Spring naar inhoud

- - - - -

Op vakantie voor 3 weken - wat is het beste?

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
Valerie
Valerie
  • 29 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 01 november 2013 - 19:07

Nu 1,5 maand de fiiiieeere eigenares van 2 kittens (4 maanden) : Milo en Malou!
Ik ben al héél erg op ze gesteld en vind het héél fijn ze te hebben!

Nu komt onvermijdelijk wel de volgende 'zorg'..
Ik ben best wel een reizigerstype en wil dat niet volledig afzeggen voor de poezies.
Voor een weekendje weg laat ik ze het liefst thuis (ik las dat dat het beste was?) en laat ik m'n ouders langskomen...

Nu is het plan aan het groeien om volgende zomer (ik weet het, ik ben er vroeg mee :)) om 3 weken vrijwilligerswerk te gaan doen in Afrika. Ik was er vorig jaar op vakantie en heb mezelf daar een stuk verloren!
Ik wil er nu een project gaan doen dat helpt bij wildlife conservation (bij oa iets grote katachtigen dus ;)).

Anyway... ik vind 3 weken wel lang om ze thuis te laten en bovendien is het wel een grote band voor diegene die er zou willen naar komen kijken...

M'n eerste hoop (maar ik weet niet meteen iemand) is iemand hier 3 weken laten wonen!
Dat geniet ook m'n voorkeur...

maar stel dat dit niet kan... ik ben ook al wat aan het rondsurfen en vond verschillende kattenhotels.
De ene al iets aanlokkelijker dan de andere!
Nu viel m'n oog op kattendroom in Lochristi..... Daar zitten alle katten samen maar dat zorgt ervoor dat ze veel plaats en speelruimte hebben.
Ik vond dit een stuk minder zielig dan elk in een ren (in mijn geval wel m'n 2 katjes samen)...
maar heb  2 bedenkingen :

1. Tja, andere katten.......... gééén idee hoe ze daarop zouden reageren!
Ik zou het natuurlijk voor een weekendje eens kunnen proberen maar toch... vind dit niet zo evident.

2. Er is daar een hele leuke buitenren met veel plekjes en speelgoed maaaaaaaaar.... hier kunnen ze niet buiten.
Ik wil natuurlijk niets liever dan dat ze het daar super hebben maar wat als ze het hier niet meer leuk vinden als ze eenmaal daar 3 weken een stukje buitenlucht hebben ervaren (ze kunnen weliswaar niet op jacht... het is een beperkte ruimte.. maar toch! Het is buitenlucht...

Wat denken jullie???

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 01 november 2013 - 19:32

Kunnen ze niet bij kennisen logeren voor 3 weken? Onze beau mag bijvoorbeeld bij lange reizen steeds bij mijn oma gaan logeren.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 01 november 2013 - 19:41

Ik weet natuurlijk niet bij jouw katten, maar ik denk dat mijn kat nog steeds veel liever in haar eigen omgeving zou blijven, zelfs voor 3 weken. In een andere omgeving panikeert ze compleet en wil ze zelfs geen aandacht van mensen omdat ze zo gestresst is. Dit zal natuurlijk wel per kat verschillen.

Dus zelfs als er niemand kan inwonen denk ik dat het voor de katjes nog steeds het fijnst is om in huis te blijven.

Over het pension: bij veel katten duurt het toch een tijdje voor ze aan elkaar gewend zijn. Ik weet dus niet of ik het wel een goed idee vind van dat pension om alle katten bij elkaar te zetten. Ik denk dat zo'n constant veranderende groep toch voor heel veel stress zorgt bij de katten.
Bij een ander pension hebbenz e dan natuurlijk wel weer minder ruimte en minder persoonlijke aandacht misschien, maar als ze dan per twee in zo'n ren zitten, denk ik dat ze wel veel hebben aan elkaar.
Kittens zijn misschien wel nog iets flexibeler in het omgaan met andere katten.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 01 november 2013 - 21:32

Ja, dat wordt dus echt wel een moeilijke beslissing.
Volgens mij is het inderdaad wel het best als er iemand bij jou kan komen inwonen. Maar in hoeverre kun je iemand die je niet kent vertrouwen? Ik weet dat er mensen zijn die dit als hun "beroep" doen, of hoe moet ik het uitdrukken? Waarschijnlijk probeer je beter bepaalde zaken eerst eens uit, voor je beslist?

Gelukkig ben je zo verstandig om ruim op tijd je probleem te overdenken en wss kom je wel op tijd op een oplossing.

In ieder geval, chique dat je naar daar gaat om te helpen :flower:

Veel succes met je zoektocht.

ps: daarom gaan wij al jaren niet meer op reis met al onze dieren, 't is te moeilijk geworden ;)

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 01 november 2013 - 22:10

Ik persoonlijk zou ze indien mogelijk gewoon thuis laten in hun vertrouwde omgeving. Zou opzoek gaan naar familie of vrienden die misschien wisselend een weekje in je huis willen logeren (3 weken iemand laten logeren zal waarschijnlijk moeilijk worden). Want ja 3 weken lang, maar 2x per dag iemand zien is ook niet zo gezellig voor de katjes...maja als het niet anders kan, dan zou ik tog dat doen. En mocht je ze tog onderbrengen ergens anders zoals familie of vrienden, misschien zo af en toe de katjes daar al laten wennen een weekendje ofzo? Ik zelf ben niet meer op vakantie geweest sinds ik huisdieren heb. In het begin toen ik 2 katjes had heb ik ze een paar x meegenomen naar mn vader toe...1x voor 2 weken in de kerstvakantie, opzich ging dat wel goed...hoewel de treinreis echt dramatisch was altijd...vonden ze niet leuk. Maja de laatste x was toen met kerst, toen waren ze 5 maanden..mn vader had toen net 2 kittens in huis van 3 maanden oud en Balou vond die andere 2 kittens helemaal niets (tog gek he, want ze scheelde maar 2 maanden), maar was blazen en grommen...zelfs naar haar eigen zusje toe, vanaf toen besloten ze gewoon thuis te laten als ik een weekend wegging, gelukkig had ik een hele lieve buurvrouw die 2x per dag langskwam.
Helaas inmiddels verhuist, dus ook geen buren meer die voor mn kat zorgt. Dus mocht ik ooit op vakantie gaan moet ik daar ook een oplossing voor vinden, maar zeker dat ze hier in huis blijft...Balou aard ergens anders gewoon niet goed en ze kan niet overweg met andere katten.

Inderdaad goed dat je er nu al over nadenkt en probeerd een goede oplossing te vinden, zal toch vast wel iemand zijn die graag op je katjes past?
Geplaatste afbeelding

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 01 november 2013 - 22:25

Misschien een advertentie plaatsen voor een "vakantiejob". Er zijn toch echt wel  verantwoordelijke jonge mensen die graag voor dieren zorgen? Natuurlijk moet je ze zo goed mogelijk screenen. En dan is het kwestie van "uitproberen" ;) Maar als je met die gastjes praat dan zie je al vlug wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ik weet dat mijn dochter zeker zo'n job graag zou doen, moest ze hier al niet 30 huisdieren hebben :lachen:  

Er schiet zo plots een idee in m'n hoofd, misschien is het echt wel een héél dom idee, maar ik zal het toch maar schrijven. Je hebt zoiets als huisruil, misschien kunnen mensen in jouw appartement (dacht ik toch te herinneren?) komen wonen, en tegelijkertijd voor de katjes zorgen? Ma ja, de theorie is aantrekkelijk, maar hoe lukt dat allemaal in de praktijk hé.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 01 november 2013 - 22:29

Ik zou als eerste mensen vragen die je kent...zelf zou ik niet zo graag vreemde in mijn huis hebben. Hoe goed het gesprek ook gaat en hoeveel vetrouwen je er ook in hebt, je weet het nooit he. Maja als je geen bekende hebt die dat willen doen, ja dan is dat een optie.

Las laatst op MP ook een advertentie van een jong koppel dat graag in Amsterdam op verschillende plekken enige tijd wilden doorbrengen, en ze waren ook dol op katten, maar konden er zelf geen nemen ofzo...dus die wilden dan oppassen als mensen een weekje of langer op vakantie gingen en dan konden hun lekker een tijdje midden in amsterdam genieten van alles. Dus ja je hebt wel mensen die dat willen.
Geplaatste afbeelding

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 01 november 2013 - 22:40

't is maar een idee hé. Want het is altijd beter om op familie of kennissen/vrienden te kunnen rekenen. Langs de andere kant "wonen" die 'kennissen' ook wel in je huis, ik weet nu niet echt of ik dat wel echt leuk zou vinden ;)

Maar ik zou er ook niet mee kunnen leven moest hier iemand in mijn huis komen poetsen bv. Mijn huis is voor mij nog altijd mijn huis. Maar als het niet anders kan ... ;) (ja, 'k weet het , 'k ben een rare ;))

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 01 november 2013 - 22:47

I Know, is ook een goed idee als je geen vrienden of familie hebt die in je huis kan verblijven. En ja kennissen zou ik alleen doen als het goede kennissen zijn, geen vage...want ja dan weet je ook niet wat je moet verwachten.

Nou ze hoeven mn huis niet te poetsen ofzo, maar wel schoon houden haha. Ach ik kan er wel mee leven als iemand anders mn huis poetst hoor, voor mij niet echt een groot probleem, al doe ik het nog wel liever zelf...maja mn moeder poetst hier regelmatig, maja das iets dwangmatigs van haar...wel irritant soms, want ze ruimt ook dingen op en legt het op plekken neer die zij handiger vind (en ik kan het vervolgens niet meer vinden). Maja tis lief bedoelt he.
Geplaatste afbeelding

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 01 november 2013 - 22:50

Bekijk berichtchanatas, op 01 november 2013 - 22:47, zei:

I Know, is ook een goed idee als je geen vrienden of familie hebt die in je huis kan verblijven. En ja kennissen zou ik alleen doen als het goede kennissen zijn, geen vage...want ja dan weet je ook niet wat je moet verwachten.

Nou ze hoeven mn huis niet te poetsen ofzo, maar wel schoon houden haha. Ach ik kan er wel mee leven als iemand anders mn huis poetst hoor, voor mij niet echt een groot probleem, al doe ik het nog wel liever zelf...maja mn moeder poetst hier regelmatig, maja das iets dwangmatigs van haar...wel irritant soms, want ze ruimt ook dingen op en legt het op plekken neer die zij handiger vind (en ik kan het vervolgens niet meer vinden). Maja tis lief bedoelt he.

:oops: aan iedereen mankeert wel eens iets zeker ? :gek: :gek:

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 01 november 2013 - 23:03

Inderdaad aan iedereen mankeerd wel iets!! Mn moeder vind dat zij het op de juiste manier doet, en das dan ook de enige manier..maja ik denk altijd maar er zijn meer wegen die naar Rome lijden haha (zeg ik dit goed?:p). Ben 26 en doe het op mn eigen manier, en dat weet ze...ze leert er maar mee leven whaha..

Maja dit gaat erg OT, dus nu maar we OT!!

Een vriendin van me brengt trouwens haar kat altijd naar haar ouders toe als ze op vakantie gaan. Die kat heeft er geen probleem mee en gaat daar zelfs los buiten, maar die blijft wel uit zn eigen in de tuin. En laatst ging ze met haar ouders mee op vakantie en toen heeft ze de kat bij haar schoonouders gebracht, ging ook prima...die kat past zich dan gewoon prima aan aan de nieuwe leefomgeving.
Wou dat ik dat kon doen, maja heb een moeilijke kat...en mama die geen huisdieren wenst en een papa die 4 katten heeft....nou dat wordt zeker een kattengevecht. Daarnaast is Balou een buitenkat (hoewel sinds Taco er niet meer is en ik verhuisd ben is ze onwijs veranderd en veel meer binnen), maja haar dagelijkse paar rondjes buiten lopen wenst ze wel echt, dus ja ze zal ook wel hier moeten blijven als ik op vakantie ga.
Ik hoop dan gewoon dat mn pa een paar daagjes wilt oppassen en mn broertje ook een paar dagen...2 daagjes kan ze wel alleen blijven, langer wil ik zelf niet (stel je voor dat er iets gebeurd he).
Geplaatste afbeelding

liange
liange
  • 2.395 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 01 november 2013 - 23:55

Welke kanten woon je juist misschien dat er wel oppassers in de buurt zijn

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 02 november 2013 - 08:17

Zelf zou ik ze ook thuislaten. Denk dat ze meer stress hebben bij een ander, dan alleen thuis te zitten. Wel zou er - zoals altijd als we weg gaan - 2x/dag iemand langskomen. 1x/dag zou goed zijn voor eten en drinken, maar prefereer toch 2x. Om te knuffelen en om te zien of er niets is.
Hier heb ik een vaste persoon die dit doet. Maar als het om zo'n lange periode zou gaan, zou dit wel door meerdere personen gedaan worden.

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 02 november 2013 - 10:10

Zou ze ook thuislaten. Mijn mama heeft al aangeboden om ze te verzorgen als ik op vakantie zou gaan, maar ben meer een thuis-vakantietype.
Ben ooit eens op vakantie geweest, drie weken, en ik had iemand die elke dag kwam kijken. Jammer genoeg gebeurde er toen iets waardoor die persoon plots maar om de dag meer kon komen, en dan zit je daar, ver weg, je zorgen te maken... Ze kwamen van eten niks tekort, maar aandacht natuurlijk...
En nu heb ik er eentje die nogal veel aandacht nodig heeft, dus te lang alleen is moeilijk, en ze heeft ook nog eens snel last van stress, dus ergens anders onderbrengen is ook geen optie.

Er zullen wel uitzonderingen zijn, maar volgens mij blijft elke kat liever lekker thuis... Hoop iig dat je iemand vindt!
Those who don't believe in magic, will never find it

*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 02 november 2013 - 14:10

Ik denk ook dat het het best is om te poezen thuis te laten. Ik weet dat de mijne het echt niet fijn zouden vinden om ergens anders te zijn. Ze zijn echt wel stressgevoelig! Ook al is er dan iemand in huis die ze niet kennen, ze hebben nog hun eigen plekjes, mandjes, voerbakjes enz denk ik zo. :) Hopelijk vind je iemand om er op te passen!