Spring naar inhoud

- - - - -

Kleine tijger was goed ziek vandaag!

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 08 november 2013 - 21:39

Onze kleinste opvanger, Tijgertje, had gisteren al 2 keer een klein beetje overgegeven, maar het was een beetje kip. Nu dachten we dat dat kwam omdat het de eerste keer is dat hij vast voedsel wilde eten en wat te "gulzig" was geweest. Deze nacht heeft hij goed geslapen.

Maar deze morgen wilde hij al na een uur terug een flesje melk en dan een uurtje later alweer ... 'k voelde al dat er iets niet goed zat.
Plots gaat hij naar z'n bakje en had daar diarree, het "liep" er gewoon uit. Het was echt wel meer dan een beetje diarree. Naar de da gebeld en we mochten om medicatie: 2 x 1/2 pillejte stormorgyl (omdat Nyah hier is vertrokken met giardia blijkbaar, dus voor alle zekerheid) -  dan probiotica met één of ander melkachtige vloeistof en dan moest hij ook nog wat krachtvoer krijgen om zeker niet te flauw te worden. Ze wilde met zo'n klein kitten (zo ergens tussen de 5 en 6 weken) geen enkel risico nemen. Want zo'n kleintje heeft echt niet veel nodig!
Dus direct gegeven, maar het was allemaal zo verschrikkelijk slecht :o
Na een minuutje of 5 lag alles er terug uit. Overgeven, diarree, al de moeite om alles erin te krijgen van voor niets geweest.

Alé dus nog eens naar da, dit keer om een spuitje primperan en dan moesten we 2 uur later nog eens proberen om alles er opnieuw erin te krijgen ;)
Dat is gelukt, na 5 minuten gaf hij weer een klein beetje over, niet veel en dat is voorlopig de laatste keer geweest.

Hij heeft terug al wat kip gegeten, met smaak zo te zien en ook wat melk gedronken. Hij heeft ook al terug gespeeld met z'n "broertjes" en "zusje". En daar ben ik al heel blij mee. Momenteel ligt hij goed te slapen en ik hoop dat de nacht ook wel mee zal vallen. Gelukkig slaapt hij bij mij zodat ik wel vlug in de gaten zal hebben als er iets verkeerd gaat.

.

mijnbengaaltjes
mijnbengaaltjes
  • 811 berichten
  • 11 katten

#2 Geplaatst 08 november 2013 - 22:08

Geef je rauwe kip?

cattery One in a Million www.cattery-oneinamillion.nl info@cattery-oneinamillion.nl

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 08 november 2013 - 22:10

Ja, rauwe kip

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 08 november 2013 - 22:27

Hopelijk was het niets ernstigs bij tijgertje en heeft ie geen last meer van z'n buikje.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 08 november 2013 - 22:27

Hij zit boven bij Karen, en zal wel aan 't spelen zijn, gelukkig maar hé ;)

mijnbengaaltjes
mijnbengaaltjes
  • 811 berichten
  • 11 katten

#6 Geplaatst 08 november 2013 - 22:29

Het probleem kan komen door de rauwe kip!!

Een collega fokster die voorstander is van rauw voeden met jarenlange ervaring met fokken heeft onlangs te maken gekregen met zo'n zelfde voorval. Omdat je erbij zette dat je kip voert moest ik direct aan haar verhaal denken. Om mede fokkers te waarschuwen heeft ze dit op facebook uitgelegd.

Ik ga nu niet haar hele verhaal kopiëren wat dat hoeft niet allemaal openbaar maar ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik zet het daarom even in het kort :)

De kittens werden niet lekker, naar de da probiotica, diarreeremmers e.d. aantal kittens deden het beter 2 bleven het slecht doen

Ontlasting testen giardia was negatief, alle voeding bleef eruit komen
inmiddels kregen de kleintjes vocht en dwangvoeding
Ondertussen was er een complete ontlasting PCR test ingestuurd (maar de uitslag duurde lang)

De uitslag gaf uiteindelijk aan:
Pos. Op Corona en pos.op Campylobacter ju junis

Advies behandeling met zythromax gestart =AB

Omdat de DA geen antibiotica wilde starten voor dat de uitslag van de ontlasting binnen gekomen was is de behandeling helaas voor 2 kleintjes te laat gekomen

Gisteren werd er opnieuw een geval bekend die hetzelfde hadden , na een test ook de campylobacterie.

Dit komt voor in rauw vlees
http://www.voedingsc...pylobacter.aspx dan zie je dat deze bacterie in uitzonderlijke gevallen het zenuwstelsel aan tast met polioachtige verschijnselen en veel pijn

Conclusie: Laat als je rauw voert bij diarree ALTIJD meteen een PCR test doen om campylobacter uit te sluiten en/of zsm met AB te kunnen starten als ie hier pos op test.

De fokster die al jaren rauw voert geeft geen rauw meer aan kleintjes, zeker geen kip.
Ik hoop natuurlijk dat dit niet het geval is bi j jou maar je kunt de kip beter koken en dan geven.

Als het kan de ontlasting laten testen en indien nodig AB geven.

cattery One in a Million www.cattery-oneinamillion.nl info@cattery-oneinamillion.nl

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 08 november 2013 - 22:31

de diaree zal miss zijn door de overschakeling. Anders eens een ander soort rauw proberen. Mijn grijze word ook altijd misselijk van rauwe kip.

Veel beterschap voor de kleine!!!!!!!!!1

sorry laatste keer

Jolandamariette
Jolandamariette
  • 223 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 09 november 2013 - 08:56

Bekijk berichtmijnbengaaltjes, op 08 november 2013 - 22:29, zei:

Het probleem kan komen door de rauwe kip!!

Een collega fokster die voorstander is van rauw voeden met jarenlange ervaring met fokken heeft onlangs te maken gekregen met zo'n zelfde voorval. Omdat je erbij zette dat je kip voert moest ik direct aan haar verhaal denken. Om mede fokkers te waarschuwen heeft ze dit op facebook uitgelegd.

Ik ga nu niet haar hele verhaal kopiëren wat dat hoeft niet allemaal openbaar maar ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik zet het daarom even in het kort :)

De kittens werden niet lekker, naar de da probiotica, diarreeremmers e.d. aantal kittens deden het beter 2 bleven het slecht doen

Ontlasting testen giardia was negatief, alle voeding bleef eruit komen
inmiddels kregen de kleintjes vocht en dwangvoeding
Ondertussen was er een complete ontlasting PCR test ingestuurd (maar de uitslag duurde lang)

De uitslag gaf uiteindelijk aan:
    Pos. Op Corona en pos.op Campylobacter ju junis

Advies behandeling met zythromax gestart =AB

Omdat de DA geen antibiotica wilde starten voor dat de uitslag van de ontlasting binnen gekomen was is de behandeling helaas voor 2 kleintjes te laat gekomen

Gisteren werd er opnieuw een geval bekend die hetzelfde hadden , na een test ook de campylobacterie.

Dit komt voor in rauw vlees
    http://www.voedingsc...pylobacter.aspx dan zie je dat deze bacterie in uitzonderlijke gevallen het zenuwstelsel aan tast met polioachtige verschijnselen en veel pijn

Conclusie: Laat als je rauw voert bij diarree ALTIJD meteen een PCR test doen om campylobacter uit te sluiten en/of zsm met AB te kunnen starten als ie hier pos op test.

De fokster die al jaren rauw voert geeft geen rauw meer aan kleintjes, zeker geen kip.
Ik hoop natuurlijk dat dit niet het geval is bi j jou maar je kunt de kip beter koken en dan geven.

Als het kan de ontlasting laten testen en indien nodig AB geven.

Bedankt voor deze info! Van de week had onze hond enorme diaree. Inmiddels is ze weer gezond (voor zover ik weet) maar de volgende keer zal ik aan die bacterie denken. Onze da waarschuwde ons zelf wel al voor het geven van rauw vlees: met plastic handschoenen aan en het vlees niet aanraken ivm bacteriën. Dat hond en kat er ziek door kunnen worden wist ik echt niet.  :blont:

Bewerkt door Jolandamariette, 09 november 2013 - 08:57.

Ga niet uit van veronderstellingen....

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 09 november 2013 - 09:53

@ mijnbengaaltjes: ook hartelijk dank voor die info. Ik wist dat eigenlijk ook niet. Al onze katjes eten naast nat voer en korrels, rauwe kip. Maar het doet er mij aan denken dat Joske, toen hij kleiner was, ook veel kip. Toen heeft hij inderdaad heel veel overgegeven en diarree gehad. Nu lust hij geen kip meer, misschien is hij gewoonweg slimmer dan wij en weet hij dat hij daar niet tegen kan ;)

@ nivo: ik dacht ook eerst aan verandering van voeding, maar het was echt wel veel TE slappe diarree, 't was niet meer normaal hoor. Vandaar dat we toch geen risico's durfden nemen.

Maar gelukkig is hij er nu door, hij heeft de ganse nacht goed geslapen en is nu alweer super actief aan het spelen met de andere kittens ;) 't is een taai tijgertje hoor!

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#10 Geplaatst 09 november 2013 - 11:38

Goed nieuws :duim: hopelijk gaat verder alles goed
Geplaatste afbeelding

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 09 november 2013 - 12:07

Oh ik lees het nu pas. Fijn dat het ondertussen beter gaat!!
Mylo Banner

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#12 Geplaatst 09 november 2013 - 16:00

Goed dat hij erdoor gekomen is!!

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 09 november 2013 - 16:18

Ja 't beestje heeft gelukkig wel 7 levens. Volgens mij is hij er 2 weken geleden al eentje kwijtgespeeld en dit keer was het op 't randje...

maar hij is weer heel plezant, lief, knorrig, kuddelig ... dus z'n eigen zelven ;)

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#14 Geplaatst 09 november 2013 - 17:01

Super! :jump:

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 09 november 2013 - 19:44

Je ziet het: nooit te vroeg victorie kraaien. Daarjuist had hij weer ferm diarree. Alé de hele dag zo goed en nu begint dat dus terug. Dus terug die probiotica gegeven. En dat was bah!!! Maar het moet toch voor z'n eigen bestwil hé.
Morgen komen z'n adoptieouders op bezoek. hopelijk schrikt dat hen nu niet af ...