Spring naar inhoud

- - - - -

Dilemma ivm kattenbandjes

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 08 november 2013 - 01:34

Onze katten zijn steeds snel gewend geraakt aan kattenbandjes.
Ik weet, veel mensen vinden het niet veilig.
Maar steeds letten we erop dat ze niet te erg spannen en elastisch genoeg zijn om los te raken in geval dat ze ergens vast hangen.
Ook controleren we regelmatig of bij Miloh het bandje niet te strak zit...

Met ons Moon hebben we al 2x geprobeerd om haar een bandje te laten dragen.
Van het eerste werd ze ver gek van het belletje (deze hing dan ook nog laag, ze is nog niet volgroeid), hebben het na een dag bij haar te zijn tenslotte uit gedaan en kochten ééntje voor kittens met een kleiner belletje die niet in haar weg hangt.
Uiteraard opnieuw getest in ons bijzijn en daarstraks was het haar toch gelukt om met een tandje te blijven hangen in een deel van het bandje :scared:
Onmiddellijk uit gedaan en weet nu echt niet meer of we het opnieuw proberen...

Ik wil haar gerust laten chippen, alsook onze kater.
MAAR...het zijn 2 htk'jes.
Zowel in onze buurt als van andere mensen hoor ik vaak dat ze redeneren : als een katje geen bandje draagt is het waarschijnlijk een zwerfkat.
Ook van een vriendin, wiens partner dierenarts is, hoor ik als er katten binnen gebracht worden die verloren leken te lopen het steeds/vaak raskatten zijn.

Mensen die vermoeden dat een kat niet verzorgd/niet gezond uitziet (door verloren te lopen of dergelijke), gaan waarschijnlijk eerder de kat eten geven of wegjagen wanneer het niet om een raskat gaat als ze de link leggen met een zwerfkat.
Zelden naar asiel, politie of dierenarts brengen (dus niet laten controleren op chip) : zo klinkt het toch wanneer ik mensen hoor die ervan uitgaan dat htk zonder bandje zwervertje zou zijn.
In het beste geval zelf voor zorgen...

We hebben het al meegemaakt met ons Lucky dat ze vermist raakte en net daarom vind ik het nog zo belangrijk dat ze een kokertje dragen met ons adres en telefoonnummer.
Maar aangezien onze Moon het daar zo moeilijk mee heeft, twijfel ik nu.

Vandaar ook een moeilijke vraag : hoe/wat zou ik kunnen doen zodat mensen zien dat ze een thuis heeft zonder dat ze een bandje draagt?
Iets waar ze geen last van ondervindt en mensen dan wel zouden denken in geval dat ze verloren loopt om te laten nakijken of ze gechipt is?

Momenteel loopt ze nog niet buiten. Het lijkt haar ook nog niet te interesseren.
Maar in de zomer staat de deur naar de tuin altijd open.
Of ze dan over de panelen gaat springen of toch in de tuin blijft is nog een raadsel.
Aangezien ze zo erg hangt aan onze Miloh vermoed ik dat ze hem zal volgen als hij op stap gaat.

Alle tips welkom :rub:

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#2 Geplaatst 08 november 2013 - 09:54

Ik begrijp je probleem eigenlijk niet zo goed. Onze katten lopen ook buiten, en die hebben nooit een bandje gedragen. Levensgevaarlijk.
Ik zie er eigenlijk ook het nut niet van in. Jouw argument is: als ze geen bandje dragen zullen mensen denken dat ze een zwerfkat is. Normaal gezien, als er ergens zwerfkatten worden gevangen / opgevangen, is het eerste wat gedaan wordt, kijken of ze een chip hebben. Elk dierenasiel, elke dierenarts die een onbekende kat binnenkrijgt, zal kijken of die kat een chip heeft. Dus volgens mij is dit veel belangrijker, en veel zinvoller als je je kat niet kwijt wil.
En hier in de buurt kennen wij ook elkaars dieren, dus het probleem van andermans katten in huis nemen of eten geven, stelt zich ook niet. Het is trouwens altijd nuttig om aan je buren te laten weten: dit zijn mijn katten. Als er ooit problemen zijn met de katten, is de kans dan ook groter dat je buur tot bij jou zal komen om erover te praten ipv andere vervelende dingen te doen.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 08 november 2013 - 10:27

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 08 november 2013 - 01:34, zei:

Onze katten zijn steeds snel gewend geraakt aan kattenbandjes.
Ik weet, veel mensen vinden het niet veilig.
Maar steeds letten we erop dat ze niet te erg spannen en elastisch genoeg zijn om los te raken in geval dat ze ergens vast hangen.
Ook controleren we regelmatig of bij Miloh het bandje niet te strak zit...

Ik zou zelf opteren voor safety bandjes met een sluiting die onmiddellijk lost.
Ik heb zelf al eens die rekbare exemplaren geprobeerd en idd niet te vast gedaan met als gevolg dat ze met hun voorpoot bij in het bandje zaten :(  Niet alleen is dat zeer pijnlijk en gevaarlijk voor de kat, als ze op die moment ergens blijven achterhaken dan is het bandje niet meer elastisch en geraken ze er niet meer uit.
Ik heb momenteel geen bandjes meer aan maar ik overweeg de safety bandjes met losse sluiting omwille van die stomme jachtwetgeving.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 08 november 2013 - 10:47

Bekijk berichtFreya13, op 08 november 2013 - 09:54, zei:

Ik begrijp je probleem eigenlijk niet zo goed. Onze katten lopen ook buiten, en die hebben nooit een bandje gedragen. Levensgevaarlijk.
Ik zie er eigenlijk ook het nut niet van in. Jouw argument is: als ze geen bandje dragen zullen mensen denken dat ze een zwerfkat is. Normaal gezien, als er ergens zwerfkatten worden gevangen / opgevangen, is het eerste wat gedaan wordt, kijken of ze een chip hebben. Elk dierenasiel, elke dierenarts die een onbekende kat binnenkrijgt, zal kijken of die kat een chip heeft. Dus volgens mij is dit veel belangrijker, en veel zinvoller als je je kat niet kwijt wil.
En hier in de buurt kennen wij ook elkaars dieren, dus het probleem van andermans katten in huis nemen of eten geven, stelt zich ook niet. Het is trouwens altijd nuttig om aan je buren te laten weten: dit zijn mijn katten. Als er ooit problemen zijn met de katten, is de kans dan ook groter dat je buur tot bij jou zal komen om erover te praten ipv andere vervelende dingen te doen.

Ik ga je hierin tegenspreken.  Asielen checken idd op een chip, om die reden zijn al mijn katten ook gechipt.
Maar wat ik de voorbije jaren erg veel gemerkt heb is dat sommige mensen meteen denken dat een kat gedumpt is als ze een tamme kat zonder halsbandje voor hun raam zien verschijnen....  en er zijn mensen die die kat gewoon binnen nemen (en ook houden).
Zo ken ik een verhaal van iemand die afgelopen zomer een barbecue gaf, waar een kat op af kwam (natuurlijk : heerlijke geur, lekker eten) en die mensen hebben die kat herplaatst want die was komen aanlopen bij hun en dat stond hun niet aan want hun eigen kat vond dat niet leuk en die kat moest binnen de 24u weg... ipv gewoon te wachten tot die kat waarschijnlijk vanzelf weer naar huis ging.  (ik heb dat verhaal gehoord, ik ken die mensen niet, anders was ik wel gaan zeggen dat zoiets niet kan)
En wat buren betreft...  Fleur is het afgelopen jaar 100m van mijn deur in een zwerfkattenvangkooi gelopen.  Die mensen waren er van overtuigd dat het een zwerfkat was "want ze hing al dagen rond bij hun huis"  Nochtans kwam Fleur gewoon alle dagen naar huis toe want snachts slapen ze binnen.  Toen ze vermist was heb ik flyers in de brievenbussen gestoken en die flyer hadden ze ook gezien , echter dachten ze nog steeds dat Fleur (ondertussen in de vangkooi) een zwerfkat was en niet de kat van op de flyer.  Via het asiel heb ik ze uiteindelijk teruggekregen.  Wat ik maar wil zeggen, dat mensen het soms allemaal verkeerd inschatten en een kat meestal verder gaat dan de directe buren alleen en niet iedereen in een straal van 100m bijvoorbeeld, weet wie er katten heeft en welke katten dat zijn.
Zo werden ook 2 andere katten van mij afgelopen zomer gelokt door mijn overburen , tot ik op een dag ben gaan zeggen dat ik daar niet mee gediend was en toen kreeg ik een "ooooooh zijn dat uw katten ?????" Een dikke week later is één van mijn katten op hun oprit overreden.

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 08 november 2013 - 12:10

Mijn katten hebben allemaal een bandje aan met een veiligheid die lost als ze ergens blijven achterhaken...

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 08 november 2013 - 12:37

Bekijk bericht*bonnie*, op 08 november 2013 - 10:27, zei:

Ik zou zelf opteren voor safety bandjes met een sluiting die onmiddellijk lost.
Ik heb zelf al eens die rekbare exemplaren geprobeerd en idd niet te vast gedaan met als gevolg dat ze met hun voorpoot bij in het bandje zaten :(  Niet alleen is dat zeer pijnlijk en gevaarlijk voor de kat, als ze op die moment ergens blijven achterhaken dan is het bandje niet meer elastisch en geraken ze er niet meer uit.
Ik heb momenteel geen bandjes meer aan maar ik overweeg de safety bandjes met losse sluiting omwille van die stomme jachtwetgeving.

Hier hetzelfde. Ze zijn allemaal gechipt. Mijn zwartjes dragen wel nog altijd een bandje omdat ik niet wil dat ze verward worden met de half zwervende "zwarte poesie" van een paar huizen verder. 'k Heb ook nog die bandjes met elastiek geprobeerd maar tijdens hun spelevechten, kwam er wel al eens één van die bandjes over hun mondje terecht.
'k Heb nu van bij Zooplus die safety bandjes (reflecterende + losse sluiting) voor de andere poezels maar had ze tot nu toe nog niet aangedaan, omdat de meeste buren mijn katten herkennen. Nu met de korte dagen ben ik het wel van plan om hen die bandjes aan te doen zodat ze opgemerkt kunnen worden in het donker. Bovendien verjongt de buurt hier wel en komen er jaarlijks nieuwe mensen die mijn poezels niet kennen. Van die jachtwetgeving zal ik in mijn buurt (gelukkig) geen last hebben.

Maar of ik dat belleke eraan ga laten hangen, dat denk ik niet... 'k Zou zelf niet graag rondlopen met iets rond mijne nek die constant geluid maakt als ik beweeg ;) Bovendien zitten hier ook geen vogeltjes meer die gewaarschuwd moeten worden dat er een poezel in aantocht is...

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 08 november 2013 - 13:23

Bekijk bericht*bonnie*, op 08 november 2013 - 10:47, zei:

Ik ga je hierin tegenspreken.  Asielen checken idd op een chip, om die reden zijn al mijn katten ook gechipt.
Maar wat ik de voorbije jaren erg veel gemerkt heb is dat sommige mensen meteen denken dat een kat gedumpt is als ze een tamme kat zonder halsbandje voor hun raam zien verschijnen....  en er zijn mensen die die kat gewoon binnen nemen (en ook houden).

Idd zo ken ik er ook! De meeste mensen die zelf geen katten hebben of niet veel kennis van katten hebben weten niet eens dat er zoiets bestaat als een chip voor katten. En geen bandje betekent voor hun dan ook geen eigenaar.
Ik zie Mylo ook veel liever zonder bandje, maar liever een kat met bandje dan geen kat meer! Ik probeer wel een 'zo veilig mogelijk bandje' te voorzien. Eerst had ik er met zo'n veiligheidsslot, maar dat ging 20 keer per dag uit, dus had ook geen nut. Nu heb ik er één met een rekker.
Mylo Banner

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 08 november 2013 - 14:59

Bekijk berichtKarianne, op 08 november 2013 - 12:10, zei:

Mijn katten hebben allemaal een bandje aan met een veiligheid die lost als ze ergens blijven achterhaken...

Sloeber heeft (lang geleden als kitten nog) toch gepresteerd om zich bijna te verhangen met zo'n bandje. Hij was achter een speeltje van de krabpaal blijven hangen. Slotje springt open, maar Sloeber was in paniek en draaide zich in verkeerde bochten. Dus het bandje draaide zich toch vaster.
Ik heb het uitgedaan bij al mijn katten en nooit heb ik er nog één aangedaan. Het moest maar eens buiten gebeurd zijn...

Hier zijn ze gechipt. En ja, ik vraag me ook wel eens af 'wat als mensen denken dat het een zwerfkat is'. Maar liever dat mensen dat denken, dan dat ze zich verhangen. En de naaste buren weten welke katten van ons zijn.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 08 november 2013 - 15:40

Onze katten dragen ook allemaal een bandje en zijn gechipt, sinds Jefke verdwenen is, deze zomer (die was dus niet gechipt en had geen bandje om) .

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 08 november 2013 - 15:45

Hier heb ik ook bandjes gehad die zogezegd vanzelf zouden lossen. Toch slaagden zowel Fluffy als later Finn er in om die bandjes over hun pootjes of in hun mondje te krijgen. Was ik er niet bij geweest konden ze hun kaak gebroken hebben. Nochtans waren de bandjes helemaal niet te los . Beide keren ging het bandje niet open. Ik moest er zelf heel hard aan trekken eer het eindelijk open schoot.

Bewerkt door Eibhlin, 08 november 2013 - 15:45.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 08 november 2013 - 18:27

Bekijk berichtEibhlin, op 08 november 2013 - 15:45, zei:

Hier heb ik ook bandjes gehad die zogezegd vanzelf zouden lossen. Toch slaagden zowel Fluffy als later Finn er in om die bandjes over hun pootjes of in hun mondje te krijgen. Was ik er niet bij geweest konden ze hun kaak gebroken hebben. Nochtans waren de bandjes helemaal niet te los . Beide keren ging het bandje niet open. Ik moest er zelf heel hard aan trekken eer het eindelijk open schoot.

Ik heb dus ook zo'n ervaring (lees boven). Nooit doe ik nog een bandje om, maar da's eigen ervaring.
En ja.... ik weet dat mensen dan mijn katten als 'zwerfkatten' kunnen aanzien, maar ik hoop dan maar dat ze het verschil wel zien tussen een echte zwerfkat en mijn katten.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 08 november 2013 - 18:39

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 08 november 2013 - 18:27, zei:

Ik heb dus ook zo'n ervaring (lees boven). Nooit doe ik nog een bandje om, maar da's eigen ervaring.
En ja.... ik weet dat mensen dan mijn katten als 'zwerfkatten' kunnen aanzien, maar ik hoop dan maar dat ze het verschil wel zien tussen een echte zwerfkat en mijn katten.

Ik hoop het ook. Ze zien er gezond en goed doorvoed uit. Zo zou een zwerf kat die nergens terecht kan er toch niet uit zien denk ik.

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 08 november 2013 - 19:52

Heb ook de reflecterende safety bandjes. Ik doe ze bij Voodoo aan als ze in het begin in een nieuwe buurt ergens naar buiten gaat. Drie jaar geleden ook gedaan, en ze gingen bij haar blijkbaar vlot los, want heb er toch een paar moeten bijkopen. Ben ook bang dat ze ze anders gaan aanzien als zwerfkat. Ze is wel gechipt voor de veiligheid.
Binnenkort krijgt ze er dus weer eentje aan, al zal ik wss deze keer ook bij een paar buren gaan bellen om te zeggen dat het mijn kat is (hoewel ik er hier in de tuin al twee gezien heb, duidelijk tam en goed verzorgd, zonder bandje, dus ik vermoed dat ze hier mss niet zo snel zomaar een kat zullen weghalen).

Wat dat reflecterende betreft, mijn Spookje had hetzelfde bandje aan toen ik haar s ochtends op de stoep voor mijn deur doodgereden vond, dus daar verwacht ik helemaal niks meer van...
Those who don't believe in magic, will never find it

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 08 november 2013 - 20:23

Bekijk berichtEphiny, op 08 november 2013 - 19:52, zei:

Heb ook de reflecterende safety bandjes. Ik doe ze bij Voodoo aan als ze in het begin in een nieuwe buurt ergens naar buiten gaat. Drie jaar geleden ook gedaan, en ze gingen bij haar blijkbaar vlot los, want heb er toch een paar moeten bijkopen. Ben ook bang dat ze ze anders gaan aanzien als zwerfkat. Ze is wel gechipt voor de veiligheid.
Binnenkort krijgt ze er dus weer eentje aan, al zal ik wss deze keer ook bij een paar buren gaan bellen om te zeggen dat het mijn kat is (hoewel ik er hier in de tuin al twee gezien heb, duidelijk tam en goed verzorgd, zonder bandje, dus ik vermoed dat ze hier mss niet zo snel zomaar een kat zullen weghalen).

Wat dat reflecterende betreft, mijn Spookje had hetzelfde bandje aan toen ik haar s ochtends op de stoep voor mijn deur doodgereden vond, dus daar verwacht ik helemaal niks meer van...

En over welke hebben jullie het dan precies?

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 08 november 2013 - 21:41

Bekijk berichtEibhlin, op 08 november 2013 - 15:45, zei:

Ik heb ookal gemerkt dat er verschil in zit.  Onlangs ééntje vastgehad waar je serieus aan moest trekken, trok je in de verkeerde richting (een beetje schuin) dan ging het niet open.
Ik ben op zoek naar de bandje waar zo SAFE CAT of SAFETY CAT op de sluiting staat, kheb er hier zo ééntje liggen en die lost wel altijd.