moeten aanpassen??? Dat zwarte piet niet meer zwarte is? Sorry dat vind ik te ver gaan,  Waarom zouden we ons moeten aanpassen met onze traditie omdat er een paar mensen het er niet mee eens zijn? Vind het echt belachelijk....als we dat al toegaan laten, dan vrees ik het ergste....
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#72 Geplaatst 23 oktober 2013 - 00:40

Bekijk berichtchanatas, op 22 oktober 2013 - 21:07, zei:

Hoe bedoel je dit precies...meer uitleg graag!!

Ik bedoel hiermee dat we constant moeten zeggen dat ze Nederlands moeten praten, want dat doen ze dus niet. Bon, we zitten op een forum, dus moet opletten, maar idd, extra feestdagen die inbegrepen zijn en waarop de andere (weinige) leerlingen wel naar school moeten komen...
Ik weet heel goed dat er nog steeds racisme is van "ons" uit, maar dat gaat evengoed op langs de andere kant. Wij (en nu spreek ik dus echt voor mijn situatie) doen echt wel veel toegevingen en aanpassingen. Maar het moet wel van twee kanten komen. Ik kan hier nog veel over zeggen maar nogmaals, we zitten op een forum. Ik doe mijn job graag en hou van de vele culturele verschillen, zou zelfs niet willen werken in een "witte school", maar merk na dik vijftien jaar wel een evolutie, en die is niet bepaald in de goede richting. Ik respecteer ieders mening, en hou van diversiteit, maar in een ideale wereld zou dit wederzijds moeten zijn, en dat is minder en minder aan het gebeuren.
Komaan mensen, deze discussie, "zwarte piet zou moeten worden afgeschaft"... Waar zijn we mee bezig??!!

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#73 Geplaatst 23 oktober 2013 - 07:53

Bekijk berichtchanatas, op 22 oktober 2013 - 23:16, zei:

Wat zouden we dan moeten aanpassen??? Dat zwarte piet niet meer zwarte is? Sorry dat vind ik te ver gaan,  Waarom zouden we ons moeten aanpassen met onze traditie omdat er een paar mensen het er niet mee eens zijn? Vind het echt belachelijk....als we dat al toegaan laten, dan vrees ik het ergste....

Voor de oorlog had Sinterklaas helemaal geen zwarte pieten. Dat is ook pas later gekomen en dus helemaal geen onderdeel van de traditie.
Dat wij graag pieten willen, omdat die er ook waren toen wij kind waren, maakt niet dat dit ook daadwerkelijk traditie is.
En die traditie is al vaak verandert. Sinterklaas was bv geen Spanjaard, maar een Griek oorspronkelijk. En die had helemaal geen Pieten, dat is na WO II door de Canadezen geïntroduceerd.
In Suriname zijn er bv in veel plaatsen al jarenlang regenboogpieten. Daar luid het verhaal dat Sinterklaas op weg daarheen door een regenboog gevaren is en dat de Pieten zodoende alle kleuren gekregen hebben. En dat werkt voor die kinderen evengoed.
NL en België hebben al een geschiedenis als onderdrukkers. Onze voorouders hebben zich beziggehouden met slavernij. Dus als er mensen zijn die zich storen aan het beeld dat we opwerpen van Zwarte Piet, zie ik helemaal niet in waarom we niet een beetje goede wil zouden kunnen tonen en dat beeld veranderen.

Of we daadwerkelijk zulke veranderingen moeten invoeren omdat een paar mensen bezwaren hebben is een andere zaak. Maar daar tegenover, die mensen met bezwaren hebben ook de NL nationaliteit, en hebben zodoende evenveel zeggenschap over de zaak als alle andere Nederlanders, zo werkt een democratie gewoon.

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#74 Geplaatst 23 oktober 2013 - 09:56

https://www.youtube....d&v=hMn6thkorNs

Time spent with cats is never wasted

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#75 Geplaatst 23 oktober 2013 - 10:43

Mij werd gewoon uitgelegd dat de sint te oud was om zelf al die pakjes rond te brengen en daarom hulp had. En ok de pieten hebben die fameuze zak, maar wie houd het "stout kindjesboek" bij? De sint toch wel?

Mijn overgrootouders waren trouwens ook italianen en duitsers die naar hier verhuisd zijn ten tijde van de mijnen. Die vieren zo ver ik weet gewoon de zelfde feestdagen toch?