Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe best zwerfkatjes helpen?

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#1 Geplaatst 05 november 2013 - 21:56

In mijn straat zitten heel wat zwerfkatjes. Deze zomer kregen ze eten van heel wat buren met als gevolg dat er binnen de kortste keren echt massa's waren. We zijn met de buren gaan praten en op twee buren na is men nu gestopt met onbeperkt eten geven, ook omdat er echt overlast was. Nu zijn er zo drie 'vaste' katjes in de buurt. Het moeten ooit uitgezette katten geweest zijn denk ik want ze zijn best wel sociaal. Ze zijn niet gecastreerd en gesteriliseerd. De stad wilt niet helpen daarmee en mijn dierenarts wilt het ook niet doen en ik kan moeilijk alle wilde katten van de buurt helpen. Maar ik zou wel graag hebben dat ze een droog plaatsje hebben en eventueel wat eten...

Ze komen echt vragen om eten en overal en in de winter proberen ze ook altijd mee binnen te geraken :(
Nu is mijn vraag hoe ik die kan helpen, zonder teveel extra katten aan te trekken ook. Gewoon eten leggen heeft geen zin want dan komen de katten van de hele buurt af en dan krijgen we echt overlast. Ik heb zelf ook geen tuin waarin ze kunnen dus daar kan ik ze ook geen warm nestje geven. 't Is ook in de stad, dus geen bos of groot park of zo in de buurt en er zijn in de straat ook heel wat mensen tegen de katten heb ik al gemerkt. Kan ik die katjes helpen? En hoe?

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#2 Geplaatst 05 november 2013 - 22:55

Dat is een heel moeilijke vraag :( Misschien kan Wea je hier advies in geven, zij is echt wel op hoog vlak bezig met dit onderwerp denk ik. Ik zou niet graag in jouw schoenen staan, kan me heel goed voorstellen dat je iets wil doen voor die diertjes, maar zoals je zegt, gewoon eten blijven geven is ook geen oplossing, integendeel. En zo erg dat je denkt dat er misschien een aantal tussen zitten die ooit bij mensen hebben gewoond.
Ik weet via mijn tandarts dat er hier bij ons een organisatie is die een soort isomobox heeft voor zwerfkatjes, mensen kunnen die gratis afhalen voor de winter. Heb dit wel van horen zeggen dus, weet niet of dit klopt, maar als je wil wil ik altijd eens informeren.
En voor de rest, tja, ik weet het eerlijk gezegd ook niet wat je best doet. Ik  hoop echt dat hier iemand is die jou goede raad kan geven hierover.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#3 Geplaatst 05 november 2013 - 23:52

Bekijk berichtjuleken, op 05 november 2013 - 22:55, zei:

Dat is een heel moeilijke vraag :( Misschien kan Wea je hier advies in geven, zij is echt wel op hoog vlak bezig met dit onderwerp denk ik. Ik zou niet graag in jouw schoenen staan, kan me heel goed voorstellen dat je iets wil doen voor die diertjes, maar zoals je zegt, gewoon eten blijven geven is ook geen oplossing, integendeel. En zo erg dat je denkt dat er misschien een aantal tussen zitten die ooit bij mensen hebben gewoond.
Ik weet via mijn tandarts dat er hier bij ons een organisatie is die een soort isomobox heeft voor zwerfkatjes, mensen kunnen die gratis afhalen voor de winter. Heb dit wel van horen zeggen dus, weet niet of dit klopt, maar als je wil wil ik altijd eens informeren.
En voor de rest, tja, ik weet het eerlijk gezegd ook niet wat je best doet. Ik  hoop echt dat hier iemand is die jou goede raad kan geven hierover.

Bedankt Juleken! Dwaas hé, maar ik vind dat echt zo erg voor die katjes dat die nooit een streeltje krijgen of een warm plekje hebben en altijd zo hard moeten schooien voor hun eten :oops: Eigenlijk zou de stad daar iets aan moeten doen, maar ik heb daar al herhaaldelijk gebeld en gemaild en ze doen absoluut niets. En het asiel van de buurt laat ze gewoon inslapen en dan denk ik dat ze nog beter hier rondzwerven. Maar 't is echt zielig zicht en ik zou er graag iets voor doen. Ben ook altijd bang dat er een buur ze zou vergiftigen of zo :( Misschien stuur ik dan eens een pb naar Wea. Bedankt voor de tip!

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 06 november 2013 - 00:31

Ja lastig is dat. In mijn vorige buurt waren er ook een paar zwerfkatten. 2 echte die er altijd zaten...nou waren die vermoedelijk ooit van mijn buurvrouw geweest (die had er echt een stuk of 20 of meer op een gegeven moment hoorde ik), 1tje was een rooie en die heb ik nooit van dichtbij kunnen zien...die andere een zwarte wel doorvoedde kat, maar echt wel een zwerver...mn andere buurman gaf altijd 1dagskuikens aan de zwerfkatten en reigers in de buurt, dus daardoor was hij wel wat stevig denk ik. Hij was wel angstig, maar kon hem op een gegeven moment toch wel aaien. Op een gegeven moment zag hij er ook niet echt meer uit, en had ie ook een teek op zn kop..die heb ik er gelukkig uit kunnen halen. Ik gaf hem af en toe wel wat brokjes als ik hem zag...maar verder niet. Later had mn buurvrouw haar kater het huis uit gegooid, en die was ook echt angstig naar mensen toe, maar langzaam aan kon ik die aaien...heb die toen ook ontvlooid omdat hij regelmatig bij me binnen kwam, vond het zo zielig. Gaf hem dus ook wel eten en drinken, maar enkel als ik hem zag. Helaas vond ik hem een paar maanden later dood achter een geparkeerde auto...geen idee of ie aangereden was, want durfde niet te kijken. En die buurvrouw ontkende eerst dat het haar kat was (toen hij nog leefde vroeg ik het een x, want zag die kat regelmatig in haar tuin...en voor haar raam zat een mamakat met tig kittens), en toen ie dood was heb ik een briefje in de bus gestoken...,en later belde ze bij me aan, om te zeggen dat het inderdaad haar kat was en dat ie al een paar dagen kwijt was, maar wel net geholpen was?? Was een heel raar verhaal, ze was blij dat ik het haar meededeelde...maar ik was droeviger dan haar denk...heb er echt wakker van gelegen, je krijgt er toch een band mee he.
Maja ik wijk een beetje af van je vraag. Echt eten buiten zetten zou ik niet doen. Want er zullen ook huiskatten op afkomen, die misschien dat voer niet mogen hebben en je lokt er waarschijnlijk nog veel meer katten mee. Als je zo;n zwerfkatje ziet kan je misschien wel wat brokjes aanbieden (tenminste dat zou ik doen, als ik zeker weet dat het een zwerfkat is). Maja dan zit je nog wel met het probleem dat ze swinters in de kou buiten leven, opzich zijn ze dat misschien wel gewend en vinden ze dat niet zo heel erg...maja tis toch wel zielig he. Een asiel daar zul je ze denk inderdaad geen plezier mee doen. T zijn wel zwervers die buiten gewend zijn...en dan binnen in een hokje is ook niets (heb nog nooit echt een asiel van binnen gezien omdat ik dat niet durf, ga ik echt janken denk ik, maar denk niet dat ze altijd buiten kunnen). Misschien een boederij ofzo voor ze zoeken, waar ze toch snachts in een schuur kunnen overnachten ofzo?
Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 06 november 2013 - 09:34

Was er daar geen politieker in Brugge die daar iets aan wou doen? Er was zelfs een topic gestart hier op KS...
'k Ga efkes zoeken ;)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 06 november 2013 - 09:40

Voilà, teruggevonden.

http://www.kattensit...olitieke actie

Er staat een link bij die je kan invullen.
En misschien kan je een PB sturen naar de TS want die is al meer dan een jaar niet meer op KS geweest.
Maar stuur misschien best ook een PB'tje naar Wea :)

Ondertussen zijn die dutskes daar niet mee geholpen hé :(
Kan je misschien de opvangen die actief zijn in regio Brugge ook eens contacteren?

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#7 Geplaatst 06 november 2013 - 09:57

Bekijk berichtSabine2, op 06 november 2013 - 09:40, zei:

Voilà, teruggevonden.

http://www.kattensit...olitieke actie

Er staat een link bij die je kan invullen.
En misschien kan je een PB sturen naar de TS want die is al meer dan een jaar niet meer op KS geweest.
Maar stuur misschien best ook een PB'tje naar Wea :)

Ondertussen zijn die dutskes daar niet mee geholpen hé :(
Kan je misschien de opvangen die actief zijn in regio Brugge ook eens contacteren?

Oh juist!!! Ik heb dat nochtans met interesse gelezen en en was het al vergeten :oops: Zal die eens een mail sturen denk ik en vragen hoe het ermee zit.
Ik heb al opvangen gecontacteerd maar die nemen enkel katten binnen die geplaatst kunnen worden. En aangezien die drie (of toch 2 van de 3, de 3e is precies blijven plakken na die golf van zwerfkatten deze zomer, maar ken ik nog niet goed) niet echt huiskat zijn ook niet, willen ze ze niet opvangen :( Ook omdat er een gesubsidieerd asiel is dat dat zou moeten doen. Maar die laten ze gewoon inslapen en je moet de katten zelf vangen. Zal die man eens contacteren.

Aan een boerderij heb ik ook al gedacht, maar dan moeten ze wel goed zitten. Want de boerderij die ik ken die dat doet is een vriendin van mij, maar ik zou mijn kat daar niet graag naar toe brengen :oops: Nu ja, zo'n straatleven zonder aandacht of warme plekjes is ook maar zielig :(

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 06 november 2013 - 10:15

Wou dat ik mee kon helpen denken voor een oplossing :( maar zou het ook niet weten.
Hopelijk vind je hulp voor deze diertjes.

sorry laatste keer