Spring naar inhoud

- - - - -

Zwarte piet mag niet meer zwart zijn

• Log in om te reageren
142 reacties op dit onderwerp
joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#91 Geplaatst 23 oktober 2013 - 20:15

Ik lees net even diagonaal door deze topic en geloof mijn ogen niet!
Het spijt me beste KS-"vrienden" maar oogkleppen op en meelopen met de rest maakt ons niet beter dan een gemiddeld rund...
Ik ga hier wellicht op enkele lange tenen trappen, maar daar stoor ik me echt niet aan.

Ik ben "rechtser" dan dat ik links ben. Maar ik heb wel een Marokkaanse beste vriendin (getrouwd, vooralsnog zonder hoofddoek maar komt ook nog wel), beste vriend die Turk is (en bij de overheid werkt na studie rechten), Kirgizische vriendin met eigen zaak, Koreaanse vriend met topfunctie en een hele gemengde familie.
Zoals sommigen van jullie weten is mijn wederhelft van Congolese origine. Niet het soort dat in lange wikkeljurk de straat op rent om naar de gospelkerk te lopen en in de week met baggy jeans en oorbel loopt (stereotype), wel het soort met 2 diploma's, 6-talig, netjes gekleed met een goede baan en wonend te Antwerpen Zuid (hotspot).
Jawel, ze bestaan, de aangepaste neger... :louche:
Mijn (grote) schoonfamilie is dol op Sinterklaas en al zijn Pieten! En ik hoop dat mijn mulat-kindjes later ook mogen uitkijken naar de snoepsmijtende deugenieten! Want geef toe, die oude Heiligverklaarde man met de wandelstok op zich is ook niet zo bijzonder boeiend, toch?

Nu waar ik me hier aan stoor:

Bekijk berichtSteffie_G, op 19 oktober 2013 - 19:19, zei:

Ik vind het gewoon erg dat zij altijd maar 'eisen' stellen en dat wij daar altijd maar op in gaan omdat we toch multicultureel moeten zijn en geen racist genoemd willen worden.
Zijn zwarte dommeriken en moslimdommeriken nu al 1 pot nat? De zwarte/bruine/gekleurde/donkere/Afrikaanse medemens is overwegend Katholiek (nee,niet iedereen, maar denk procentueel gezien best overtuigende meerderheid). Stop toch met al het gezwets over hoe ZIJ HUN wetten opleggen... Als dit al lukt is het enkel en alleen omdat wij domme Belgen/NL-ers dit TOESTAAN! Kom op seg, wij verkiezen de mensen die alles goedkeuren/aflassen.

Bekijk berichtcatherine, op 19 oktober 2013 - 20:20, zei:

Idd Nashota zo zijn ze wel bezig.
Bij mijne man op het werk vroeg een belg verlof viel net op de dag van het offerfeest. Chef zegt neen gaat niet is teveel werk.
De collega die marokaan is vroeg verlof dag ervoor voor het offerfeest en krijgt het toegestaan.
Is dat nog eerlijk?????
Zoals ik het begrijp, maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk, vroeg deze man met Noord-Afrikaanse origine ( :party: ) het de dag VOOR uw man... Tja, als hij dan verlof krijgt is er die periode een man minder, dus dan zal iemand anders moeilijker verlof kunnen vragen... Hij was dan ook EERST :blont:
Als ik verlof aanvraag voor mijn collega, en de mijne wordt goedgekeurd, heeft hij inderdaad minder kans om diezelfde periode thuis te zitten. Je kan de man dan hooguit kwalijk nemen dat hij niet bijster collegiaal te werk ging?

Bekijk berichtgrumpje, op 20 oktober 2013 - 09:24, zei:

Ja ik erger me ook, maar ik erger me voornamelijk naar de kant waar de hele discussie naar toe getrokken wordt..
Thank God there are people with a mind of their own :) :hoi:

Bekijk berichtFreggel, op 22 oktober 2013 - 22:13, zei:

Al sinds het begin is Zwarte Piet toch de knecht van Sinterklaas geweest? Voordat hij Zwarte Piet heette, werd hij zelfs 'Jan de Knecht' genoemd. Hij was degene die de zware zakken van Sinterklaas moest dragen, lopen terwijl Sinterklaas op het paard zat, en hij was de boosdoener die stoute kindjes met de roe moest geven.
...
Ok, laten we vanaf nu meteen alle historische feiten mijden. Zet ook nooit geen DVD op als Mississippi Burning! Toon ook geen films met Hitler en Joden, zwijg over WOII...
Even serieus, moest er een feestdag zijn waar de helpers witte pinnenmutsen droegen zou ik ook protesteren maar hey, wat doen we dan met Smurfen :catscratchhead ?

Laat een kind een kind zijn :catplay

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#92 Geplaatst 23 oktober 2013 - 20:19

De gegoede burgers met slaven in hun huishouden gingen die natuurlijk niet in lompen laten rondlopen. Om hun standing hoog te houden moesten die slaven/lakeien/knechten/hoe je het ook wil noemen, er natuurlijk ook deftig uit zien. Maar ze moesten wel herkenbaar zijn als zijnde 'personeel', dus werd de livrei hun uniform. Later is dat een kenmerk geworden van bedienden in staatshuizen, maar oorspronkelijk waren het wel degelijk slavenpakjes. Zo zijn er tegenwoordig nog verschillende staatshuizen in Europa waar een deel van het personeel een moderne variant van die livrei draagt, denk dat het Engelse hof wel het bekendste voorbeeld daarvan is. En daar is ook al veel protest tegen geweest. Maar het punt is dat wij als West-Europeanen niet zo sterk bezig zijn met onze geschiedenis en er dus geen kwaad in zien. Sommige andere bevolkingsgroepen zijn zich daarentegen nog zeer bewust van hun verleden en herkomst, en voor hen hebben sommige dingen, die in onze ogen heel onschuldig zijn, wel een diepere betekenis en roepen ze onplezierige herinneringen op.
Ik vraag me dan ook af waarom zoveel mensen het zo belangrijk vinden dat Zwarte Piet ook daadwerkelijk zwart moet zijn. Enkel omdat zij als kind een Zwarte Piet naast Sinterklaas zagen staan? Of enkel omdat sommige mensen zeggen dat dat voor hen kwetsend overkomt? Voor de traditie zal het niet zijn, want vrijwel niemand kent geschiedenis die erachter zit, en die paar tiental jaren dat Zwarte Piet bestaat, maakt het nog lang geen traditie. Voor de kinderen? Die zal het worst wezen welke kleur de helper van Sinterklaas heeft. En een gele, rode of fluoblauwe Piet zal evenzeer een glimlach op hun gezichtjes toveren.

Ikzelf heb er geen probleem mee dat Piet zwart ziet. Net zoals ik er geen probleem mee zou hebben als ie een andere kleur heeft.
Het is een kinderfeest, dus zolang de kinderen er pret in hebben, ongeacht welke kleur die Pieten hebben, wat is dan het probleem? En is het het dan waard om er zo'n ophef over te maken? Er zijn dingen die veel interessanter zijn om voor te strijden dan of zwarte Piet nu zwart mag zijn of niet. Zo heeft bijvoorbeeld de NL regering nu een plan op tafel liggen om katten en honden te registreren als productiedieren met alle nadelen daaraan verbonden, maar daar heb ik hier op het forum nog niets over gelezen. Zou naar mijn mening veel beter zijn om daar ophef over te maken, in plaats van dit hele Sint gebeuren zo op te blazen.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#93 Geplaatst 23 oktober 2013 - 20:25

Nou ik denk dat een hoop kids raar opzullen kijken als zwarte piet ineens wit, blauw of groen is...en sinterklaas zwart ofzo...
Naja ik vind het allemaal veel te ver gaan, en vind gewoon dat het moet blijven zoals het is, maja we zullen wel  horen hoe het afloopt he...je kunt er lang of kort over discussieren, maar het levert weinig op....
Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#94 Geplaatst 23 oktober 2013 - 20:27

Bekijk berichtjoyce87, op 23 oktober 2013 - 20:15, zei:

Zijn zwarte dommeriken en moslimdommeriken nu al 1 pot nat? De zwarte/bruine/gekleurde/donkere/Afrikaanse medemens is overwegend Katholiek (nee,niet iedereen, maar denk procentueel gezien best overtuigende meerderheid). Stop toch met al het gezwets over hoe ZIJ HUN wetten opleggen... Als dit al lukt is het enkel en alleen omdat wij domme Belgen/NL-ers dit TOESTAAN! Kom op seg, wij verkiezen de mensen die alles goedkeuren/aflassen.

Je hebt inderdaad het topic maar diagonaal doorgelezen :)
Met zij bedoel ik dus niet, zoals jij hier zet, de zwarte en moslim dommerikken. Hiermee bedoel ik (en ik denk de rest ook als ze het woordje 'zij' in de mond nemen) de kleine groep extremisten die een slecht beeld geven aan de hele gemeenschap. Maar dat is wel de groep die zich aan alles stoort en gelijk alles van de daken gaat roepen.
En ik denk niet dat hier ook maar 1 groep als dommerikken werd omscheven.

Time spent with cats is never wasted

joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#95 Geplaatst 23 oktober 2013 - 20:31

Bekijk berichtSteffie_G, op 23 oktober 2013 - 20:27, zei:

Je hebt inderdaad het topic maar diagonaal doorgelezen :)
Met zij bedoel ik dus niet, zoals jij hier zet, de zwarte en moslim dommerikken. Hiermee bedoel ik (en ik denk de rest ook als ze het woordje 'zij' in de mond nemen) de kleine groep extremisten die een slecht beeld geven aan de hele gemeenschap. Maar dat is wel de groep die zich aan alles stoort en gelijk alles van de daken gaat roepen.
En ik denk niet dat hier ook maar 1 groep als dommerikken werd omscheven.
Nee zo heb IK ze benoemd. De extremisten zijn ook dommeriken... Niet meer, niet minder. (Je kan ze moeilijk slim noemen he ;))
De eerste 4 pagina's heb ik volledig gelezen. Maar het topic gaat over ZWARTE (of net niet zwarte) pieten, niet over moslims. Is hele andere discussie die gevoerd kan worden in 1 van de veeeeele topics op dit forum.
Het gaat mij precies eerder over de zaak of pieten zwart mogen blijven, van kleur moeten veranderen, of we de SInt gewoon in Spanje/Turkije moeten laten zitten...

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#96 Geplaatst 23 oktober 2013 - 21:11

De discussie gaat inderdaad over het feit of zwarte piet nu discriminerend is of niet.
Maar als je die vraag ziet voorbij komen dan kun je je moeilijk niet afvragen vanwaar die vraag komt natuurlijk.

Time spent with cats is never wasted

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#97 Geplaatst 23 oktober 2013 - 21:16

Dit vind ik ook goede artikelen:

http://www.volkskran...indslaven.dhtml

http://www.nrc.nl/ni...-minder-knecht/

Ik ben niet voor het afschaffen van Sinterklaas, dat gaat ook heus niet gebeuren. De uitslag van de VN is niet eens bindend.
Maar wat water bij de wijn doen, beide partijen, ja elkaar wat tegemoet komen dat vind ik niet meer dan logisch. Dus zoals in het ene artikel staat, maak de Piet wat minder zwart (niet zo'n negroïde uiterlijk) en geen slaaf, kinderen lieg je nu ook wat voor, dus aan andere pieten wennen ze zo. Kinderen kunnen dat... i.t.t kennelijk tot een hoop volwassenen.

Traditie vind ik overigens nooit een excuus om iets in stand te houden, er gebeuren zoveel dingen uit "naam van de traditie" waarbij je jezelf achter de oren moet krabben.

Ik heb deze dagen veel mensen uit mijn facebook gegooid: sommige reacties gingen echt alle grenzen te buiten. Ik heb gewoon plaatsvervangende schaamte.
Ben er verder vooral gewoon verdrietig van!

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#98 Geplaatst 23 oktober 2013 - 22:10

Bekijk berichtEster, op 23 oktober 2013 - 21:16, zei:

Traditie vind ik overigens nooit een excuus om iets in stand te houden, er gebeuren zoveel dingen uit "naam van de traditie" waarbij je jezelf achter de oren moet krabben.

Ik heb deze dagen veel mensen uit mijn facebook gegooid: sommige reacties gingen echt alle grenzen te buiten. Ik heb gewoon plaatsvervangende schaamte.
Ben er verder vooral gewoon verdrietig van!

Ja dat heb ik dus ook, schaam me diep voor de reacties van sommigen..
Het ergste vind ik de opmerking.. nee ik ben niet racistisch.... en dan verderop in een tekst zetten `dat ze oprotten naar hun eigen land!!`

Zo'n rare misselijke opmerking vind ik dat.. voor 9 van de 10 gekleurde medelanders is Nederland hun eigen land, het land waar ze geboren en getogen zijn... maar blijkbaar betekend een kleurtje iets anders..

Ik weet dat veel mensen het niet zo hard bedoelen als het overkomt... maar mij raakt dit ook!
Ik ken geweldige turken, Marokkanen, zwarte mensen, etc..
Mensen die me getroost hebben, waarmee ik gelachen heb, die gewoon in mijn hart zitten

Geplaatste afbeelding

joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#99 Geplaatst 23 oktober 2013 - 22:41

Bekijk berichtgrumpje, op 23 oktober 2013 - 22:10, zei:

Ja dat heb ik dus ook, schaam me diep voor de reacties van sommigen..
Het ergste vind ik de opmerking.. nee ik ben niet racistisch.... en dan verderop in een tekst zetten `dat ze oprotten naar hun eigen land!!`

Zo'n rare misselijke opmerking vind ik dat.. voor 9 van de 10 gekleurde medelanders is Nederland hun eigen land, het land waar ze geboren en getogen zijn... maar blijkbaar betekend een kleurtje iets anders..

Ik weet dat veel mensen het niet zo hard bedoelen als het overkomt... maar mij raakt dit ook!
Ik ken geweldige turken, Marokkanen, zwarte mensen, etc..
Mensen die me getroost hebben, waarmee ik gelachen heb, die gewoon in mijn hart zitten

Mijn vriend krijgt de lelijkste verwensingen te horen, ookal heeft hij een Vlaamse naam, is volledig Westers en spreekt perfect Nederlands! Hij schrijft het ook foutloos! Itt vele KS-mensen hier:s

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#100 Geplaatst 23 oktober 2013 - 22:50

Het gaat er trouwens nu over op canvas.

edit: ging er over :p

Bewerkt door Eibhlin, 23 oktober 2013 - 22:53.

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#101 Geplaatst 23 oktober 2013 - 22:55

Och Joyce, proberen links te laten liggen..
Gelukkig ken ik heel veel mensen die niet zo zijn, de meeste, gelukkig!!

En probeer er een beetje omheen te lezen, ik weet dat het moeilijk is, vooral als het je persoonlijk raakt, maar ik ben ervan overtuigd dat 9 van de 10 berichten minder hard bedoelt zijn dan de manier waarop het beschreven is.. Als mensen iets over voor hun emotioneels schrijven komt het vaak heftiger over dan dat men in werkelijkheid bedoeld!!
:hug:

Geplaatste afbeelding

joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#102 Geplaatst 24 oktober 2013 - 07:34

Bekijk berichtgrumpje, op 23 oktober 2013 - 22:55, zei:

Och Joyce, proberen links te laten liggen..
Gelukkig ken ik heel veel mensen die niet zo zijn, de meeste, gelukkig!!

En probeer er een beetje omheen te lezen, ik weet dat het moeilijk is, vooral als het je persoonlijk raakt, maar ik ben ervan overtuigd dat 9 van de 10 berichten minder hard bedoelt zijn dan de manier waarop het beschreven is.. Als mensen iets over voor hun emotioneels schrijven komt het vaak heftiger over dan dat men in werkelijkheid bedoeld!!
:hug:

Ja dat kan best zijn, en ik kan veel over mijn kant laten gaan, maar dat gefrustreerde Afrikanen over dezelfde kam worden geschoren als Sharia For Belgium gaat me wat ver...
En moest ik even emotioneel reageren op deze berichten zou het dikke ruzie zijn...
Er is niets zo racistisch als het hier zo vaak gehoorde "allemaal naar eigen land! Maar ik ken een paar goede en daar heb ik het niet over"....
Klinkt wat Schlinder-achtig;)
Ik kan niet tegen kuddegeesten maar daar zal ik me op dit forum moeten bij neerleggen vrees ik...

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#103 Geplaatst 24 oktober 2013 - 08:14

Ik vind niet dat omdat je je ergens achter stelt dat je daarom een kudde dier bent. Op dit moment scheer zelfs jij iedereen over de zelfde kam want ik veronderstel dat je niemand persoonlijk kent die hier gereageerd heeft. Er zullen er wel een hoop zijn die mee lopen met de kudde of hier een gelegenheid in zien om rechts naar voor te brengen. Toch zijn er mensen die wel degelijk voor zichzelf kunnen denken eer ze een mening aannemen... Hierbij beledig dus ook jij andere mensen.

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#104 Geplaatst 24 oktober 2013 - 08:45

Waar het (denk ik tenminste) voor de meeste mensen om gaat is, als we zo zonder slag of stoot ons het sinterklaas feest laten afpakken, dan kunnen we gaan afwachten wat het "volgende" is,
waar gaat dit eindigen dan, er zal altijd wel een groep mensen zijn die zich ergens aan ergert of zich ergens door beledigd voelt, moeten wij dan op onze tenen lopen om toch vooral maar niemand
te beledigen. Het sinterklaas feest op zich boeit mij totaal niet, mijn kinderen zijn allang volwassen en bovendien hebben wij zodra de jongste begon te twijfelen (5) nooit geen sinterklaas meer gevierd
maar zijn wij begonnen met pakjes onder de kerstboom omdat we dat veel gezelliger vinden. Wat mij dus gewoon zo stoort is wie er klagen en jammeren en ervoor proberen te zorgen dat het feest
zoals wij het kennen moet gaan veranderen/verdwijnen. Want nogmaals, wat gaat het volgende zijn waar wij ons moeten aanpassen?

En Joyce87, wat jij zegt is inderdaad een belediging, jij doet een uitspraak die kant nog wal raakt, omdat er zovele hier blijkbaar dezelfde mening hebben praten wij elkaar allemaal maar na?
ik heb mijn eigen mening en spreek die ook uit, had ik geen eigen mening hield ik me wel stil.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#105 Geplaatst 24 oktober 2013 - 09:05

wat je dus ziet buiten deze hele discussie over zwarte piet, ja of te nee, is hoe snel en makkelijk je mensen beledigd zonder dat je dat eigenlijk wilt..

Het laatste wat ik wil, is dat dit topic uit de hand loopt en we het moeten sluiten omdat we hier geen rekening met elkaar kunnen of willen houden..
De discussie over of mensen wel de zwartere medemens zich aangesproken mag voelen, hoort inderdaad in dit topic thuis, omdat het nou eenmaal een element is in de hele discussie, maar probeer het inderdaad bewust of onbewust niet op een hele groep te gooien..

We zien nu hoe een woordje als "ze" heel makkelijk anders opgevat kan worden, zonder dat de schrijvers het zo bedoelen..
Dus als we allemaal nog eens onze teksten lezen voordat we ze plaatsen, en daarin rekening houden met anderen

Geplaatste afbeelding