Spring naar inhoud

- - - - -

oei oei is dit normaal?

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 08 november 2013 - 18:02

Hallo allen, zoals jullie weten is ons gezin verrijkt met Lirko onze kleine Cornish REx. Ik heb dus de zachte introductie aangepast en dat verliep tot nu toe tamelijk goed. Nanou vanuit de hoogte alles bekijken. Nu komt het sinds gisteren zijn de rollen omgekeerd en valt Nanou uit naar de kitten. Ze crosst er achterna en mept dan deftig door :( :( .... De kleine vlucht dan altijd onder de kast op een veilige plaats. Maar van het moment dat hij van onder da kast komt vliegt ze er naartoe.
Moet ik tussenkomen? Nanou berispen met stemverheffing? Of gewoon zijn gang laten gaan. Is dit afbakening van territorium en duidelijk laten merken van IK ben hier de baas? Gaat dit gedrag over?
Nu, ik moet wel zeggen dat ze al neus staart en neus oor gedaan hebben. Zover zijn we al met de kennismaking. Overdag ben ik nu natuurlijk niet meer thuis zoals vorige week en kan ik niet zien wat er gebeurt.
Ach trouwens ik ben al naar de dierenarts moeten gaan. Lirko heeft de niesziekte en ik start met medicatie vanaf vanavond. :(
Hij is nochtans ingeënt en ik wist niet dat dat dan de kop kan opsteken :(

Graag jullie raad over het gedrag van Nanou.(we zijn intussen dag 11)

Bewerkt door marieke v. Damme, 08 november 2013 - 18:03.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 08 november 2013 - 18:42

Is dat niet omdat hij ziek is en ze dat weet?
Inentingen zijn nooit 100% sluitend natuurlijk. Zoals bij de griep, velen gaan die halen in de hoop veilig te zijn. Toch zijn er altijd wel die het toch krijgen.

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 08 november 2013 - 19:03

Ik kan geen raad geven want bij de introductie van kattin bij kater waren ze toen 12 en 17 weken dus heb ik ze meteen bij elkaar gezet. Veel geblaas in het begin en mijn katertje mijden mij zelf wat maar na een 5-tal dagen was alles okee. Ik volg mee want volgende week komt een derde kitten

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 08 november 2013 - 19:14

Niesziekte zijn er heel veel varianten en die zitten niet allemaal in het vaccin.

Wat de ruzie betreft ik zou Nanou toch berispen als je ziet dat ze achter Lirko aan gaat.
Kordaat zeggen nee mag niet en er tss in gaan indien het nodig zou zijn.
Het is normaal dat ze boos is ze moet territorium afgeven van haar aan dat kleine spook. Hoe zou je zelf zijn.
Je moet zoveel mogelijk geuren gaan overbrengen dus van de één naar de ander strelen en vooral langs de kaken wrijven daar zitten klierkes waarmee ze geur afzetten, die overbrengen bij elkaar.
Wat je ook kan doen is spelen, met laserlichtje bv dikwijls ravotten ze dan zonder het in het oog te hebben dat ze vijand zijn. Tss door ook belonen met snoepjes.
Het kan nog een tijdje duren eer Nanou Lirko zal dulden of vriendjes worden. Je moet geduld hebben laat ze maar doen zorg dat Lirko altijd zich kan ergens verstoppen indien het nodig is. Komt wel goed met de tijd.

Ziekte van Lirko heeft hier niks mee te maken.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 08 november 2013 - 19:16

Als ze gevaccineerd zijn tegen niesziekte kunnen ze nog een lichte vorm krijgen. Niesziekte wordt veroorzaakt door verschillende bacteriën en virussen dus ze zijn niet tegen alles gevaccineerd.

Ik zou niet direct panikeren over het gedrag van je kat. Na zo lang alleen dat territorium te hebben komt er nu een indringer bij... Léon en vooral Lily moesten niets weten van Nyah in 't begin. En nu:
011.JPG

007.JPG
018.JPG

Lily en Léon bliezen altijd naar Nyah als ze in de buurt kwam, ik heb ze gewoon laten doen.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 08 november 2013 - 20:07

Bekijk berichtcatherine, op 08 november 2013 - 19:14, zei:

Wel, Op school hebben we nochtans wel te horen gekregen dat een zieke kat aangevallen kan worden. Vandaar dat ik de vraag stelde.

SavannahJungle
SavannahJungle
  • 23 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 08 november 2013 - 22:03

Bekijk berichtmarieke v. Damme, op 08 november 2013 - 18:02, zei:

Hallo allen, zoals jullie weten is ons gezin verrijkt met Lirko onze kleine Cornish REx. Ik heb dus de zachte introductie aangepast en dat verliep tot nu toe tamelijk goed. Nanou vanuit de hoogte alles bekijken. Nu komt het sinds gisteren zijn de rollen omgekeerd en valt Nanou uit naar de kitten. Ze crosst er achterna en mept dan deftig door :( :( .... De kleine vlucht dan altijd onder de kast op een veilige plaats. Maar van het moment dat hij van onder da kast komt vliegt ze er naartoe.
Moet ik tussenkomen? Nanou berispen met stemverheffing? Of gewoon zijn gang laten gaan. Is dit afbakening van territorium en duidelijk laten merken van IK ben hier de baas? Gaat dit gedrag over?
Nu, ik moet wel zeggen dat ze al neus staart en neus oor gedaan hebben. Zover zijn we al met de kennismaking. Overdag ben ik nu natuurlijk niet meer thuis zoals vorige week en kan ik niet zien wat er gebeurt.
Ach trouwens ik ben al naar de dierenarts moeten gaan. Lirko heeft de niesziekte en ik start met medicatie vanaf vanavond. :(
Hij is nochtans ingeënt en ik wist niet dat dat dan de kop kan opsteken :(

Graag jullie raad over het gedrag van Nanou.(we zijn intussen dag 11)

Wij hadden een kitten van dik half jaar oud toen wij een jonge poes van dik jaar oud er bij kregen.
De oudere kat wilde de baas over de kleine spelen.
Op aanraden van de andere fokkers liet ik de twee dames bij elkaar.
Maar de oudere wat zo fel naar de kleine dat die van angst continu ging plassen.
Ze was doodsbang .
Sindsdien heb ik de twee dames apart maar zien ze elkaar willen ze elkaar aanvliegen.
Wij hebben toen de keus gemaakt om de dames niet bij elkaar te laten want ik weet zeker dat de oudere kat de kitten had dood gemaakt.

Succes

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#8 Geplaatst 09 november 2013 - 22:26

normaal gezien zou ik zeggen om er niet tussen te komen en ze te laten doen zolang er met platte pootjes (dus met de nageltjes ingetrokken) naar mekaar wordt gemept, pas tussenkomen als de nageltjes ook tevoorschijnkomen.
Maar aangezien de kleine ziek is zou ik er toch wel tussenkomen dan , denk ik, ik heb ook altijd al gehoord en gelezen dat als er eentje ziek is dat de anderen dat dan heel goed weten en ze dan van de situatie wel eens misbruik durven te maken in de zin van dat ze zich dan baas proberen te maken over diegene die ziek is.
Geplaatste afbeelding

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 10 november 2013 - 09:11

Bekijk berichtlathyrus, op 09 november 2013 - 22:26, zei:

normaal gezien zou ik zeggen om er niet tussen te komen en ze te laten doen zolang er met platte pootjes (dus met de nageltjes ingetrokken) naar mekaar wordt gemept, pas tussenkomen als de nageltjes ook tevoorschijnkomen.
Maar aangezien de kleine ziek is zou ik er toch wel tussenkomen dan , denk ik, ik heb ook altijd al gehoord en gelezen dat als er eentje ziek is dat de anderen dat dan heel goed weten en ze dan van de situatie wel eens misbruik durven te maken in de zin van dat ze zich dan baas proberen te maken over diegene die ziek is.
aja? diy wist ik niet. Ik kom van tijd tot tijd toch wel tussen en zeg dan met een 'strenge' neen en Nanou reageert er wel op, dus we leven op hoop :)

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 11 november 2013 - 16:29

Bekijk berichtcatherine, op 08 november 2013 - 19:14, zei:

Daar zou ik niet zo zeker van zijn, want het kan wel degelijk. Dieren voelen heel goed aan (en ruiken, zien,...) wanneer er iets 'mis' is met een soortgenoot. Dat kan een reden zijn om de andere niet te aanvaarden. Het hoeft niet, maar is wel mogelijk.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.