Spring naar inhoud

- - - - -

Versace mysterieus ziek/gewond?

• Log in om te reageren
58 reacties op dit onderwerp
CiCi
CiCi
  • 70 berichten

#1 Geplaatst 26 oktober 2013 - 14:45

Hallo allemaal,

Sinds woensdagavond merkte ik ongewone veranderingen in het gedrag van mijn liefste poezel...
Hij was plots zo kalm en stil, terwijl hij normaal als een echte speelvogel/wervelwind tekeer gaat.
Ik merkte dat hij mankte aan zijn rechter achterpoot. Hij trok hem niet helemaal op, maar het deed duidelijk pijn om er op te lopen...
Eten of drinken wilde hij vanaf dat moment ook niet meer.

De volgende dag gebruikte hij zijn pootje weer iets meer, alleen nog steeds niks willen eten of drinken, zo weinig mogelijk bewegen en 'klagerig' zijn.
Naar de DA geweest met hem: hij had 40.1 graden koorts, verder geen direct voelbare botbreuken, longen en hart in orde.
Alleen was zijn manier van wandelen weer anders: hij nam korte stijve en een beetje waggelende stapjes, nu leek hij wel een soort van kreupel aan beide pootjes!

De DA dacht aan een soort niesziekte waar hij gewrichtspijn van heeft of minder waarschijnlijk: epifysiolyse.
Metacam en AB ingespoten gekregen en wat hij ook zou hebben, hij zou binnen de 2u weer moeten gaan eten.

Met hem eens thuisgekomen ging hij weer op zijn dekentje liggen voor de volgende 6u, ondanks dat hij iéts beweeglijker was, nog steeds 0,0 eetlust :(
Omdat ik me vreselijk zorgen maakte over hem belde ik maar terug naar de DA, die zei dat hij terug moest komen om te kijken of zijn koorts wel gezakt was en dat misschien de reden was dat hij nog steeds (na bijna 3 dagen) niks wilde eten.

Eens aangekomen zag de DA dat zijn koorts weg was maar hij nog steeds zo'n vreemd onstabiel en waggelend manier van wandelen heeft... Ze zei dat hij best daar bleef voor het weekend zodat ze een bloedstaal konden nemen en evt. foto's als uit het bloed niks te zien was.

Ik maak me vreselijke zorgen, hij komt nooit buiten, krijgt zijn entingen, heeft niet gevochten en is nog maar anderhalf jaar oud! :'(
Iemand die een idee heeft wat hij zou kunnen hebben??

(Kleine opmerking: sinds een week zit er ook een oud zwerfkatje bij me die een nacht in de kliniek heeft mogen verblijven wegens extreme uitdroging, ze heeft ook een hartruis en waarschijnlijk chronische niesziekte. Ze testte negatief op kattenaids/leucose en krijgt al een week AB voor haar vastzittend neusje, is ontwormd, ontvlooid en heeft altijd een goede eetlust gehad, verder is ze gezond verklaard in de kliniek. Enige 'rare' nog aan haar is dat ze een harder, iets gezwollen buikje heeft. Verder voelt ze zich prima!)

Ik heb geen oog dicht gedaan en al zo veel gehuild voor hem, ik mis hem zo, ik wil hem echt niet kwijt en kan niet begrijpen hoe dit zo plots kan.
Het enige wat in mijn ogen een directe aanleiding kan geweest zijn: Versace is nogal een acrobaat die graag van heel hoog op de keukenkasten/ gordijnenbak naar beneden springt...

Kan hij bijvoorbeeld koorts maken door een scheur/ breukje in zijn bekken ofzo??

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#2 Geplaatst 26 oktober 2013 - 14:55

Ik denk niet dat koorts van zoiets kan komen. Eet hij ondertussen al? Door de koorts verdwijnt de eetlust, dus als hij op dit ogenblik geen koorts heeft zou hij toch wel iets moeten eten. Een probleem aan de pootjes of bekken heeft niet direct iets te maken met spijsvertering veronderstel ik, dus het feit dat hij niet eet baart mij ook wel zorgen. Tenzij hij zoveel pijn heeft dat hij daardor geen eetlust heeft.
Het is een vreemde situatie. Ik hoop echt dat je snel iets meer weet.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 26 oktober 2013 - 14:58

3 dagen niet eten geeft kans op leververvetting en dan moet je gaan dwangvoeren. Uitdroging kan ook een raar loopje veroorzaken

Het raar lopen kan komen door een keer verkeerd springen/terecht komen, maar dat zou de da moeten zien. Het kan wel koorts veroorzaken.
Ab werkt over het algemeen na een dag of 2. Pijnstilling helpt meestal met een uur (afhankelijk van het soort pijnstilling).

Geen idee wat het is of zou kunnen zijn. De da zal ongetwijfeld alles doen om Versace zo snel mogelijk beter te maken!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

CiCi
CiCi
  • 70 berichten

#4 Geplaatst 26 oktober 2013 - 15:13

Ik heb de DA vandaag nog niet kunnen bereiken, ze moest naar een begrafenis en ging me bellen van zodra ze kon.
Nu, ik heb hem wel met een spuitje water toegediend sinds eergisteren hoor, ook heb ik hem wat met dwang gevoederd met zo'n astronautenpapje van Hills.
Naar mijn ervaring was hij gisteren dus nog niet uitgedroogd (Ik heb dat zwervertje gezien die uitgedroogd was, hij had itt haar verschijnselen zoals een stugge huid die niet snel op zn plooi valt zeker nog niet.)

Gisterenvoormiddag heeft hij subcutaan AB en Metacam ingespoten gekregen, de uren daarna was hij ietsie beweeglijker maar zwak op de achterpoten en wilde hij nog steeds niks eten (Hij heeft 1x heeel twijfelachtig gelikt aan de spuit astronautenvoeding maar dat was het dan ook.)
Hij ruikt wel aan al het lekkers dat ik hem voorhoud maar hij wil het gewoon niet pakken... pff...
Ik maak me ziek van de zorgen

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#5 Geplaatst 26 oktober 2013 - 15:17

Is heel herkenbaar, eraan ruiken en niet willen eten, en het is heel frustrerend. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt hoor.
Ik hoop echt dat het niets ernstigs is.

CiCi
CiCi
  • 70 berichten

#6 Geplaatst 26 oktober 2013 - 15:21

Voor mij persoonlijk voelde het aan alsof hij zo veel pijn heeft van iets dat hij niet wil eten.
Maar dan moet het toch al op korte tijd iets heel serieus zijn als hij na die metacam nog steeds niks wel eten of drinken??

Hij oogde niet echt doodziek voor mij, zijn vacht stond nog steeds mooi, het leek er op alsof hij gewoon lag te rusten met zijn hoofdje opgeheven (maar dan de hele dag lang...), hij is nog heel alert enzv... de DA schrok ook dat hij koorts bleek te hebben want ze zou het hem niet aangegeven hebben. Zijn oortjes en lijfje voelden normaal aan van temperatuur...
Hij ging ook alleen maar naar de kattenbak als ik hem er in zette, hij vermijdt elke vorm van bewegen.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#7 Geplaatst 26 oktober 2013 - 15:36

Ik wil hier geen paniek veroorzaken, ik ben geen dokter, maar als ik me niet vergis heb ik deze zomer eens (hier op ks of elders weet ik niet meer) ergens gelezen dat fip zich kan uiten door moeite met stappen, in de pootjes. Als je zegt dat hij niet wil eten en drinken en ook koorts heeft, hoe je beschrijft hoe hij lag te rusten met opgeheven hoofdje, ik heb dat ook al gezien, en het is geen leuk beeld.
Voor alle duidelijkheid, tegenwoordig wordt er nogal vlug aan fip gedacht, en ik weet ook niet of die info die ik deze zomer las wel juist is. Ik dacht eraan als ik je eerste post las en heb getwijfeld om het hier te zetten omdat ik je niet extra ongerust wil maken.
Niet willen eten of drinken, koorts, het zijn symptomen die op van alles kunnen wijzen, voor hetzelfde geld is hij binnen een paar dagen weer de oude. Maar ik zou toch nog eens proberen of je de da niet kan bereiken of eventueel iemand van wacht opsporen. Altijd extra lastig als het weekend is, je wil niet liever doen dan hen helpen en hun pijn en last wegnemen. :hug: :hug:

CiCi
CiCi
  • 70 berichten

#8 Geplaatst 26 oktober 2013 - 15:42

Ik weet het, heb er zelf ook al aan gedacht hoor aan FIP :(
maar zou hij dat dan gekregen hebben door dat zwerfkatje? Want verder komt hij niet buiten ofzo...
En hoe kan het dan dat zij zo beduidend beter is en hij zo slecht?

FIP of iets bekkenbreuk/scheur- achtigs is wat voor mij het meest logisch zou lijken... :'(

Even voor de duidelijkheid: Versace IS bij de dierenarts sinds gisteren in de late namiddag he... Ik kan ze nu gewoon niet bereiken om te horen hoe het gaat met hem :) Maar normaal zou hij dus al in goede handen moeten zijn.
Ik kan het gewoon niet laten rusten om zelf proberen uit te zoeken wat het kan zijn. :)

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 26 oktober 2013 - 15:46

Ik leef enorm met je mee! :flower:

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#10 Geplaatst 26 oktober 2013 - 15:55

Bekijk berichtCiCi, op 26 oktober 2013 - 15:42, zei:

Ik weet het, heb er zelf ook al aan gedacht hoor aan FIP :(
maar zou hij dat dan gekregen hebben door dat zwerfkatje? Want verder komt hij niet buiten ofzo...
En hoe kan het dan dat zij zo beduidend beter is en hij zo slecht?

FIP of iets bekkenbreuk/scheur- achtigs is wat voor mij het meest logisch zou lijken... :'(

Even voor de duidelijkheid: Versace IS bij de dierenarts sinds gisteren in de late namiddag he... Ik kan ze nu gewoon niet bereiken om te horen hoe het gaat met hem :) Maar normaal zou hij dus al in goede handen moeten zijn.
Ik kan het gewoon niet laten rusten om zelf proberen uit te zoeken wat het kan zijn. :)

Ah sorry, dat had ik blijkbaar niet goed gelezen. Dan is hij in alle geval al in goed handen he. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat hij fip zou hebben van het zwervertje, aangezien fip niet besmettelijk is. Kan me voorstellen dat het heel ambetant is dat je de da niet kan bereiken, ik zou ook willen weten hoe het met ons poezekes zou gaan moesten ze daar zijn en ik me zo zorgen maakte.
Een bloedstaal en zeker ook foto's zouden dan toch wel meer duidelijkheid geven denk ik. Veel sterkte hoor, en ik hoop echt mee op goed nieuws, én dat je vandaag je da nog kan te pakken krijgen.

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 26 oktober 2013 - 16:38

Wat een zorgen, ik hoop dat het snel beter met Versace gaat :hug:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 26 oktober 2013 - 17:49

Hopelijk heeft de da versace aan een infuus gelegd zodat hij toch de zouten en suikers toegediend krijgt, en meestal geeft dit wel een boost.
Van breuken of scheuren in spieren of botten kunnen ze zeker koorts krijgen, mede doordat er meestal een ontsteking daar rond gaat zitten.
Als je de da kan bereiken moet je toch vragen dat ze compleet bloedonderzoek doen en rx en echo nemen, kan soms iets heel klein zijn.
Dat het niesziekte zou zijn betwijfel ik hard, ook niet doordat het opvangertje dit chronisch heeft, heb hier ook ene in mijne groep met chronische niesziekte dit geeft zelden een probleem aan de rest.
Is versace bij een gewone da of in een dierenkliniek? Zie je geen verbetering en hij is bij je gewone da dan zou ik toch opteren om hem met spoed naar een dierenkliniek te doen, die zijn veel beter ingesteld en kunnen veel onderzoeken ter plaatse doen. Niet aarzelen op zo'n moment geen verbetering hup en overplaatsen naar een goede kliniek. Heb het ook zo moeten doen met onze zino en dat was zijn redding.
Duimpjes draaien volop, en vooral ga deze avond bij de da hem bezoeken en zie hoe hij nu is.

CiCi
CiCi
  • 70 berichten

#13 Geplaatst 26 oktober 2013 - 20:04

DA belde net... Niks heel opvallend in zijn bloed te zien :(
Zijn suiker was iets te hoog maar waarschijnlijk is dit aan de stress te wijten,
Zijn witte bloedcellen waren wel maar 4000 terwijl de 'ondergrens' 5000 is, maar dit is ook niet echt héél abnormaal zei ze.

Hij eet nog steeds niet en ligt niet aan een infuus omdat hij nog geen tekenen van uitdroging vertoonde, hij heeft wel al aan zn saus gelikt als hij eten kreeg dus dit is wel al een ministapje vooruit.

De DA zei dat het haar opviel dat hij heel erg veel zit en niet ligt of staat. Hij is ook niet opvallend achteruitgegaan, wel begint zijn vacht minder mooi te staan
Indien hij morgen niet betert legt ze hem aan't infuus en zijn verdere testen (foto's ed.) noodzakelijk zei ze.

Op leucose/aids is hij blijkbaar nog niet getest. (Het zwerfkatje testte hier negatief op vorige week)

Ik denk dat ik hem morgen ga halen en gelijk naar de grote dierenkliniek breng... Hij zit nu gewoon in een DA praktijk.

(Even situatieschets: Versace zit in Gent bij de DA omdat ik daar in een studio op kot zit, terwijl ik nu over huis in Antwerpen moest komen om de was enz te doen)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#14 Geplaatst 26 oktober 2013 - 20:12

Ik hoop heel hard voor je dat Versace een hele ommekeer maakt en snel weer beter is.
Het is zo hard en moeilijk niet te weten wat er scheelt. Konden ze maar praten.

CiCi
CiCi
  • 70 berichten

#15 Geplaatst 26 oktober 2013 - 20:51

Bedankt voor alle lieve reacties trouwens!

Het is idd vreselijk... net een emotionele rollercoaster! Aan de ene kant doodblij dat hij niet verslecht, aan de andere kant doodongerust omdat er nog steeds geen oorzaak of reden gevonden is en hij ook niet echt verbetert.
De DA zei trouwens ook dat zijn pootje(s) beter leken, hij liep beter.
Alleen zijn eet en drinkgedrag zou nu echt wel mogen beteren.
Ik vraag me nu wel de hele tijd af of ik hem niet beter gelijk naar de kliniek gebracht had en of ik dit morgen gelijk zou doen of eerder wat mee geduld zou hebben en wachten tot maandag?
De DA zal hem allicht niet laten omkomen van de honger en dorst denk ik dan, als het echt nodig zou zijn had ze hem toch aan't infuus gelegd?!
Zo veel vragen en twijfels pfft...