Spring naar inhoud

- - - - -

Moeilijk eten van recente adoptiepoes

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
bri
bri
  • 44 berichten

#1 Geplaatst 29 oktober 2013 - 14:44

Hallo, mijn mama heeft een superlieve poes geadopteerd in een Waals asiel.  Een poes die echt nood had aan een baasje voor zich helemaal alleen.  En dus ideaal zit bij mijn bejaarde moeder.

Bon, de poes eet heel weinig zei mijn mama.  Mijn mama is veel te gek in wat ze allemaal voorschotelt.  Ze had kalfsgehakt gegeven.   Ze geeft dan weer een americain natuur, dan stukjes maatje... want ze zegt dat ze van de felix zakjes enkel de saus aflikt en van haar droge korrels (purina) er maar een 4tal neemt.

Ik ga vandaag of morgen eens naar de DA om dat al uit te sluiten.

De poes eet dus wel, maar super weinig per keer.  En volgens mij mama loopt ze de hele tijd te miauwen.

Zou het stress kunnen zijn van de adoptie/nieuwe omgeving?  Ik heb het asiel gemaild of ze de vorige eigenaar kunnen vragen welke soort voeding de poes daar kreeg.

Hebben jullie een idee?  tips?  Oh, ik had dus felix gekocht en daar ging hij uitgebreid aan likken... maar enkel likken... en toen hij genoeg had ging hij zo krabben naast de voederbak :)  Kheb Pacha wel regelmatig al zien drinken van zijn water.

Ik zag wel dat een hoektand een stuk kwijt is onderaan.

Groetjes
Bri

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 29 oktober 2013 - 14:47

sinds wanneer zit ze bij je mama?

Bewerkt door Stijn_Poezenpaleis:-), 29 oktober 2013 - 14:47.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 29 oktober 2013 - 15:07

Hoe oud is die poes? Niet alle katten eten veel in één keer, heb er hier ook die 100 keer op een dag komen eten maar telkens maar een klein beetje.
Mss beter dat je ma 's morgens en 's avonds wat natvoer geeft en door de dag gewoon korrels.
Dan maatjes dan kalfsgehakt dan weer americain beetje te veel van het goede. Mss elke dag 1 van die soorten als eten geven naast haar droogvoer.
En natuurlijk hoe lang is ze al bij je mama, want de kat zal zelf haar ritme ook nog moeten vinden.

bri
bri
  • 44 berichten

#4 Geplaatst 29 oktober 2013 - 15:16

Ze is geadopteerd op 20 oktober, nog heel recent dus.  En ja, ze zal zeker nog haar draai moeten vinden!  Daar ga ik mee akkoord.  Mijn mama is 76 en ze heeft duidelijk geen oren gekregen als ik zeg van 'die poes word gek als je dan gehakt geeft, dan weer americain,.... nu wilt de mama tonijn proberen of kippenlever.  Ik had nochtans gezegd van 'droge korrels' en die felix... gedurende zeker een week.  Verder niets, zorg voor structuur dus :goofy:

Nu de poes kwam bijmijn mama om ongeveer 17 uur die zondag, om 19 uur stond ik er weer met mijn kindjes, en de poes heeft doen anderhalf uur op schoot gelegen bij mijn 7 jarige.  Ze voelde zich wel direct goed, blij van uit dat asiel te zijn met ruim 60 andere katten!!

Kheb al gedacht van een nog beter merk droge korrels te kopen.  Mijn mama had whiskas gekocht met groentjes in.  nu ja, doorgaans is een poes geen groenteneter he! :eat2

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 29 oktober 2013 - 15:21

whiskas, friskies,... allemaal rommel, een kat is een vleeseter
ga liever naar de betere merken zoals hills, royal canin,... eventueel graanvrije brokken zoals sanabelle, orijen, acana,...
Het geven van rauw vlees is zeker niet slecht wat je mama doet ze! Ik heb hier een klein katje van 5,5 maand lopen die een moord zou begaan voor kippenfilet :)
ze af en toe wat rauw geven kan zeker geen kwaad, zolang het geen varkensvlees is

bri
bri
  • 44 berichten

#6 Geplaatst 29 oktober 2013 - 15:27

Ik moet er nog bijzeggen dat ze geen vaccins gehad heeft.  Het asiel hun procedure is dat een vaccinatie hun weerstand vermindert en dat dat op zich problemen meebrengt wanneer ze dan bij een 60tal andere poezen zit.  In het adoptie contract staat dat we hem na 14dagen moeten laten vaccineren.

Ja, ik heb al gedacht van wat carnibest te gaan halen.  Maar het zijn zo'n grote pakken altijd... mijn mama kennende laat ze dat slecht worden en dan kan je het ook niet meer geven.  Mijn mama schotelde mij zelfs calamares voor die al 4dagen ontdooid waren en niet in de koelkast bewaard werden!!!

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#7 Geplaatst 29 oktober 2013 - 15:32

ik zou ze eerst laten testen op Fiv en Felv om zeker te zijn want bij 60 andere niet gevaccineerde katten zitten :s niet echt goed.
Daarna wel vaccineren.
Is het een kater of een poes?

Ik denk dat voor je mama beter is gewoon droge brokjes, voldoende vers water en af en toe een stukje rauw vlees

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 29 oktober 2013 - 15:39

Dan moet je er sowieso mee naar de DA voor haar vaccins en kan je de vraag ivm voeding eens stellen hé.

Het is wel degelijk beter om het katje een goeie kwaliteitsbrok te geven. In de opvang krijgen ze bij ons ook de betere merken. Het is een pak gezonder voor de katjes.
Je kan al die merken via Zooplus verkrijgen of in de betere dierenwinkel. Bij Aveve kan je RC en Hill's krijgen ook. Zooplus is echter merkbaar goedkoper. 'k Heb ooit in een reclame bij Zooplus allemaal verschillende zakjes van 400gr van RC gekocht, het was 400gr kopen en 400gr gratis. Ze hebben zopas weer zo'n reclame gedaan maar ik vrees dat die ofwel net afgelopen is ofwel vandaag de laatste dag.
Purina One is op zich ook niet slecht, het is één van de betere merken in de supermarkt.

Hou ook rekening met de leeftijd van het katje. Ik lees dat het een stukje hoektand kwijt is en dan denk ik direct aan een iets ouder katje.
Indien ze iets of wat van leeftijd heeft, kan je best een senior brok geven, daar zitten de voedingsstoffen in die seniorkes nodig hebben.

Over die Carnibest: kan je die dan niet in porties invriezen en telkens een portie met de keer uit de vriezer halen?

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#9 Geplaatst 29 oktober 2013 - 15:44

Kan ook zijn dat het katje niet wil of moeilijk kan eten wegens tandpijn gezien je zegt dat er een stukje van de tand is. Bijten lukt daardoor misschien niet zo goed vandaar ze enkel de saus oplikt.

Ik zou toch naar de dierenarts gaan, even alles laten nakijken en dan de nodige vaccins geven.

Succes

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 29 oktober 2013 - 15:47

Hebben ze in het asiel niets gezegd over de tandjes?
Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw

bri
bri
  • 44 berichten

#11 Geplaatst 29 oktober 2013 - 15:51

Oh ja, de poes is van 2007.  Mijn mama had een poes die ik gevonden had verzorgd, was eraan gehecht geraakt maar we hebben haar moeten afgeven!  dus wou ze geen heel oude poes meer en ik vond een te jonge poes ook geen goede optie, want dan ken je het karakter niet echt!

Carnibest is te krijgen in pakjes van 800 gr in de dierenwinkel het kortste bij mij.  Ik heb 3 poezen en dan lukt dat om dat op te krijgen op 2 dagen tijd...   en ja, de whiskas heb ik al buiten gebonjourd!

Op naar de DA!

Geplaatste afbeelding

Neen, niets vermeld van de tandjes.  Wel over een neurologische aandoening die hem zou verhinderen om makkelijk te kunnen springen!

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 29 oktober 2013 - 16:11

Daarin heb je gelijk, het karakter staat al vast en ze worden ook wat knuffeliger :)

Ik denk ook dat je bij de DA meer zal te weten komen.
Tandjes worden daar sowieso gecontroleerd en er wordt eens goed aan het buikje gevoeld om te zien of alles daar ook OK is.

Over dat niet gemakkelijk springen: een katje zit graag wat hoger, misschien is het dat wat ze zoekt als ze aan 't miauwen is? Heeft ze ergens een hoog plekske in het oog waar ze niet goed bijkan? Misschien kan je daar iets onder zetten dat dient als "tussenstap" voor op die hoogte te komen? 't Is maar meedenken hé ;)

bri
bri
  • 44 berichten

#13 Geplaatst 29 oktober 2013 - 16:49

ik was van plan om een krabpaal te kopen want voorlopig kan hij nog niet buiten ook niet he!  Kzag een reclame bij witjes verzendhuis voor 10 euro!  Nu kheb hem wel zien springen op de tafel hoor... misschien wel eerst op de stoel en dan zo nog wat hoger :)  Hij probeert het wel, soms lukt het dan niet zo goed.

Ik ga DA vragen of dit ook een effect kan hebben op zijn 'kauwen' of zo...

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#14 Geplaatst 29 oktober 2013 - 18:03

Ik zou hem toch ook even laten nakijken door de da, en dan gezonde voeding geven ;)
Geplaatste afbeelding

bri
bri
  • 44 berichten

#15 Geplaatst 30 oktober 2013 - 20:29

Zo, we weten wat er scheelt, namelijk een keelontsteking.  Ik kon het zelf goed zien in zijn keel toen de DA zijn bek openhield.  Snel en langwerkende anti biotica spuit, ontwormd en volledig nagekeken.

Volgende week woensdag gaat DA langs bij mijn mama zelf, zo moet niemand zich verplaatsen.  En indien de poes dan niet genezen is dan moeten we verder kijken zei hij.  Maar voorlopig lijkt het enkel die keel te zijn, tanden doen geen pijn.

DA vertelde ook dat dit waarschijnlijk een kitten was met kattenziekte in het nest, en dan hebben ze een hersenaandoening die ervoor zorgt dat ze niet echt normaal stappen, maar precies steeds dronken zijn.  Dit heeft geen effect op hoe oud ze zouden worden maar inderdaad wel op het klimmen, snel moeten wegspringen bijvoorbeeld.  Dus, ideale poes voor bij een oudere dame op een appartement!

Nu maar hopen dat pacha snel beter wordt.  Kheb aan de oma gezegd dat ze heel snel een verschil zal gaan merken.

Trouwens uitstekende dierenarts gevonden, want de oma woont niet in mijn gemeente... het is dus altijd een hele organisatie voor mij!