Spring naar inhoud

- - - - -

Zwerfkatjes worden door gemeente gevangen.

• Log in om te reageren
51 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#31 Geplaatst 31 oktober 2013 - 21:03

Op lange termijn is het beter de gemeente te overtuigen om een deftig zwerfkattenbeleid te voeren.  Het is gewoon ontzettend moeilijk om plaatsen te vinden voor boerderij katten. Het probleem voor mij is niet dat die katten daar zitten, maar het beleid dat de gemeente voert.

Als dat beleid aangepast wordt, dan zitten die katten daar eigenlijk perfect omdat die dame eigenlijk ook toezicht houdt. Ik zou gewoon echt protesteren bij de gemeente en gelijkgezinden op te roepen dat ook te doen. Wat daar ligt het probleem.

En er zijn wijken waar men om de 4 a 5 jaar idd alle katten wegvangt. En dat zijn dan groepen die men steeds maar opnieuw wegvangt.

Bewerkt door wea, 31 oktober 2013 - 21:09.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#32 Geplaatst 31 oktober 2013 - 21:09

Ik zal dat wel proberen, de gemeente overtuigen,  maar eerst moeten die katjes daar weg want anders geraken ze aan hun einde ! Fist things first !

@dolfjeweerwolfje: dat was niet op jou bedoeld hoor, al lijkt het wel zo.

Ik wil de katjes redden, maar wordt hier door sommigen als de schuldige, de boeman aanzien. Ik sta er (met mijn gezin ) alleen voor en we kunnen nu ook niet Rome en Parijs op één dag bouwen hé.
Stap voor stap, dan breekt het lijntje niet !!!

Ik wil ook alleen maar helpen hé.

Ik ben absoluut niet van zinnens om zo maar een kat te stelen en dan ergens anders te plaatsen.
Vergeet niet dat er hier al 3 katjes op een jaar tijd zijn vermist. En die mis ik nog elke dag!!!!! Dus, ik ben niet de persoon om zoiets stoms te doen.... Al denkt Catherine dat WEL. En die reactie vind ik dus wel pijnlijk om te moeten lezen.
Andere reacties doen ook pijn, maar minder en dat komt omdat er bij zijn die toch zo denken dat ze alles, maar dan ook alles weten !!! En daar moet ik dan weer mee lachen en die negeer ik dan maar gewoon.

Bewerkt door Joske123, 31 oktober 2013 - 21:23.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#33 Geplaatst 31 oktober 2013 - 21:16

Probeer erachter te komen of er nog tamme tussen zitten. Die kan je eventueel naar een goed asiel doen. Dat gaat al helpen.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#34 Geplaatst 31 oktober 2013 - 21:24

Bekijk berichtwea, op 31 oktober 2013 - 21:16, zei:

Probeer erachter te komen of er nog tamme tussen zitten. Die kan je eventueel naar een goed asiel doen. Dat gaat al helpen.

Zoiets is de bedoeling.  Eerst de tamme eruit halen en dan zien we wel

Gelijkgezinden? Hier? Ik vrees dat ik nog ver zal moeten zoeken alvoor ik die vind ;)

Bewerkt door Joske123, 31 oktober 2013 - 21:25.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#35 Geplaatst 31 oktober 2013 - 21:37

Volgens mij is er wat miscommunicatie tussen sommige personen...of worden dingen niet goed begrepen. Hier zitten vooral dierenvrienden, dus denk dat iedereen het beste wilt voor deze katjes.
De tamme katjes moeten absoluut een huis vinden en dat begreep ik ook uit je post. Jij kent de katjes zoals ik begreep niet, alleen de vrouw die ze eten geeft kent ze..dus je weet niet of ze wild of tam zijn. Maar ook voor de wilde katjes (of half wilde) hoop ik dat die ergens een plekje op een boederij of iets krijgen om zo tog enig menselijk contact te ervaren, en de liefde voor hen.
Ik vind dat echt enkel katjes in zomaar in het bos moet rondlopen zonder dat er voedsel is (ja tuurlijk kunnen sommige katten jagen...maja dan nog), ze verdienen allemaal een warm plekkie, als het regent, koud is of wat dan ook...

Super hoe jij je inzet Joske!!

En over jagen gesproken, mijn kat is de beste haha...komt net weer met een muis binnen, heb haar direct weer naar buiten geleidt...want had het idee dat het muisje nog leefde (waarschijnlijk wel verwond Balou kennende), en afpakken bij Balou lukt me never nooit.

Bewerkt door chanatas, 31 oktober 2013 - 21:39.

Geplaatste afbeelding

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#36 Geplaatst 31 oktober 2013 - 21:58

Dank je Chantatas,  

ik vrees dat het voor sommigen een beetje van niet willen is. heb hier al meer van die eigenwijze commentaren gekregen. Waarschijnlijk staan ze zelf niet stil bij wat ze nu eigenlijk neerpennen, maar ja, ik neem het zoals ik het lees. Mijn huisgenoten vonden sommige reacties toch echt ook wel over the topp hoor!!!

ik probeer gewoon, maar ja, kritiek geven vanuit je stoel is natuurlijk wel makkelijk hé ....

Eigenlijk kan iedere kat jagen, maar of ze genoeg kunnen jagen om daarmee voldoende voedsel te hebben, dat is natuurlijk weer iets anders hé.
Vroeger hadden we hier ook een kat. Op een avond laat, wij waren al in bed, horen we een luid gemiauw, hij zat aan de deur, komt binnen en had, volgens mij een speelgoedmuisje in z'n mond. ik wil dat zo een beetje beter onderzoeken en ik hoor plots : smak smak smak, muis weg, opgeslokt ;)

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#37 Geplaatst 31 oktober 2013 - 22:04

Laat die commenataren voor wat het is, kritiek zul je altijd krijgen of je het nou goed doet of niet...zulke mensen heb je altijd. Het belangrijkste is dat je het beste voor hebt met die katjes en je ze een goed thuis wilt geven...zolang dat gebeurd, who cares wat andere denken.
Kritiek geven vanachter de laptop is inderdaad heel erg makkelijk, maar laat je daardoor niet afremmen (hoewel ik wel vermoed dat je dat niet zou doen).

En ja inprinciepe kan misschien wel iedere kat jagen...hoewel ik gewoon katten ken die weinig jagen, mijn Taco die overleden is, was geen goede jager...pakte altijd de muisjes af die Balou gevangen had hahaa..en zn vriendje bij de buren kon al helemaal geen muis  vangen, maja dat zijn natuurlijk huiskatten die genoeg eten krijgen in in feite weinig reden hebben om echt te jagen voor voedsel...bij sommige katten gaat het jagen alleen maar om het jagen, zoals bij Balou (ze eet de dieren niet op). Maja ook al kan iedere kat jagen, zoals je zegt vinden ze genoeg voedsel...

Ahh heeft die kat echt een speelgoedmuis opgegeten?? Jeetje zeg, niets aan overgehouden? Lijkt me niet echt goed voor het beessie.
Geplaatste afbeelding

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#38 Geplaatst 31 oktober 2013 - 22:09

Nee, nee, het zag er zo uit als een speelgoedmuisje, maar 't was dus wel een echte hé :slach:

Onze eerste kater, vóór mijn kinderen waren geboren, die keek scheel. Hij was zodanig braaf dat hij de straat niet zou oversteken als er een duif midden op de weg zat ;)
Op een keer, zagen we hier voor de deur Pluche liggen en vlak voor z'n neus liepen  2 of 3 kleine veldmuisjes. En hij keek er naar !! Misschien zag hij er wel 20 of 30 met z'n schele ogen ;)
Neen, die zou zeker zijn omgekomen van de honger als die niets te eten zou krijgen ;)

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#39 Geplaatst 31 oktober 2013 - 22:25

Lees nu pas dit topic... ;)

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het super vind wat je allemaal doet, Joske... :loveshower: Je zo inzetten voor al deze lieverdjes... :love:

En dit is inderdaad een forum...dus iedereen kan en mag zijn mening geven...en waarschijnlijk geeft iedereen zijn mening recht uit het hart...en dit vooral omwille van eigen ervaringen :) ;)
Maar ik ben er echt wel zeker van dat we hier allemaal echte kattenvrienden zijn...alleen af en toe met een andere mening ;) ;)

Ik heb hier in het verleden ook al reacties gekregen waar ik zelf niet echt mee akkoord kon gaan...maar uiteindelijk komt het er gewoon op neer je eigen gevoel te volgen en zelf je beslissingen te nemen :hug:

Dus Joske...gewoon je hart volgen...en het komt helemaal goed :hug: :heart:

Bewerkt door Mauro, 31 oktober 2013 - 22:29.

Geplaatste afbeelding

Kiera&Tiffan
Kiera&Tiffan
  • 652 berichten

#40 Geplaatst 31 oktober 2013 - 23:33

Ik ga volledig akkoord met chanatas en Mauro.

Je hebt altijd en overal mensen die het niet met je eens zijn. Maar jijzelf weet vast wat het beste is voor de katjes.
Het zou zeker goed zijn om met de gemeente af te spreken om die (echte, on sociale) zwerfkatjes te steriliseren/castreren en terug vrij tel laten enz... maar in deze situatie is het echt meer van 'als die katjes nu niet weghaalt worden, worden ze gedood' dus daar heb je ook niet veel aan....  Tja, als daar heel veel vroegere huiskatjes bij zitten moet je die er ook tussenuit halen, die willen en verdienen een thuis! Dus ik denk dat wat je nu van plan bent toch het beste is wat je kan doen.

Volg gewoon je gevoel. <3
En alvast veel geluk met het redden van die katjes!!

Ventteke
Ventteke
  • 2.256 berichten
  • 5 katten

#41 Geplaatst 31 oktober 2013 - 23:33

Joske, het is heel moeilijk goed te doen voor iedereen! Zo blijft iedereen bij zijn eigen mening! Dit wil niet zeggen dat ze geen dierenvrienden zijn! Wij hebben dit zelfs bij onze eigen vrijwilligers dit meningsverschil :o ! Er zijn er een paar die ook van die mening uit gaan, een kat is een vrij dier, dus wild moet terug! Voor sommige van ons is dit ook heel moeilijk te verstaan! Want wild zijn in een bos van deze tijd, is een anders vraag! Veel eten is er niet meer te vinden, jagers lopen er rond, beschutting wordt vernield en overleven ze die zware winters wel! Wij zien ze ook liever op een boerderij dan terug in de bossen! Daarom zetten we dubbele huisjes dat ze tochtvrij en warm kunnen slapen en elke dag hun eten krijgen! Ook is er gewoon te weinig plek om alle poesjes op te vangen en dan moet je ze wel terug zetten, als je weet dat ze goed verzorgt worden, kunnen we daar nog vrede mee hebben, ook al doet het veel pijn! Spijtig genoeg kunnen we niet alle poesjes helpen, al zouden we dat nog zo graag willen! Maar een oplossing er voor zoeken is altijd mogelijk en samen zijn we sterk. Maar altijd zullen er zijn die het beter weten, hierdoor is onze fbpagina ook voorgoed dicht gegaan! Ik begrijp je frustratie! Volg je hart , dan weet je dat je goed bezig bent! :hug:

Bijgevoegde thumbnails

• 954377_10201441115243607_708883422_n.jpg

KS2015

Dierenvriendin
Dierenvriendin
  • 709 berichten
  • 1 katten

#42 Geplaatst 01 november 2013 - 00:13

Ik denk dat er inderdaad wat miscommunicatie was, althans geldt dat voor mij toch. Uit jouw eerste posts had ik niet afgeleid dat de gemeente alle kittens laat inslapen die het te wild vind. Ik ging er dus van uit dat je voor de witte kat een thuis zoekt omdat ze echt wel tam is, wat ik heel goed vind. Voor de overige kittens dacht ik gewoon dat je een thuis zocht omdat ze daar (ook toevallig in de buurt) waren gevonden. In de veronderstelling dat ze echt wild waren (waarschijnlijk), vond ik dit niet meteen een goed (lees: het beste) idee omdat je dan oneindig veel kittens zou moeten helpen. In dat geval vind ik de aanpak van de gemeente dus ook een verbeterpunt, waar je nadien ook iets aan wil doen, goed zo! Als het om echte wilde kittens ging, vond ik het dus ook een goed idee om een schuilplaats te voorzien e.d. en ze verder in hun vertrouwde buurt te laten. Maar aangezien ze daar niet veilig zitten, is jouw oplossing uiteraard de beste.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#43 Geplaatst 01 november 2013 - 11:10

Ter info: de jacht met geweer op katten is verboden in Vlaanderen. Dus als je ooit hoort dat iemand dat doet, aangeven!
Allee via kastvallen mag er gejaagd worden op katten.

Mijn mening is gebaseerd op mijn jarenlange ervaring in kattenwelzijn, ik geef ook lezingen over zwerfkatten, geef steun en advies aan mensen die hun gemeente willen overtuigen van een degelijk zwerfkattenbeleid, ga met burgemeesters daarover praten, praat met de overheid,...

Ik zie vaak hoe het redden van zwerfkatten door ze te herplaatsen serieus uit de hand loopt. In al die jaren heb ik nog geen enkele keer een vereniging tegen gekomen die daarin slagen zonder tnr ( vangen, steriliseren en terug uitzetten). Dat worden uiteindelijk vaak hoarder situaties waar kattenwelzijn ver te zoeken is. Je ziet wel herplaatsingen op kleine schaal bv moest een kat op een middenberm van autostrade wonen.

Maar we mogen niet zo ver gaan als te willen dat elke kat uit de natuur gehaald wordt en een huiskat wordt. Katten leven sinds de Romeinse tijd al in onze natuur. Moesten ze het zo moeilijk hebben in de natuur dan hadden ze dat er niet eeuwen in uitgehouden. We vinden nu al geen plaats voor alle tamme katten want het b gemiddelde  is dat maar 1 kat op 2 levend uit het asiel geraakt. Ook alle katten uit de natuur willen halen, gaat dus massale euthanasie van katten veroorzaken uit plaatsgebrek.

Maar willen we ook wel leven in een wereld waar elk dier enkel in een dierentuin of in een huis te bewonderen is? Is dat wat we willen?

Ik vind dat ik eenieder die begint met zwerfkatten te herplaatsen daarover eens moet laten nadenken. Voor het uit de hand loopt. Ik weet, dat is geen leuke boodschap, dat is geen makkelijke boodschap, maar dat is met oprechte zorg voor de katten en de persoon. Want het eind resultaat, een inbeslagname door het FOD is ook pijnlijk. Meestal begint dat klein, met een groepje voor een valabele reden, en dan groeit dat en dan groeit dat enorm en dan gaat het fout. Deze week nog een gesprek gehad met een inspecteur hierover, over hoe pijnlijk dat is om te zien hoe goede bedoeling en een oprecht goed hart voor fieren tot toestanden leiden due volledig uit de hand zijn gelopen. Dierenmishandeling is zwaar, maar dit vind ik veel zwaarder om te zien omdat het met de beste bedoelingen is en dat we ook nood hebben aan mensen met zulke inzet. Het is dan echt erg om te zien hoe foute keuzes met een goed hart genomen tot 'meer dierenleed zorgen ipv dierenwelzijn. Je moet je hart volgen, maar ook je verstand en we moeten verder leren kijken dan de hulpeloze zwerfkat, zwerfkatten worden door sommige aanzien als de meest succesvolle en bedreven roofdieren in onze natuur. Studies tonen ook aan dat wilde zwerfkatten eigenlijk vrij gezond en doorvoed zijn. Het zijn de gedumpte huiskatten die afzien. En die moeten geholpen worden, de geboren en getogen wilde zwerver heeft meestal onze hulp echt niet nodig. Maar we zien die toch vaal als zielig omdat ze buiten zit. Daar moeten we ons leren over te zetten. Een wild, gezond dier is niet zielig. We gaan geen lieve bambis vangen om ze in een natuurpark te zetten omdat ze anders zielig zijn, we vangen de fluffy wilde konijntje niet voor in een hok te zetten, dat moeten we dan ook niet willen voor onze wildekatten.

Wat niet wegneemt dat ik mensen hun inzet bewonder, maar we moeten realistisch blijven in de aanpak en we moeten ook objectief blijven in onze kijk. Wilde zwerfkatten die door een dame regelmatig gevoerd worden, dat zijn katten die een goed en gelukkig leven leiden. Er zij ook wilde zwerfkatten die heel goed hun kost vangen en daar moeten we niet willen ingrijpen door bij te voederen. Bijvoeren gaat daar meestal bijkomende problemen geven.

Maar nu een korte termijnoplosding voor dit groepje, akkoord. Maar daarna is een lange termijn oplossing beter. Ergens wel zonde dat zulke goede plek voor de katten nu weg moet door het gemeentelijk beleid. Ideaal zou zijn dat het vangen door de gemeente even wordt stil gelegd. Voor de tamme kan je een plaatsje vinden, maar de wilde wordt moeilijk.

De opvangen zijn tegenwoordig verplicht te steriliseren en te chippen voor plaatsing, en vanaf volgend jaar sep voor eenieder die een kat verkoopt of weggeeft ook. Hopelijk helpt dat met dumping.

Bewerkt door wea, 01 november 2013 - 11:23.

LilianB1972
LilianB1972
  • 249 berichten
  • 6 katten

#44 Geplaatst 01 november 2013 - 11:29

Het is moeilijk praten over een situatie die alleen bekend is bij die mevrouw (die voert) zelf...

Wea, misschien kan jij contact opnemen via joske123 met deze dame en proberen om een diervriendelijke oplossing te vinden? Want daar draait het hier allemaal om toch?

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#45 Geplaatst 01 november 2013 - 12:04

@ wea: Moest je dit nu in het begin hebben geplaatst, dan had ik ook anders gereageerd. Maar je eerste reactie kwam belerend, arrogant en degenererend over. Alsof ik plots het idiootste plan had opgevat sinds mensenheugenis. Ik begrijp wat je wil zeggen, maar de situatie is niet simpel. Het grootste probleem zijn de omwonenden van het bos. Het is maar een heel klein bos, eigenlijk amper de naam waardig. Dus vinden die katjes niet genoeg voedsel en gaan ze waarschijnlijk de buren en hun vuilniszakken lastig vallen. Eén van die buren is een politieker :( en die heeft al tegen de mevrouw die ze voedt een proces aangespannen. Hoe dat nu juist zit, dat weet ik eigenlijk ook niet.

Ik wil je gerust het telefoonnummer geven van die mevrouw en ook het e-mailadres van de dierenarts in kwestie. Zij zijn veel beter op de hoogte van de hele situatie, ik weet daar waarschijnlijk nog de helft niet van.

Om zelf het probleem bij de gemeente aan te kaarten; ik haat politiekers en ben de laatste 2 keer zelfs niet gaan stemmen. Dus om nu zoete broodjes te gaan bakken bij die gasten? :oops:  

Mijn enige bekommernis is die katjes die worden bedreigd. De dierenarts probeert wat ze kan, maar is ook aan handen en voeten gebonden. Maar je hebt gelijk, er moet hier in de gemeente iets veranderen op gebied van katten.