Spring naar inhoud

- - - - -

tekenbeet van zoonlief

• Log in om te reageren
50 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 05 november 2013 - 18:37

Elena, op 05 november 2013 - 18:35, zei:

Als je besmet bent, en je neemt vlug antibiotica, dan zal lyme zich niet verder ontwikkelen, en ben je alle gevreesde symptomen vooraf. Als je niets doet, kan het zich verder ontwikkelen en vreselijke symtomen veroorzaken, en eventueel de gewrichten e.d. aantasten (meestal in een later stadium met als klassieker een dikke opgezette knie). In het begin voelt men zich vooral grieperig, met koorts, hoofdpijn... Het is niet zo dat een besmetting altijd tot lyme leidt, soms is er niet meer dan een kring en verdwijnen de symptomen vanzelf (het lichaam overwint de bacteriën). Maar als je minder geluk hebt, kan het je leven serieus vergallen. In ieder geval, stel dat hij besmet is, dan zullen jullie er zeker!! op tijd bij zijn.

Nee, inderdaad. Maar ik bedoelde, eens je gebeten bent door een geïnfecteerde teek, ben je sowieso besmet. Het feit dat je er snel dan bij bent en dus snel dit kunt behandelen, is uiteraard veel beter zoals je omschrijft.

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#17 Geplaatst 05 november 2013 - 18:45

Mijn dochtertje had geen symptomen, maar de teek had zich zo diep ingevroet in haar huid, dat hij waarschijnlijk toch volgezogen was, en zijn inhoud in haar gedeponeerd had. De huisarts had zo geklungeld bij het eruithalen, hij heeft haar uiteindelijk twee keer met een spuitje moeten verdoven nadat hij er na 10 minuten nog niet uit was. Hij had er ongeveer 36 uur opgezeten (ze waren naar het bos geweest de dag ervoor met de klas, tussen de hoge varens en planten ipv op een pad te blijven). Ik heb sowieso een behandeling met antibiotica gevraagd, omdat ik geen risico wou lopen. Dat is natuurlijk een afweging die je zelf en de arts moeten maken, misschien heeft ze 'voor niets' antibiotica genomen. Naderhand nooit meer iets van ondervonden.

Bewerkt door Elena, 05 november 2013 - 18:46.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#18 Geplaatst 05 november 2013 - 19:04

Elena, op 05 november 2013 - 18:45, zei:

Mijn dochtertje had geen symptomen, maar de teek had zich zo diep ingevroet in haar huid, dat hij waarschijnlijk toch volgezogen was, en zijn inhoud in haar gedeponeerd had. De huisarts had zo geklungeld bij het eruithalen, hij heeft haar uiteindelijk twee keer met een spuitje moeten verdoven nadat hij er na 10 minuten nog niet uit was. Hij had er ongeveer 36 uur opgezeten (ze waren naar het bos geweest de dag ervoor met de klas, tussen de hoge varens en planten ipv op een pad te blijven). Ik heb sowieso een behandeling met antibiotica gevraagd, omdat ik geen risico wou lopen. Dat is natuurlijk een afweging die je zelf en de arts moeten maken, misschien heeft ze 'voor niets' antibiotica genomen. Naderhand nooit meer iets van ondervonden.

In zo'n geval zou ik toch ook opteren voor een kuur antibiotica hoor....

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 05 november 2013 - 19:27

dolfjeweerwolfje, op 05 november 2013 - 19:04, zei:

In zo'n geval zou ik toch ook opteren voor een kuur antibiotica hoor....

ik in dat geval ook zeker..

Ga sebiet de mama eens bellen horen of het verhaal gebroken teek klopt...

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 05 november 2013 - 19:30

Ik zou me niet teveel zorgen maken. Hoofd van de teek zit er nog in omdat ze slecht verwijdert is (draaien, niet trekken!) maar dat komt er vanzelf wel weer uit. Zolang je die rode kring niet ziet verschijnen dan heb je weinig reden om je ongerust te maken. De teek is er dezelfde dag nog uitgehaald toch? Dan is de kans wel zeer miniem dat ze besmet zou zijn door de teek.

Ik heb doorgaans wel een teek of 20 die ik van me af moet halen per jaar.

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 05 november 2013 - 19:35

's morgens de dag nadien is hij eruit gehaald..

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 05 november 2013 - 19:40

Geen probleem dan. Binnen de 24 uur heb je geen kans op besmetting.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#23 Geplaatst 05 november 2013 - 19:53

Freggel, op 05 november 2013 - 19:40, zei:

Geen probleem dan. Binnen de 24 uur heb je geen kans op besmetting.

Ben je daar zeker van?? Als een besmette teek bijt, maakt het toch niet uit of hij er 1 uur in zit of 1 dag. Toch idem met een Malariamug. 1 steek en je wordt besmet.
Hoe dit verder verloopt, is natuurlijk afhankelijk van wat je ermee doet.

Wel is het inderdaad zo dat zeker niet elke teek deze ziekte met zich mee draagt! Dus je kan inderdaad 20 keer gebeten zijn, zonder 1 besmette tegen te zijn gekomen. Maar je moet maar net die ene hebben he....

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#24 Geplaatst 05 november 2013 - 19:57

Een teek heeft vele uren nodig om zich vol te zuigen, meestal graaft hij zich heel langzaam in en hij is pas volgezogen na dagen. Als hij dus binnen de 24 uur wordt verwijderd, is hij niet volgezogen en zal hij zijn inhoud nog niet uitgespuugd hebben. Toch bestaat de kans op infectie wel, maar die is veel kleiner.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#25 Geplaatst 05 november 2013 - 20:04

Elena, op 05 november 2013 - 19:57, zei:

Een teek heeft vele uren nodig om zich vol te zuigen, meestal graaft hij zich heel langzaam in en hij is pas volgezogen na dagen. Als hij dus binnen de 24 uur wordt verwijderd, is hij niet volgezogen en zal hij zijn inhoud nog niet uitgespuugd hebben. Toch bestaat de kans op infectie wel, maar die is veel kleiner.

Ja, dat is uiteraard zo. Maar als hij bijt, spuit hij toch al een anti-stolmiddel (zoals muggen). Zo kunnen ze blijven zuigen, zonder ons lichaam dit wil toedoen. In dat stolmiddel zullen ook al wel besmette delen zitten he.

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 05 november 2013 - 20:07

Oh, iets van een 30% van de teken is besmet hoor.
Maar als je door een besmette teek word gebeten en je haalt die er binnen de 24 uur uit, dan is het risico erg miniem.
En dan heb je nog je eigen afweersysteem die de ziekte gaat bestrijden.

Paar jaar geleden hebben ze zo eens een heel grootschalig onderzoek gedaan. 1 miljoen mensen met een tekenbeet onderzocht. Iets meer dan 80000 zijn er naar de huisarts geweest omdat ze dachten dat ze besmet waren. Een 15000 mensen waren er ook daadwerkelijk besmet en daarvan waren er maar een duizend die medische hulp nodig hadden om de ziekte te bestrijden. Dus daarvan uitgaande heb je maar 0,1% kans om de ziekte te krijgen na een beet.

Je kan altijd de pech hebben dat jij dat juist bent, dus daarom is het wel raadzaam om de plek waar je gebeten bent een paar maand goed in de gaten te houden, maar direct naar de huisarts hollen omdat je door een teek gebeten bent is ook niet nodig.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 05 november 2013 - 20:14

Freggel, op 05 november 2013 - 20:07, zei:

Oh, iets van een 30% van de teken is besmet hoor.
Maar als je door een besmette teek word gebeten en je haalt die er binnen de 24 uur uit, dan is het risico erg miniem.
En dan heb je nog je eigen afweersysteem die de ziekte gaat bestrijden.

Paar jaar geleden hebben ze zo eens een heel grootschalig onderzoek gedaan. 1 miljoen mensen met een tekenbeet onderzocht. Iets meer dan 80000 zijn er naar de huisarts geweest omdat ze dachten dat ze besmet waren. Een 15000 mensen waren er ook daadwerkelijk besmet en daarvan waren er maar een duizend die medische hulp nodig hadden om de ziekte te bestrijden. Dus daarvan uitgaande heb je maar 0,1% kans om de ziekte te krijgen na een beet.

Je kan altijd de pech hebben dat jij dat juist bent, dus daarom is het wel raadzaam om de plek waar je gebeten bent een paar maand goed in de gaten te houden, maar direct naar de huisarts hollen omdat je door een teek gebeten bent is ook niet nodig.

Daar heb je gelijk in. De kans is klein, nog kleiner als je dadelijk maatregelen neemt, maar er zijn ook gevallen bekend van personen die er niet bij stil gestaan hebben en jaaaren later 'last' krijgen van allerlei kwalen.
De kans is klein, maar het moet maar net jij zijn he....
Zoals met zoveel dingen.

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 05 november 2013 - 20:19

Daarmee dat je het wel een paar maand in het oog moet houden. Tot 3 maand na de beet kunnen de symptomen merkbaar worden. Als je na die tijd nog niets gemerkt hebt dan kun je vrijwel 100% zeker zijn dat je niet besmet bent.

Ik wil enkel maar aantonen dat een tekenbeet geen reden tot paniek is en dat je heus niet voor elke beet naar de dokter moet voor antibiotica.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#29 Geplaatst 05 november 2013 - 20:20

ik zou toch ook eens naar de dokter gaan. Is het overbodig, zoveel te beter dan hé

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#30 Geplaatst 05 november 2013 - 20:20

dolfjeweerwolfje, op 05 november 2013 - 20:04, zei:

Ja, dat is uiteraard zo. Maar als hij bijt, spuit hij toch al een anti-stolmiddel (zoals muggen). Zo kunnen ze blijven zuigen, zonder ons lichaam dit wil toedoen. In dat stolmiddel zullen ook al wel besmette delen zitten he.

Net daarom is het belangrijk altijd jezelf en je kinderen goed te controleren als ze in risicovolle gebieden (bos, wildere tuinen...) gespeeld hebben. Dan zie je zoiets meestal al gauw. Maar ja, soms weet je niet hoe lang hij er precies gezeten heeft natuurlijk, of heel vaak merk je niets. Mijn dochter kwam bij mij omdat het zeer erg jeukte, en ik zag dat die al heel diep ingegraven was. Ik wist ook dat  hij er ongeveer 36 uur op zat.