Spring naar inhoud

- - - - -

hoe doen jullie praktisch katten met verschillende voedingen eten geven?

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#16 Geplaatst 02 november 2013 - 09:14

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 01 november 2013 - 19:59, zei:

gevonden:

http://www.ikea.com/...ducts/70161320/

maar je moet ze ook maar eens opzoeken op de Nederlandse site, daar zijn ze normaal goedkoper dacht ik

Inderdaad, zo hebben we twee boxen staan en we hebben bij zooplus dan twee luikjes besteld die op de chips van de poezels werken en daardoor kunnen  we dan apart voederen, de ene box staat ingesteld op yoshi, thor en ramses en de andere box is voor onzen diddl (alhoewel diddl in zijn box vertikt te gaan en ik die iedere keer met de hand moet voederen maar soit, de andere drie gaan wel netjes in hun box en diddl kan niet aan hun eten aan en zij niet aan het zijne en dat is de bedoeling)
Je hebt ook een grotere versie van die box/bijzettafel: http://www.ikea.com/...ducts/50161321/

wat die verschillende voedingen betreft, onze dierenarts zei ons indertijd dat als een kitten voeding eet voor volwassen katten dan krijgt het kitten tekorten en ik geloof dat als een volwassen kat kittenvoeding eet dat die dan veels te veel eiwitten binnenkrijgt en dat is ook niet goed

Bewerkt door lathyrus, 02 november 2013 - 09:16.

Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 02 november 2013 - 09:18

Ik had dat probleem ook toen de zwartjes erbij kwamen, Snoetje* was ook een seniorke op senior voeding en als ik niet oplette, zaten ze ook aan haar brokjes.
Ik heb dan tijdelijk de senior voeding vervangen door Hill's nature's best adult, qua samenstelling vond ik die heel goed voor Snoetje* die niet te dik was. Als ik erbij was en ze waren van elkaars brokjes aan het eten, loodste ik hun toch naar hun eigen brokjes :)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Miriam1982
Miriam1982
  • 119 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 03 november 2013 - 23:02

Ik heb mijn kitten maar een paar dagen kittenvoer gegeven. Omdat men iets oudere kat ervan at en ervoor allergisch was ben ik meteen overgeschakeld naar volwassen voer. Heb de DA ernaar gevraagd en zei dat het niet zo'n probleem is, alleen de hoeveelheid moest aangepast worden. Ze moeten er gewoon wat meer van krijgen. Nu een paar maanden verder zit hij nog steeds op het volwassenvoer en tot op heden geen enkel probleem mee gehad.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#19 Geplaatst 03 november 2013 - 23:38

@Kaprice

Brokjes heb ik in princiepe maar 1 merk van hoor, mn ma neemt wel af en toe van die ongezonde supermarkt voer mee voor Balou, heel lief van haar..want ze heeft het niet zo op dieren (hoewel ze Balou stiekem wel leuk vind), dus ja geef Balou dan wel het voer (wat moet ik er anders mee??), maar meng dan steeds een klein beetje van het ongezonde voer met meerendeels gezonde brokken. .
Maar hier is het vooral het natvoer wat Balou niet wilt. Van felix wilt ze wel de vlees/vis reepjes, maar niet die zakjes net van die gelei en blokjes natvoer (weet ff niet hoe te omschrijven). Heb hier ook duurder en beter natvoer geprobeerd, maar ook dat weigert Balou...gourmet die mousse wilt ze wel af en toe, nu heeft ze dat al een hele tijd niet meer gehad, dus misschien dat ff weer proberen. Maar moet zeggen aangezien ik nu 2 fretjes heb en die veel rauwvoer krijgen en Balou dan ook natuurlijk, ze wel erg verwend is de laatste tijd...dus waarschijnlijk wilt ze het daarom niet haha. Ach het helpt weleens om het een paar weken niet meer te geven en daarna wel weer..

Bekijk berichtlathyrus, op 02 november 2013 - 09:14, zei:

Inderdaad, zo hebben we twee boxen staan en we hebben bij zooplus dan twee luikjes besteld die op de chips van de poezels werken en daardoor kunnen  we dan apart voederen, de ene box staat ingesteld op yoshi, thor en ramses en de andere box is voor onzen diddl (alhoewel diddl in zijn box vertikt te gaan en ik die iedere keer met de hand moet voederen maar soit, de andere drie gaan wel netjes in hun box en diddl kan niet aan hun eten aan en zij niet aan het zijne en dat is de bedoeling)
Je hebt ook een grotere versie van die box/bijzettafel: http://www.ikea.com/...ducts/50161321/

wat die verschillende voedingen betreft, onze dierenarts zei ons indertijd dat als een kitten voeding eet voor volwassen katten dan krijgt het kitten tekorten en ik geloof dat als een volwassen kat kittenvoeding eet dat die dan veels te veel eiwitten binnenkrijgt en dat is ook niet goed

Ja in kittenvoer zitten meer eiwitten, waardoor volwassenkatten dan te dik worden ofzo. Nou heeft Balou die aanleg nooit gehad, dus voor haar was het niet erg. Taco was van kitten af aan al inmens groot...heeft voornamelijk volwassenvoer gehad (eerste 6 maanden wel gemengt met kittenvoer, want apart voeren zag ik niet zitten), maja ondanks dat Taco veel volwassenvoer heeft gegeten als kitten was hij toch wel echt te zwaar. Nou at hij wel kuikens bij de buurman, dus dat hielp ook niet echt natuurlijk, maar daarvoor was hij ook al groot...met 6 maanden woog hij iets van 4.5 kilo (al zwaarder dan Balou die toen 3 jaar was ofzo haha).
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#20 Geplaatst 03 november 2013 - 23:54

een teveel aan eiwitten is volgens mij niet alleen slecht ivm overgewicht, ik geloof dat dat ook op langere termijn schade kan berokkenen aan oa de nieren enzo (als er een teveel aan eiwitafzetting is gaan nieren en ogen kapot)
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#21 Geplaatst 04 november 2013 - 00:14

ahh dat zou best kunnen, zoveel weet ik daar ook niet van.

Las wel net dit op internet:
Het eiwitpercentage van gewoon voer verschilt meestal niet zo veel van een nierdieet. Het nierdieet bevat echter veel meer energie (meestal in de vorm van vet). De kat hoeft daarom van een goed nierdieet veel minder te eten en krijgt daarmee veel minder eiwitten binnen en maakt dus minder afvalstoffen.

Dus inderdaad veel eiwitten zijn niet echt goed uiteindelijk. Maja zoals ik al zei ik denk ook wel dat er een verschil is in kitten, volwassen en misschien senior voer (met senior heb ik nog niet te maken gehad), Maja ik als ik een kitten had en een volwaassenkat, zou ik het gewoon mengen...lijkt me echt lastig als je de halve dag van huis bent (ik zo;n 11 uur + savonds nog 7/8 uur slapen) om het dan apart te geven, Balou eet wanneer ze zin heeft, soms overdag bijnan iets en savonds wel veel...of andersom (vandaag toevallig een paar x haar zien eten, maar vaak zie ik dat niet eens).
Geplaatste afbeelding