Spring naar inhoud


* * * * * 1 stemmen

coronavirus en fip, help!


  • Log in om te reageren
62 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#46 Geplaatst 08 november 2013 - 10:42

Ik weet het Ginnie, maar ik vind dat als je katten kan beschermen tegen FIP, je dat moet doen. Als je weet dat je een coronakat hebt en de rest is coronavrij, dan zou ik daar wel een beslissing in nemen. Zeker als je een cattery wil opstarten. De ziekte is te vreselijk om het lot maar te tarten.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
    • Locatie: Deftinge
  • 6 katten
OFFLINE

#47 Geplaatst 08 november 2013 - 11:07

ik vind eigenlijk nergens terug hoe het coronavirus effectief overgedragen wordt, kan het bv van mensen op katten komen? want dan zou je als cattery dus ook geen bezoekjes van mensen met katten mogen toelaten uit schrik van besmetting...
dan kan je toch niet spreken van goed gesocialiseerde kittens en van een verantwoorde keuze van de kittenkoper als je als bezoeker niet eens contact met hebben met de kittens...
het klinkt mss grof maar liever supersociale kittens hebben die mensen gewoon zijn en de 2% kans op FIP erbij nemen... dan associale kittens plaatsen die bij wijze van spreke enkel onder een glazen stolpje mogen geplaatst worden...

wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#48 Geplaatst 08 november 2013 - 13:59

Dat geldt eigenlijk ook voor kattenziekte of niesziekte. Mensen kunnen dat ook overdragen. Dat zijn toch ook besmettingen bij kittens die een cattery probeert te vermijden... Terwijl dat toch ook niet leidt tot hermetisch afsluiten van een cattery.
Vergeet ook niet dat mensen met maar 1 kat, dat die kat veel minder kans op corona infectie heeft dan een kat van een cattery. Corona infecties stijgt als katten in dezelfde kattenbak gaan. Buiten katten en katten die alleen of in kleine groepen zijn, hebben dan minder kans daarop. Dus het is volgend mij veel realistischer dat corona van cattery naar adoptant gaat dan omgekeerd.


Bewerkt door wea, 08 november 2013 - 13:59.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#49 Geplaatst 08 november 2013 - 14:40

En je kan in je groep katten hebben met corona en je hebt er zonder. Heb hier zo het geval.
Je kan ze toch moeilijk onder een stolp gaan zetten, denk als je ze aan niks bloot stelt ze nog rapper ziek worden of infecties opdoen.


sandrake
sandrake
  • 634 berichten
    • Locatie: Noord-Limburg
  • 3 katten
OFFLINE

#50 Geplaatst 08 november 2013 - 19:32

Bekijk berichtcatherine, op 08 november 2013 - 14:40, zei:

En je kan in je groep katten hebben met corona en je hebt er zonder. Heb hier zo het geval.
Je kan ze toch moeilijk onder een stolp gaan zetten, denk als je ze aan niks bloot stelt ze nog rapper ziek worden of infecties opdoen.

Ik denk dat ik het ook zo ga laten.
En PS ik heb je puntje teruggegeven hierboven, dan is dat ook weer rechtgezet.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#51 Geplaatst 08 november 2013 - 19:33

;) :)

wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#52 Geplaatst 08 november 2013 - 19:51

Bekijk berichtcatherine, op 08 november 2013 - 14:40, zei:


En je kan in je groep katten hebben met corona en je hebt er zonder. Heb hier zo het geval.
Je kan ze toch moeilijk onder een stolp gaan zetten, denk als je ze aan niks bloot stelt ze nog rapper ziek worden of infecties opdoen.

Ik zeg toch niks over onder een stop zetten? Om niesziekte te vermijden zet je ze toch ook niet onder een stolp?  Waarom wordt dat dan wel zo opgenomen als het over FIP gaat? Er is hier niemand die erover denkt om hun cattery een kat met niesziekte te zetten, maar een kat met hoge coronatiter kan wel? Terwijl niesziekte wel geneesbaar is en FIP helaas nog niet.


There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#53 Geplaatst 09 november 2013 - 00:21

maar je hebt vele malen meer kans op niesziekte in je cattery dan op fip. het is nogal een verschil
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#54 Geplaatst 09 november 2013 - 13:20

Dus men doet moeite om niesziekte te vermijden omdat dit vaak voorkomt en men bijna 100%  zieke katten gaat hebben, met een sterfte van 0% ( tenzij virulente FCV)
Maar men doet geen moeite om FIP te vermijden omdat het coronavirus vaak voorkomt en het maar 100% dodelijk is bij 2 tot 3% van de katten? Dat is dus een risico dat er dan maar bijgenomen wordt want dat is pech hebben?

Sorry, maar ik kan die redenering echt niet volgen. Volledig coronavrij, lijkt me idd een uitdaging te zijn. Maar vermijd dan toch minstens katten in een cattery met een hoge titer. Voor besmetting is er een minimum aan virus nodig in de omgeving. Katten met een hoge titer, scheiden hoogst wsl ook veel virus uit, wat voor meer besmetting zorgt. Het probleem zou toch al heel wat minder zijn als zulke katten apart worden gehouden of herplaatst.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#55 Geplaatst 09 november 2013 - 16:28

Dat is niet wat ik zeg wea. Ik zeg dat het risico op niesziekte vele malen groter is dan het risico op fip.
en ik zal de eerste zijn om te zeggen dat we fip vooral moeten proberen uit te bannen.

maar het moet wel op een reeele manier gaan en op een reeele en dier- en mensvriendelijke manier kunnen.

Corona zit zo wijd verspreid, is zwaar besmettelijk en er is geen enting of geneesmiddel tegen (itt bij niesziekte!) heel weinig coronadragers ontwikkelen fip, de manier waarop dat gebeurd is (helaas) nog altijd niet duidelijk.
Hoe het voorkomen kan worden, behalve door het voorkomen van corona, is ook nog niet duidelijk.

Dus dan moet je de halve wereld op zijn kop zetten, dieronvriendelijke maatregelen nemen en dan op een later tijdstip er achter komen dat het kitten toch in contact komt met corona op latere leeftijd en er dan helemaal niet (meer) tegen kan.

ik weet het niet hoor. Als zelfs dierenartsen al roepen dat het niet veel zin heeft en misschien zelfs niet wenselijk is om coronavrij te zijn/worden, dan ga ik er pas over nadenken als het ook echt zinnig is. En nu is dat het in mijn ogen gewoonweg niet.

En de titer is ook niet heilig he, vergeet dat niet. als de kat vandaag vecht tegen een infectie, onschuldig virusje, je merkt er weinig van, dan kan de titer ofwel heel hoog ofwel heel laag staan, afhankelijk van het prikken tijdens het verloop van de infectie. het is een momentopname. En dan hangt er ook nog heel veel af van het lab waar getest wordt, en van de methode waarmee getest wordt. hoe betrouwbaar is je informatie dan?

Titer nihil wil ook niet zeggen 0. Als we zeggen 0, wat zeggen we dan? Dat we minder dan zoveel corona hebben ontdekt? Dat het ├ęcht 0 is?

Ik ben het ermee eens dat als er veel corona aanwezig is dat de kans dat er wat muteert groter kan zijn, maar het wil niet zeggen dat een lage titer ook echt zegt dat de kans nihil is, want dat is niet waar.
Als is de coronatiter 1, dan kan dat ene coronavirusje muteren naar het fipvirus. Er zijn katten bekend met een hele hoge titer die tot op hoge leeftijd gezond zijn gebleven, nooit ziek zijn geweest en uiteindelijk van ouderdom overlijden. En zo zijn er ook katten bekend met coronatiter nihil (noemen ze 0 dus in het lab) die fip ontwikkelden en daaraan overleden.

Waar sta je dan? nergens toch?

En daarbij denk ik dat het vrijwel onmogelijk is om een virus uit te bannen. Kijk maar naar de simpele verkoudheid bij de mens. proberen we al weetikniethoelang uit de wereld te helpen. het griepvirus, willen we ook graag uitbannen. niet gelukt.

mee eens dat je het risico moet verkleinen, maar of je dat op deze manier bewerkstelligd waag ik mij te betwijfelen

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#56 Geplaatst 09 november 2013 - 19:02

Ik ben het met je eens dat een hoog titer in een kat niks zegt over dat de kat FIP ontwikkeld.
Ik zeg enkel dat een kat met een hoog titer veel besmettelijker is voor andere katten.

Ik ben ook absoluut tegen dieronvriendelijke maatregelen waarin kittens worden weggenomen bij de moeder op een te jonge leeftijd.
Maar ik ben ook tegen het plaatsen van een kat met hoge titer, bij katten die mogelijks nog niet besmet zijn. Op die manier haal je zeker de besmetting binnen.


There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#57 Geplaatst 09 november 2013 - 19:12

interessante discussie :) al denk ik dat we moeten aanvaarden dat we in deze gewoon een andere mening hebben :)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#58 Geplaatst 10 november 2013 - 11:50

Ja dat klopt :)


There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
    • Locatie: Dendermonde
  • 7 katten
OFFLINE

#59 Geplaatst 13 november 2013 - 11:31

Bekijk berichtsandrake, op 07 november 2013 - 17:25, zei:

Update: Nelleke en Lotje hun titerwaarde voor corona zijn laag genoeg om negatief beschouwd te worden, yes!!
hier gaat je DA er van uit dat ze vrij zijn maar ze hebben een titerwaarde voor corona en kunnen dus FIP ontwikkelen, de titerwaarde zegt absoluut niets tenzij de waarde 0 is.
of ze nu een hoge of een lage titer hebben maakt niet uit. Alleen is de kans groter bij hoge titers cf ook uitspraken van dr. Egberink die echt wel een weet waar die het over heeft als hij over FIP spreekt.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
    • Locatie: Noord-Limburg
  • 3 katten
OFFLINE

#60 Geplaatst 13 november 2013 - 12:42

Heb de uitslagen maar als het onder de grens van 320 zit, vermelden ze de exacte getallen niet. Mss voor niks getest!?