Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

coronavirus en fip, help!

• Log in om te reageren
62 reacties op dit onderwerp
sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 04 november 2013 - 14:23

Hallo allemaal, zoals jullie waarschijnlijk al weten ben ik net opgestart met mijn cattery en mijn HTK katten aan het testen op allerlei ziektes. Nu belde daarnet de DA met de uitslagen van onze Lowie. Hij is negatief getest op FIV en FeLV, maar scoorde 640 op de FIPtest. Dit betekent dat hij drager is van het coronavirus maar nog geen FIP heeft. Ik moest er even van gaan zitten: mijn lieve, mooie dikke kater positief getest? Ik ben bang dat hij snel ziek gaat worden maar ook dat de andere HTK katten dit hebben. Straks breng ik Lotje en Nelleke ook binnen. Gelukkig is Noortje, mijn Brits korthaar, op alles al negatief getest maar ik ben bang dat ze het nu toch over gaat krijgen. HELP, wat moet ik doen?

Bewerkt door sandrake, 04 januari 2014 - 17:58.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#2 Geplaatst 04 november 2013 - 15:07

Ik denk dat je je best eerst héél goed informeert over Fip. Testen kan oa al niet. Jammer dat je dierenarts hier niet van op de hoogte is en zo onnodig gaat testen.

Dit is al een interessant artikel: http://www.dierenkli...at/FIP/fip.html

Bewerkt door hilleke, 04 november 2013 - 15:08.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#3 Geplaatst 04 november 2013 - 15:08

Sandra, ik zou me beginnen inlezen over FIP
85 % van alle katten hebben het corona-virus.

Dus gene paniek.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 04 november 2013 - 15:59

Ja dat weet ik wel maar hij zit bij mn katje waarmee ik fokplannen heb. Ik kan hem daar toch nt meer bijlaten he? Denk aan drink-en etensbakjes, kattenbak..dit heb ik net allemaal door n dettolsopje gehaald. Ik mag toch nt fokken met n katje dat corona heeft he. Ik vind het n moeilijke situatie!  :catscratch

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#5 Geplaatst 04 november 2013 - 16:02

Bekijk berichtsandrake, op 04 november 2013 - 15:59, zei:

Ja dat weet ik wel maar hij zit bij mn katje waarmee ik fokplannen heb. Ik kan hem daar toch nt meer bijlaten he? Denk aan drink-en etensbakjes, kattenbak..dit heb ik net allemaal door n dettolsopje gehaald. Ik mag toch nt fokken met n katje dat corona heeft he. Ik vind het n moeilijke situatie!  :catscratch
Een corona-vrije cattery bestaat niet denk ik.
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 04 november 2013 - 16:38

Een coronavrije cattery is bijna niet mogelijk. Het kan wel, maar daar moet je zoveel moeite voor doen en de kittens al vanaf geboorte scheiden van de mama, dat het gewoon niet meer diervriendelijk (of mensvriendelijk) is.

Testen op fip kan helemaal niet er is geen fiptest. Er zijn zal getest zijn op corona en zoals al genoemd is dus 85% van de gehele kattenpopulatie daarmee 'besmet'. Dat an sich is geen drama en je hoeft je katje daarvoor niet apart te zetten en niet uit de fok te halen. Je mag gewoon fokken met een kat die corona heeft, als je die al uit gaat sluiten dan blijft er geen cattery over! Is gewoon niet mogelijk om alle katten met corona uit te sluiten.

lees dit topic eens door: http://www.kattensit...en#entry1501696

Oke,  een hele kluif, veel pagina's, maar de persoonlijke ervaringen kun je al overslaan, hartbrekend, maar geeft niet de informatie die je nu nodig hebt. Kijk ook eens op de site  http://www.coronavirusenfip.nl/
Daar staat ook heel veel informatie over fip.

Dus, haal even diep adem, en laat je katjes gewoon samen ;) je hoeft niets bijzonders te doen, je da is gewoon een sukkel om je zo ongerust te maken op niks af!

Lees je in en als je vragen hebt, stel ze dan ;) Maar paniek is dus helemaal nergens voor nodig. Je hebt gewoon een gezonde kat in huis!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#7 Geplaatst 04 november 2013 - 16:47

Bekijk berichtEvyke81, op 04 november 2013 - 15:08, zei:

Sandra, ik zou me beginnen inlezen over FIP
85 % van alle katten hebben het corona-virus.

Dus gene paniek.

99% voor zover ik weet ;-)

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#8 Geplaatst 04 november 2013 - 16:49

Bekijk berichtTripkippiej, op 04 november 2013 - 16:47, zei:

99% voor zover ik weet ;-)
Dat lijkt mij ook realistischer, maar ik vertel wat ik lees :)
En als jij zegt: 99 %, vertel ik vanaf nu: 99 %

Geplaatste afbeelding

Kiera&Tiffan
Kiera&Tiffan
  • 652 berichten

#9 Geplaatst 04 november 2013 - 17:47

Is het niet zo dat katten er drager van kunnen zijn maar dan hun immuun systeem daar tegen kan en dat ze dus niet ziek kunnen worden van FIP? Ik heb zoiets ergens gelezen...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 04 november 2013 - 17:56

Heb ook altijd gelezen dat dikke 90% van de katten corona positief zijn.
En het is niet omdat 1 kat in huis positief is dat de rest dat is, heb het hier meegemaakt heb 3,5j geleden een fip katje gehad en onze zino is onlangs getest geweest op alles en nog wat en corona had die niet. Raar want ze gaan toch op mekaars bakken.

Maar alé toch gek dat dierenartsen het zelf allemaal niet weten, het is geen fip test, corona wordt en kan gemeten worden maar dit wil toch niet zeggen dat hij ooit fip gaat krijgen, hoe onwetend zijn die dierenartsen.
Een specifieke fip test bestaat niet, soms testen ze dan op titter waardes wat ook zever is want als de kat ergens een ontsteking heeft zijn die titter waardes zowiezo hoog wat toch niet hoeft te beduiden dat het fip is.

Denk dat veel da eens een bijscholing mogen doen.

Corona moet al eerst muteren eer het fip zou kunnen worden. En in veel gevallen gebeurd dit nooit.

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 04 november 2013 - 17:58

Bekijk berichtginnie, op 04 november 2013 - 16:38, zei:

Een coronavrije cattery is bijna niet mogelijk. Het kan wel, maar daar moet je zoveel moeite voor doen en de kittens al vanaf geboorte scheiden van de mama, dat het gewoon niet meer diervriendelijk (of mensvriendelijk) is.

Testen op fip kan helemaal niet er is geen fiptest. Er zijn zal getest zijn op corona en zoals al genoemd is dus 85% van de gehele kattenpopulatie daarmee 'besmet'. Dat an sich is geen drama en je hoeft je katje daarvoor niet apart te zetten en niet uit de fok te halen. Je mag gewoon fokken met een kat die corona heeft, als je die al uit gaat sluiten dan blijft er geen cattery over! Is gewoon niet mogelijk om alle katten met corona uit te sluiten.

lees dit topic eens door: http://www.kattensit...en#entry1501696

Oke,  een hele kluif, veel pagina's, maar de persoonlijke ervaringen kun je al overslaan, hartbrekend, maar geeft niet de informatie die je nu nodig hebt. Kijk ook eens op de site  http://www.coronavirusenfip.nl/
Daar staat ook heel veel informatie over fip.

Dus, haal even diep adem, en laat je katjes gewoon samen ;) je hoeft niets bijzonders te doen, je da is gewoon een sukkel om je zo ongerust te maken op niks af!

Lees je in en als je vragen hebt, stel ze dan ;) Maar paniek is dus helemaal nergens voor nodig. Je hebt gewoon een gezonde kat in huis!

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 04 november 2013 - 18:04

Dankjewel Ginnie, ben nu wel gerustgesteld. Fok jij eigenlijk ook? Jammer dat dat nt altijd even duidelijk is hier. Maar ik ben blij met  alle reacties!

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 04 november 2013 - 18:42

80-90% katten van meerkatshuishoudens hebben coronavirus in zich. Bij bv zwerfkatten is dat veel minder.

Maar 2-3% van katten met positieve corona titer krijgt FIP. Dus dat is echt geen doodsvonnis voor een kat om een positieve coronatiter te hebben. voor fip heb je en een virus nodig dat veel muteert en een immuunsysteem dat verkeerd reageert op het gemuteerde virus en dat laatste gebeurt meestal bij stress.

Langs de ene kant, is het idd zeer moelijk uit te sluiten dat een fokkat corona krijgt omdat het zo frequent aanwezig is. Maar langs de andere kant, is het volgens mij toch beter om het te proberen wel te doen. Er zijn catteries die idd proberen om coronavrij te zijn. Het kan je veel leed besparen.

Elke goede fokker kan ook wel eens met FIP geconfronteerd worden, maar dat is altijd zeer pijnlijk. Veel mensen begrijpen dat ook niet en van DA mag je ook niet verwachten dat die de mensen daar ook juist over informeren.

je staat aan het begin van een cattery, je hebt nu de wetenschap wie wel en niet positief is en jij hebt nu wel een keuze die je kan maken. Ik zou daar toch ook eens over nadenken. Eens je een goede cattery hebt, zal het veel moeilijker zijn om terug te gaan naar coronavrij dan nu dat te proberen zo te houden.

Bewerkt door wea, 04 november 2013 - 18:43.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 04 november 2013 - 19:05

Dag Wea, je hebt op alle punten gelijk. En bedoel je dan om onze Lowie apart te houden?
En Catherine, hoe dat dat zit met de DA weet ik eigenlijk ook niet. Ik bedoel, of hij wel precies weet waarop die labo's precies testen. In ieder geval ga ik seffes met mijn 2 meisjes toch naar hem toe. Kwestie van te weten wie drager is en wie niet he.

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 04 november 2013 - 20:14

Hallo allemaal, ik wil even de DA uit diskrediet brengen. Hij heeft nu zijn volledige uitleg tegoei kunnen geven en hij vertelde eigenlijk hetzelfde als jullie hier. Hij zegt ook dat ik nu de keuze heb om hem apart (buiten) te laten of binnen bij de meisjes. Ik vermoed dat hij apart zetten het beste vindt..wat zouden jullie doen als jullie in mijn plaats waren?