Spring naar inhoud

- - - - -

hoe doen jullie praktisch katten met verschillende voedingen eten geven?

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
Neleke
Neleke
  • 18 berichten

#1 Geplaatst 01 november 2013 - 14:49

Heykes allemaal,

Hoe doen jullie dat praktisch verschillende katten met verschillende voedingen eten geven?

Apart ruimtes, of apart eten geven?

Want ja die lopen direct naar een andere kom als ze dat liever eten.

Ma ja speedy eet senior voer
Buddy gewoon adult
en dan de 2 kittens Eddy en Maisy eten kittenvoer.

Gr

Nele

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 01 november 2013 - 16:41

Lathyrus hier op het forum heeft boxen waar ze in kunnen door een kattenluikje. Dat kattenluikje werkt op chip zodat je kan instellen welke katten in welke box kunnen eten.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 01 november 2013 - 17:02

Bekijk berichtNeleke, op 01 november 2013 - 14:49, zei:

Heykes allemaal,

Hoe doen jullie dat praktisch verschillende katten met verschillende voedingen eten geven?

Apart ruimtes, of apart eten geven?

Want ja die lopen direct naar een andere kom als ze dat liever eten.

Ma ja speedy eet senior voer
Buddy gewoon adult
en dan de 2 kittens Eddy en Maisy eten kittenvoer.

Gr

Nele

Ik zou dat hier ook moeten, maar is niet simpel met 4 katten. We werken ook beiden fultime + staat er hier 24/24 korrel. Voorlopig mengen we korrel. Kittens mogen volwassen voer eten en andersom. Voor senioren weet ik het niet :-). Zal volgens mij geen kwaad kunnen. Wat je dan kan hebben, is dat de volwassen katten wat meer energie opnemen.

Ik ga hier ook met een box werken voor mijn dikkie. Hij moet op dieet, maar na 6 maanden enkel korrel te eten via voedselverrijking slaagt hij erin 400gr aan te komen (heeft ook wel 1 poot verloren gedurende die 6 maanden).

Dus die boxen is onze enigste oplossing. Apart voeren, is geen doen. Aparte ruimtes? Ook heb ik schrik dat ze gaan schrokken. Tijger heeft sowieso een gevoelige maag/darmen. Dus schrokken kan hij echt wel missen.

In jouw geval is het tijdelijk (kittens), dus gewoon mengen zou ik doen.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 01 november 2013 - 17:29

kittens mogen geen seniorenvoer, dan krijgen ze tekorten ;)

ik ben heel blij dat wij hier geen last van hebben, maar zou het ooit nodig zijn, dan denk ik dat we zoveel mogelijk apart zullen voeren. Als dat niet meer mogelijk is dan zouden we misschien wel investeren in luikjes op chip

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 01 november 2013 - 17:35

Bekijk berichtSyntara, op 01 november 2013 - 16:41, zei:

Lathyrus hier op het forum heeft boxen waar ze in kunnen door een kattenluikje. Dat kattenluikje werkt op chip zodat je kan instellen welke katten in welke box kunnen eten.
waw dit moet handig zijn ! goed om weten ;) trouwens die bakken, waar aangekocht aub?

Bewerkt door marieke v. Damme, 01 november 2013 - 17:36.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 01 november 2013 - 18:35

Bekijk berichtmarieke v. Damme, op 01 november 2013 - 17:35, zei:

waw dit moet handig zijn ! goed om weten ;) trouwens die bakken, waar aangekocht aub?

Bij Ikea.

Bekijk berichtginnie, op 01 november 2013 - 17:29, zei:

kittens mogen geen seniorenvoer, dan krijgen ze tekorten ;)

ik ben heel blij dat wij hier geen last van hebben, maar zou het ooit nodig zijn, dan denk ik dat we zoveel mogelijk apart zullen voeren. Als dat niet meer mogelijk is dan zouden we misschien wel investeren in luikjes op chip

Ja, inderdaad. Ik bedoelde eigenlijk kittenvoeding + volwassenen. Zou het kwaad kunnen dat een seniorkat dit een tijdje krijgt?

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 01 november 2013 - 19:33

Die bakken kwamen van Ikea en waren bedoeld als een soort salontafel of bijzettafeltje als ik het mij juist herinner.
Je kan altijd eens een berichtje sturen naar lathyrus als ze dit niet zou lezen.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 01 november 2013 - 19:59

gevonden:

http://www.ikea.com/...ducts/70161320/

maar je moet ze ook maar eens opzoeken op de Nederlandse site, daar zijn ze normaal goedkoper dacht ik

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 01 november 2013 - 20:27

Ik heb hier nog nooit van ze leven senior voeding gegeven maar gewone voeding. En als er een kitten is meng ik de twee gewoon samen.
Maar idd zoals eerder gezegd senior voeding is niet goed voor kleintjes

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 01 november 2013 - 21:30

Hier is het altijd de gewone voeding geweest, zowel voor kittens, de bende als de ouderen.
Kittens groeien goed genoeg op gewone voeding, en de oudere eten er gewoon minder van.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 01 november 2013 - 22:35

Als je kan zou ik ze proberen uit elkaar te houden. Tenslotte worden die kittens vlug groot en dan kunnen de volwassenen toch echt wel samen eten hé.
Die senior, ja, dat is misschien wel gewoon een stunt van de voedselfabrikanten? Als je ziet hoeveel verschillende soorten voeding er bestaan ... je zou nog moeten bij studeren om het nog allemaal bij te houden ;).

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 01 november 2013 - 22:46

kitten - volwassen - senior-
dat zijn soorten voer waar wel degelijk verschillen in zitten, in samenstelling. Kittenvoer voor senioren is volgen mij ook niet goed.
Als ze verder helemaal gezond zijn dan kan het voor korte tijd niet zoveel kwaad denk ik, maar hou wel in de gaten dat de kittens voldoende kittenvoer krijgen en de senioren voldoende volwassen voer. Ik zou dan van seniorenvoer even overschakelen (nu alvast) naar volwassenvoer. Dat verschil is iets minder groot

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 01 november 2013 - 22:48

Bekijk berichtginnie, op 01 november 2013 - 22:46, zei:

kitten - volwassen - senior-
dat zijn soorten voer waar wel degelijk verschillen in zitten, in samenstelling. Kittenvoer voor senioren is volgen mij ook niet goed.
Als ze verder helemaal gezond zijn dan kan het voor korte tijd niet zoveel kwaad denk ik, maar hou wel in de gaten dat de kittens voldoende kittenvoer krijgen en de senioren voldoende volwassen voer. Ik zou dan van seniorenvoer even overschakelen (nu alvast) naar volwassenvoer. Dat verschil is iets minder groot

Ja, wss zijn daar wel verschillen in, maar op den duur zou je door de bomen het bos niet meer zien. ;)
Als het echt wel medisch verantwoord is, dan zou ik wel voor verschillende voeding kiezen, maar anders eigenlijk niet. Maja dat is mijn eigen keuze hé

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 01 november 2013 - 23:17

Hier toen ik 2 kittens had wel kittenvoer gegeven, maar al wel vrijsnel overgegaan op volwassenvoer. Toen ik Taco kreeg, was Balou al volwassen...heb wel kittenvoer gehad voor Taco...maja hij at liever volwassen voer en Balou het kittenvoer haha...dus Taco heeft weinig kittenvoer binnen gekregen, ondanks dat is ie er groot van geworden hoor haha (te groot haha)

Er zal gerust verschil in zitten, maja ik weet niet inhoeverre het echt noodzakelijk is en van invloed is op de kat. Maja zoals Joske zegt, tegenwoordig zie je door al het verschillende soorten voer door de bomen het bos niet meer, of door het bos de bomen :cat . Je hebt ook zoveel verschillend voor voor, korthaar, langhaar, actief, gesterrilisseerd, binnenkat...en noem maar op daar stel ik toch wel mijn vraagtekens bij...volgens mij is dat vooral marketing (mensen zien het staan en denken ja dat is speciaal voer voor mn langharige kat) Ik geloof daar niet zo in.

Maar tussen kitten, volwassen en senior zal wel echt verschil zijn, maja mn pa heeft 4 katten in de leeftijd van 3 t/m 8 (de 2 oudste weten we de leeftijd niet precies, maar ergens rond de 8)...nou zie mn vader nog niet apart voer geven voor de oudste hoor. En ik heb laatst natvoer gehaald uit de supermarkt (niet heel gezond, maja Balou is een moeilijke eter en krijgt sowieso weinig natvoer...meer rauwvoer), maar perongeluk senior gepakt zag ik later...ach denk dat kan geen kwaad...helaas vreet ze het niet haha, nou dan maar een extraatje voor mn fretten zo nu en dan.
Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 02 november 2013 - 07:49

hier is het nu ook zo!
Ozzy moet extra eiwitrijke voeding hebben, en moet dringend bijkomen, dus krijgt speciaal blikvoer
Witje moet eigenlijk aansterken door zijn schildkliertumor, daardoor geen senior maar adultbrokjes blijven eten, maar nat gaat er makkelijker in
Gipsy is de meest "normale" uit de groep, zij mag dus gewoon adultbrokjes krijgen
en Baloe ons dikkerdje zou eigenlijk "light" moeten krijgen om hem te laten afvallen, dus als snoepje, of in de speelbal krijgt hij light, en als vaste brokjes eet hij mee met de gemeenschappelijk adultbrokjes

ik probeer ze zo veel mogelijk apart voeding te geven in aparte ruimtes, of ik blijf bij Ozzy en Witje omdat zij meestal nat krijgen
en anders Baloe overal gaat kijken om te smullen aan wat hij het liefste lust
en als ze dan nog grote honger hebben staan er in de keuken twee potjes adultbrokjes die smorgens en savonds bijgevuld worden
en het gebeurd soms dat baloe er in de namiddag, of als ik kook al naast zit te wachten tot ik ze voor de avond bijvul
en dan kan hij miauwen als de beste!

@chanatas
als ze brokjes niet lusten, kan je ze altijd mengen met hun brokjes die ze wel lusten (zo geraakt alles opgeknabbeld)
doe ik ook wel eens als we gratis testzakjes rc voeding krijgen, dan meng ik ze ook onder hun vaste merk brokjes. want rc is blijkbaar sterker qua geur en aantrekking dat de lara fitness die ze hier krijgen