Spring naar inhoud

- - - - -

Zwarte piet mag niet meer zwart zijn

• Log in om te reageren
142 reacties op dit onderwerp
*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#76 Geplaatst 23 oktober 2013 - 11:52

Bekijk berichtFreggel, op 23 oktober 2013 - 07:53, zei:

NL en België hebben al een geschiedenis als onderdrukkers. Onze voorouders hebben zich beziggehouden met slavernij. Dus als er mensen zijn die zich storen aan het beeld dat we opwerpen van Zwarte Piet, zie ik helemaal niet in waarom we niet een beetje goede wil zouden kunnen tonen en dat beeld veranderen

Wat heeft zwarte piet nu in godsnaam te maken met wat onze voorouders zich ooit bezig gehouden hebben....

Zwarte piet is zwarte piet, zolang wij weten altijd al zwarte piet geweest en zal wat mij betreft ook zwart blijven.
Zwarte piet is een vrolijke figuur (zwart van door de schouw te kruipen) die Sinterklaas "helpt" (is heel wat anders dan slavernij) en die veel glimlachen op kindersnoetjes tovert elk jaar opnieuw...  what's not to like ?
Slavernij, ik ga echt eens hard lachen sebiet .....  ik denk dat mensen niet meer weten wat de betekenis van slavernij is ...

De VN zou zich beter eens bezig houden met de echte slaven in de wereld : kindslaven, kinderen die worden uitgehuwelijkt, vrouwen die door mensenhandel in de prostitutie gestoken worden, dat soort praktijken ! ! !

Bewerkt door *bonnie*, 23 oktober 2013 - 11:55.

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#77 Geplaatst 23 oktober 2013 - 11:58

ik vind het allemaal 1 hoop gezever gans die discussie er rond!

het enige wat ik goed vind is dit filmpje :d

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#78 Geplaatst 23 oktober 2013 - 14:41

http://pietitie.nl/

vleermuis
vleermuis
  • 35 berichten

#79 Geplaatst 23 oktober 2013 - 15:41

Ik hier niet eens alles gelezen, maar word dood en dood moe van die hele discussie die link bonnie hier boven mij deelt is inmiddels de grootste FB pagina van Nederland lijkt me toch duidelijk wat de meerderheid wil? Sinterklaas gewoon lekker laten blijven met zwarte piet.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#80 Geplaatst 23 oktober 2013 - 16:16

Bekijk berichtFreggel, op 22 oktober 2013 - 22:13, zei:

Al sinds het begin is Zwarte Piet toch de knecht van Sinterklaas geweest? Voordat hij Zwarte Piet heette, werd hij zelfs 'Jan de Knecht' genoemd. Hij was degene die de zware zakken van Sinterklaas moest dragen, lopen terwijl Sinterklaas op het paard zat, en hij was de boosdoener die stoute kindjes met de roe moest geven.
En hij draagt nog steeds een lakei pakje, dus snap niet dat er hier zoveel zijn die zeggen dat ze hem nooit als knecht van Sinterklaas hebben gezien.
En dit is lang niet de eerste keer dat ze hem willen afschaffen. De katholieke kerk wil dat al eeuwen, net omdat hij nog steeds symbool staat voor slavernij. In sommige steden/gemeenten is hij al eens een tijd verboden geweest.
Nu, onze kinderen groeien daarmee op, en kennen het woord slavernij vaak zelfs niet eens meer. Dus die zoeken daar ook helemaal niets achter. Maar kan er eigenlijk ook wel een beetje inkomen dat als je als immigrant hier, met een geschiedenis van onderdrukking, ineens zwarten in slavenpakjes ziet rondlopen op straat, zonder te weten hoe of wat, dat dat wel raar kan overkomen. Het hele feest ervoor afschaffen is natuurlijk zwaar overdreven, maar de pieten een beetje respectabeler voorstellen kan toch ook geen kwaad en gaat weinig verschil maken voor ons, maar wel voor sommige andere bevolkingsgroepen.
Dat die andere groeperingen zich moeten aanpassen aan onze cultuur, zolang het niet indruist tegen hun eigen normen en waarden is natuurlijk iets waarnaar gestreefd moet worden. Net zoals wij ons moeten aanpassen als wij emigreren. Maar feit is dat we zelf veel van deze mensen naar hier hebben gehaald in het verleden, om werk te doen dat we zelf niet wilden doen (zoals in de mijnen werken), dus een beetje rekening houden met hun gevoelens is ook wel onze taak. De meesten hebben zich heel goed aangepast hier en functioneren gewoon goed mee in de maatschappij. Natuurlijk zijn er enkele die wat extremer zijn in hun opvattingen, maar die heb je altijd en overal. En meestal hoor je daar weinig van, maar zoals nu, met al de media-aandacht, worden hun opvattingen weider verspreid en krijgen ze meer steun, van mensen die het normaal niet belangrijk genoeg zouden vinden, maar nu toch ook even hun stem laten horen omdat we zorgen dat ze eigenlijk niet anders meer kunnen.

:bravo:

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#81 Geplaatst 23 oktober 2013 - 16:44

Ik vind, als ze dit afschaffen dat ze dan wel ook andere feesten onder de loep mogen nemen waar al jaren tegen geprotesteerd word. Er zijn nog wel gebruiken die cultureel gebonden zijn die een wrange nasmaak hebben voor bepaalde bevolkingsgroepen. Neem nu voorbeeld thankgiving dat ze elk jaar vieren. Voor de amerikanen een feest van welvaart en goede oogst. Voor de native amerikanen een herinnering aan de onderdrukking en de vele voorouders die vermoord zijn door de pelgrims die toen ook hun geluk kwamen zoeken.

Benieuwd wat de uitkomst zal zijn. Ik denk in elk geval niet dat er dit jaar nog iets zal veranderen. De winkels staan ook al vol met zwartepieten en klaas chocolade en snoepjes. Daarbij denk ik dan ook, gaat dit geen financiële kater zijn voor een hoop bedrijven die op dit soort feestdagen teren? Al die snoep en chocolade die nu in grote dozen word aangevoerd. Op mn werk vroeger kwam rond deze tijd ook altijd grote bestellingen binnen voor sint boekjes en kaartjes.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#82 Geplaatst 23 oktober 2013 - 17:56

Bekijk bericht*bonnie*, op 23 oktober 2013 - 11:52, zei:

Wat heeft zwarte piet nu in godsnaam te maken met wat onze voorouders zich ooit bezig gehouden hebben....

Zwarte piet is zwarte piet, zolang wij weten altijd al zwarte piet geweest en zal wat mij betreft ook zwart blijven.
Zwarte piet is een vrolijke figuur (zwart van door de schouw te kruipen) die Sinterklaas "helpt" (is heel wat anders dan slavernij) en die veel glimlachen op kindersnoetjes tovert elk jaar opnieuw...  what's not to like ?
Slavernij, ik ga echt eens hard lachen sebiet .....  ik denk dat mensen niet meer weten wat de betekenis van slavernij is ...

De VN zou zich beter eens bezig houden met de echte slaven in de wereld : kindslaven, kinderen die worden uitgehuwelijkt, vrouwen die door mensenhandel in de prostitutie gestoken worden, dat soort praktijken ! ! !

Volledig, maar dan echt volledig akkoord!!

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 23 oktober 2013 - 11:58, zei:

ik vind het allemaal 1 hoop gezever gans die discussie er rond!

het enige wat ik goed vind is dit filmpje :d

Hilarisch, én verantwoord ;)

henny
henny
  • 1.601 berichten

#83 Geplaatst 23 oktober 2013 - 18:03

Bekijk berichtFreggel, op 23 oktober 2013 - 07:53, zei:

Voor de oorlog had Sinterklaas helemaal geen zwarte pieten. Dat is ook pas later gekomen en dus helemaal geen onderdeel van de traditie.
Dat wij graag pieten willen, omdat die er ook waren toen wij kind waren, maakt niet dat dit ook daadwerkelijk traditie is.
En die traditie is al vaak verandert. Sinterklaas was bv geen Spanjaard, maar een Griek oorspronkelijk. En die had helemaal geen Pieten, dat is na WO II door de Canadezen geïntroduceerd.
In Suriname zijn er bv in veel plaatsen al jarenlang regenboogpieten. Daar luid het verhaal dat Sinterklaas op weg daarheen door een regenboog gevaren is en dat de Pieten zodoende alle kleuren gekregen hebben. En dat werkt voor die kinderen evengoed.
NL en België hebben al een geschiedenis als onderdrukkers. Onze voorouders hebben zich beziggehouden met slavernij. Dus als er mensen zijn die zich storen aan het beeld dat we opwerpen van Zwarte Piet, zie ik helemaal niet in waarom we niet een beetje goede wil zouden kunnen tonen en dat beeld veranderen.

Of we daadwerkelijk zulke veranderingen moeten invoeren omdat een paar mensen bezwaren hebben is een andere zaak. Maar daar tegenover, die mensen met bezwaren hebben ook de NL nationaliteit, en hebben zodoende evenveel zeggenschap over de zaak als alle andere Nederlanders, zo werkt een democratie gewoon.

http://nl.wikipedia....iki/Zwarte_Piet

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/22/hoofdpiet-maak-mij-minder-zwart-en-minder-knecht/

Bewerkt door henny, 23 oktober 2013 - 18:06.

Henny

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#84 Geplaatst 23 oktober 2013 - 18:05

Bekijk berichtFreggel, op 22 oktober 2013 - 22:13, zei:

Maar kan er eigenlijk ook wel een beetje inkomen dat als je als immigrant hier, met een geschiedenis van onderdrukking, ineens zwarten in slavenpakjes ziet rondlopen op straat, zonder te weten hoe of wat, dat dat wel raar kan overkomen.

Een slavenpakje ??  :trance:

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#85 Geplaatst 23 oktober 2013 - 19:14

Dat hele zwarte pieten gedoe begint ondertussen serieus mijn strot uit te komen zenne!
Op FB niks anders dan verscheidene afbeeldingen enzo.
IK zou het in elk geval nog wel vieren (maar ik heb nog geen kinderen natuurlijk). 'Verboden' of niet.
Als ik ooit de Sint laat komen in huis, zal die vergezelt worden van Zwarte Piet!

En een slavenpakje? Ik denk het niet....

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#86 Geplaatst 23 oktober 2013 - 19:19

En het rijmt nog ook. :d

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#87 Geplaatst 23 oktober 2013 - 19:46

Slavenpakje bedoeld als in 'lakei' denk ik dat hier bedoeld wordt.
Enfin zo vatte ik het toch op.

Ik begin het ook erg vervelend te vinden en m'n vriend zit op skype ook over niets anders te praten met z'n vrienden.
Ergens heb ik zo van 'och, laat het dan maar gewoon regenboogpieten worden! Dan zijn we van die zever vanaf'
Anderzijds heb ik zo iets van 'neen potverdekkeme, dat we eens op onze strepen leren staan en niet gewoon alles veranderen omdat iemand zich er aan stoort'

Time spent with cats is never wasted

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#88 Geplaatst 23 oktober 2013 - 19:49

Als ze er een regenboog piet van maken kan de holebi gemeenschap dan beginnen klagen. Hebben die niet zo een regenboog vlag als symbool?

Geplaatste afbeelding

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#89 Geplaatst 23 oktober 2013 - 19:53

Een lakei is geen slaaf hè ...

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#90 Geplaatst 23 oktober 2013 - 19:56

Slavenpak...hmm denk dat een slavenpak er toch heel anders uit zou zien...niet zo mooi en luxe!!
Het sinterklaasfeest afschaffen gaat denk ik niet gebeuren...en zo ja..wie houdt mensen tegen het toch te vieren? Daarnaast is de periode rondom sinterklaas en kerst juist goed voor de economie, omdat mensen veel meer gaan kopen (kadootjes, snoep, eten, drinken, versieringen e.d.)als het afgeschaft wordt dan lopen ze een hoop geld mis, wat niet tegengoede komt aan de economie.
En ja als sinterklaas afgeschaft wordt, dan zal de kerstman ook wel weg gaan...want het is beledigend voor dikke mensen, lilliputters en de rendieren....

Ik heb zo;n 7 jaar geleden ooit eens zwarte piet gespeeld bij mn stagebedrijf...was echt super, die kids vonden het ook echt leuk om te zien...en daar doe je het toch voor?
Geplaatste afbeelding