Spring naar inhoud

- - - - -

tekenbeet van zoonlief

• Log in om te reageren
50 reacties op dit onderwerp
Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#31 Geplaatst 05 november 2013 - 20:25

ik ga ook liever 10x te veel ... dan 1x te weinig naar de dokter

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#32 Geplaatst 05 november 2013 - 22:25

Naar de dokter ermee voor alle veiligheid en bloed laten trekken, mijn zoon heeft lyme gehad in fase 1 en 2, je moet er rap bij zijn. MIjn zoon heeft dikke maand ab moeten slikken en verschillende keren zijn bloed moeten laten testen. Als ze lyme hebben krijgen ze zo wat griep symptomen, koorts kan ook, stijfheid in gewrichten....

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#33 Geplaatst 06 november 2013 - 06:51

Bekijk berichtKarianne, op 05 november 2013 - 20:25, zei:

ik ga ook liever 10x te veel ... dan 1x te weinig naar de dokter

Inderdaad, dit kan - mocht het besmet zijn - snel verholpen worden, maar zonder 'hulp' grote problemen geven.
Deze wond ziet er eerder gewoon ontstoken uit, dus waarschijnlijk is er een stuk achtergebleven.

Bekijk berichtElena, op 05 november 2013 - 20:20, zei:

Net daarom is het belangrijk altijd jezelf en je kinderen goed te controleren als ze in risicovolle gebieden (bos, wildere tuinen...) gespeeld hebben. Dan zie je zoiets meestal al gauw. Maar ja, soms weet je niet hoe lang hij er precies gezeten heeft natuurlijk, of heel vaak merk je niets. Mijn dochter kwam bij mij omdat het zeer erg jeukte, en ik zag dat die al heel diep ingegraven was. Ik wist ook dat  hij er ongeveer 36 uur op zat.

Wat ik dus bedoelde :-).

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#34 Geplaatst 06 november 2013 - 09:24

hb het vandaag nog niet kunnen bezien.. geraakte men bed niet uit met mijn rug. dus zal vanmiddag als die thuis is nog eens piepen :-) en dan wss toch bezoekje bij de dokter vanavond

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#35 Geplaatst 06 november 2013 - 22:55

Vriendin van mij kwam er net achter dat ze lyme heeft. 6 jaar geleden had ze 2x een teek. Verklaart veel pijn- vermoedheids- en ontstekingsklachten. Net zoals haar aangezichtsverlamming enkele jaren geleden. Ze heeft nooit een rode ring gezien.

Ik leerde ook dat als je de teek binnen de 24 uur verwijdert er weinig risico op besmetting is. Bij katten zeggen ze dat ook.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#36 Geplaatst 07 november 2013 - 00:28

Ewel Nasa dat is ook niet altijd juist, mijn zoon ging op boswandeling en als hij uit het bos kwam wat geen uren had geduurd zat zijn been vol met kleine teken.
Hij heeft ze eraf kunnen halen gelukkig waren het geen dikke dan was het afhalen met de hand iets moeilijker geweest. Die teken hebben daar geen uren op gezeten en toch had hij lyme.
Dag erna voelde hij zich moe dit duurde een paar dagen, toen kreeg hij pijn overal, wij dachten ja griep of zo. Ik haal de dokter erbij en die dacht ten eerste ook aan griep.
Maar ik vermelde wel de boswandeling en de tekenbeten. Rode kringen heeft hij nooit gehad je zag zelf niet waar ze vast gezeten hadden.
Bloed direkt getrokken en uitslag was positief.
Een week thuis om te rusten en zware ab, die ab heeft hij dan twee maanden moeten nemen. Hij zat door de gewrichtspijn in fase 2.
Fase 1 zijn moeheid en de gewrichts en spierpijnen.
Je kan beter aanraden voor alle zekerheid om het bloed te laten controleren op lyme je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
Fase 3 wordt het chronisch en heb je het levenlang met allerlei aandoeningen.

Je best eens hier lezen
Symptomen ziekte van Lyme

Deze pagina geeft informatie over de symptomen van de ziekte van Lyme: de diversiteit, de Lyme stadia, en een Lyme symptomen checklist.
Diversiteit van symptomen

Bij een infectie met de Borrelia-bacterie kan op de plaats van de tekenbeet dagen tot weken erna een rode plek ontstaan, die geleidelijk groter wordt en vaak centraal verbleekt, zodat een ring ontstaat. Deze huidaandoening noemt men een erythema migrans (EM). De EM ziet er niet altijd hetzelfde uit. Zie verder de pagina met informatie over de erythema migrans.
Let op! Niet iedereen die besmet raakt, krijgt een EM.
Verder kan men enige tijd na de tekenbeet griepachtige klachten krijgen, zoals hoofdpijn, stijve nek, koorts, spierpijnen en vermoeidheid. Deze klachten kunnen weer verdwijnen. Als de Lyme-bacterie zich door het lichaam verspreid (dissemineert), kunnen diverse symptomen ontstaan.
De ziekte van Lyme is een multi-systeem ziekte. Het kan leiden tot o.a. neurologische (zenuwstelsel/hersenen), dermatologische (huid), reumatologische (spieren en gewrichten), cardiologische (hart), opthalmologische (ogen) en psychiatrische klachten.
Lyme Stadia

Vaak wordt de ziekte van Lyme in 3 stadia ingedeeld, met per stadium specifieke symptomen. Deze indeling moet worden gezien als een model, waarvan de werkelijkheid vaak afwijkt. Per persoon kan de ziekte namelijk heel verschillend verlopen.
• Met stadium 1 bedoelt men meestal een lokale infectie op de plaats van de beet (erythema migrans), alhoewel de spirocheten zich in principe zeer snel door het lichaam kunnen verspreiden.
• Met stadium 2 bedoelt men dan de fase daarna, waaarbij de spirocheten door het lichaam zijn verspreid.
• Met stadium 3 bedoelt men meestal chronische Lyme.
Lyme-symptomen checklist

Let op! Veel van deze symptomen zijn algemene klachten, die ook bij andere aandoeningen vóórkomen. Het hebben van een aantal van deze algemene klachten zegt op zichzelf dus niet zo veel. In combinatie met andere aanwijzingen kunnen ze een ondersteuning bieden bij de diagnose.
Verder zijn er per persoon verschillen wat betreft de symptomen, de ernst, de volgorde, etc. De ziekte van Lyme verloopt dus niet bij iedereen op dezelfde wijze.
0. Tekenbeet?
1. Uitslag of andere huidafwijkingen ter plaatse van de tekenbeet (zoals een EM)
2. Huiduitslag op andere plaatsen
3. Haaruitval
4. Onverklaarbare temperatuur-verhoging, koorts
5. Onverklaarbare koude rillingen
6. Onverklaarbare transpiratie, nachtelijke zweetaanvallen
7. Ernstige vermoeidheid (vgl CVS)
8. Frequente infecties (o.a. sinusitis, luchtweginfecties)
9. Klierzwelling (hals, oksels, liezen)
10. Pijnlijke keel
11. Kortademigheid, hoesten
12. Toegenomen intolerantie voor alcohol, kater
13. Maagklachten, buikpijn
14. Verlies van eetlust
15. Veranderde stoelgang (obstipatie, diarree)
16. Onverklaarbare gewichtsverandering > 3 kg
17. Hartkloppingen , overslaan van het hart
18. Pijn in de borstkas, ribben
19. Pijn en/ of zwelling in gewrichten
20. Pijn in (aanhechting van) spieren en pezen (vgl fibromyalgie)
21. Stijfheid in de nek, kraken van de nek
22. Stijfheid van gewrichten en/of rug
23. Hoofdpijn
24. Tintelingen, dove plekken, plaatselijk branderige of stekende pijn
25. Spiertrekkingen in het gezicht of elders
26. Spierkrampen, restless legs
27. Onverklaarbaar trillen of schokken
28. Halfzijdige gezichtsverlamming (Bell’se parese)
29. Zwelling rond de ogen
30. Dubbelzien, tunnelzien, moeite met scherp zien
31. Overgevoeligheid voor licht
32. Pijn of jeuk in oren
33. Oorsuizen, zoemen of fluiten
34. Overgevoeligheid voor geluiden
35. Duizeligheid, evenwichtstoornis, toegenomen reisziekte
36. Licht in het hoofd, problemen met staan/ lopen
37. Stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, woede-uitbarstingen
38. Somberheid en/of angstigheid, piekeren
39. Problemen met slapen (te weinig, te veel), vermoeid wakker
40. Verwardheid, moeite een gedachtespoor vast te houden
41. Moeite met concentratie, nieuwe informatie begrijpen, begrijpend lezen
42. Vergeetachtigheid, slecht korte-termijn geheugen
43. Oriëntatie problemen (verdwalen, dingen kwijt raken)
44. Problemen met spreken (woorden vinden, verkeerde woorden zeggen, stotteren, slecht articuleren)
45. Geïrriteerde blaas, niet kunnen ophouden van urine of juist moeilijk kunnen plassen.
46. Seksuele functiestoornis, verminderde zin in seks
47. Pijn in de onderbuik
48. Alleen mannen: Pijn in de zaadballen
49. Alleen vrouwen: Melkuitvloed uit de borst (galactorrhea)
50. Alleen vrouwen: Onverklaarde onregelmatige menstruatie

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#37 Geplaatst 07 november 2013 - 06:17

Bekijk berichtcatherine, op 07 november 2013 - 00:28, zei:

Ewel Nasa dat is ook niet altijd juist, mijn zoon ging op boswandeling en als hij uit het bos kwam wat geen uren had geduurd zat zijn been vol met kleine teken.
Hij heeft ze eraf kunnen halen gelukkig waren het geen dikke dan was het afhalen met de hand iets moeilijker geweest. Die teken hebben daar geen uren op gezeten en toch had hij lyme.
Dag erna voelde hij zich moe dit duurde een paar dagen, toen kreeg hij pijn overal, wij dachten ja griep of zo. Ik haal de dokter erbij en die dacht ten eerste ook aan griep.
Maar ik vermelde wel de boswandeling en de tekenbeten. Rode kringen heeft hij nooit gehad je zag zelf niet waar ze vast gezeten hadden.
Bloed direkt getrokken en uitslag was positief.
Een week thuis om te rusten en zware ab, die ab heeft hij dan twee maanden moeten nemen. Hij zat door de gewrichtspijn in fase 2.
Fase 1 zijn moeheid en de gewrichts en spierpijnen.
Je kan beter aanraden voor alle zekerheid om het bloed te laten controleren op lyme je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
Fase 3 wordt het chronisch en heb je het levenlang met allerlei aandoeningen.

Je best eens hier lezen
Symptomen ziekte van Lyme

Deze pagina geeft informatie over de symptomen van de ziekte van Lyme: de diversiteit, de Lyme stadia, en een Lyme symptomen checklist.
Diversiteit van symptomen

Bij een infectie met de Borrelia-bacterie kan op de plaats van de tekenbeet dagen tot weken erna een rode plek ontstaan, die geleidelijk groter wordt en vaak centraal verbleekt, zodat een ring ontstaat. Deze huidaandoening noemt men een erythema migrans (EM). De EM ziet er niet altijd hetzelfde uit. Zie verder de pagina met informatie over de erythema migrans.
Let op! Niet iedereen die besmet raakt, krijgt een EM.
Verder kan men enige tijd na de tekenbeet griepachtige klachten krijgen, zoals hoofdpijn, stijve nek, koorts, spierpijnen en vermoeidheid. Deze klachten kunnen weer verdwijnen. Als de Lyme-bacterie zich door het lichaam verspreid (dissemineert), kunnen diverse symptomen ontstaan.
De ziekte van Lyme is een multi-systeem ziekte. Het kan leiden tot o.a. neurologische (zenuwstelsel/hersenen), dermatologische (huid), reumatologische (spieren en gewrichten), cardiologische (hart), opthalmologische (ogen) en psychiatrische klachten.
Lyme Stadia

Vaak wordt de ziekte van Lyme in 3 stadia ingedeeld, met per stadium specifieke symptomen. Deze indeling moet worden gezien als een model, waarvan de werkelijkheid vaak afwijkt. Per persoon kan de ziekte namelijk heel verschillend verlopen.
• Met stadium 1 bedoelt men meestal een lokale infectie op de plaats van de beet (erythema migrans), alhoewel de spirocheten zich in principe zeer snel door het lichaam kunnen verspreiden.
• Met stadium 2 bedoelt men dan de fase daarna, waaarbij de spirocheten door het lichaam zijn verspreid.
• Met stadium 3 bedoelt men meestal chronische Lyme.
Lyme-symptomen checklist

Let op! Veel van deze symptomen zijn algemene klachten, die ook bij andere aandoeningen vóórkomen. Het hebben van een aantal van deze algemene klachten zegt op zichzelf dus niet zo veel. In combinatie met andere aanwijzingen kunnen ze een ondersteuning bieden bij de diagnose.
Verder zijn er per persoon verschillen wat betreft de symptomen, de ernst, de volgorde, etc. De ziekte van Lyme verloopt dus niet bij iedereen op dezelfde wijze.
0. Tekenbeet?
1. Uitslag of andere huidafwijkingen ter plaatse van de tekenbeet (zoals een EM)
2. Huiduitslag op andere plaatsen
3. Haaruitval
4. Onverklaarbare temperatuur-verhoging, koorts
5. Onverklaarbare koude rillingen
6. Onverklaarbare transpiratie, nachtelijke zweetaanvallen
7. Ernstige vermoeidheid (vgl CVS)
8. Frequente infecties (o.a. sinusitis, luchtweginfecties)
9. Klierzwelling (hals, oksels, liezen)
10. Pijnlijke keel
11. Kortademigheid, hoesten
12. Toegenomen intolerantie voor alcohol, kater
13. Maagklachten, buikpijn
14. Verlies van eetlust
15. Veranderde stoelgang (obstipatie, diarree)
16. Onverklaarbare gewichtsverandering > 3 kg
17. Hartkloppingen , overslaan van het hart
18. Pijn in de borstkas, ribben
19. Pijn en/ of zwelling in gewrichten
20. Pijn in (aanhechting van) spieren en pezen (vgl fibromyalgie)
21. Stijfheid in de nek, kraken van de nek
22. Stijfheid van gewrichten en/of rug
23. Hoofdpijn
24. Tintelingen, dove plekken, plaatselijk branderige of stekende pijn
25. Spiertrekkingen in het gezicht of elders
26. Spierkrampen, restless legs
27. Onverklaarbaar trillen of schokken
28. Halfzijdige gezichtsverlamming (Bell’se parese)
29. Zwelling rond de ogen
30. Dubbelzien, tunnelzien, moeite met scherp zien
31. Overgevoeligheid voor licht
32. Pijn of jeuk in oren
33. Oorsuizen, zoemen of fluiten
34. Overgevoeligheid voor geluiden
35. Duizeligheid, evenwichtstoornis, toegenomen reisziekte
36. Licht in het hoofd, problemen met staan/ lopen
37. Stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, woede-uitbarstingen
38. Somberheid en/of angstigheid, piekeren
39. Problemen met slapen (te weinig, te veel), vermoeid wakker
40. Verwardheid, moeite een gedachtespoor vast te houden
41. Moeite met concentratie, nieuwe informatie begrijpen, begrijpend lezen
42. Vergeetachtigheid, slecht korte-termijn geheugen
43. Oriëntatie problemen (verdwalen, dingen kwijt raken)
44. Problemen met spreken (woorden vinden, verkeerde woorden zeggen, stotteren, slecht articuleren)
45. Geïrriteerde blaas, niet kunnen ophouden van urine of juist moeilijk kunnen plassen.
46. Seksuele functiestoornis, verminderde zin in seks
47. Pijn in de onderbuik
48. Alleen mannen: Pijn in de zaadballen
49. Alleen vrouwen: Melkuitvloed uit de borst (galactorrhea)
50. Alleen vrouwen: Onverklaarde onregelmatige menstruatie

Voilà, dit is een voorbeeld van wat ik bedoelde.... Eens een besmette teek bijt, maakt het niet uit of ie er een uur opzit of 24u. Je wordt reeds besmet bij de eerste beet (spuiten van anti-stolling).

Hopelijk heeft hij er niet te veel last van gehad?

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#38 Geplaatst 07 november 2013 - 10:13

Gisteren had hij geen last meer van stijfheid..  dus dat gaat al de goede kant weer op..
Jammer  genoeg blijkbaar veel zieke mensen en we konden niet meer bij de huisarts terecht..
Maar mijn vriend zij mss eventueel afwachten als hij niet klaagt meer..
Maarja?

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#39 Geplaatst 08 november 2013 - 08:47

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 07 november 2013 - 06:17, zei:

Voilà, dit is een voorbeeld van wat ik bedoelde.... Eens een besmette teek bijt, maakt het niet uit of ie er een uur opzit of 24u. Je wordt reeds besmet bij de eerste beet (spuiten van anti-stolling).

Hopelijk heeft hij er niet te veel last van gehad?

Dit is toch niet waar. Een teek zal voor hij begint te bijten altijd een stof inspuiten waardoor je plaatselijk verdoofd wordt (een neurotoxine), zodat hij ongestoord zijn gang kan gaan. Hierop kan je allergisch reageren, en dit kan tot een lokale zwelling leiden maar is geen teken van een infectie met lyme!Zelfs als de teek besmet is met borellia, zal dit NIET lijden tot een infectie. Hij gaat dan pas, meestal nadat hij enkele uren een goed plekje zocht, beginnen aan zijn bloedmaaltijd. Deze duurt tot een paar dagen. Als hij volgezogen is, zal hij zijn maaginhoud in je deponeren. En dan kan er pas een besmetting optreden, niet eerder. Daarom is de manier van verwijderen zo belangrijk, zodat hij niet de tijd en mogelijkheid krijgt zijn maaginhoud uit te spuwen als paniekreactie (op alcohol, olie...). Gewooon snel verwijderen met een tekenpincet geeft de beste kans op een goede verwijdering.

Ik vind het toch belangrijk dat er juiste info wordt gegeven! Als het trouwens zo makkelijk was een besmetting op te lopen zoals hierboven geschetst wordt, dan had half België en Nederland al lyme opgedaan. Gelukkig is dit niet het geval. Neemt niet weg dat je altijd goed moet controleren en op symptomen letten!

Bewerkt door Elena, 08 november 2013 - 09:00.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#40 Geplaatst 08 november 2013 - 13:44

Bekijk berichtElena, op 08 november 2013 - 08:47, zei:

Dit is toch niet waar. Een teek zal voor hij begint te bijten altijd een stof inspuiten waardoor je plaatselijk verdoofd wordt (een neurotoxine), zodat hij ongestoord zijn gang kan gaan. Hierop kan je allergisch reageren, en dit kan tot een lokale zwelling leiden maar is geen teken van een infectie met lyme!Zelfs als de teek besmet is met borellia, zal dit NIET lijden tot een infectie. Hij gaat dan pas, meestal nadat hij enkele uren een goed plekje zocht, beginnen aan zijn bloedmaaltijd. Deze duurt tot een paar dagen. Als hij volgezogen is, zal hij zijn maaginhoud in je deponeren. En dan kan er pas een besmetting optreden, niet eerder. Daarom is de manier van verwijderen zo belangrijk, zodat hij niet de tijd en mogelijkheid krijgt zijn maaginhoud uit te spuwen als paniekreactie (op alcohol, olie...). Gewooon snel verwijderen met een tekenpincet geeft de beste kans op een goede verwijdering.

Ik vind het toch belangrijk dat er juiste info wordt gegeven! Als het trouwens zo makkelijk was een besmetting op te lopen zoals hierboven geschetst wordt, dan had half België en Nederland al lyme opgedaan. Gelukkig is dit niet het geval. Neemt niet weg dat je altijd goed moet controleren en op symptomen letten!

Oke, kan zijn :-). Maar ik dacht dat een teek ook een antistolmiddel spoot (zoals een mug dat doet) zodat ons lichaam de wonde niet gaat willen dichtmaken.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#41 Geplaatst 08 november 2013 - 19:35

Wat ik ook altijd begrepen heb en toch ook overal lees over teken bij katten...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#42 Geplaatst 08 november 2013 - 23:35

Ge kunt het draaien hoe ge wilt, maar mijn zoon heeft effectief lyme gehad, en de teken zaten geen uren op zijn been en waren mini.
Eens een positieve teek je bijt raap je lyme al op. Hij is genoeg getest geweest en lyme was er elke keer bij. Dus weet goed wat ik zeg.

En nog iets mijn kat zino is gebeten door een besmette teek en die heeft daardoor bartonella en babesia opgelopen, levenslang ziekte voor hem.
Dus altijd oppassen met teken beten ze geven niet alleen lyme.

En veel mensen die besmet worden met lyme genezen uit eigens uit fase 1, de meesten weten zelfs nog niet eens dat ze lyme gehad hebben niet iedereen wordt er ziek van.
Maar ze zien het later wel in bv een bloedafname dat er antistoffen zijn aangemaakt op lyme.

Het is allemaal niet zo simpel als je denkt. Ze hoeft haar maag niet in je te keren om ziek te worden een beet is genoeg.

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#43 Geplaatst 09 november 2013 - 07:46

Teken-encefalitis word direct bij de beet overgedragen, de andere ziekten pas na verloop van tijd.

Zou het dan niet kunnen dat je zoontje nog een teek had die je gewoon niet gezien hebt? Of dat je de teek verkeerd verwijdert hebt? Dan kan het wel dat je besmet raakt door je eigen bloed (of bloed van iemand anders dat nog in de teek aanwezig was).

Babesia is ook pas na 24 tot 48 uur dat de babesia's besmettelijk worden, dus als je de teek voordien verwijdert dan is er geen enkel risico.
Zijn trouwens nog maar een stuk of 50 gevallen van babesia bekend in heel West-Europa, dus daar heb je erg veel pech gehad. Is iets dat echt maar heel zelden voor komt.

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#44 Geplaatst 09 november 2013 - 09:06

het is bij zijn mama gebeurd :-) ze waren 's middags naar't bos gegaan en de dag nadien 's morgens zag em da beestje zitten :-) ..

ik ben nog wa jong voor een eigen zoon van 13 :-)

Bewerkt door Karianne, 09 november 2013 - 09:07.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#45 Geplaatst 09 november 2013 - 09:18

Amai zo een lijst symptomen.
Ik heb ook ooit een teek gehad. Ik was denk ik een jaar of 12/13. Was op chiro kamp en de leiding had niet gecontroleerd op teken. Mn ma had me er wel over ingelicht. Bij mij zat die in mn nek en zal er ook wel een tijdje gezeten hebben. Ik ben toen 'savonds gaan vragen wat dat bolletje was, "Och niets" was hun antwoord dan. De ochtend er op nog eens gaan vragen aan iemand anders. Ja grote paniek want het was een teek. Toen zijn ze beginnen controleren en er waren er nog heel wat.

Ik heb er niets van gewaar geworden, geen ontsteking of rode schijf en tot nu toe ook geen lyme. :)
Sindsdien wel niet zo een held meer om naar een bos te gaan. :p

Bewerkt door Eibhlin, 09 november 2013 - 09:19.