Spring naar inhoud

- - - - -

zure moedermelk? weet er iemand raad?

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
mijnbengaaltjes
mijnbengaaltjes
  • 811 berichten
  • 11 katten

#1 Geplaatst 30 oktober 2013 - 10:09

Hallo allemaal,

Ik hoop dat er hier iemand is die mij raad kan geven.

Ik heb momenteel kittens waar het niet lekker mee gaat (sinds 2 dagen) alles verliep vlot maar nu komen ze niet aan en eentje valt sterk af. De kittens zijn morgen 5 weken oud, de ontlasting is dun en donker geel (ze gaan nog maar net zelf op de kattenbak) en bij een kitten is het wit van kleur. De ontlasting van het ene kitten ruikt zuur en het kitten spuugt dit ziet er hetzelfde uit. (wit waterdun en er zitten dikkere mini stukjes is)

Gisteren wist de dierenarts niet wat het kon zijn. Voor de zekerheid was er een giarda test gedaan en deze was negatief. De kittens willen nog geen vast voedsel (op 1 na) dus het enige wat ze binnenkrijgen is de moeder melk. De DA heeft me pasta meegegeven om het kitten te laten aansterken maar ook dat komt er na ongeveer 30 min uit samen met de melk.

De moeder is normaal gezien stil krols en ik merk eigenlijk niets aan haar. Nu heb ik gesproken met verschillende mensen en op aanraden van een bevriende fokster heb ik de moeder de pil gegeven (gisteren).

Wie weet wat er aan de hand kan zijn, of het inderdaad mogelijk is dat een kitten op die manier ziek word van "zure" moedermelk. (Het is erg lastig omdat ik niet kan bevestigen of de mama inderdaad krols is.)

Kitten word nu met een spuitje bijgevoerd maar 9 van de 10 x komt het er weer uit omdat ze ook bij mama melk drinkt. Ze is levendig en wil spelen maar je ziet gewoon dat ze niet lekker is.

zou het een optie zijn om de mama apart te zetten met de 4 kittens die dunne ontlasting hebben maar niet afvallen en het ene kitten wat achteruit gaat volledig met de hand te voeden?

Daarnaast was 1 kitten uit het oudere nest gisteren ook flink aan het spugen (ook wit met stukjes) ook daarom denk ik dat het aan de melk van de moederpoes ligt gezien dit oudere nest ook vaak bij deze poes liggen te drinken.

Tips zijn zeer welkom. is er eventueel een middel wat jullie aanraden te geven? afspraak bij de DA staat weer gepland om half 12.

PS ik ga straks naar een andere DA als gisteren avond

Bewerkt door mijnbengaaltjes, 30 oktober 2013 - 10:21.

cattery One in a Million www.cattery-oneinamillion.nl info@cattery-oneinamillion.nl

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 30 oktober 2013 - 10:21

Ik heb dat hier ook voorgehad, kittens die moesten overgeven, waterige melk met brokjes in. Dit kwam dus echt doordat Belle krols werd en blijkbaar de samenstelling van de melk hierdoor verandert, waardoor het voor sommige kittens onverteerbaar werd. Ik heb Belle op dat moment zo'n petshirt aangetrokken, zodat er niet meer kon gedronken worden. Ik moest toen wel bijflessen, maar liever dat en kittens die bijkomen, dan zieke kleintjes die afvallen.
Geplaatste afbeelding

mijnbengaaltjes
mijnbengaaltjes
  • 811 berichten
  • 11 katten

#3 Geplaatst 30 oktober 2013 - 10:24

Bedankt voor je advies Snoopy :) !

cattery One in a Million www.cattery-oneinamillion.nl info@cattery-oneinamillion.nl

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 30 oktober 2013 - 10:27

kan je het kitten dat afvalt niet even aanleggen bij de andere mamapoes?

mijnbengaaltjes
mijnbengaaltjes
  • 811 berichten
  • 11 katten

#5 Geplaatst 30 oktober 2013 - 10:30

al geprobeerd maar die kittens zijn al 10 weken, de mama heeft amper nog melk en kijkt niet echt meer naar de kittens om op die manier.

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 30 oktober 2013 - 10:41

das idd wel spijtig :s
denk dat Snoopy beste voorstel heeft gedaan :)

mijnbengaaltjes
mijnbengaaltjes
  • 811 berichten
  • 11 katten

#7 Geplaatst 30 oktober 2013 - 10:44

ik heb haar al een pakje aangetrokken. Straks naar de dierenarts , kijken of ik de kleintjes nog wat extra kan geven. ook meteen nog zo'n shirt meenemen zodat ik ze kan wassen.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 30 oktober 2013 - 11:31

Ik kan je niet helpen Laura, nog geen ervaring mee gehad maar omdat snoopy dit ook al heeft meegemaakt,
dan lijkt het mij logisch om haar raad te volgen, hopelijk geraakt het snel opgelost, veel succes! :geluk:

Bewerkt door Solotje, 30 oktober 2013 - 11:31.

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#9 Geplaatst 30 oktober 2013 - 13:16

heb dit ook al meegemaakt, inderdaad mama petshirt aan en de kleintjes stillaan dwingen om vast te eten. op 5 weken zouden ze dat normaal al moeten aannemen, als ze geen brokjes willen, kan je eventueel rauw proberen. mijn kleintjes schakelen vanaf week 3 over op rauw.

mijnbengaaltjes
mijnbengaaltjes
  • 811 berichten
  • 11 katten

#10 Geplaatst 30 oktober 2013 - 14:42

Bedankt voor de reacties, Eleanor loopt nu met een shirt aan.
Ik was de kittens al een weekje vaste voeding aan het aanbieden maar echt interesse hebben ze nog steeds niet.

Ik hoef me de komende dagen/ weken in ieder geval niet te vervelen, iedere 2 uur krijgen ze nu van mij eten :)