Spring naar inhoud

- - - - -

Welke voeding best bij HCM?

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Katsi
Katsi
  • 4 berichten

#1 Geplaatst 03 november 2013 - 14:40

Bij Dotti is Hypertrofische cardio myopathie vastgesteld. Ze heeft hierdoor ook maar weinig eetlust. ze likt aan de voeding. Alles in "puddingvorm" eet ze wel een beetje. Drinken doet ze wel. Ze krijgt 1/2 Lasix 40 mg en benefortin 2,5 mg per dag.
Welke voeding kan ik haar het beste geven? Wie heeft hier ervaring mee?
Zij er goede versterkende supplementen?
Kan iemand mij goede raad geven zodat ik ze toch nog even bij me kan houden?
Groetjes

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#2 Geplaatst 03 november 2013 - 16:02

Ik heb gehoord dat HCM tamelijk veel voorkomt bij katten. Ik kan je spijtig genoeg geen advies geven, maar ik ben er zeker van dat hier genoeg mensen zullen zitten die jou wel kunnen helpen. Veel succes.

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#3 Geplaatst 03 november 2013 - 20:12

Ik weet ook niet precies welke voeding goed voor ze is, maar je kan wel de voeding mixen zodat er geen brokjes meer inzitten ( pudding) en wat opwarmen zo gaat ze misschien gemakkelijker eten.
Veel succes

Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 03 november 2013 - 20:18

Gewoon geven wat hij graag eet en als er geen andere aandoening is zoals nierfalen of iets aan de blaas of iets anders waarvoor hij op dieet moet zou ik hem zijn lievelingsvoeding geven.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#5 Geplaatst 04 november 2013 - 00:10

ik zou haar ook gewoon geven wat ze t liefste eet als ze geen andere gezondheidsproblemen heeft.
Onzen diddl en Ramses hebben ook hcm, onze yoshi en thor zijn verdacht/equivocal (alhoewel bij de laatste hcm test is onzen thor terug normaal bevonden maar ik weet niet zo goed wat ik daar moet van denken eerlijk gezegd en wacht af tot de volgende test en wat daar gaat uitkomen)
In ieder geval, onzen diddl krijgt speciale voeding omdat hij ook nog andere problemen heeft waaronder chronische dikke -en dunne darm ontstekingen en een luie maag en darmen en reflux
Hij verteert droge brokjes helemaal niet (bij een gewone kat is de volledige maaginhoud op 3 uur helemaal verteerd, bij hem is alles na tien tot elf uur nog in de originele staat in zijn maag en verteert het niet) dus hij mag sowieso alleen maar natvoeding krijgen en omwille van de darmproblemen moet hij specifieke dieetvoeding eten van hills (hert en groene erwt van hills-venison and green pea)
Hij is een heel moeilijke eter, hij wil t liefst van al niet moeten knabbelen en op brokjes in zijn natvoeding knapt hij blijkbaar helemaal af, die hert en groene erwt is eigenlijk een soort van paté vorm en zelfs dat wil hij niet opeten.
Dus doen we dat natvoeder in een potje en doen we er wat water bij en dan mixen we de hele boel met de staafmixer zodat we een lopend papje krijgen en dat slurpt hij dan lekker binnen...
Ons ander poezels willen trouwens ook geen brokjes of stukjes in hun natvoerder, alles van natvoeder wordt hier gewoon gemixed en een beetje aangelengd met wat water (t zijn bedorven stronten, ik weet het dat ik het eigenlijk niet zou mogen toegeven maar ja...)
Ik zou gewoon zoeken naar voeding die ze graag eet en lekker vindt en haar dat geven mits ze geen andere gezondheidsproblemen heeft.
Bij de dierenarts zal je ongetwijfeld aan goeie voedingssupplementen aangeraken (wij hebben er indertijd nog gekocht bij de dierenarts maar ik weet de naam er niet meer  van sorry, t enige waar ik kan op komen is Viyo maar dat is al zo lang geleden dat we dat in huis gehad hebben omdat ons poezels dat vanwege hun darmen niet meer mogen krijgen dat ik niet zeker weet meer waarvoor het juist dient, ik dacht dat het hun weerstand opkrikt...), de vraag is of dat eigenlijk wel nodig is?
Als je beestje alle nodige voedingsstoffen en vitaminen en mineralen uit zijn voeding haalt zijn supplementen niet echt nodig toch, een mens is ook niet gebaat bij extra vitamines en mineralen in te nemen in pilvorm als die mens niet echt tekorten heeft, teveel van die supplementen kunnen zelfs schade berokkenen aan een mens , ik ga er van uit dat dat dan t zelfde is bij een kat)...
Bespreek het anders eens met je dierenarts?
Of die supplementen nodig zijn en wat er dan zo al beschikbaar is...
Ik hoop dat je Dotti nog lang bij je gaat mogen houden, ik vind het heel erg dat jullie met die hcm te maken krijgen, t is een verdomd grote schok als je dat verdict voorgeschoteld krijgt...
Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 04 november 2013 - 09:16

Ik denk niet dat het etensgedrag gebonden is aan HCM.Zou toch een bijkomende analyse vragen aan de da.In de uitslag van het bloedonderzoek kun je heel veel zien.Je moet ook in 't oog houden dat hij werkelijk eet.Anders dwangvoeden of hij krijgt leverproblemen.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig