Spring naar inhoud

- - - - -

Raad, hulp nodig: dringend

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
bluegalaxamoon
bluegalaxamoon
  • 1.983 berichten
  • 10 katten

#1 Geplaatst 07 november 2013 - 22:17

We wonen al sinds 01/2004 in dit huis en steeds correct de huur betaald.

Op 23/07/13 hebben we een kortsluiting gehad en daardoor hebben we enkel nog maar elektriciteit boven.
Dus in totaal 3 stopcontacten die werken.
Omdat onze huisbaas deze niet wou herstellen (zelfs niet na aangetekend schrijven) hebben we dan informatie gezocht bij woonwijs.
Zij hebben vastgesteld dat we er beter zouden aan doen om een inspecteur te laten komen om het huis te keuren.
We hebben dit dus gedaan, met als resultaat: eind september werd ons woning ongeschikt en onbewoonbaar verklaard.
Wij waren al ingeschreven voor een sociale woning dus nu krijgen we voorrang.
Via de vrederechter hebben we onze waarborg veilig kunnen stellen, we hebben dit gedaan omdat de waarborg niet op een geblokkeerde rekening staat.

Het OCMW heeft geen geschikte doorgangswoning voor ons, ze hebben enkel een klein appartement met 2 slaapkamers en wij zijn een gezin met 3 kinderen (bijna 7j, 8,5j en 9,5j) en de katten zijn niet welkom en ook onze meubels moeten we laten opslaan.
En onze belgacom-aansluiting zouden we dan moeten sluiten omdat ze enkel met de kabel werken en geen internet hebben (dus extra kosten voor ons(af- en aansluiten).
Ik wil m'n katten niet afstaan, ik kan het niet over mijn hart krijgen.

De vrederechter heeft ons een herzitting gegeven op 14/01/2014 en als we dan nog geen nieuws hebben van de sociale woningen dan zijn we verplicht om naar zo'n appartementje te gaan van het OCMW.

Weet er iemand of we op de één of andere manier nog extra uitstel kunnen krijgen indien we geen nieuws hebben van de sociale woningen?
Liefst een oplossing waardoor we geen katten moeten wegdoen.

Alvast bedankt.

Groetjes
Cindy

Ventteke
Ventteke
  • 2.256 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 07 november 2013 - 22:44

Oei, inderdaad het OCMW kan en gaat het je moeilijk maken met je poezen. Jullie gaan huren, lees dit eens door http://www.chitta-fr...huisdier-houden. Ik hoop dat jullie een oplossing vinden en dat de poezen kunnen blijven! Sterkte!
KS2015

bluegalaxamoon
bluegalaxamoon
  • 1.983 berichten
  • 10 katten

#3 Geplaatst 07 november 2013 - 22:55

Bekijk berichtVentteke, op 07 november 2013 - 22:44, zei:

Oei, inderdaad het OCMW kan en gaat het je moeilijk maken met je poezen. Jullie gaan huren, lees dit eens door http://www.chitta-fr...huisdier-houden. Ik hoop dat jullie een oplossing vinden en dat de poezen kunnen blijven! Sterkte!

Bedankt voor de link, maar we zijn reeds huurders in een onbewoonbare woning. En hopelijk moeten we ze niet wegdoen, want er zitten gepensioneerde tussen.

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 08 november 2013 - 09:56

mss kan je eens gaan luisteren bij een sociaal verhuurkantoor. Zijn geen sociale woningen maar worden wel verhuurd tegen sociaal tarief. Zou kunnen dat je daar wel geen huisdieren mag houden, maar mss kan in overleg toch tot een overeenkomst komen.
Geplaatste afbeelding

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 08 november 2013 - 10:03

bij mijn weten als een huis onbewoonbaar verklaard wordt door het nalaten van herstellingen door de huisbaas moet hij voor jullie opdraaien voor de kosten van een gelijkwaardige woning.

bluegalaxamoon
bluegalaxamoon
  • 1.983 berichten
  • 10 katten

#6 Geplaatst 08 november 2013 - 23:08

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 08 november 2013 - 10:03, zei:

bij mijn weten als een huis onbewoonbaar verklaard wordt door het nalaten van herstellingen door de huisbaas moet hij voor jullie opdraaien voor de kosten van een gelijkwaardige woning.

Bedankt voor de reactie, maar moet hij ons dan zelf herhuisvesten?
Want niemand zei daar iets over bij het vredegerecht, daar moeten wij ons plan trekken en hopen op sociale woning en ocmw.
Welke kosten zijn dat dan voor de huisbaas?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 08 november 2013 - 23:28

Kan je die huisbaas niet voor trekken als huisjes melker? Want zo te horen heeft die al die jaren ferm geprofiteerd van julie in een krot te laten wonen.

azrael
azrael
  • 444 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 09 november 2013 - 14:43

Is het niet mogelijk om gewoon zelf een appartementje ofzo te huren? Desnoods tijdelijk. Dan hang je niet af van OCMW en moet je je meubels niet ergens gaan stockeren. Zou niet te veel hopen op rechtszaken enzo. In praktijk komt het er nog altijd op neer dat het gerecht er is voor de mensen met veel geld. Advocaten schrijven op duur papier en rechtszaken slepen lang aan. En ondertussen ben je nog geen stap verder. Gewoon zelf stappen ondernemen, iets proberen huren en opkrassen bij die huisjesmelker. En niet rekenen op anderen, want dat is een straatje zonder einde. Dat is wat ik zou doen. Als het mogelijk is natuurlijk, ik ken uw situatie niet.

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 09 november 2013 - 18:45

Ben je al bij het woonloket geweest? daar kunnen ze helpen met advies/brieven schrijven...

http://www.west-vlaa...es/default.aspx

Bewerkt door Nivo, 09 november 2013 - 18:46.

sorry laatste keer

Maline
Maline
  • 404 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 09 november 2013 - 19:13

Heb je een plaats waar de katten desnoods tijdelijk terecht kunnen (vrienden, familie, ...)?

Dat je desnoods dat appartementje als noodmaatregel kan gebruiken en daarna kan zoeken naar iets groters?
Mag het OCMW trouwens jullie daar wel wettelijk insteken met 3 kinderen?
Ik dacht immers dat je met 3 kinderen minimum 3 slaapkamers moest krijgen wettelijk gezien.
Ik heb al vaak gehoord dat bepaalde mensen met "veel kinderen" daardoor vaak sociale woningen net mislopen, omdat het OCMW ze die woningen of appartementen niet mag geven.

Ik zou ook privé gaan zoeken of je echt niks betaalbaars vindt. Desnoods 1 of 2 gemeentes verder.
Maar als het echt niet veilig is waar je nu woont, zou ik wel maken dat ik daar weg was - zeker met 3 kinderen!
En dat appartementje dus aannemen en blijven vragen achter iets groters.
Want met 3 kinderen tussen de 7 en de 9 lijkt het mij niet eenvoudig om die echt lang op 1 kamer te leggen.

Misschien op termijn ook es horen of jullie geen sociale lening kunnen krijgen om een eigen huisje te kunnen kopen?
Dan geef je het geld van de huur aan een eigen huis uit en is het na x aantal jaar van jou.
Lijkt mij immers niet simpel om met 10 katten iets te gaan huren.
Twee of drie katten zien sommige verhuurders vaak nog zitten, maar bij 10 katten doen ze al es vaker moeilijk helaas.

bluegalaxamoon
bluegalaxamoon
  • 1.983 berichten
  • 10 katten

#11 Geplaatst 09 november 2013 - 22:04

Bedankt voor al de reacties en tips.
We hebben besloten om op privé markt een woning te zoeken, want dit is de enige humane beslissing voor ons gezin en onze katten.
Via deze weg kunnen we onze katten behouden want ze zijn onze verantwoordelijkheid en geven ons meer liefde dan de instanties die ons zogezegd willen helpen.
Ook vermeld ik hier even dat er oudere katten bijzitten en 2 mindervalide katten, m'n profiel is nog niet aangepast hier maar zo is het wel.
Graag had ik nog willen vermelden dat we in een maatschappij leven die dieren zien als een last.
Veel huurhuizen verbieden huisdieren, waar gaan we naar toe?
Moeten we dan al onze dieren wegdoen voor hun plezier te doen?
Ze (katten) doen niets verkeerd en zij hebben ons huis niet onbewoonbaar gemaakt, maar wel de huisbaas die het naliet om herstellingen te doen.

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 10 november 2013 - 10:35

Ik woon zelf ook niet in een woning die nog aan de hedendaagse eisen voldoet. Heb mij laten informeren bij het woonloket (volledig gratis) Ze wilden ook een inspectie laten doen met de kans dat het onbewoonbaar verklaard zou worden. Ze konden mij ook vertellen dat de verhuurder verplicht is om een soortgelijke woning aan te bieden mocht je er uit moeten vertrekken ;) Misschien kan je hier nog een beroep op doen?

Heb al mijn kansen op een sociale woning ook al verspeeld door dat er geen huisdieren toegelaten werden :s

sorry laatste keer

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 10 november 2013 - 11:25

Ik zou zeker eens de raad van Nivo opvolgen.
Als je gratis advies kan krijgen, dan zou ik  niet te lang meer wachten.

Hopelijk geraken jullie uit deze enorm vervelende situatie!

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 15 november 2013 - 17:09

Pfff, een tijdelijke opvang vinden voor 10 katten of meer. Dat zal niet makkelijk worden, vrees ik!

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 15 november 2013 - 18:03

Het is inderdaad niet simpel iets te vinden waar je katten mag, zeker als je meer dan 1 hebt. Gelukkig zijn sommige huisbazen daar voor te vinden in overleg. Ik heb ook 3 katten en ik heb ze er nog niet over weten klagen. :)

Veel succes en hopelijk vinden jullie iets!