Spring naar inhoud

- - - - -

Fluffy Konijn UPDATE slecht nieuws van de dierenarts

• Log in om te reageren
44 reacties op dit onderwerp
Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 29 oktober 2013 - 20:27

ja, maar volgens de DA is het beste ze verwijderen doordat het dus die erfelijke aandoening is hé.. :( Ze zou ook veel last hebben bij't eten en da merk ik idd wel :(

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#17 Geplaatst 29 oktober 2013 - 20:29

Ik zou precies toch ook eerst proberen van de tanden te laten knippen. Als je dan zorgt dat er genoeg te knabbelen valt, zoals van die stokjes die je in dierenwinkels kan kopen, dan slijten ze misschien toch wat meer af dan nu het geval is. Ik begrijp niet goed waarom die tanden dodelijk zijn op termijn: uiteraard wel als die dusdanig groeien zodat het konijn niet kan bijten en verhongert...of zijn die tanden een bijkomend symptoom van nog een andere aandoening die niet te verhelpen is?

Misschien kan je je probleem ook even voorleggen op een konijnenforum, daar gaan ze je zeker heel gericht kunnen helpen...
Geplaatste afbeelding

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 29 oktober 2013 - 20:34

ik weet het dus niet, men vriend is gegaan , maar nu zou ik dus maar net op tijd geweest zijn met het te zien want ze begonne al door haar eigen lipje te groeien ... morgen MOET ik beslissen... maar mijn vriend zei dat de dierenarts het echt wel aanraadde..

zou dus ook blijkbaar regelmatige abseccen kunnen veroorzaken (of hoe je het schrijft )

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#19 Geplaatst 29 oktober 2013 - 20:34

Ik zou daar in eerste instantie toch niet voor kiezen hoor, een knaagdier zonder tanden, lijkt me echt erg. Het is heel goed mogelijk dat je er maar net op tijd bij was om een verwonding aan de lip of in het mondje te vermijden, maar zoals gezegd, als je op geregelde basis het gebit kan laten bijwerken, dan denk ik dat konijn je heel dankbaar gaat zijn dat zij haar tandjes mag houden.
Geplaatste afbeelding

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 29 oktober 2013 - 20:38

Ik had een nummer gekregen van de dierenarts hier voor een andere omda de mijne zowiezo het niet in slaap doet, ga haar opinie is vragen.. :-) misschien zegt zij wel iets anders..
ik zit er hier een beetje mee..

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#21 Geplaatst 29 oktober 2013 - 20:50

Deze info heb ik op www.bunnybunch.nl gevonden:

Gebitsproblemen: Het konijn speekselt, wordt mager, eet slecht. Heeft soms ook ooguitvloeiing. Gebitsafwijkingen kunnen veroorzaakt worden door trauma (bijvoorbeeld stoten of vallen waardoor een stuk tand afbreekt), door verkeerde voeding maar vooral ook door een verkeerde stand van de tanden of kiezen. De tanden of kiezen staan vaak al vanaf de geboorte niet in de juiste stand waardoor ze niet voldoende afslijten, ook niet met de juiste voeding. Afhankelijk van hoe de tanden of kiezen staan en hoeveel last het konijn er van heeft moeten ze regelmatig worden bijgeslepen door de dierenarts. Laat de tanden niet knippen, dit is een ouderwetse methode waarbij de tanden kunnen splijten en daarmee kunnen nog meer problemen ontstaan. Als het een chronisch probleem blijft is het mogelijk om de voortanden van je konijn te laten verwijderen. Een konijn kan prima zonder voortanden leven, als je maar zorgt dat zijn eten (dus ook hooi) in klein formaat aangeboden wordt.
Bij haakjes op de kiezen slijten de kiezen niet goed en vergroeien deze. Hier moet wat aan gedaan worden, anders stopt het konijn met eten of kan hij abcessen krijgen. Je kunt zelf haakjes niet zien, de dierenarts heeft speciale hulpmiddelen om zo ver in de bek van een konijn te kunnen kijken. De dierenarts zal de kiezen vijlen of slijpen om de haakjes te verwijderen.
Je kunt gebitsproblemen voorkomen door te fokken met gezonde ouderdieren en een verantwoorde voeding . Granen zorgen voor een te hoog calcium gehalte waardoor je konijn gebits- en blaasproblemen kan krijgen. Ook zorgen ze dat je konijn te veel koolhydraten binnen krijgt, en dat zorgt voor darmproblemen. Brood is geen konijnenvoer!

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 29 oktober 2013 - 21:03

Hey hilleke, da had ik inderdaad ook al gevonden.
Mijn vriend ga morgen naar de dierenarts bellen van wie we de telefoon gekregen hebben om te vragen wat hij zij,
maar hij zij da dus nijn haar mond? (is dit juist voor konijn) niet meer helemaal toe krijgt doordat de tanden zo gegroeid zijn dat ze over elkaar groeien!!
ik was nogtans ietsmeer dan een maand geleden ook al bij de DA geweest..

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#23 Geplaatst 29 oktober 2013 - 21:16

Misschien kan je eens informeren bij een andere dierenarts?
Ik weet dat het een probleem is dat toch veel voorkomt bij knaagdieren, en ze daarvoor laten inslapen vind ik nogal drastisch.

Misschien kan het helpen als je van voeding veranderd?
Hier krijgen ze amper droogvoer. Ze krijgen hier 3x daags groentjes en of gras en hooi hebben ze altijd ter beschikking.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#24 Geplaatst 29 oktober 2013 - 21:28

Bekijk berichthilleke, op 29 oktober 2013 - 21:16, zei:

Misschien kan je eens informeren bij een andere dierenarts?
Ik weet dat het een probleem is dat toch veel voorkomt bij knaagdieren, en ze daarvoor laten inslapen vind ik nogal drastisch.

Misschien kan het helpen als je van voeding veranderd?
Hier krijgen ze amper droogvoer. Ze krijgen hier 3x daags groentjes en of gras en hooi hebben ze altijd ter beschikking.

ik denk niet dat ze haar zouden laten inslapen. Ik denk dat ze bedoelt dat ze haar in slaap zullen doen om haar tandjes te verwijderen??? Alé, ik hoop toch dat ik het zo juist interpreteer.

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 29 oktober 2013 - 21:37

nee nee, hb het over in slaap doen en tandjes verwijderen... Dierenarts zei als het hardnekkige zenuwen zijn ze wel zullen terugkomen (of toch kans is) maar da zien we dan wel!!

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#26 Geplaatst 29 oktober 2013 - 21:51

Als je konijntje graag worteltjes lust, dan zou ik daar toch dagelijks wat van geven (als z'n tandjes blijven hé). Maar geen van onze 6 konijntjes lusten wortelen :( Ze lusten alleen selderblaadjes ;)
Ook de cavia's zijn moeilijk om groentjes te geven, maar ze lusten toch wel witloof, witte kool, sla, selder ....

Als je konijntje iet gewoon is om groentjes te eten mag je er maar héél mondjesmaat mee beginnen, want anders kunnen ze diarree krijgen en zelfs sterven. Soms zijn het wel moeilijke beestjes, ze zijn heel erg stress-gevoelig.

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 29 oktober 2013 - 21:57

hier krijgt ze elke dag worteltjes en  witloof :-) nu de laatste dagen snijd ik alle groentjes in mini blokjes en dan pakt ze die met haar tongetje en trekt die naar achter :-)

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#28 Geplaatst 29 oktober 2013 - 22:03

Onze cavia kon wel gemakkelijk sla-blaadjes, gras en ander malse zaken eten, maar natuurlijk een harde wortel was niet te doen. Soms hebben we nog wortelen geraspt. het beestje hebben we een week of 3 geleden laten inslapen, 't was ziek (had niets met tandjes te maken), maar het heeft toch wel een 3-tal jaar een gelukkige thuis gehad. Als m'n dochter het niet mee naar huis het gebracht dan was het al na een paar weken overleden.

Ik hoop dat het met de tandjes trekken wel zal helpen. Maar veel dierenartsen weten niet zo veel af van knaagdieren en dat willen ze dan ook liever niet toegeven hé. Als het nog even kan zou ik toch proberen om een second opinion te vragen aan een andere da.

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 29 oktober 2013 - 22:04

ja gaan we morgen doen :-) dus ik hou jullie op de hoogte :-)

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 30 oktober 2013 - 10:04

2e opinie van dierenartspraktijk in kalmthout

Zij raden ook aan om de tandjes te trekken omdat deze door de erfelijke aandoening te snel teruggroeien!
Kostenplaatje zal dan om en bij de €120 zijn..