Spring naar inhoud

- - - - -

Neen aan Jachtopeningsbesluit 2013-2018 betreffende (zwerf)katten

• Log in om te reageren
103 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#31 Geplaatst 02 november 2013 - 12:07

Hm..... Dubbelzinnig....

Art. 15. Een gewerveld dier mag slechts worden gedood door een persoon die daarvoor de nodige kennis en bekwaamheid heeft en volgens de minst pijnlijke methode. Tenzij in geval van heirkracht en noodzaak mag het enkel ter dood gebracht worden onder verdoving of bedwelming.
  Is het doden van een gewerveld dier zonder verdoving of bedwelming volgens de gebruiken van de jacht of de visvangst of op grond van andere rechtsvoorschriften toegelaten, of gebeurt dit in het kader van de wetgeving ter bestrijding van schadelijke organismen, dan mag het doden enkel verricht worden volgens de meest selectieve, de snelste en de voor het dier minst pijnlijke methode.

Bekijk berichtEibhlin, op 02 november 2013 - 12:04, zei:

Dat ze eens beginnen met de oorzaak van problemen aan te pakken ipv de gevolgen. Die katten kunnen er niets aan doen, de mens wel. Al die katten eigenaars die een kat willen maar mag niets kosten. Steriliseren kost te veel, een dierenarts zien die beestjes niet. Ze maken dan nestjes die soms aangeboden worden maar bij nog andere zogezegd niet hun probleem zijn. Die nestjes vormen nieuwe zwerfkatten, jullie kennen het probleem vast wel. Dat ze eens daar beginnen! Grotere boetes als het al beboet word nu. Meer controle hier rond en strenger optreden.

Nu ook, vorig jaar in de gemeente iemand aangegeven die mee hielp aan het probleem. De buren, toen een vriendin van me, werkten ook niet mee. Zo is er dus gewoon helemaal niets gebeurd of gedaan en blijven de katten daar vrolijk verder kweken.

Vanaf sep 2014 moet elke kat die van eigenaar verandert gechipt en geregistreerd zijn. Ook de htk

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#32 Geplaatst 02 november 2013 - 12:07

Bekijk berichtwea, op 02 november 2013 - 11:51, zei:

Maar ondertussen zijn er ook al asielen die zelf een database hebben opgestart onderling.
Alleen jammer dat geen enkele dierenarts die databanken kent er het dus compleet nutteloos is.

Heb ook nooit begrepen wat je leuk kan vinden aan jagen.  Maar ja, dat zeggen sommige over vissen ook.
Ik kan alleen maar hopen dat dit een wet is waar de jagers zich niet aan zullen houden.
Zowieso denk ik niet dat er veel huiskatten in een bos rondlopen (mag ik hopen...)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#33 Geplaatst 02 november 2013 - 12:10

Bekijk berichtwea, op 02 november 2013 - 12:05, zei:

Hm..... Dubbelzinnig....

Art. 15. Een gewerveld dier mag slechts worden gedood door een persoon die daarvoor de nodige kennis en bekwaamheid heeft en volgens de minst pijnlijke methode. Tenzij in geval van heirkracht en noodzaak mag het enkel ter dood gebracht worden onder verdoving of bedwelming.
  Is het doden van een gewerveld dier zonder verdoving of bedwelming volgens de gebruiken van de jacht of de visvangst of op grond van andere rechtsvoorschriften toegelaten, of gebeurt dit in het kader van de wetgeving ter bestrijding van schadelijke organismen, dan mag het doden enkel verricht worden volgens de meest selectieve, de snelste en de voor het dier minst pijnlijke methode.

Ik denk het laatste, het is in kader van schadelijk. Maar wie gaat dat dan nagaan he als er daar ergens iemand een kat in zn val heeft. Wie kan dat controleren dat dat allemaal correct verloopt, geld ook voor andere dieren uiteraard. Maar ik zou toch niet graag tegen komen dat ten eerste je kat gedood is en dan er bij nog eens op een vreselijke manier. :(

Bekijk berichtEvyke81, op 02 november 2013 - 12:07, zei:

Alleen jammer dat geen enkele dierenarts die databanken kent er het dus compleet nutteloos is.

Heb ook nooit begrepen wat je leuk kan vinden aan jagen.  Maar ja, dat zeggen sommige over vissen ook.
Ik kan alleen maar hopen dat dit een wet is waar de jagers zich niet aan zullen houden.
Zowieso denk ik niet dat er veel huiskatten in een bos rondlopen (mag ik hopen...)

Als de mijne buiten zouden mogen wel. En er lopen hier ook veel katten rond in de buurt. Ik woon zelf ook niet ver van een bos waar vaak gejaagd word. Elk jaar hoor je de geweerschoten ook tot hier.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#34 Geplaatst 02 november 2013 - 12:47

Pfff mijn beestjes lopen hier ook in de weide. :( Ik zal proberen van balonnekes rond hun staartje te hangen. :onzeker: Gewoon belachelijk heel die wet. :misselijk:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#35 Geplaatst 02 november 2013 - 15:39

Bekijk berichtEvyke81, op 02 november 2013 - 12:07, zei:

/color]

[color=#990000]
Dat klopt dat die wildgroei echt niet handig is. Maar dat is al meermaals aangeklaagd, maar er was  ( is) geen budget voor. Ik denk dat deze beslissingen om daar geen geld in te steken hoger genomen is dan het departement dierenwelzijn zelf.

Er is eigenlijk vraag naar een Europese database, waar elke registratie ook zou moeten in terecht komen. Maar ook daar wordt de boot afgehouden alhoewel er meerdere lidstaten en verenigingen dat vragen.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#36 Geplaatst 02 november 2013 - 17:27

Bekijk berichtEibhlin, op 02 november 2013 - 12:04, zei:

Dat ze eens beginnen met de oorzaak van problemen aan te pakken ipv de gevolgen. Die katten kunnen er niets aan doen, de mens wel. Al die katten eigenaars die een kat willen maar mag niets kosten. Steriliseren kost te veel, een dierenarts zien die beestjes niet.

Om die reden is het meerjarenplan voor katten goedgekeurd wat er op termijn voor zou moeten zorgen dat alle katten gesteriliseerd/gecastreerd/gechipt worden.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#37 Geplaatst 02 november 2013 - 17:30

Bekijk bericht*bonnie*, op 02 november 2013 - 17:27, zei:

Om die reden is het meerjarenplan voor katten goedgekeurd wat er op termijn voor zou moeten zorgen dat alle katten gesteriliseerd/gecastreerd/gechipt worden.
Ja maar dit voorstel doet dat dan wel redelijk teniet toch. Als ze alle katten die er wild uit zien of geen zichtbaar baasje hebben gaan afmaken. Als iemand fluffy vb zo vastgrijpen als ze in een kooi gezeten heeft heb je ook gewoon een wilde kat in je handen.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#38 Geplaatst 02 november 2013 - 18:02

Ja daarmee dat ik het helemaal niet begrijp... eerst komen ze met zo'n goed plan op tafel en dan gaan ze ineens goedkeuren dat ze alle katten die geen bandje aan hebben mogen afmaken...  vind het echt niet kunnen :(

Fleur is de tamste uit mijn groep en die was eerder dit jaar in een kattenvangkooi gelopen en werd toen ook aanzien als verwilderde zwerfkat.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#39 Geplaatst 02 november 2013 - 18:03

En wie van de jagers gaat zeggen hé katten gevangen of afgeschoten, ze schieten ze gewoon af en laten ze liggen of smijten ze ergens in een greppel. Niemand behalve zij die iets ervan weten.

En dat chippen voor sept 2014 is nog zo iets, pas in september dan is het grootste gedeelte van kitten seizoen weer voorbij. Konden ze dit niet op januari zetten?
En wie gaat controleren als buur zijn kittens laat chippen voor vertrek? Niemand ze controleren nu al niet als ge reclameert. Er zal niet veel veranderen vrees ik.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#40 Geplaatst 02 november 2013 - 18:04

Dat kattenplan komt van de federale regering, volksgezondheid, dierenwelzijn
Dat jacht besluit komt van de Vlaamse gemeenschap, leefmilieu.

Die zitten dus niet op 1 lijn.... Met dit hoop ik nu dus ook dat dierenwelzijn niet onder leefmilieu komt, want dat wordt een Vlaamse bevoegdheid.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#41 Geplaatst 02 november 2013 - 18:06

Is het dan not nuttig mn 2 ventjes te laten chippen of niet denken jullie?

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#42 Geplaatst 02 november 2013 - 18:13

Bekijk berichtcatherine, op 02 november 2013 - 18:03, zei:

En wie van de jagers gaat zeggen hé katten gevangen of afgeschoten, ze schieten ze gewoon af en laten ze liggen of smijten ze ergens in een greppel. Niemand behalve zij die iets ervan weten.

En dat chippen voor sept 2014 is nog zo iets, pas in september dan is het grootste gedeelte van kitten seizoen weer voorbij. Konden ze dit niet op januari zetten?
En wie gaat controleren als buur zijn kittens laat chippen voor vertrek? Niemand ze controleren nu al niet als ge reclameert. Er zal niet veel veranderen vrees ik.

Dat chippen was een stappenplan. Eerste asielen en alles dat ouder ws dan 6 maand, in maart 2014 ook alles jonger dan 6 maand in asielen. Ik veronderstel dat ze particulieren tot sep geven omdat de meeste DA zich ook moeten gaan bijscholen. Niet elke DA diet dat nu al en heeft daar de kennis over.
Ook moet er gewacht worden op de resultaten van sterycat, de studie naar vroegcastratie, voor veel DA dat zelfs maar willen doen. Er zit een heel verhaal achter waarom pas sep 2014 en dat heeft vooral te maken let de kennis bij DA. Op zich toch nog vrij korte tijdsperiode, de DA gaan zich in minder dan een jaar allemaal moeten laten bijscholen hierin.

Bij honden controleert dat chippen men sporadisch, ik veronderstel dat men dat ook sporadisch gaat proberen bij katten? Maar zoals alles let dierenwelzijn, rapporteren van dierenverwaarlozing en ook nu dus het niet chippen, zal grotendeels afhangen van de mensen en de DA.

Bekijk berichtEibhlin, op 02 november 2013 - 18:06, zei:

Is het dan not nuttig mn 2 ventjes te laten chippen of niet denken jullie?

Tuurlijk!!!!

Je wil niet meemaken dat ze verloren lopen. Zonder chip is de kans op hereniging veel kleiner dan met chip.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#43 Geplaatst 02 november 2013 - 18:16

Ik vrees ook, zoals Catherine zegt. Als een kat omvergeschoten wordt, en die jagers laten niemand iets weten, nemen ze mee of gooien ze ergens in een gracht of zo. Dan ben je er vet mee dat je kat is gechipt, dan denk je wel dat je je katje eenvoudiger terug zal krijgen, maar dan weet (behalve die jager) niemand waar het beestje is.

Indien er zo'n beslissing zou komen voor honden, dan zou het land veel te klein zijn ...

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#44 Geplaatst 02 november 2013 - 18:30

Klopt Joske, da's die achterlijke mentaliteit van " 't is maar een kat" :(
Terwijl het iemand zijn grootste schat kan zijn :(

@ Catherine, het eerste luik van het kattenplan (voor asielen) is van start gegaan in september 2012, ik dacht dat er nog iets bijkwam vanaf september 2013 (maar ben niet meer zeker :catscratchhead ..... Wendy??............... ) en het derde luik (particulieren) gaat van start in september 2014, vandaar altijd het "september" startschot.
Maar je hebt gelijk, het kittenseizoen loopt dan alweer op zijn einde.
Hoewel de meldingen bij de opvangen op dit eigenste moment (november!!!) nog altijd blijven binnenstromen. Superkleine kittens, iets minder kleine kittens en natuurlijk ook de volwassenen.
Het dumpseizoen stopt blijkbaar nooit :8

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#45 Geplaatst 02 november 2013 - 19:02

Vanaf 1 sep 2012: asielen steriliseren of contract om te steriliseren voor elke kat
Maart 2013: asielen moeten voor plaatsing alle katten ouder dan 6 maand steriliseren
Kittens mag nog met contract
Maart 2014: alle katten moeten voor adoptie steriel zijn.
Sep 2014: alle katten die van eigenaar veranderen moeten steriel zijn, tenzij de bestemmeling in het buitenland woont of die een hk nummer heeft.

Chippen en registreren is ook verplicht bij de sterilisatie.