Spring naar inhoud

- - - - -

Kitten met voedselagressie

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Cake
Cake
  • 10 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 20 oktober 2013 - 15:41

Hey allemaal, weet hier iemand raad mee ?
De vriend van mijn dochter vond maandag een kitten van een week of 10 op straat dat wij hier opvangen op het ogenblik.  Ze is een vrij dominant kittentje en ze heeft vooral iets wat ik nog niet eerder bij een kitten gezien heb en ik weet ook niet zo goed wat ik er mee moet doen : ze is suuuuper agressief in de buurt van eten, als ze brokjes of natvoer eet claimt ze dit door keihard te grommen, te bijten, met haar poten te slaan maar vooral als ze menseneten ziet wordt ze helemaal gek, vanmorgen hadden we een eitje met zalm gebakken en ze sprong zo op tafel en met haar 4 poten in de pan - ze grauwde, krabte, beet, gilde als een speenvarken en wou niet weg, op de grond zetten hielp welgeteld 3 seconden.  We hebben haar meteen buiten de kamer gezet en de deur dicht gedaan, maar onderweg uit de pan, had ze toen nog gauw een beet van andere vleeswaren op tafel gedaan.  Ze is iets meer dan een hand groot maar het is echt beangstigend hoe ze dan doet.  Ook als de andere poezen hier eten grolt ze ze gewoon van de pot weg en gaat zelf aan het eten.  Ze valt ook onze handen aan en haalt zelf helemaal naar ons uit als je probeert haar korrels weg te nemen als ze aan het eten is.  Nu zijn haar tandjes en nagels nog niks maar dit gedrag zou toch zo snel mogelijk weg moeten want als ze dit blijft doen als ze groter is dan is dit écht niet ok.  Laat maar komen de tips want ik ken dit gedrag bij honden maar vind niet echt veel over poezen hierover ...
"Thousands of years ago, cats were worshipped as gods.
Cats have never forgotten this."
- Anonymous

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 20 oktober 2013 - 16:02

Ze heeft waarschijnlijk moeten vechten op straat om aan eten te komen en dekt dat ze dat nu nog moet doen.
Probeer haar meermaals per dag eten te geven of een potje te laten staan  zodat ze weet er is altijd eten voor mij ik moet niet vechten
om dit te krijgen.
Veel geduld zal je moeten hebben maar met de tijd word ze wel rustig  :)

Geplaatste afbeelding

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 20 oktober 2013 - 16:07

Amai, dat is ook niet simpel. Maar als ik dat zo lees, ben je wel zeker dat het 10 weken oud is? Want je schrijft dat de klauwtjes en tandjes nog niet zo erg zijn, maar ik vind toch wel dat ze op die leeftijd al ferme schade kunnen veroorzaken.
Ik heb hier momenteel 4 opvangertjes van 5 weken en er is er ook eentje bij die een beetje dit gedrag toont. Direct met z'n pootje over "zijn" eten gaan staan en dan ferm grommen naar de anderen. We geven hem nu apart eten, het is de simpelste oplossing.
Ik zou ook een potje met korrels (als hij dat al eet) laten staan de hele tijd. Dan zal hij op den duur misschien geruster zijn omdat hij weet dat er altijd eten voor hem klaar staat. Het zal wss wel een tijdje duren en misschien gaat dit gedrag er wel nooit helemaal uit, maar dat belet niet dat het toch wel een lief en aanhankelijk katje kan zijn/worden.

In ieder geval succes met het "temmen" van jullie tijgertje !!!

ps: een heel mooie avatar! (of hoe heet dat ding ;))

Bewerkt door Joske123, 20 oktober 2013 - 16:10.

Cake
Cake
  • 10 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 20 oktober 2013 - 16:15

Ze is echt wel 10 weken hoor, en natuurlijk maakt ze slachtoffers als ze krabt en bijt maar dat is toch niks vergeleken met een grote kat die uit haar dak gaat.  We hebben hier 2 maine coons en een hele grote HTK kater en ik zou die zo als zij doet niet willen meemaken hoor !  Er is staat hier ook altijd droogvoer waar ze aan kan, alleen kan ik haar kittenkorrels niet heel de tijd laten staan want dan eten die 3 ander van ons dat meteen op, het lijkt onovertroffen lekker te zijn maar zij worden er natuurlijk moddervet van.
"Thousands of years ago, cats were worshipped as gods.
Cats have never forgotten this."
- Anonymous

prittje
prittje
  • 4.655 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 20 oktober 2013 - 17:05

heb het even opgezocht :)
misschien dat het kitten dit ook niet geleerd heeft van de moeder en daarom zo'n gedrag vertoont

Frustratie-agressie
Dit gedrag wordt vooral gezien bij katten die met de fles zijn grootgebracht. Gedurende de tijd dat de moederpoes melk geeft, komt er op een gegeven moment een tijd dat ze af en toe zorgt dat de kittens eventjes niet kunnen drinken, door bijvoorbeeld op haar buik te gaan liggen of ergens hoog te gaan liggen waar ze niet bij kunnen. De kittens die gevoerd willen worden, zullen gaan zeuren bij mams, maar die zal ze negeren tot zij vindt dat het weer tijd is en op die manier leren de kittens omgaan met frustratie en weten ze dat ze niet altijd hun zin zullen krijgen.
Kittens die met de fles zijn grootgebracht, hebben dit onderdeel vaak gemist. Het kan zich dan uiten door bijvoorbeeld aanvallen als de kat niet snel genoeg zijn zin krijgt, bijvoorbeeld als zijn eten niet snel genoeg gegeven wordt.

stond op deze site http://www.debuitenk...l/agressie.html

:hart:Het geluk ligt in een klein mandje :hart:
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 20 oktober 2013 - 18:53

Dit zal idd een tijdje duren, gewoon droogvoer laten staan, na een tijdje zal ze wel inzien dat het eten blijft en dat ze niet meer moet vechten om te eten.
Wat betreft het eten uit je pan of bord pakken, ik zou als ze dit dagelijks doet ze effe apart zetten als jullie eten vooral in het begin en haar dan stilletjes opleren en haar bij je laten bv bij het ontbijt zien hoe ze reageert, dan dit een tijdje zo volhouden en daarna bij het middag eten ook, het zal iets van lange duur zijn. Ze in een bench stoppen terwijl jullie eten zou ik niet doen, zo kan ze jullie zien eten zit ze opgesloten kan ze nog wilder van worden.
Het zal zowiezo iets worden waarmee je veel geduld gaat moeten hebben. Het is een vechtertje die nu moet een klik maken in haar hoofd dat ze niet meer hoeft te vechten maar eten heel de dag voor haar heeft.

Je kan mss ook een gedragstherapeute eens wat tips vragen hoe het beste ermee om te gaan.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 20 oktober 2013 - 19:52

Mijnen Archie kon dat vroeg ook wel eens hebben, vooral als er iets keilekkers was (vb kippenhartjes) en één van de zwartjes ook een poging deed om er ééntje te eten.
Dat had veel te maken met zijn achtergrond. Hij komt uit een huis waar hij opgesloten was, samen met nog 8 andere poezels, zonder eten of drinken en dag gedurende een week (achtergelaten bij verhuis).

Ik heb dat opgelost door op vele plaatsen brokjes te zetten (dus de dagelijkse portie van de poezels, maar verspreid over veel meer pottekes zodat ze zich niet onnozel zouden schrokken). Hij had dan na een tijdje door dat het niet erg was dat één van de zwartjes ook brokjes at, want 3 meter verder stonden er nog en een paar meter verder stonden er nog en boven had hij er ook en in de living enz... en ook de portie "lekkers" te verdelen.

Het is ergens een klik dat die beestjes moeten maken.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org