Spring naar inhoud

- - - - -

Neen aan Jachtopeningsbesluit 2013-2018 betreffende (zwerf)katten

• Log in om te reageren
103 reacties op dit onderwerp
Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#76 Geplaatst 05 november 2013 - 08:57

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 05 november 2013 - 08:51, zei:

wel Catherine als je zo een mensen weet die schieten in de richting van de huizen, neem contact op met de Hubertus vereniging, zij kunnen controle sturen.
Tegen dat die er zijn zijn die mensen vast al lang verdwenen vrees ik.

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#77 Geplaatst 05 november 2013 - 09:09

elke jacht staat opgeschreven wie er aanwezig was en wat er geschoten was dus is als ze hun aan de spelregels houden gemakkelijk na te gaan

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#78 Geplaatst 06 november 2013 - 00:47

Ewel Stijn ik ga dat hier wreed in het oog houden, als de jagers er weer zijn, en doen ze iets verkeerd alé gevaarlijks naar de mens toe dan hebben ze het aan hunne rekker.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#79 Geplaatst 06 november 2013 - 13:42

Bij mijn ouders is het soms ook zo dichtbij dat wij enorm schrikken als we buiten staan. En dan wetende dat zo'n geweer 100-den meters ver schiet... Brrr. Soms houden we Snoetje binnen omdat zelfs het veld hier niet veilig lijkt. Het is in onze buurt ook geweten dat het allemaal niet zo legaal gebeurt. Overeenkomst tussen families van heel lang geleden: die mensen mogen jagen op het gebied/bos van die andere mensen. Ik zou het niet vertrouwen als ik aan de overkant van 't straat woonde, met een tuin aangrenzend aan dat bos...

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#80 Geplaatst 06 november 2013 - 13:48

Hier ook de nodige ervaringen met jagers die zich absoluut niet aan de regels houden. Jaar na jaar en ondanks klachten. Jammer dat zo'n dingen niet strenger gecontroleerd worden.

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#81 Geplaatst 06 november 2013 - 16:23

100-den meters haal je niet met hagel ze... enkel met kogels maar dan is het zeker totaal onverantwoord om daarmee te schieten...

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#82 Geplaatst 06 november 2013 - 17:49

Wij wonen ook aangrenzend aan velden waar regelmatig gejaagd wordt. Ik vind dat zo vreselijk om te horen, heel de tijd die geweerschoten. Rakker kan vanaf onze tuin ook zo gemakkelijk in die velden en ik ben dan ook altijd bang dat er iets gebeurt. Als ik thuis ben en ik hoor schoten roep ik haar altijd binnen, maar soms komt ze niet meteen of gebeurt het wanneer ik niet thuis ben. Ik ben echt bang dat ze per ongeluk op Rakker schieten. En nu met deze wet moet het niet eens meer per ongeluk zijn. Gelukkig doe ik Rakker meestal wel een (veilig) bandje aan zodat het ook voor andere mensen duidelijk is dat ze geen wilde kat is. Als je haar in zo'n kooi zet, of gewoon al bij vreemde mensen opgesloten, lijkt zij ook een wilde kat van gedrag, hoor. Zij is de moeilijkste/wildste kat die de onze DA al gehad heeft.

Wat ik gewoon niet begrijp aan jagen, is dat mensen dit voor hun plezier doen. Ik begrijp wel dat het in bepaalde gevallen nodig en nuttig is. Maar dan nog kan je het doen 'met veel tegenzin omdat het nu eenmaal moet voor de natuur, ook al zou je het liever niet doen'. Dat zou ik wel begrijpen. Maar de meeste jagers doen dit voor hun plezier, kijken ernaar uit om te jagen en zijn blij als ze een dier gedood hebben. Dat is iets wat ik niet kan snappen.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#83 Geplaatst 08 november 2013 - 09:18

Kleine toelichting op het besluit:

http://www.felinova....t-jachtbesluit/

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#84 Geplaatst 08 november 2013 - 09:43

er staat maar 1 ding in dat niet klopt... en dat is wss bewust zo gedaan door het ministerie, namelijk dat de jacht tussen 2010 en 2013 op verwilderde katten gewoon verboden was...
dus is het een verbetering: duidelijk JA er is nu een vaste procedure die moet gevolgd worden in plaats van het mag niet, je moet gewoon met de overlast leven waarbij er bepaalde personen gewoon het recht in eigen handen namen.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#85 Geplaatst 08 november 2013 - 10:39

Idd, de jacht met geweer was al verboden sinds 2010.

Ik ben niet zo gerustgesteld, want blijkbaar zijn jagers in staat waar veel asielen niet altijd in slagen, namelijk een verwilderede kat direct herkennen. Alsof dit altijd zo duidelijk is.... Daar zijn echt al serieus onderzoeken op gedaan. Worden jagers daar dan in getraind?
En niks in het antwoord over een chip nagaan....

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#86 Geplaatst 08 november 2013 - 10:45

Wea die keuze wordt doorgeschoven naar de asielen waar de jagers de katten naar toe moeten brengen...
Dus jagers moeten geen training krijgen, ze schuiven het door naar asielen...
laat ons dan ook aub asielen verplichten om te controleren op een chip...

ik vind het wel erg dat wij als jagers nog geen concrete instructies hierover hebben gekregen hé... over het naar asiel brengen zo is dus nog niet gecommuniceerd naar de jagers hé...

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#87 Geplaatst 08 november 2013 - 10:48

Ik denk niet dat er veel jagers een kat naar het asiel zullen brengen :( Die verbeteringen lijken mij enkel op papier nuttig, niet in de praktijk. Het enige positieve eraan vind ik dat het weeral eens een discussie veroorzaakt. Maar als mijn kat gevangen wordt, zal di e ook reageren als een wilde kat. Dus als je daarop moet voortgaan...

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#88 Geplaatst 08 november 2013 - 10:51

Bekijk berichtEvyke81, op 08 november 2013 - 09:18, zei:

Kleine toelichting op het besluit:

http://www.felinova....t-jachtbesluit/

boerderijkatten zijn dus toch nog niet veilig want die zijn niet "gedomisticeerd"

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#89 Geplaatst 08 november 2013 - 10:59

ik denk eerlijk gezegd dat de meeste jagers gewoon geen moeite gaan doen om de katten te vangen, tenzij er effectief overlast is.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#90 Geplaatst 08 november 2013 - 11:25

• Vertoont de kat verwilderd gedrag? Verwilderde katten zijn gemakkelijk te herkennen (hun gedrag, hun bouw,…). Het onderscheid met tamme huiskatten is dus vrij makkelijk. Katten die mensen gewoon zijn, zullen zich niet meteen ‘verwilderd’ gedragen.

Dit is echt onzin. Zoals ik al zei, als je fluffy in een kooi steekt en al helemaal bij vreemden gaat die door het lint. Zelfs als ik zelf haar in haar draagmand moet krijgen voor naar de da is het een ramp. Ik heb het zelfs al eens gezegd tegen mijn da. Als ik ze naar daar moet krijgen heb ik een wilde kat in mn handen. Die schreeuwt, gromt, krabt, probeert te bijten en spartelt alle kanten op. Hoe gaat een jager dan uitmaken of mijn kat mensen gewoon is. Ze is zelfs voor mij een geval apart die ik op een bepaalde manier moet aanpakken en benaderen.

Er staat inderdaad helemaal niets van chips. Mijn katten dragen geen bandjes dus hoe gaan ze zien dat ze een huiskat zijn? Enkel Finn zou de test nog doorstaan, die vind immers jan en alleman leuk.