Spring naar inhoud

- - - - -

tekenbeet van zoonlief

• Log in om te reageren
50 reacties op dit onderwerp
catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#46 Geplaatst 09 november 2013 - 23:06

Bekijk berichtFreggel, op 09 november 2013 - 07:46, zei:

Teken-encefalitis word direct bij de beet overgedragen, de andere ziekten pas na verloop van tijd.

Zou het dan niet kunnen dat je zoontje nog een teek had die je gewoon niet gezien hebt? Of dat je de teek verkeerd verwijdert hebt? Dan kan het wel dat je besmet raakt door je eigen bloed (of bloed van iemand anders dat nog in de teek aanwezig was).

Babesia is ook pas na 24 tot 48 uur dat de babesia's besmettelijk worden, dus als je de teek voordien verwijdert dan is er geen enkel risico.
Zijn trouwens nog maar een stuk of 50 gevallen van babesia bekend in heel West-Europa, dus daar heb je erg veel pech gehad. Is iets dat echt maar heel zelden voor komt.

Mijn zoon was toen 16 dus geen klein kind meer en hij had er alleen op zijn been zitten, elders had hij gesloten kleding.
En het is onze kat zino die babesia heeft niet mijn zoon. ;)

De huisarts en dierenarts zei toen ook in beide gevallen dat het allemaal niet zo hoeft te gaan zoals in de boeken staat beschreven.

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#47 Geplaatst 09 november 2013 - 23:40

Ik heb ook al teken op mijn hoofd, in mijn oksel, op mijn rug gehad. Die merk je niet snel op dus dan kan het makkelijk dat die er langer zitten.
Het is ook niet zo dat ze zich direct vastbijten waar ze op je lichaam vallen, ze kunnen rustig nog een heel stuk verder kruipen en dus op een heel andere plaats gaan bijten waar je het niet verwacht.

Weet wel dat het bij je kat was, maar dan is het nog een zeldzaamheid.
Ik heb een paar jaar geleden meegewerkt aan een studie rond teken, en babesia komt hier dus echt zo goed als niet voor. Zijn wel een aantal gevallen, maar 50 vermeldingen over x-aantal jaar over heel West-Europa, dat is verwaarloosbaar en heb je dus echt wel pech als jij (of je kat) dat dan toevallig wel krijgt.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#48 Geplaatst 10 november 2013 - 15:55

Ja maar de dierenkliniek zei ook dat babesia en bartonella een opmars aan het maken zijn.
En het gaat dus idd over de kat en niet over een persoon, qua personen zijn er idd maar een 50 tal gevallen, maar van de katten zijn er veel meer, maar dikwijls is de kat zo laag van hematocriet dat ze sterft. En de meesten laten hun kat in zo'n geval inslapen.
Een gewone da merkt het meestal zelf niet op die zwaaien dan maar met fip en andere toestanden. Er moet echt op gezocht worden in het bloed, wat meestal niet gebeurt. Dus er zijn veel meer gevallen waarvan ze dan nog geen weet hebben.
Die 50 zijn bij mensen en niet bij dieren.

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#49 Geplaatst 10 november 2013 - 17:06

How how Catherine, ik weet niet waar jij het haalt dat ik lichtvoetig doe over een tekenbeet, net daarom probeer ik zo correct mogelijke info te geven. Net daarom ben ik onmiddellijk met mijn dochter naar de dokter geweest en heb ik drie weken antibiotica geëist. De teek had zich wel al helemaal ingegraven, dus ik was in totale paniek. Ik kon er wekenlang niet van slapen, ondanks de antibiotica. Indien ik de mama van de jongen was, was ik ook al naar de dokter geweest. Maar alle info die ik heb getypt, is wel degelijk correct. En ik weet ook dat teken niet alleen lyme veroorzaken maar ook andere co-infecties (die nog niet zo wijdverspreid zijn hier).

En als jij zegt dat jouw zoon lyme gehad heeft, dan geloof ik dat ook. Meestal heeft een teek meer dan 24 uur nodig om iemand te besmetten, maar er zijn zeker uitzonderingen. En natuurlijk is het ook mogelijk dat je zoon een aantal dagen eerder ook een onopgemerkte tekenbeet gehad heeft, men merkt niet altijd alles op. Als mijn dochter niet geklaagd had over jeuk en irritatie, had ik het nooit gemerkt. De teek zat achteraan onder haar nek, met haar lange haar erover had ik dat nooit gezien. Nochtans was ze de avond na de boswandeling uitgebreid in bad geweest, ze had haar haar gewassen, maar die teek had blijkbaar niet losgelaten.

Ik heb de school trouwens laten weten dat ze een tekenbeet had, maar die reageerde zeer ongeïnteresseerd en heeft nooit meer geïnformeerd. Geloof me, ik neem tekenbeten heel serieus, maar ik geef enkel de gekende info weer. En toch: altijd goed op symptomen afgaan, en vooral: goed nakijken na boswandelingen!

Bewerkt door Elena, 10 november 2013 - 17:07.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#50 Geplaatst 11 november 2013 - 00:35

Ik weet dat je er niet licht over gaat. Wil ook geen discussie hier over opstarten. Het voornaamste is dat mijn zoon en u dochter genezen zijn. Voor mijne Zino ligt het spijtig wat anders.

Ik heb de school ook ingelicht en ze hebben direkt een hoop anti teken kits besteld, en die gaan nu elke keer mee als ze op uitstap gaan naar de bossen of als ze fietsuitstappen maken. Daar ben ik wel blij om dat ik daar mijn doel heb bereikt.

Even goede vrienden. ;)

Kegi
Kegi
  • 1.341 berichten
  • 2 katten

#51 Geplaatst 11 november 2013 - 11:46

Hier nog maar 1x last gehad van een tekenbeet. En dan echt een ietsie pietsie mini teekje bij mijn zoontje. Gelukkig zat in het in de plooi van zijn arm (andere kant elleboog) en had zijn papa het opgemerkt. Had het ergens anders gezeten, hadden we het vast niet gemerkt, want was maar zo groot als een speldenkopje. Ben niet naar de huisarts geweest met hem. Wel heb ik hem een paar dagen in het oog gehouden. Het beestje zat er ook niet langer dan 2u, dus vond ik geen reden om in paniek te schieten.

Onze school schenkt gelukkig ook wel aandacht aan teken. Paar weken geleden is mijn oudste zoon een ganse dag op boswandeling geweest met zijn klas. De dag erna stond in zijn agenda dat de kinderen moesten nagekeken worden op teken. Waarschijnlijk waren er teken gevonden en hebben die ouders contact opgenomen met de school...