Spring naar inhoud

- - - - -

tekenbeet van zoonlief

• Log in om te reageren
50 reacties op dit onderwerp
Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 05 november 2013 - 17:42

HULP ... Vriend zijn zoon heeft een tekenbeet opgelopen vorige week bij de mama..

hij vertelde dat zijn mama haar vriend het beestje heeft uitgehaald, maar de teek was in 2..

Nu klaagt hij van beenpijn..

iemand tips wat ik moet doen nu??

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 05 november 2013 - 17:50

Heb online gelezen dat je bij pijn in de ledematen best een dokter raadpleegt. Die kan dmv een bloedtest kijken of hij besmet is, en eventueel antibiotica voorschrijven.

De teek was in twee, maar hij was er wel helemaal uit?
Those who don't believe in magic, will never find it

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#3 Geplaatst 05 november 2013 - 17:50

Heeft hij een rode kring? Dit is een erythema migrans, het verschijnt meestal een tot enkele weken na de beet. Deze kring verschijnt meestal, maar niet altijd. Het is dus mogelijk de ziekte te hebben zonder kring. Heeft hij nog andere klachten? Beenpijn hebben ze allemaal wel eens, is hij gestruikeld, gevallen, wat voor een pijn is het? Heeft hij gezwollen lymfeklieren, koorts, hoofdpijn...? Mocht het morgen niet overgaan, dan kan je naar de huisarts gaan en een antibioticakuur opstarten. Hoelang zat de teek erin? Heeft hij een idee waar en wanneer de teek opgelopen werd, en wanneer zijn mama die eruit heeft gehaald? Bij twijfel: antibioticakuur van twee weken.

Je kan je bloed laten testen, maar pas een tweetal maanden na de beet. Zolang kan je natuurlijk niet wachten bij een besmetting... De bloedtest is meer om later te kijken of er een besmetting was, of bij onverklaarbare pijnen die blijven aanslepen.

Bewerkt door Elena, 05 november 2013 - 17:53.

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 05 november 2013 - 17:52

hij zegt vorige week ergens, en zegt dat zen been "stijf" is .. maar hij is niet gevalle (mannekes van 13 zulle we wel gelove :-) )

zijn mama ga ik sebiet eens belle
kwestie van zeker te zijn..
maar die is nog aant werken

en lijkt me een rode kring, ga het sebiet nog eens bezien, hij is nu aant leren en wil hem niet onnodig ongerust make

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#5 Geplaatst 05 november 2013 - 17:54

Die kring is een 'bull's eye', zeer typerend, niet zomaar een rood plekje. Ik dacht dat het nog een klein manneke was, 13 is al wat groter:)

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 05 november 2013 - 17:56

Ik zou denken, zo snel mogelijk mee naar de dokte. Ik wil jullie niet bang maken, maar een tekenbeet is niet altijd ongevaarlijk.
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 05 november 2013 - 18:00

zal sebiet eens een foto tekken.. ik kan er toch pas morgen mee naar de doc want die zit nu niet..

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 05 november 2013 - 18:19

zijn been is stijf, en jeukt heel erg..

op foto ziet het bultje rood, maar irl is het vooral zwart??

IMG 2696

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 05 november 2013 - 18:24

Denk dat de kop van de teek er nog inzit, zou vanavond nog naar de dokter gaan voor een nazicht hoor.
Geplaatste afbeelding

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#10 Geplaatst 05 november 2013 - 18:25

Dit is geen erythema migrans, maar een lokale zwelling als reactie op de beet. Goed ontsmetten en eventueel wat hydracortisone op doen. Maar het is dus niet de gevreesde kring. Dit betekent niet dat het geen ziekte van lyme kan zijn, dus vooral goed zijn symptomen in de gaten houden. Mijn dochtertje heeft vorig jaar trouwens ook een tekenbeet opgelopen, die zat heel erg diep in haar en hebben ze er met een scalpel moeten uithalen. Dan was er toch nog iets blijven insteken, en na een maand alsnog verwijderd. Het is mogelijk dat het zo rood blijft doordat er nog iets achtergebleven is, ik heb het de tweede keer door een huidarts laten doen. Het kan trouwens geen kwaad dat er nog een klein restantje is blijven inzitten, dit zorgt NIET voor extra besmettingsgevaar. Je kan het er laten uitzweren, (klinkt erg) maar beter is dat alles eruit gehaald wordt.

Bewerkt door Elena, 05 november 2013 - 18:27.

Ramsey68
Ramsey68
  • 130 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 05 november 2013 - 18:28

Zo vlug mogelijk naar de dokter gaan. Van een tekenbeet kan je de ziekte van Lyme oplopen!
Teken zijn heel kleine beestjes, maar ze kunnen drager zijn van de schadelijke bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt. Die bacterie heet voluit Borrelia burgdorferi en kan door de beet van een geïnfecteerde teek op de mens worden overgebracht.

Als het lichaam eenmaal is geïnfecteerd, dringen de bacteriën door in de bloedsomloop en gaan ze zich vermenigvuldigen. Met het voortschrijden van de infectie ontwikkelen zich symptomen. De meeste mensen krijgen huiduitslag in de vorm van groeiende ringen.

De incubatietijd (dat is de tijd tussen besmetting met en uitbreken van de ziekte) kan uiteenlopen tussen 3 en 30 dagen. Bij sommige besmette mensen blijven de symptomen uit, maar anderen krijgen koorts, hoofdpijn en pijnlijke spieren en gewrichten. De symptomen kunnen zich ook uitbreiden naar het zenuwstelsel en het hart.

Besmetting met deze bacterie kan een blijvend effect op het lichaam hebben, in de vorm van chronische gewrichtsontsteking en, 2 of 3 jaar na de infectie, zenuwbeschadiging.

Raadpleeg je dokter als je een of meer van deze symtomen krijgt. Om de ziekte van Lyme te voorkomen, is het verstandig heel regelmatig te controleren of er teken op je lichaam zitten als je in een bosrijke omgeving bent, waar die beestjes veel voorkomen. Als je in zo'n omgeving woont, kun je bij de huisarts informeren hoe je je het best tegen deze infectie kunt beschermen.

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 05 november 2013 - 18:28

oef toch al een beetje gerustgestelt, morgen langs de dokter ermee.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 05 november 2013 - 18:30

Ziet er mij inderdaad ontstoken uit. Ik zelf zou ook even naar de huisarts gaan. Kan zijn dat er nog een stukje inzit.

Bekijk berichtRamsey68, op 05 november 2013 - 18:28, zei:

Raadpleeg je dokter als je een of meer van deze symtomen krijgt. Om de ziekte van Lyme te voorkomen, is het verstandig heel regelmatig te controleren of er teken op je lichaam zitten als je in een bosrijke omgeving bent, waar die beestjes veel voorkomen. Als je in zo'n omgeving woont, kun je bij de huisarts informeren hoe je je het best tegen deze infectie kunt beschermen.

Regelmatig controleren, moet je zeker doen, maar eens je gebeten bent door een geïnfecteerde teek is het al te laat he.... Ookal haal je hem er vlug uit.

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 05 november 2013 - 18:31

doe ik morgen zeker, je weet maar nooit.

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#15 Geplaatst 05 november 2013 - 18:35

Als je besmet bent, en je neemt vlug antibiotica, dan zal lyme zich niet verder ontwikkelen, en ben je alle gevreesde symptomen vooraf. Als je niets doet, kan het zich verder ontwikkelen en vreselijke symtomen veroorzaken, en eventueel de gewrichten e.d. aantasten (meestal in een later stadium met als klassieker een dikke opgezette knie). In het begin voelt men zich vooral grieperig, met koorts, hoofdpijn... Het is niet zo dat een besmetting altijd tot lyme leidt, soms is er niet meer dan een kring en verdwijnen de symptomen vanzelf (het lichaam overwint de bacteriën). Maar als je minder geluk hebt, kan het je leven serieus vergallen. In ieder geval, stel dat hij besmet is, dan zullen jullie er zeker!! op tijd bij zijn.