Spring naar inhoud

- - - - -

Carnibest = vervanging korrel en natte voeding of enkel natte voeding?

carnibest

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 27 oktober 2013 - 07:37

Zoals de titel zegt....

Tijger heeft een gevoelige maag en geeft over van bijna alle natte voedingen. Enkel van RC sensitive niet, maar dat is hij uiteraard beu gegeten.
Carnibest blijft ook binnen.
Maar mag ik hem dit geven ter vervanging van zijn natte voeding (en voor de andere katten dan ook) of is dit eigenlijk een volledige voeding (dus ook ter vervanging van korrel)?

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 27 oktober 2013 - 07:50

Carnibest is een complete maaltijd, maar je kunt er ook gerust de natte voeding mee vervangen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 27 oktober 2013 - 07:55

Bekijk berichtNashota, op 27 oktober 2013 - 07:50, zei:

Carnibest is een complete maaltijd, maar je kunt er ook gerust de natte voeding mee vervangen.

Hoeveel Carnibest geef je dan per kat?

Want ze zijn hier gewoon van 24/24 korrel te krijgen en dan ineens overschakelen naar enkel Carnibest (wat sommige hier echt niet lusten, Tijger gelukkig wel).

Ik was eraan aan het denken om voor hem Carnibest te geven ipv natte voeding. Misschien Sloeber ook.

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 27 oktober 2013 - 08:03

Ik zou dan net zoveel geven als je normaal ook natte voeding geeft, ik heb het hier ook al vaak genoeg geprobeerd, helaas lust alleen Chinou het de rest loopt ervan weg
alle truukjes geprobeerd zonder succes, Chinou gaf ik dan zoveel als hij normaal ook natte voeding krijgt :)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 27 oktober 2013 - 08:06

gemiddeld 35g per kilo lichaamsgewicht, dit zijn richtlijnen uiteraard. Je mag het perfect als volledige maaltijd geven en de korrels achterwege laten. Hier krijgen ze nooit korrels. Ik probeer wel af te wisselen tussen verschillende merken en verschillende smaken. Hier is Tinlo cattery mix (ook compleet) de favoriet.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 27 oktober 2013 - 08:07

Bekijk berichtwendyv123, op 27 oktober 2013 - 08:06, zei:

gemiddeld 35g per kilo lichaamsgewicht, dit zijn richtlijnen uiteraard. Je mag het perfect als volledige maaltijd geven en de korrels achterwege laten. Hier krijgen ze nooit korrels. Ik probeer wel af te wisselen tussen verschillende merken en verschillende smaken. Hier is Tinlo cattery mix (ook compleet) de favoriet.

Zou fijn zijn, maar na 6 jaar kan ik niet ineens de korrel weglaten he....

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 27 oktober 2013 - 10:34

Je kunt het beste stap voor stap dan de korrels gaan vervangen

Als ze de carnibest goed eten kun je eerst het natvoer vervangen door carnibest. Als ze daaraan gewend zijn kun je de korrels aan gaan pakken :)
Je kunt de korrels in plaats van de hele dag te laten staan, twee of drie keer per dag aanbieden. Dan raken ze gewend aan eten als het aangeboden wordt. geef de korrels dan zo vaak als je van plan bent om carnibest aan te bieden. Je kunt het als je wilt afbouwen, maar je kunt het ook in 1 keer doen. Ze wennen er snel aan.

De volgende stap is dan het vervangen van de korrels voor het vlees. Je kunt ook dat in stapjes doen, elke keer een maaltijd vervangen door de carnibest, of je kunt het in 1 keer doen, alle maaltijden vervangen door carnibest.

Aangezien ze al carnibest eten zou het vrij makkelijk te realiseren moeten zijn.

Zelf zou ik het vrij snel doen. Eerst het natvoer vervangen door carnibest, dan na misschien een weekje ofzo de brokjes twee keer per dag aanbieden en een uurtje laten staan (daarna wegnemen) (of zo vaak aanbieden als je de carnibest wilt aanbieden) en als ze daaraan gewend zijn de brokjes gewoon in 1 keer vervangen door de carnibest.

Eten ze de carnibest nog niet (zo goed) dan moet je het anders aanpakken, maar aangezien je aangeeft dat de carnibest er goed ingaat zou ik het zo proberen :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 27 oktober 2013 - 10:38

Bekijk berichtginnie, op 27 oktober 2013 - 10:34, zei:

Je kunt het beste stap voor stap dan de korrels gaan vervangen

Als ze de carnibest goed eten kun je eerst het natvoer vervangen door carnibest. Als ze daaraan gewend zijn kun je de korrels aan gaan pakken :)
Je kunt de korrels in plaats van de hele dag te laten staan, twee of drie keer per dag aanbieden. Dan raken ze gewend aan eten als het aangeboden wordt. geef de korrels dan zo vaak als je van plan bent om carnibest aan te bieden. Je kunt het als je wilt afbouwen, maar je kunt het ook in 1 keer doen. Ze wennen er snel aan.

De volgende stap is dan het vervangen van de korrels voor het vlees. Je kunt ook dat in stapjes doen, elke keer een maaltijd vervangen door de carnibest, of je kunt het in 1 keer doen, alle maaltijden vervangen door carnibest.

Aangezien ze al carnibest eten zou het vrij makkelijk te realiseren moeten zijn.

Zelf zou ik het vrij snel doen. Eerst het natvoer vervangen door carnibest, dan na misschien een weekje ofzo de brokjes twee keer per dag aanbieden en een uurtje laten staan (daarna wegnemen) (of zo vaak aanbieden als je de carnibest wilt aanbieden) en als ze daaraan gewend zijn de brokjes gewoon in 1 keer vervangen door de carnibest.

Eten ze de carnibest nog niet (zo goed) dan moet je het anders aanpakken, maar aangezien je aangeeft dat de carnibest er goed ingaat zou ik het zo proberen :)

Bij Tijger wel, Sloeber (ons dikkie dik) eet het niet... Hij is zeer kieskeurig en eet het niet. Vers eet hij trouwens ook niet. Ale, na verschillende jaren eet hij nu toch al eens verse kipfilet. Dat weigerde hij vroeger ook pertinent.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#9 Geplaatst 27 oktober 2013 - 10:41

Bij Sloeber kun je dan eerst gaan mengen. Eet hij natvoer? Dan het natvoer dat hij heel lekker vindt pakken, daar een heel klein beetje carnibest doorheen mengen, een theelepeltje en als dat teveel is, een halve, en dan als hij dat eet zo steeds een beetje meer carnibest en steeds wat minder natvoer. Als hij dat goed eet kun je weer een stapje verder.

De aanhouder wint ;) niet omdat hij het niet eet opgeven, gewoon een stapje terug doen en opnieuw beginnen. Uiteindelijk, als je volhoud, zal het vast lukken!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 27 oktober 2013 - 10:51

Bekijk berichtginnie, op 27 oktober 2013 - 10:41, zei:

Bij Sloeber kun je dan eerst gaan mengen. Eet hij natvoer? Dan het natvoer dat hij heel lekker vindt pakken, daar een heel klein beetje carnibest doorheen mengen, een theelepeltje en als dat teveel is, een halve, en dan als hij dat eet zo steeds een beetje meer carnibest en steeds wat minder natvoer. Als hij dat goed eet kun je weer een stapje verder.

De aanhouder wint ;) niet omdat hij het niet eet opgeven, gewoon een stapje terug doen en opnieuw beginnen. Uiteindelijk, als je volhoud, zal het vast lukken!

Ja deze truc heb ik ook al vaak geprobeerd. Maar als er nog maar een druppeltje van iets anders inzit (heeft volgens mij een superneus!), laat hij het staan. Zelfs met zijn lievelingsnatvoer. Of eet hij enkel datgene op dat helemaal niet in aanraking is gekomen hiermee.
Maar ik blijf proberen. Zo heb ik hem na 4 jaar ook kipfilet leren eten.... Het enige verse voeding dat meneer wil.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#11 Geplaatst 27 oktober 2013 - 12:21

Heb hier ook eentje die gewoon weigert om rauw te eten, ook al neem ik 24u de brokjes weg. Dus hier blijven brokjes staan en krijgen ze 4x per dag rauwvoer.
Ze hebben het wel een tijdje amper gegeten. Blijkbaar waren ze Tinlo beu gegeten dus nu heb ik wat andere merken KVV gekocht wissel ik met smaken en merken voldoende en eten ze er terug smakelijk van.
Variatie is voor mijn katjes blijkbaar heel belangrijk. ;)