Spring naar inhoud

- - - - -

Dilemma ivm kattenbandjes

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 08 november 2013 - 23:45

Bekijk berichtFreya13, op 08 november 2013 - 09:54, zei:

Ik begrijp je probleem eigenlijk niet zo goed. Onze katten lopen ook buiten, en die hebben nooit een bandje gedragen. Levensgevaarlijk.
Ik zie er eigenlijk ook het nut niet van in. Jouw argument is: als ze geen bandje dragen zullen mensen denken dat ze een zwerfkat is. Normaal gezien, als er ergens zwerfkatten worden gevangen / opgevangen, is het eerste wat gedaan wordt, kijken of ze een chip hebben. Elk dierenasiel, elke dierenarts die een onbekende kat binnenkrijgt, zal kijken of die kat een chip heeft. Dus volgens mij is dit veel belangrijker, en veel zinvoller als je je kat niet kwijt wil.
En hier in de buurt kennen wij ook elkaars dieren, dus het probleem van andermans katten in huis nemen of eten geven, stelt zich ook niet. Het is trouwens altijd nuttig om aan je buren te laten weten: dit zijn mijn katten. Als er ooit problemen zijn met de katten, is de kans dan ook groter dat je buur tot bij jou zal komen om erover te praten ipv andere vervelende dingen te doen.
Toch wel hoor : o.a. in wat Bonnie schrijft komt het ook terug.
Onze naaste buren hebben Moon al gezien doordat ze bij ons over de vloer komen. Andere buren waar we contact mee hebben stellen we ook wel op de hoogte tegen dat ze buiten loopt, maar je kan moeilijk bij iedereen gaan aanbellen met een foto van je kat...
Ook weet je niet tot en langs waar ze lopen, alsook kunnen ze (onze Miloh deed dat reeds maar bleef gelukkig niet zitten) in een aanhangwagen gaan liggen of in een auto springen waardoor ze uit de buurt raken.

Bekijk bericht*bonnie*, op 08 november 2013 - 10:27, zei:

Ik zou zelf opteren voor safety bandjes met een sluiting die onmiddellijk lost.
Ik heb zelf al eens die rekbare exemplaren geprobeerd en idd niet te vast gedaan met als gevolg dat ze met hun voorpoot bij in het bandje zaten :(  Niet alleen is dat zeer pijnlijk en gevaarlijk voor de kat, als ze op die moment ergens blijven achterhaken dan is het bandje niet meer elastisch en geraken ze er niet meer uit.
Ik heb momenteel geen bandjes meer aan maar ik overweeg de safety bandjes met losse sluiting omwille van die stomme jachtwetgeving.
Het bandje die we laatst kochten was elastisch en met zo'n safety-slotje (speciaal voor kittens). In de Maxizoo dacht ik eerst nog een ander te nemen (zelfde merk maar slotje die iets vaster leek) doordat het zo makkelijk open ging.
Ik vermoed doordat het enkel een stukje ervan was die aan haar tandje bleef hangen, dat er geen kracht uitgeoefend werd op het bandje waardoor het noch mee rok, noch los kwam.
Gelukkig had ze er daarna geen last van : hebben haar tandjes enzo nagekeken en at, speelde onmiddellijk door zoals voordien.
Maar was dit gebeurd toen we er niet bij waren, was het waarschijnlijk veel lastiger geweest voor haar.

Bekijk berichtFarailde7, op 08 november 2013 - 13:23, zei:

Idd zo ken ik er ook! De meeste mensen die zelf geen katten hebben of niet veel kennis van katten hebben weten niet eens dat er zoiets bestaat als een chip voor katten. En geen bandje betekent voor hun dan ook geen eigenaar.
Ik zie Mylo ook veel liever zonder bandje, maar liever een kat met bandje dan geen kat meer! Ik probeer wel een 'zo veilig mogelijk bandje' te voorzien. Eerst had ik er met zo'n veiligheidsslot, maar dat ging 20 keer per dag uit, dus had ook geen nut. Nu heb ik er één met een rekker.
Ja, ook al een dilemma op zich als je toch kiest voor een bandje. Met safety-slotje of elastisch? Moet toegeven dat we voor onze andere katten steeds elastisch verkozen : ze kwamen soms wel terug zonder, leek me een teken dat het veilig was want ze waren dus los gekomen. Toen die safety-slotjes meer opkwamen hebben we die ook getest, sommige vielen gewoon uit wanneer onze katten zich even krabten...

Bekijk berichtEibhlin, op 08 november 2013 - 15:45, zei:

Hier heb ik ook bandjes gehad die zogezegd vanzelf zouden lossen. Toch slaagden zowel Fluffy als later Finn er in om die bandjes over hun pootjes of in hun mondje te krijgen. Was ik er niet bij geweest konden ze hun kaak gebroken hebben. Nochtans waren de bandjes helemaal niet te los . Beide keren ging het bandje niet open. Ik moest er zelf heel hard aan trekken eer het eindelijk open schoot.
Hier hing het inderdaad ook niet te los. Denk wel dat het had gelost indien ze ergens was blijven hangen met het volledig bandje.
Het was ook door in iets anders te bijten tijdens het spelen dat ze volgens er volgens mij in slaagde om met haar tandjes aan een paar vezels ervan blijven vast te hangen.
Met dit te schrijven denk ik aan de bandjes in silicone/rubberachtig i.p.v. stoffen of leder met stiksels aan : eigenlijk kan ze daar niets van los prutsen. Sluit terug niet uit, zoals bij jou, dat ze erin slaagt om haar tandjes onder het volledig bandje te krijgen.

Bekijk berichtEibhlin, op 08 november 2013 - 18:39, zei:

Ik hoop het ook. Ze zien er gezond en goed doorvoed uit. Zo zou een zwerf kat die nergens terecht kan er toch niet uit zien denk ik.
Als ze de dag zelf of een paar dagen later gevonden wordt misschien niet, maar wanneer een kat een week of langer vermist is merk je echt het verschil niet hoor.
Ons Lucky'tje was uitgemergeld toen ze na meer dan 5 weken terug thuis was.
Het hoeft niet eens zo lang te duren : als een kat panikeert of ziek is, in slechte weersomstandigheden buiten leeft en zich niet meer wast bijvoorbeeld ziet ze er snel onverzorgd uit.

Ik merk dat ik niet alleen zit met deze vraag ;)
Ben benieuwd naar verdere reacties en voor mensen die ook twijfelen wat het zal worden.

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 09 november 2013 - 07:53

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 08 november 2013 - 20:23, zei:

En over welke hebben jullie het dan precies?

http://www.zooplus.n...nter/52431#more

Weet niet of het helemaal dezelfde zijn (heb er nog eentje over van drie jaar geleden en die heeft bv al een andere kleur), maar het lijkt er wel op.
Those who don't believe in magic, will never find it