Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

coronavirus en fip, help!

• Log in om te reageren
62 reacties op dit onderwerp
Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#31 Geplaatst 05 november 2013 - 19:17

Bekijk berichtginnie, op 05 november 2013 - 19:02, zei:

ts is topicstarter

Hoewel ik het normaal wel met wea eens ben, kan ik dat nu niet zijn

Wat als een kitten geplaatst wordt bij een andere kat die wel corona heeft? Het kitten heeft dan nooit weerstand opgebouwd tegen corona. Wat dan?

dat is exact wat ik er van denk.
Ik ken Cattery's in de states waar een deel van de cattery corona vrij is en de fokkers durven hun kittens niet eens aanraken omdat ze corona vrij zijn en hun andere katten niet.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#32 Geplaatst 05 november 2013 - 20:36

ts is topicstarter

Wat als een kitten geplaatst wordt bij een andere kat die wel corona heeft? Het kitten heeft dan nooit weerstand opgebouwd tegen corona. Wat dan?

Maar het kitten kan toch ook in de cattery geïnfecteerd worden? Dat wordt toch bij mijn weten niet met corona geboren, maar wordt steeds geïnfecteerd nadien? Of dat nu in de cattery zelf is of na plaatsing maakt toch niks uit?

Soms sterven hele nesten aan FIP bij de fokker, dus dan helpt die weerstand toch ook niet?
Men moet nu ook niet paranoïde worden, maar het enige wat we hebben in strijd tegen FIP is voorkomen. Meer kunnen we niet doen. Eens besmet kunnen we wel stress zoveel mogelijk vermijden, maar dat is het ook. Hoe laag dat percentage van katten die dat krijgen ook is, een eigenaar zal altijd ongerust worden van het moment dat de kat iets of wat ziek wordt.

Bewerkt door wea, 05 november 2013 - 20:41.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#33 Geplaatst 05 november 2013 - 20:36

ts is topicstarter

Tja over die weerstand had ik ook al zitten denken. Ik denk ook dat ik zelf ga doen waarbij ik me het beste voel (weet nog niet precies welke optie maar ik hou jullie op de hoogte) aangezien er aan dit verhaal 2 kanten zitten. Maar ik ben blij dat ik wat back-up gekregen heb. Het laatste woord is hierover nog niet gevallen denk ik.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#34 Geplaatst 05 november 2013 - 20:42

Bekijk berichtsandrake, op 05 november 2013 - 18:08, zei:

Sorry zal wel aan mij liggen maar waar staat TS voor?
en ik ga idd vanaf de start nu, proberen coronavrij te blijven. Lowieke protesteert nog niet tegen de felle rukwinden die hem buiten plagen, haha. Zoals ik eerder al zei, voordat onze BKH er was, was hij ook al grotendeel van de dag buiten.

TS is topic starter, jij dus ;)

Veel succes in elk geval.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#35 Geplaatst 05 november 2013 - 21:34

De weerstand bij een kat die fip ontwikkeld zit ook niet (helemaal) goed, maar ik zie het zoals bij een enting. Wordt je geent en je krijgt de ziekte (laten we zeggen, griep bij mensen) dan is het verloop minder heftig en herkent je lichaam sneller wat te doen. je wordt minder heftig ziek en je bent eerder weer beter dan wanneer je niet geent zou zijn.

Zo zie ik dat ook met corona.
Nu ben ik geen (dieren)arts dus ik kan er faliekant naast zitten, maar deze twijfels heb ik ook ooit een da horen uiten. Echt een rare gedachte is het dan niet denk ik ;)

Bekijk berichtsandrake, op 05 november 2013 - 20:36, zei:

Tja over die weerstand had ik ook al zitten denken. Ik denk ook dat ik zelf ga doen waarbij ik me het beste voel (weet nog niet precies welke optie maar ik hou jullie op de hoogte) aangezien er aan dit verhaal 2 kanten zitten. Maar ik ben blij dat ik wat back-up gekregen heb. Het laatste woord is hierover nog niet gevallen denk ik.

uiteraard moet je doen waar jij je zelf goed bij voelt! Dat is nou net het hele idee ;)

Meningen heb je in ieder geval gekregen ;)
Mocht je verdere vragen hebben, stel ze gerust. het is altijd leuk om met anderen te discussieren en meningen uit te wisselen. Daar kan iedereen dan uithalen wat past. Ik leer ook graag bij :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#36 Geplaatst 06 november 2013 - 17:18

Goh, ik weet dat niet zo hoor. een enting werkt volgens het principe dat je iets (bv verzwakt virus) geeft en dat dit het immuunsysteem leert dit virus te herkennen waardoor het in gang schiet als het dit virus tegen komt. kwestie van een stapje voor te zijn.

Maar of een kitten nu op 6 weken, 12 weken of op 14 weken voor het eerst in contact komt met dat virus, zal dat niet meer of minder weerstand hebben. Het zal wsl minder ziek zijn bij een tweede infectie, maar of dat nu een verschil maakt bij de eerste infectie? je hebt mss wel dat het kitten bij de adoptant minder ziek zal zijn van de tweede infectie als het al corona kent. Maar dan is het bij de fokker wel ziek geweest van de eerste infectie. immers voor weerstand op te bouwen, moet je in contact gekomen zijn met het virus. dat komt nooit uit het niets. Trouwens het is ook niet gegeven dat een cattery met corona ook steeds kittens heeft die geinfecteerd zijn. Ik denk dat daar ook wel coronavrije kittens tussen kunnen zitten.

ik denk niet dat je dit met een enting kunt vergelijken. het is immers hetzelfde virus en het immuunsysteem ziet daar wsl niet echt een groot verschil tussen. De weerstand zou dan tegen corona moeten liggen in dat de kat geen corona infectie opdoet en bijgevolg nooit FIP ontwikkeld. een corona positieve kat is een kat die het corona virus niet heeft verslagen bij de eerste infectie. het kan mss dan wel een tweede infectie van een andere stam bij de adoptant verslaan of daar minder ziek van worden, maar het heeft de ziekte dan al meegemaakt bij de fokker.

Ik denk niet dat het een invloed heeft op het ontwikkelen van FIP of het kitten geinfecteerd geraakt is bij de fokker of bij de adoptant. Ook niet op hoe ziek het kitten is bij de eerste infectie.

ben eigenlijk benieuwd of daar onderzoek is op gedaan.....

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#37 Geplaatst 06 november 2013 - 17:22

ik denk dat katten corona vrij houden eigenlijk een beetje een utopie is...
probleem is vooral dat we nog altijd niet met 100% zekerheid weten waarom het coronavirus muteert naar FIP.

De meest aangenomen theorie is dat het komt door stress dus zoveel mogelijk stress vermijden is dan de boodschap denk ik...

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#38 Geplaatst 06 november 2013 - 19:46

stress is een mogelijke factor, maar er zijn meerdere factoren. Verminderde weerstand bijvoorbeeld

Corona is trouwens een vrij onschuldig virus waar de meeste katten nooit ziek van worden. Je hoeft niet eerst ziek te zijn geweest om weerstand tegen iets op te bouwen.

Maar goed, ook ik ben geen da :) en ook ik ben erg benieuwd of er ooit verder onderzoek naar is gedaan. Voorlopig weet ik wel dat ze nu eindelijk een doorbraak hebben in het onderzoek naar fip en ik hoop dat er nog tijdens mijn leven een vaccin of zelfs geneesmiddel voor beschikbaar komt. Een échte dit keer.

Geplaatste afbeelding

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#39 Geplaatst 06 november 2013 - 20:42

Is sluit me volledig aan bij Ginnie, dat is exact wat ik erover denk (en mijn dierenarts).

En volgens mij zijn katten met een zwak immuun(voor welke reden dan ook, stress; ziekte; slechte combinatie van ouders; overerven van; woonsituatie,onrustige groep, ziekte(bv niesziekte of andere zaken...) er sowieso ook gevoeliger voor... Ik denk wel dat je daarop kan letten als fokker. Net zoals bij mensen, als beide ouders allergieën hebben en zwaktes zullen de kinderen dit ook gemakkelijker krijgen en gevoeliger zijn. Dit zal bij katten met het immuun ook wel zo zijn veronderstel ik. Maar niet elk kitten met een zwak immuun is de schuld van de ouders, sommige kittens zijn gewoon iets zwakker. Dit mogelijk in combinatie met iets anders,FIP...
Net zoals zwakke katten ook vatbaar zijn voor andere zaken dan enkel en alleen FIP hellaas.

De coronatitter bij je kat laten bepalen is een moment opname en zegt niets over het al dan niet ontwikkelen van FIP.

Ik vergelijk het een beetje als streptokken B bij de mens. Welke heel veel mensen hebben of drager van zijn(bv na een simpel keelpijntje) :

Groep B Streptokokken: gevaarlijk voor pasgeboren baby's

Geplaatste afbeelding Zwangere vrouwen kunnen draagster zijn van GBS, de Groep B Streptokok, en daar hebben zij zelf geen last van. Zij kunnen de bacterie op hun baby overbrengen tijdens de bevalling. Met de baby gaat het dan in de meeste gevallen na de geboorte goed. Bij een minderheid wordt de baby wel ziek van deze bacterie en dan gaat het over een levensgevaarlijke ziekte: de baby kan longontsteking of hersenvliesontsteking krijgen en zelfs overlijden.  

In elk geval, wordt er bij vele dierenartsen nogal gauw naar het woord FIP gegrepen als men niet direct vind wat het is. Zo heb ik ooit een kat gered met daar niet aan toe te geven. Denk dus altijd ook voor jezelf na, bij alles wat je doet. Dat is met fokken niet anders.

Echt 100%  duidelijk en zeker zijn zelfs de wetenschappers nog niet over dit alles. Hopelijk zal de toekomst meer duidelijkheid en mogelijke oplossingen bieden.
Trouwens betreffende de enting theorie : het is wel degelijk zo dat als je een zwak immuun hebt of reeds ziek bent met wat anders, je door een enting serieus in de knoei kan komen ;) Terwijl mensen die een sterk immuun hebben of niet ziek zijn op moment van plaatsing, niets van die enting zullen merken. Mijn mening is ook dat een zwak kitten rapper problemen zal hebben met FIP, corona, niesziekte, of wat dan ook. Zo is mijn mening ook dat een "entreactie" bij een gezond kitten zelden voorkomt. Een sterk kitten zal niet gaan niezen van een dood(en zelfs) levend vaccin tegen niesziekte. Doen ze dat wel, zijn dat vaak de net iets zwakkere kittens. Ik heb ooit zo eentje gehad en die kreeg extra vitamientjes.

Edit : trouwens, ik vind wel dat als bij 1 fokker een heel nest FIP ontwikkeld dat er iets serieus mis is als de fokker hier lichtjes overgaat. Enig onderzoek naar het hoe en waarom is wel aangewezen. Normaal vind ik dat dan toch niet.

Bewerkt door Serenity, 06 november 2013 - 20:51.

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#40 Geplaatst 06 november 2013 - 23:31

De laatste stand van zaken was dat er wsl meer mutaties zijn, maar dat niet elke mutatie tot FIP leidt. Een virus muteert nu eenmaal, dat zien we bv ook bij ons griepvirus. En sinds een paar jaar ziet men heel af en toe ook een dodelijke variant van het calici virus opduiken. Muteren is eigen aan het virus. Het vermenigvuldigd en mutaties zijn foutjes in de vermenigvuldiging.

Nu zijn er stammen die vaker muteren dan andere. Net zoals er ook niet 1 griep virus is, maar verschillende stammen. H5N1, Spaanse griep,... Elk jaar maakt men een cocktail met de stammen die men denkt dat er dat jaar gaan zijn.

Men vermoed dat corona meer muteert, maar dat de kat niet altijd FIP krijgt. Als het immuunsysteem wat onder vuur ligt door bv stress, dan kan de mutatie wel ineensleiden tot FIP. Men vermoed dat er ook stammen zijn die vlugger muteren dan andere. Dus bv  2 catteries met een verschillend virus en voor de rest perfect gelijke verzorging, kan in de ene veel gevallen geven en bij de andere linder. Gewoon omdat het ene virus meer muteert.

Men denkt ook aan een genetische component.

Dus een heel nest kan men verliezen als men de pech heeft een sterk muterende vorm te hebben en een combinatie van ouder dieren die niet zo goed is. Maar zoiets kan 'en niet op voorhand zien. Er is eigenlijk veel nog noet geweten over immuniteit. Zo zijn er bv mensen die een weerstand hebben tegen hiv. Ze worden besmet, maar slagen erin het virus te elimineren dankzij hunimmuunsysteem. Ze worden dus niet hiv positief. Men hoopte dat zij een antwoord waren op hiv medicatie voor genezing, maar dat was dus niet zo. Het is hun immuunsysteem dat anders werkt.

Titer zijn idd momentopnames. Maar er zijn catteries die hun katten meermaals getiterd hebben en zo toch een corona arme of zelfs coronavrije catteries hebben.
En ja, alhoewel FIP een diagnose is die je vaak enkel kan stellen als de rest is uitgesloten, wordt die soms wel heel gemakkelijk gesteld.

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#41 Geplaatst 07 november 2013 - 17:25

Update: Nelleke en Lotje hun titerwaarde voor corona zijn laag genoeg om negatief beschouwd te worden, yes!! Dus eigenlijk alleen mijn katertje dat coronavirus heeft. Vraag is nu hoelang hij daar al mee rondloopt he, maar volgens mij hebben de poezen tijd genoeg gehad om het over te krijgen, komen elke dag bij hem. Dus ik vermoed dat ze wel resistent zijn (voorlopig). De DA adviseerde toch weer om Lowie apart te houden maar gezien alle bovenstaande info die ik van jullie kreeg denk ik dat dit niet nodig of zelfs niet wenselijk is.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#42 Geplaatst 07 november 2013 - 17:54

Ik volg eerlijk gezegd wel het advies van je DA hierin. Het enige wapen tegen FIP is zoveel mogelijk een coronainfectie te proberen voorkomen. iets anders kan je niet doen tegen FIP.

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#43 Geplaatst 07 november 2013 - 18:24

Hoe moet ik dat dan concreet aanpakken Wea? Want Lowie heeft een luilekkerleventje hierbinnen hoor. Wat moet ik doen als hij voor het venster zit en binnen wil? Ik vind het zielig om hem nu alleen buiten te laten en helemaal niet meer binnen. Maar ja, zieke katjes zijn natuurlijk nog zieliger. Ik weet dat ik nu nog de kans heb om coronavrij te blijven met mijn poezen, vooral de BKH met fokplannen. Hoe zou jij het oplossen met Lowie? Alle tips zijn welkom.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#44 Geplaatst 07 november 2013 - 21:41

Ik vind het ook zielig om een buitenkat van hem te maken omwille van die coronatiter terwijl alle fokkers hier (die in mijn ogen toch ook heel goed en betrouwbaar zijn) zeggen dat het toch niet doenbaar is en misschien zelfs niet eens positief om je cattery coronavrij te houden.
Als je hem toch apart wil houden, zou ik hem nog eerder herplaatsen in een gezin waar hij wel een luilekkerleventje krijgt dan van hem een alleen-buitenkat maken. Maar ik zou dan ook (dit is heel persoonlijk natuurlijk) nooit een kat herplaatsen omdat ikzelf toch zou willen fokken.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#45 Geplaatst 07 november 2013 - 23:04

Bekijk berichtwea, op 07 november 2013 - 17:54, zei:

Ik volg eerlijk gezegd wel het advies van je DA hierin. Het enige wapen tegen FIP is zoveel mogelijk een coronainfectie te proberen voorkomen. iets anders kan je niet doen tegen FIP.

normaal ben ik het in heel veel dingen met je eens wea,  maar in dit geval echt niet. en je weet hoe sterk ik over fip denk ;)

Geplaatste afbeelding