Spring naar inhoud

- - - - -

Neen aan Jachtopeningsbesluit 2013-2018 betreffende (zwerf)katten

• Log in om te reageren
103 reacties op dit onderwerp
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#91 Geplaatst 08 november 2013 - 11:34

Eibhlin, het zijn niet de jagers die het moeten uitmaken. Het zijn de asielen die moeten oordelen.
Bij visuele tekens moeten de jagers ze gewoon vrijlaten, in het andere geval is het naar het asiel.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#92 Geplaatst 08 november 2013 - 11:38

Ik vind dat alles toch met een korrel zout moet genomen worden.

Het gaat hier over katten die in een bos worden gevangen.  Hoeveel van de mensen hier aanwezig gaan hun katten in een groot bos laten rondlopen?
De meeste katten hier krijgen ook eten, die gaan dus ook niet zo snel in een vangkooi wandelen.

Probleem zit hier enkel (wat mij betreft) bij de echte zwerfkatten.  Die moeten inderdaad dan steriel gemaakt worden en teruggezet.
De jagers gaan zich volgens mij ook niet moe maken voor 1 loplopend katje.  Dit zal enkel gebeuren als er echt hele kolonies zitten en daar moet dan inderdaad iets mee gebeuren.  Niet afmaken, maar wel steriel maken.
We kunnen alleen maar hopen dat dit dan ook zal gebeuren.  
Volgende vraag wordt: wie betaalt het .  Want het gemeentebudget is bijna overal op tegen september.

Het controleren op een chip is zowieso veel te weinig ingeburgerd.
De gemeente gaat overreden poezen ophalen maar daar wordt ook niet gecontroleerd op een chip, hoewel het voor de baasje wel fijn zou zijn moesten ze weten wat er met hun katje gebeurd is.

Ik denk dat deze wet veel te letterlijk wordt genomen.
De jagers gaan nu echt niet het bos intrekken met het idee: 'laten we eens wat katjes vangen'

Ok, laat de commentaar maar komen :d

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#93 Geplaatst 08 november 2013 - 11:40

Stijn, kan die Sint Hubertus vereniging (da was het toch hé :catscratchhead) dan niet iets duidelijks op hun site zetten ivm communicatie naar andere jagers toe?
Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#94 Geplaatst 08 november 2013 - 11:43

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 08 november 2013 - 10:45, zei:

Wea die keuze wordt doorgeschoven naar de asielen waar de jagers de katten naar toe moeten brengen...
Dus jagers moeten geen training krijgen, ze schuiven het door naar asielen...
laat ons dan ook aub asielen verplichten om te controleren op een chip...

ik vind het wel erg dat wij als jagers nog geen concrete instructies hierover hebben gekregen hé... over het naar asiel brengen zo is dus nog niet gecommuniceerd naar de jagers hé...

Maar zo staat het niet in het jachtbesluit. Daar staat dat ze naar het asiel moeten als er een visueel teken is dat de kat iemands eigendom is. Daar staat niet dat elke kat naar het asiel moet.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#95 Geplaatst 08 november 2013 - 11:51

als ik die uitleg van het ministerie lees is het duidelijk is er teken dat het een niet verwilderde kat is = onmiddelijk vrijlaten
is het een verwilderde kat moet de wet op het dierenwelzijn gerespecteerd worden en dat kat naar een asiel gebracht worden.
Het staat idd niet zo in het jachtopeningsbesluit dus dat mag er idd veel beter inkomen.

Sabine dat is enkel goed op voorwaarde dat iedere jager alle info de website leest maar dan heb je ze lang niet allemaal ze...

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#96 Geplaatst 08 november 2013 - 12:14

Bekijk berichtwea, op 08 november 2013 - 11:43, zei:

Maar zo staat het niet in het jachtbesluit. Daar staat dat ze naar het asiel moeten als er een visueel teken is dat de kat iemands eigendom is. Daar staat niet dat elke kat naar het asiel moet.

Vermoedelijk gaan ze ervan uit dat iedereen zich aan de letter van de wet houdt, die zegt dat iedereen die een kat vindt dit binnen de 4 dagen moeten aangeven aan die gemeente die er dan een asiel voor moet aanduiden blablablabla... en "iedereen" is dus inclusief de jagers.
Maar het lijkt weer allemaal op typisch belgisch patchwerk. De ene denkt dat de andere weet dat zus of zo enz enz

Ik denk dat - eens goed geïnformeerd - de meeste jagers zich eraan zullen houden dat een kat niet automatisch een schietschijf is omdat ze geen bandje aanheeft.
Maar het is "goed geïnformeerd" waar ik me zorgen over maak.
Mijn zus woont vlak aan een bos - ze kan van in haar tuin over een klein greppelke recht in het bos stappen. Ze heeft zelf 3 katten en zorgt voor een zwervertje die zich aan geen kanten laat vangen (spijtig, want ze probeert al een jaar om het te lokken zodat ze ermee naar de DA kan gaan voor te castreren). Haar andere poezels hebben ook geen uiterlijke kenmerken en zeker geen bandjes want er bestaat een groot risico dat ze in het bos ergens zouden aan blijven vasthangen. Ze zijn ook niet gechipt. Stel dat ze per ongeluk in een vangkooi terechtkomen en een jager probeert ze er dan uit te halen, dan gaan ze meer dan wild tekeer gaan denk ik.

Als de teksten maar "half zijn gat" opgesteld zijn en voor interpretatie vatbaar zijn, dan sluit ik niet uit dat ze ooit één van haar poezels of Bolleke (het zwervertje) gaat kwijtgeraken aan een occasionele jager die de cowboy uithangt (waarmee ik zeker niet alle jagers wil viseren) en schiet op alles wat geen bandje aanheeft :(  En OK, dat kan nu ook wel al gebeuren hé maar met onduidelijke teksten die spreken over "uiterlijke kenmerken" en "wild gedrag" krijgen de cowboys onder de jagers wel een vrijgeleide :(

Indien dat jachtbesluit geschreven is met de bedoeling van een verbetering te zijn, dan moet er toch nog wel serieus aan de onduidelijkheden en halfslachtigheden geschaafd worden, zodat cowboys gene poot meer hebben om op te staan en mensen die bij een bos of een veld wonen waar er gejaagd wordt toch gerustgesteld kunnen worden.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#97 Geplaatst 08 november 2013 - 13:19

Gebeurt dat eigenlijk dat jagers schieten op katten? Ik bedoel niet de enkele jager die dat leuk vindt, maar worden katten vaak beschoten door jagers?

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#98 Geplaatst 08 november 2013 - 13:46

Dat is verboden, maar er zijn toch katten die met hagelbolletjes bij de DA belanden....

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#99 Geplaatst 08 november 2013 - 13:53

:( D'r zullen altijd zotten bestaan hé.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#100 Geplaatst 08 november 2013 - 14:13

Kate, Dat is spijtig genoeg waar.... En ik denk ook niet dat het enkel jagers zijn die op katten schieten.

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#101 Geplaatst 08 november 2013 - 15:34

Ik ken meer niet jagers die op katten schieten dan jagers ze...

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#102 Geplaatst 08 november 2013 - 15:41

Ja dat dacht ik ook.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#103 Geplaatst 08 november 2013 - 18:40

Evyke, mijn bezorgdheid is dat er in sommige jachtgebieden de jagers mss wel kooien gaan zetten omdat er een aantal katten loopt. Er staat ook. Niks dat ze zich moeten I formeren bij de gemeente ivm een zwerfkattenbeleid.

Als de jagers de katten zonder halsbandje naar een DA brengen om in te slapen, dan kan dat. Een goede DA zal mss wel controleren op een chip, maar ik denk niet dat elke DA dat zal doen.
De jagers kunnen ook zoals een bepaald asiel, een bak maken om katten te doden. Dat ik ook volkomen wettelijk zolang er maar regels worden gevolgd over euthanasie.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#104 Geplaatst 09 december 2013 - 23:25

Effe een upje....

Vandaag eindelijk de brief verstuurd naar het kabinet, de jagers en leefmilieu.

Kattenvrienden, ik kan hier niet veel zeggen behalve dat deze petitie echt moet slagen. Enkel dit: heeft iemand zich al afgevraagd over hoe die jagers de katten doden?

Verspreid het, teken het, schreeuw het van de daken