Bewerkt door sandrake, 04 januari 2014 - 17:58.

coronavirus en fip, help!
#1 Geplaatst 04 november 2013 - 14:23
#2 Geplaatst 04 november 2013 - 15:07
Dit is al een interessant artikel: http://www.dierenkli...at/FIP/fip.html
Bewerkt door hilleke, 04 november 2013 - 15:08.
#3 Geplaatst 04 november 2013 - 15:08
85 % van alle katten hebben het corona-virus.
Dus gene paniek.
#4 Geplaatst 04 november 2013 - 15:59

#5 Geplaatst 04 november 2013 - 16:02
sandrake, op 04 november 2013 - 15:59, zei:

#6 Geplaatst 04 november 2013 - 16:38
Testen op fip kan helemaal niet er is geen fiptest. Er zijn zal getest zijn op corona en zoals al genoemd is dus 85% van de gehele kattenpopulatie daarmee 'besmet'. Dat an sich is geen drama en je hoeft je katje daarvoor niet apart te zetten en niet uit de fok te halen. Je mag gewoon fokken met een kat die corona heeft, als je die al uit gaat sluiten dan blijft er geen cattery over! Is gewoon niet mogelijk om alle katten met corona uit te sluiten.
lees dit topic eens door: http://www.kattensit...en#entry1501696
Oke, een hele kluif, veel pagina's, maar de persoonlijke ervaringen kun je al overslaan, hartbrekend, maar geeft niet de informatie die je nu nodig hebt. Kijk ook eens op de site http://www.coronavirusenfip.nl/
Daar staat ook heel veel informatie over fip.
Dus, haal even diep adem, en laat je katjes gewoon samen

Lees je in en als je vragen hebt, stel ze dan

Groetjes van Wendy en de poezenbende
#7 Geplaatst 04 november 2013 - 16:47
Evyke81, op 04 november 2013 - 15:08, zei:
85 % van alle katten hebben het corona-virus.
Dus gene paniek.
99% voor zover ik weet ;-)
#8 Geplaatst 04 november 2013 - 16:49
Tripkippiej, op 04 november 2013 - 16:47, zei:

En als jij zegt: 99 %, vertel ik vanaf nu: 99 %
#9 Geplaatst 04 november 2013 - 17:47
#10 Geplaatst 04 november 2013 - 17:56
En het is niet omdat 1 kat in huis positief is dat de rest dat is, heb het hier meegemaakt heb 3,5j geleden een fip katje gehad en onze zino is onlangs getest geweest op alles en nog wat en corona had die niet. Raar want ze gaan toch op mekaars bakken.
Maar alé toch gek dat dierenartsen het zelf allemaal niet weten, het is geen fip test, corona wordt en kan gemeten worden maar dit wil toch niet zeggen dat hij ooit fip gaat krijgen, hoe onwetend zijn die dierenartsen.
Een specifieke fip test bestaat niet, soms testen ze dan op titter waardes wat ook zever is want als de kat ergens een ontsteking heeft zijn die titter waardes zowiezo hoog wat toch niet hoeft te beduiden dat het fip is.
Denk dat veel da eens een bijscholing mogen doen.
Corona moet al eerst muteren eer het fip zou kunnen worden. En in veel gevallen gebeurd dit nooit.
#11 Geplaatst 04 november 2013 - 17:58
ginnie, op 04 november 2013 - 16:38, zei:
Testen op fip kan helemaal niet er is geen fiptest. Er zijn zal getest zijn op corona en zoals al genoemd is dus 85% van de gehele kattenpopulatie daarmee 'besmet'. Dat an sich is geen drama en je hoeft je katje daarvoor niet apart te zetten en niet uit de fok te halen. Je mag gewoon fokken met een kat die corona heeft, als je die al uit gaat sluiten dan blijft er geen cattery over! Is gewoon niet mogelijk om alle katten met corona uit te sluiten.
lees dit topic eens door: http://www.kattensit...en#entry1501696
Oke, een hele kluif, veel pagina's, maar de persoonlijke ervaringen kun je al overslaan, hartbrekend, maar geeft niet de informatie die je nu nodig hebt. Kijk ook eens op de site http://www.coronavirusenfip.nl/
Daar staat ook heel veel informatie over fip.
Dus, haal even diep adem, en laat je katjes gewoon samen

Lees je in en als je vragen hebt, stel ze dan

#12 Geplaatst 04 november 2013 - 18:04
#13 Geplaatst 04 november 2013 - 18:42
Maar 2-3% van katten met positieve corona titer krijgt FIP. Dus dat is echt geen doodsvonnis voor een kat om een positieve coronatiter te hebben. voor fip heb je en een virus nodig dat veel muteert en een immuunsysteem dat verkeerd reageert op het gemuteerde virus en dat laatste gebeurt meestal bij stress.
Langs de ene kant, is het idd zeer moelijk uit te sluiten dat een fokkat corona krijgt omdat het zo frequent aanwezig is. Maar langs de andere kant, is het volgens mij toch beter om het te proberen wel te doen. Er zijn catteries die idd proberen om coronavrij te zijn. Het kan je veel leed besparen.
Elke goede fokker kan ook wel eens met FIP geconfronteerd worden, maar dat is altijd zeer pijnlijk. Veel mensen begrijpen dat ook niet en van DA mag je ook niet verwachten dat die de mensen daar ook juist over informeren.
je staat aan het begin van een cattery, je hebt nu de wetenschap wie wel en niet positief is en jij hebt nu wel een keuze die je kan maken. Ik zou daar toch ook eens over nadenken. Eens je een goede cattery hebt, zal het veel moeilijker zijn om terug te gaan naar coronavrij dan nu dat te proberen zo te houden.
Bewerkt door wea, 04 november 2013 - 18:43.
#14 Geplaatst 04 november 2013 - 19:05
En Catherine, hoe dat dat zit met de DA weet ik eigenlijk ook niet. Ik bedoel, of hij wel precies weet waarop die labo's precies testen. In ieder geval ga ik seffes met mijn 2 meisjes toch naar hem toe. Kwestie van te weten wie drager is en wie niet he.
#15 Geplaatst 04 november 2013 - 20:14