Spring naar inhoud

- - - - -

Zwerfkatjes worden door gemeente gevangen.

• Log in om te reageren
51 reacties op dit onderwerp
Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#46 Geplaatst 01 november 2013 - 21:17

Spijtig genoeg is het in vele gemeentes verboden om zwerfkatten te voederen, bij ons ook.
Maar ik heb in mijn tuinhuis een kattenluikje ingebouwd en daarin staan er brokjes en putteke winter ook water (voor als mijn vijvertje bevroren is). Voor de rest ook mandjes zodat de dutskes in de winter ook beschutting hebben en een gevuld maagske, zonder dat de gemeente er mij over kan aanpakken :p

Misschien kan die dame die aan dat bos woont en problemen heeft met die politieker ook iets in haar privé omgeving doen (als dat überhaupt mogelijk is hé), dan kan die politieker haar niets maken.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#47 Geplaatst 01 november 2013 - 21:24

Bekijk berichtSabine2, op 01 november 2013 - 21:17, zei:

Spijtig genoeg is het in vele gemeentes verboden om zwerfkatten te voederen, bij ons ook.
Maar ik heb in mijn tuinhuis een kattenluikje ingebouwd en daarin staan er brokjes en putteke winter ook water (voor als mijn vijvertje bevroren is). Voor de rest ook mandjes zodat de dutskes in de winter ook beschutting hebben en een gevuld maagske, zonder dat de gemeente er mij over kan aanpakken :p

Misschien kan die dame die aan dat bos woont en problemen heeft met die politieker ook iets in haar privé omgeving doen (als dat überhaupt mogelijk is hé), dan kan die politieker haar niets maken.

het probleem is dat die dame wel 5 km van dat bos(je) afwoont, dus ja, Moest 1 van de buren daar ook maar een beetje dierenliefde voelen, dan is zoiets wel een heel aantrekkelijk voorstel. Maar helaas blijkbaar !!!

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#48 Geplaatst 04 november 2013 - 19:02

ja, sorry dat ik belerend overkwam. dat was zeker niet de bedoeling. Maar af en toe heb ik een zware dag en dan wil ik gewoon kort en bondig zijn.mss is dat soms te kort en bondig, daar heb ik in het school vroeger ook flaters mee geslagen. zoals op de vraag hoe pertus was omgekomen, na wat denken over dat lange verhaal, beslist mijn korte bondige versie te geven: hij is gestorven. :)

Je kan lobbyen bij de gemeente en je kan op tafel gaan slaan. Als je het een niet ziet zitten, is het ander ook welkom. Ik zou al beginnen met naar de hele gemeenteraad een email te sturen waarin je de huidige situatie aanklaagt en dat toch een meerderheid va nde vlaamse gemeentes daar een veel modernere, beschaadrere en diervriendelijke methode voor heeft: TNR trap neuter return
en dan een petitie.
Dat alleen al heeft in Hoogstraten al veel geholpen. uiteindelijk is men die petitie nooit moeten gaan afgeven. Gewoon dat die gedaan werd heeft zoveel teweeg gebracht dat er serieus discussie is gekomen en dat het beleid is verandert. de herkenbare t-shirts met fotos van kittens met slogans (naam van burgemeester) waarom moest mijn mama dood? of 'laat ons leven AUB'. Er werd toen ook duidelijk de burgemeester geviseerd omdat die ook de beslissing tot doden neemt. Op korte tijd is er veel volk te weten gekomen wat er gebeurde met de kittens en veel mensen waren het daar ook echt niet mee eens.

Michel VDB en ikzelf zijn dan eerder gaan lobbyen en gaan praten met de burgemeester en brandweercommandant. het vacuumeffect uitgelegd en zo.

Ikzelf heb het op dit moment erg druk omdat ik over 2 weken een presentatie moet geven op een congres en ik ook nog met een vertaling zit die dit jaar nog buiten moet gaan. Maar ik ga zeker eens kijken met het bestuur van onze vereniging hoe we kunnen helpen. We zijn bezig met documentatie materiaal, maar ik weet niet hoe ver we daar mee staan.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#49 Geplaatst 04 november 2013 - 19:09

Bedankt Wea, ik zal me er eens over buigen en inderdaad al eens een mail sturen. Volgens mij is de burgemeester wel een dierenvriend maar in hoeverre hij zich bewust is van dit kattenprobleem is weer een paar andere mouwen. Nu,  als niemand hem iets zegt kan hij het ook niet weten. Ofwel is hij er zich wel van bewust en dan weten we zelf ook weer meer.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#50 Geplaatst 04 november 2013 - 22:09

Alleen de burgemeester kan het bevel geven om zwervende dieren te doden. Elk z wervend dier valt onder de verantwoordelijkheid van de burgemeester.

Wet op dierenwelzijn:

Art. 9. § 1. Ieder persoon die een zwervend, verloren of achtergelaten dier opvangt, is verplicht dit binnen de vier dagen toe te vertrouwen aan het gemeentebestuur van de plaats waar hij het dier heeft opgevangen of dat van zijn woonplaats.
Het gemeentebestuur vertrouwt het dier zonder verwijl en naargelang van het geval, toe aan een persoon die het een behoorlijke verzorging en huisvesting verzekert, aan een dierenasiel of dierentuin.(3)

§ 4. Wanneer het dier niet besteed kan worden in de zin van § 1, 2e lid, kan de burgemeester beslissen het te laten doden overeenkomstig de richtlijnen van de Dienst Dierenwelzijn van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu(5), onder dezelfde voorwaarden als bepaald in § 3.

Bewerkt door wea, 04 november 2013 - 22:09.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#51 Geplaatst 05 november 2013 - 10:10

Bedankt om dit door te sturen. Ik ben blij dat ik dat nu weet ;)
Dan kan ik dat ook op de één of andere manier in m'n mail zetten, een beetje mooi verpakt misschien ;)

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#52 Geplaatst 13 november 2013 - 13:24

Joske, als je wil, stuur me een pb, dan gaan wij ook een mailtje sturen naar de gemeente.
Het kan echt niet dat wilde (of tamme!) poezen zomaar worden ingeslapen.
We willen gerust helpen wat druk op de ketel te zetten.
Ik kom hier niet zo vaak meer wegens tijdgebrek maar als ik hier even bijlees dan lees ik altijd dat er helaas nog veel werk aan de winkel is :(.