Spring naar inhoud

- - - - -

waarom wast mijn poes mij?

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
poezeltje
poezeltje
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 03 november 2013 - 10:53

Ik zit met een vraagje.

Iedere keer als ik in de zetel ga zitten komt onze poes bij mij liggen en na een eindje melktrappellen
begint ze mij helemaal te wassen. waarom zou ze dit doen? En moet ik dit toelaten? Nu laat ik haar gewoon doen.

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#2 Geplaatst 03 november 2013 - 13:22

Ik weet ook niet waarom ze dit doen maar zou het ook graag weten.
Cloe wil ook altijd wassen, mijn haar, mijn neus :lachen:
Ik volg mee ;)

Geplaatste afbeelding

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 03 november 2013 - 13:23

hihi, misschien denkt ze dat je vuil bent ??

neen, ik weet ook niet hoe dat komt, ik heb er hier ook die dat doen. En de één heeft wel een veel ruwere tong dan de ander. Soms doet het zelfs een beetje pijn, maja zie het als een peeling?

Ik denk niet dat het veel kwaad kan, als je het zelf "verdraagt" dan zou ik haar laten doen ;)

Sabine2
Sabine2
  • 8.838 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 03 november 2013 - 13:31

Er zal wel één of andere wetenschappelijke reden voor zijn maar ik weet niet welke ;)

Het enige dat ik weet is dat poezelkes die elkaar wassen, een teken geven van "gij zijt OK en ge moogt in mijne sociale groep zitten".
En misschien is dat ook de manier waarop ze tegen ons mensels zeggen dat we wel OK zijn :) Ze zullen geen lekjes en koppekes geven aan mensen waarvan ze niet moeten hebben ;)

Als mijn opvangertje Gusta mijn handen een volwaardige peeling geeft met haar raspetongske, dan geniet ik gewoon van ons momentje samen :love4:
En dan krijgt ze van mij een massageke waar ze dubbel en dik van geniet :heart:

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 03 november 2013 - 13:52

Ik dacht eens gelezen te hebben dat ze dit doen om hun eigen geur aan ons te geven.
En dus ook te zeggen dat ze ons oke vinden en graag bij ons zijn.

Ik zou haar maar gewoon laten doen tenzij het teveel pijn doet vanwege de ruwe tong

Time spent with cats is never wasted

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 03 november 2013 - 15:15

Idd ze geven hun geur door aan u, je bent dan zogezegd van hem of haar. Ze likken hier dikwijls aan onze handen of vingers en wrijven er dan tegen, het is dus echt hun geur op u afzetten.

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 03 november 2013 - 15:20

hier heb ik is horen zeggen maar weet niet of het waar is
dat wanneer ze dabben, ze eigenlyk te vroeg bij hun mama weg zijn gehaald ..

en die likjes, misschien heeft dat er iets mee te maken?

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#8 Geplaatst 03 november 2013 - 15:46

Als ze veel kneden met hun pootjes denk ik ook dat dat komt omdat ze te vroeg mij de mama zijn weggehaald.
Yvonne en Yvette* doen/deden dat ook veel, en ik vind het wel lief. En ook hun geur afzetten, wil zeggen "we horen bij elkaar".

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 03 november 2013 - 16:07

Hehe, Ik weet niet hoor. Ik heb hier sinds half juli al een 16-tal katjes (heel kleine kittens binnen gekregen, Maar een heel klein percentage deed/doet dat hoor. Ze zijn allemaal véél te vreog van hun mama weg hoor, maar ik denk niet echt dat dat er iets mee te maken heeft.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 03 november 2013 - 16:26

Hier dabben ze allemaal, behalve Sloeber niet meer :cry: . Ons Kiara wast ons constant. Tijger doet dat eigenlijk niet, maar komt wel altijd bij mij liggen/slapen/... Kopjes geven doet ie wel.
Snoes doet beide :-). Sloeber geeft ook kopjes.

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 03 november 2013 - 16:26

Ik dacht dat dat gewoon voortkwam uit een gelukzalig gevoel.
Als ze bij de mama aan het drinken zijn dan zijn ze ook enorm content en ik dacht dat die beweging + gedachte gewoon blijft hangen.
Ongeacht of ze nu vroeg bij de mama weg zijn of niet.
Er heeft ook eens iemand verteld dat katten die te vroeg bij de mama weg gehaald zijn kneden mét klauwen en katten die lang genoeg bij de mama zijn gebleven kneden zonder klauwen.
Maar ik ken genoeg katten die tot 14 weken bij de mama zijn gebleven en toch nog mét de nagels kneden.

Time spent with cats is never wasted

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 03 november 2013 - 17:27

Ze kunnen ook dabben uit stress, irritatie, frustratie. Ze doen het dan als vervangende handeling, gewoon omdat ze met zichzelf geen blijf weten.
Vooral als een kat echt obsessief gaat trappelen dan is het vaak een teken dat er iets ernstigs mis is en dat haar mentale gezondheid er onder leid.

Maar vaak is het inderdaad gewoon een teken dat ze zich op hun gemak voelen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 03 november 2013 - 17:42

Dat trappelen is teken van geborgenheid en veilig voelen. Sommige die niet te vroeg weg zijn bij hun mama doen dit ook nog.
Is niks mis mee.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#14 Geplaatst 04 november 2013 - 01:03

Bekijk berichtjuleken, op 03 november 2013 - 15:46, zei:

Als ze veel kneden met hun pootjes denk ik ook dat dat komt omdat ze te vroeg mij de mama zijn weggehaald.
Yvonne en Yvette* doen/deden dat ook veel, en ik vind het wel lief. En ook hun geur afzetten, wil zeggen "we horen bij elkaar".

volgens mij heeft dat trappelen niet te maken met hoe vroeg ze bij de mama weggehaald zijn.
Ons poezels zijn allemaal 12 weken bij de mama gebleven en onze Ramses zelfs 16 weken en ze doen dat ook.
Ze doen dat gewoon als ze heel tevreden zijn en blij zijn, alé, bij de onze is dat toch t geval, ze zijn dan ook altijd heel hard aan t spinnen, zo lief...

onze yoshi wast altijd halve trouwboek zijn haar als ze bij hem gaat fleren en ze wast ook dikwijls zijn kin en zijn wangen en ondertussen dan maar kopjes geven erbij à volonté, mijn haar wast ze niet , k denk dat dat komt omdat het zo lang is
Onzen thor is ook een likkertje, die geeft mij altijd volledige gezichtswassingen en ligt dan ondertussen volop te spinnen en te knorren.
Volgens mij is dat gewoon een uiting van liefde en laten zien dat wij erbij horen
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 04 november 2013 - 06:43

Bekijk berichtlathyrus, op 04 november 2013 - 01:03, zei:

volgens mij heeft dat trappelen niet te maken met hoe vroeg ze bij de mama weggehaald zijn.
Ons poezels zijn allemaal 12 weken bij de mama gebleven en onze Ramses zelfs 16 weken en ze doen dat ook.
Ze doen dat gewoon als ze heel tevreden zijn en blij zijn, alé, bij de onze is dat toch t geval, ze zijn dan ook altijd heel hard aan t spinnen, zo lief...

onze yoshi wast altijd halve trouwboek zijn haar als ze bij hem gaat fleren en ze wast ook dikwijls zijn kin en zijn wangen en ondertussen dan maar kopjes geven erbij à volonté, mijn haar wast ze niet , k denk dat dat komt omdat het zo lang is
Onzen thor is ook een likkertje, die geeft mij altijd volledige gezichtswassingen en ligt dan ondertussen volop te spinnen en te knorren.
Volgens mij is dat gewoon een uiting van liefde en laten zien dat wij erbij horen

Onze poezeltjes zien ons gewoon graag :loveshower: .