Spring naar inhoud


- - - - -

Neen aan Jachtopeningsbesluit 2013-2018 betreffende (zwerf)katten


  • Log in om te reageren
103 reacties op dit onderwerp
catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#46 Geplaatst 02 november 2013 - 19:07

Het kitten seizoen is dit jaar wel een pak later op gang gekomen door de lange winter en tja door de lange zomer duurt het dan ook nog eens langer.
Er zullen altijd wel personen zijn die hun verantwoordelijkheid niet opnemen.


Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#47 Geplaatst 02 november 2013 - 19:36

Bekijk berichtwea, op 01 november 2013 - 11:32, zei:

Ja, ik snap dit nieuwe besluit ook niet.

Vraag me af of dit wettelijk is want enkel een DA mag doden dacht ik. Plus al die  gemeentes met een zwerfkattenbeleid en het feit dat mensen nu chippen....

Tekenen dus!


Ik ook niet, een paar jaar geleden was het eindelijk zo ver dat jagers niet meer op zwerfkatten mogen schieten. En nu mogen ze ze wel vangen en afmaken??

Dan doe je je kat geen bandje aan, omdat die dat ten eerste niet verdraagt als ex-zwerver. En omdat er gevaar voor ophanging is. Onze Snoet is gechipt. Gelukkig gaat ze niet meer ver. Maar bij ons zitten er wel jagers en zwerfkatten. Als we schoten horen houden we haar binnen. Mijn ouders doen dat nu ook nog, normaal gezien. Je weet alleen nooit...


Freggel
Freggel
  • 318 berichten
    • Locatie: Oud-Turnhout
  • 2 katten
OFFLINE

#48 Geplaatst 02 november 2013 - 22:12

Dus asielen zijn nu al verplicht om te chippen? Ben onlangs nog met iemand 2 kittens gaan halen in het asiel hier, en beestjes waren niet gechipt.
Dus als zelfs de asielen het al niet doen, wat wil je dan dat alle particulieren het wel gaan doen? En ze gaan toch weer geen personeel hebben om controles uit te laten voeren, dus gaat waarschijnlijk weer zo'n wet zijn die wel op papier staat, maar waar verder weer helemaal niets met gebeurd.
En dan gaat het probleem nog niet opgelost geraken.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten
OFFLINE

#49 Geplaatst 02 november 2013 - 23:32

Ik denk persoonlijk dat wanneer de wet geldt voor iedereen , dus zowel voor asielen, fokkers als particulieren dat het wel ingeburgerd geraakt, net zoals met de honden.  Er zullen altijd ongechipte dieren bestaan maar dat is wel een minderheid.  Wanneer het algemeen wordt zullen denk ik ook meer en meer dierenartsen erop toezien dat de dieren gechipt zijn en hun klanten wijzen op de wetgeving.

Bewerkt door *bonnie*, 02 november 2013 - 23:32.


wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#50 Geplaatst 02 november 2013 - 23:57

Bekijk berichtFreggel, op 02 november 2013 - 22:12, zei:


Dus asielen zijn nu al verplicht om te chippen? Ben onlangs nog met iemand 2 kittens gaan halen in het asiel hier, en beestjes waren niet gechipt.
Dus als zelfs de asielen het al niet doen, wat wil je dan dat alle particulieren het wel gaan doen? En ze gaan toch weer geen personeel hebben om controles uit te laten voeren, dus gaat waarschijnlijk weer zo'n wet zijn die wel op papier staat, maar waar verder weer helemaal niets met gebeurd.
En dan gaat het probleem nog niet opgelost geraken.

Welk asiel was dat? Mag ook in pb.
Ik denk dat asielen wel redelijk opgevolgd gaan worden, ik vrees meer voor de particulieren.
Men is trouwens aan het kijken nu hoe dat opgevolgd wordt door de asielen.dus jij hebt nog  niet gechipte kittens gekregen na maar 2013?

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
    • Locatie: Oud-Turnhout
  • 2 katten
OFFLINE

#51 Geplaatst 03 november 2013 - 00:01

Was Veeweyde in Weelde (Turnhout).
Jup, was een kleine maand geleden.

Ze hebben daar ook helemaal niets gezegd over een chip ofzo. Was katjes kiezen, vrije gift en dat was het.

wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#52 Geplaatst 03 november 2013 - 00:02

Bij honden vindt men bij controles dat 70 % gechipt is. Dat zijn controles op bv markten, op openbare plaatsen. Opmerkelijk, asielen zien maar een chip in  50% van de honden.
Bij grote fokkers, heeft men steeds 100 % gechipt.

De beslissing om wel of niet te chippen lijkt ook samen te hangen met de hond wel of niet afstaan voor adoptie. Klinkt logisch.

Maar 100 % van de huiskatten gechipt, dat zie ik ook niet gebeuren. Maar het is in elk geval al een stap in de goede richting.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
    • Locatie: St. Gillis Dendermonde
  • 4 katten
OFFLINE

#53 Geplaatst 03 november 2013 - 14:14

Klopt, het is een stap in de goeie richting. En hoe meer mensen het gaan doen en de voordelen ervan inzien, hoe beter het gaat ingeburgerd worden.
Niets doen is nooit een oplossing.
Het chippen is natuurlijk wel een behoorlijke kost, vandaar dat sommigen dit besluit naast zich leggen zolang ze er weg mee geraken want er is toch weinig of geen controle. Niet dat ik dat goedkeur, maar we kunnen onze ogen niet dichtdoen voor de realiteit.
Maar als er dan zo'n achterlijke besluiten komen van jagers die onder bepaalde voorwaarden katten mogen afschieten als ze er "uitzien als een zwerfkat", zal dat er ook al niet veel goed aan doen :(

En 'k ga mij hier niet uitlaten over politici en hun teams en hun redeneringen en gebrek aan empathie (hoewel mijn vingers jeuken dat het niet schoon meer is.... ) maar als ze die energie al eens zouden steken in allemaal op één lijn te zitten met de verschillende overheden / diensten en daaruit een serieuze campagne mbt sensibilisering op poten zouden zetten, dan denk ik dat ze daar meer zouden mee kunnen bereiken dan met zo iets...

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Evyke81
Evyke81
    • Locatie: Hamme
  • 3 katten
OFFLINE

#54 Geplaatst 03 november 2013 - 14:16

Bekijk berichtFreggel, op 03 november 2013 - 00:01, zei:

Was Veeweyde in Weelde (Turnhout).
Jup, was een kleine maand geleden.

Ze hebben daar ook helemaal niets gezegd over een chip ofzo. Was katjes kiezen, vrije gift en dat was het.

Ik ken er nog minstens 2 die het niet doen.
Dan maken ze eens een goede wet en wordt zelfs dat met de voeten getreden.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
    • Locatie: St. Gillis Dendermonde
  • 4 katten
OFFLINE

#55 Geplaatst 03 november 2013 - 14:23

... omdat er weinig of geen controle is. Als die opgevoerd wordt, gaan er wel een paar door de mand vallen...
Wacht tot ze eens echt beginnen controleren, 't zal rap veranderen :p

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
    • Locatie: Ardooie West-Vlaanderen
  • 7 katten
OFFLINE

#56 Geplaatst 03 november 2013 - 17:02

Sinds mijn allerliefste Jefke is vermist worden ze hier allemaal gechipt. Voorlopig zijn het dat 4. Onze dierenarts doet het liever onder verdoving ;) 't is nogal een "schijtluis' maja, als ze worden gecastreerd dan worden ze gelijk gechipt.
Jefke werd niet gechipt, maar ik weet ook niet of dat hem zou hebben geholpen. (3 van onze katjes vermist in een jaar tijd, de buren ook al ééntje, voor zover we weten?))
En als je dit allemaal leest dan begin ik hier weer te twijfele,n , ik heb er nog 4 te gaan, maar is het al die kosten waard?

Die verdomde jagers, ze zijn zo sterk met hun geweren, wat doet een katje daar nu tegen?

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
    • Locatie: Oud-Turnhout
  • 2 katten
OFFLINE

#57 Geplaatst 03 november 2013 - 17:21

Bekijk berichtSabine2, op 03 november 2013 - 14:23, zei:

... omdat er weinig of geen controle is. Als die opgevoerd wordt, gaan er wel een paar door de mand vallen...
Wacht tot ze eens echt beginnen controleren, 't zal rap veranderen :p


Ik denk dat we dan nog lang kunnen wachten. :d
Ik kweek met cites I dieren, en die moeten ook verplicht gechipt zijn. Zelfs als ik zelf de controle aanvraag (moet bevestigd zijn door FOD voor verkoop) duurt het vaak maanden voordat ze kunnen komen ofwel zeggen ze gewoon vlakaf dat ze daar geen personeel voor hebben en dat ik best zelf tot ginder kom met de dieren als ik het geregeld wil krijgen.
En dan denk je dat ze met alle besparingen wel ineens geld gaan uittrekken en personeel in dienst nemen om extra controles te gaan doen? Vrees dat het enkel van de goedwil van de eigenaars van de dieren gaat afhangen hoeveel katten er ook daadwerkelijk gechipt gaan worden. Bij de raskatten zal dat wel een hoog percentage zijn, maar bij de HTK katjes vrees ik dat er weinig mensen gaan zijn die dat gaan laten doen. En controleren daarop? Particulieren mogen niet meer adverteren, dus hoe moeten de bevoegde instanties dan al gaan weten wie er wat te koop heeft?

Bedoeling is goed, maar net als zoveel Belgische wetten, gaat er verder weer weinig of niets met gedaan worden en gaat het probleem er gewoon blijven.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#58 Geplaatst 03 november 2013 - 18:16

http://www.hbvl.be/l...verzwijnen.aspx

Morgen beginnen ze ermee tegen de everzwijnen.
Dit is een klopjacht meer niet.


Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
    • Locatie: Ardooie West-Vlaanderen
  • 7 katten
OFFLINE

#59 Geplaatst 03 november 2013 - 18:18

Ik word daar nu eens niet goed van hé. heb je nu eigenlijk die smoelen eens bekeken. Zo van ,Jay!!! here we come, lets shoot the bastards . :misselijk: :misselijk: :misselijk: :misselijk: :misselijk:

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#60 Geplaatst 03 november 2013 - 18:26

Bekijk berichtJoske123, op 03 november 2013 - 18:18, zei:

Ik word daar nu eens niet goed van hé. heb je nu eigenlijk die smoelen eens bekeken. Zo van ,Jay!!! here we come, lets shoot the bastards . :misselijk: :misselijk: :misselijk: :misselijk: :misselijk:
Ik dacht net het zelfde toen ik die foto zag. Echt zo van jeeeej we gaan enkele levende wezens gaan vermoorden.
Worden die everzwijnen wel opgegeten, ik hoop van wel?