Spring naar inhoud

- - - - -

Jules zijn poep wordt af en toe vuil in kattenbak!

• Log in om te reageren
37 reacties op dit onderwerp
Dennis
Dennis
  • 81 berichten

#1 Geplaatst 04 november 2013 - 19:16

Momenteel gebruiken we Flamingo kattenbakvulling, maar ik heb de indruk dat er iets mis mee is.  Jules (4 maanden) gaat al van het begin goed op de kattenbak, maar soms wordt zijn poep af en toe vuil.  Ik denk dat dit komt omdat hij op een plaats zit waar het grind het niet voldoende absorbeert, dit blijft "drijven" waardoor zijn poep dus nat wordt.  Hij kan er niet aan doen, maar het is wel erg vervelend.  We kuisen de kattenbak elke dag uit en vullen ook bij.

Heeft er iemand tips voor een betere kattenbakvulling?  We hebben volgende kattenbak: http://www.dierenspe...rijs-antraciet/

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 04 november 2013 - 19:32

Mijn eerste gedachte.... een grotere kattenbak.... Flamingo heb ik nooit geprobeerd. Ik gebruik Cat's best eco plus.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 04 november 2013 - 19:34

Dat is toch wel raar. Normaal slorpt kattenbakvulling de plas d-toch direct op?
Ik ken dat merk van vulling niet. Wij gebruiken houtpellets (voor in de kachel) en daar zijn we heel tevreden over.

Dennis
Dennis
  • 81 berichten

#4 Geplaatst 04 november 2013 - 19:41

Kattenbak is toch al tamelijk groot, nee?  Is nu al de tweede die we hebben aangezien... (lees hieronder)

We hebben ook het probleem dat ze dat kattengrind allemaal buitenshotten :x.  Elke dag moeten we stofzuigen rond de kattenbak, deurtje mag er niet in want anders willen ze er niet in.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 04 november 2013 - 19:48

Bekijk berichtDennis, op 04 november 2013 - 19:41, zei:

Kattenbak is toch al tamelijk groot, nee?  Is nu al de tweede die we hebben aangezien... (lees hieronder)

We hebben ook het probleem dat ze dat kattengrind allemaal buitenshotten :x.  Elke dag moeten we stofzuigen rond de kattenbak, deurtje mag er niet in want anders willen ze er niet in.

Ikzelf heb 2 grote katten (volgens iedereen toch), 2 middelmaatjes (ale, nu nog eentje :() en Snoes is een mini'tje. Ik heb jumbo kattenbakken omdat ik vind dat een kat rechtop moeten kunnen staan (gewoon staan op de poten zonder te moeten bukken) en dat ze goed moeten kunnen draaien en keren. Dit laatste is belangrijk voor het onder te kunnen stoppen. Als dit laatste niet goed kan gebeuren, krijg je 'problemen' zoals jij beschrijft.
Sloeber heeft onlangs een voorpoot verloren. Als hij in het begin ging plassen, had hij ook meer tijd nodig om het onder te stoppen. De korrel absorbeert wel, maar in het allerbegin is het nog wel nat. Hierdoor had hij ook wel eens een natte poep. Nu is hij het al meer gewoon.

Kan het zijn dat je katten niet goed kunnen draaien en keren in de bak?

Ik gebruik deze om uitloop te voorkomen en ik heb geen last meer van uitloop.

http://www.zooplus.n...schepjes/101214

http://www.zooplus.n...schepjes/344563

Mmm, de kattenbakken die ik heb, verkopen ze niet meer op Zooplus....

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 5.280 berichten

#6 Geplaatst 04 november 2013 - 19:53

Heb ook al verschillende kattenbakvulling gehad , maar ga toch altijd terug naar de " Sivocat - white hygiene -frisse geur "
Koop het bij de Tom&Co , neemt heel goed de  geurtjes op en zet de plasjes direkt om in klonters , die je achteraf er gewoon uitschept !!!
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 04 november 2013 - 20:09

Flamingo is hetzelfde grind als de petplus.
Soms als ze heel veel plassen wordt dat zo'n plasje, het grind absorbeert dan ietske minder snel op, en als de kat dan wat te laag zit met zijn poep kan het zijn dat hij er tegen komt en dit blijft plakken.
Je moet ook zien of hij genoeg plaats heeft qua hoogte, want als je 10 cm grind in een bak legt en daar dan de kap op, en de kat moet zijn ding erin doen dan is dat dikwijls al te hoog.
Het nadeel van alle gesloten bakken is dat ze veels te laag zijn. Zelf de jumbo bakken die zijn breder maar ook veel te laag. De grote katten hebben dikwijls last ermee. Soms doe ik het luikje van de cat it open zodat ze hun kop uit de bak kunnen steken terwijl ze hun gevoeg doen.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 04 november 2013 - 20:26

Ik gebruik het flamingo grit en bij mij is het het beste grit wat ik tot nu toe geprobeerd heb. Ik vind net dat het heel goed absorbeert en klontert. Ik heb al regelmatig ander grit geprobeerd maar dat rook je veel harder en die klonters vielen sneller uit elkaar vond ik. Wat Catherine zegt, klinkt wel aannemelijk bij mij. Dat het misschien niet meteen klontert wanneer ze veel plassen en dat je kat misschien net te laag hangt.
Dat lijkt me dan een probleem dat bij elk klontvormend grit wel min of meer voorkomt, dus dan is het misschien best van grit te gebruiken dat niet klontvormend is?

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 04 november 2013 - 20:46

Ik heb Flamingo gebruikt (ben overgestapt op Tigerino), en geen problemen mee gehad. Luna had wel regelmatig iets dat bleef hangen, maar ik wijt het eerder aan haar lange haartjes dan aan iets anders...

Ik zou wss ook eens een jumbo kattenbak proberen, is toch een stuk comfortabeler.
Those who don't believe in magic, will never find it

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 04 november 2013 - 22:35

Bekijk berichtcatherine, op 04 november 2013 - 20:09, zei:

Flamingo is hetzelfde grind als de petplus.
Soms als ze heel veel plassen wordt dat zo'n plasje, het grind absorbeert dan ietske minder snel op, en als de kat dan wat te laag zit met zijn poep kan het zijn dat hij er tegen komt en dit blijft plakken.
Je moet ook zien of hij genoeg plaats heeft qua hoogte, want als je 10 cm grind in een bak legt en daar dan de kap op, en de kat moet zijn ding erin doen dan is dat dikwijls al te hoog.
Het nadeel van alle gesloten bakken is dat ze veels te laag zijn. Zelf de jumbo bakken die zijn breder maar ook veel te laag. De grote katten hebben dikwijls last ermee. Soms doe ik het luikje van de cat it open zodat ze hun kop uit de bak kunnen steken terwijl ze hun gevoeg doen.

Ik laat dat luikje ook open. De katers waren open kattenbakken gewoon. Die cat-it's zijn een tussenweg. EN de katers gaan er allebei op door in de opening te gaan staan, poten op de rand en rechtop. Ik gebruik Cat's Best eco plus. Sam kan van die grote plassen maken, met een heel stevige straal, dan heb je dus inderdaad dat het te nat is. En dan graaft hij het niet onder. Voor ik de klonten eruit schep moet ik ze dan ook bedekken, zodat het schepje niet te plakkerig wordt.

Verder: sommige katten hangen nu eenmaal laag bij het plassen, denk ik. Jaro hangt ook laag, en door zijn lange haren blijft er regelmatig pipi en kattenbakvulling plakken. Dan knippen we 'de broek' bij.

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 04 november 2013 - 23:03

Ook hier een tevreden gebruiker van de Flamingo. Ik vermoed dat het dus ergens anders aan ligt.

marleen57
marleen57
  • 3.331 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 05 november 2013 - 01:29

ik heb 3 ragdolls heb een jumbo en een kleinere bak , staan naast mekaar , gebruik extreme classic zonde parfum is het beste wt ik ooit gehad heb n en gaat lang mee , ik koop het op zooplus ;) ;)
Geplaatste afbeelding

Dennis
Dennis
  • 81 berichten

#13 Geplaatst 05 november 2013 - 03:06

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 04 november 2013 - 19:48, zei:

Ikzelf heb 2 grote katten (volgens iedereen toch), 2 middelmaatjes (ale, nu nog eentje :() en Snoes is een mini'tje. Ik heb jumbo kattenbakken omdat ik vind dat een kat rechtop moeten kunnen staan (gewoon staan op de poten zonder te moeten bukken) en dat ze goed moeten kunnen draaien en keren. Dit laatste is belangrijk voor het onder te kunnen stoppen. Als dit laatste niet goed kan gebeuren, krijg je 'problemen' zoals jij beschrijft.
Sloeber heeft onlangs een voorpoot verloren. Als hij in het begin ging plassen, had hij ook meer tijd nodig om het onder te stoppen. De korrel absorbeert wel, maar in het allerbegin is het nog wel nat. Hierdoor had hij ook wel eens een natte poep. Nu is hij het al meer gewoon.

Kan het zijn dat je katten niet goed kunnen draaien en keren in de bak?

Ik gebruik deze om uitloop te voorkomen en ik heb geen last meer van uitloop.

http://www.zooplus.n...schepjes/101214

http://www.zooplus.n...schepjes/344563

Mmm, de kattenbakken die ik heb, verkopen ze niet meer op Zooplus....

Geweldige tips!  Ik zal ze eens bestellen op Zooplus! :d

Mijn kattenbak is waarschijnlijk niet zo hoog, dan lijkt zo'n Jumbo mij beter.  Ik zal 't nog eens bekijken, hopelijk is deze dan beter.  Op dit moment ligt er een hoopje kattenzand buiten.  Wel stom dat Zooplus geen Flamingo heeft.

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 05 november 2013 - 06:29

Bekijk berichtDennis, op 05 november 2013 - 03:06, zei:

Wel stom dat Zooplus geen Flamingo heeft.
Ik heb altijd Flamingo gebruikt, maar heb de laatste keer Extreme Classic (geurvrij) besteld op Zooplus. Grotendeels omdat ik er niet meer mee wou sleuren van de winkel tot bij mij thuis. :) Flamingo zou de kopie zijn van Extreme Classic, dus daar heb je niets te vrezen. Hier hebben ze er geen enkel probleem van gemaakt.

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 05 november 2013 - 10:10

Ik heb hier ook een jumbo kattenbak en gebruik  catsbest oko plus.
Absorberen zeer goed en kan gewoon in de  gft bak.
Ik heb voor de bak zo een matje( zie foto ) en daar blijft toch al veel in als ze eruit komen.
cats best gold is beter minder kattezand rondom de bak omdat het grotere korrels zijn maar natuurlijk duurder en u kat moet er ook voor zijn.98716_schulze_toilettenvorl_1.jpg

Geplaatste afbeelding