Spring naar inhoud

- - - - -

Gedragsprobleem: in huis plassen

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 09 november 2013 - 17:34

Dag allemaal,

Dit gaat gelukkig niet over onze Beau, maar over de katten van mijn ouders. Zij hadden reeds 2 volwassen katten (Pipo 10j en Nina 8j) en sinds een jaar woont ook de kat van mijn overleden opa (Piepke 5j) bij hen. Dan zijn de problemen begonnen.. Pipo en Nina hebben Piepke nooit aanvaard. Ze blazen nog steeds naar hem als hij te dicht in hun buurt komt. Piepke vat die boodschap blijkbaar niet (of wil ze niet vatten) en blijft maar hun aanwezigheid opzoeken, met hissen, grollen en mauwen tot gevolg. Piepke stelt zich heel dominant op en dat pikken de anderen niet. Het gaat zo ver dat Piepke urineert op verschillende plekken doorheen het huis. Dit gebeurt als de andere katten in de buurt zijn, maar ook gewoon als hij alleen is. Favoriete plekjes zijn het bed van mn zus en stapels kleren die op de grond liggen. Mijn ouders zijn stilaan radeloos... Het gebeurt meermaals per week. Allesbehalve leuk... Als ze geen oplossing vinden, zal er waarschijnlijk een nieuwe thuis gezocht worden voor Piepke. Een moeilijke beslissing, want ze hebben er al heel wat energie in gestoken om een huiskatje van hem te maken (bij mijn opa zat hij steeds buiten) en hij wordt graag gezien. Spelen en geknuffeld worden waren vreemd voor hem. Op dat vlak is hij al heel goed geƫvolueerd. Maar ja... dat urineren in huis is echt vervelend en onze andere katten hebben gewoon geen rust met hem in de buurt. Hebben jullie soms nog tips om dit te verhelpen?

Fotootje van Nina (links boven), Pipo (links onder) en Piepke (rechts)

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 09 november 2013 - 17:41

is er al urine onderzoek gebeurd om medische oorzaken uit te sluiten? Zo niet, dan dat eerst doen!

Hoe is hij geintroduceerd bij de anderen?

omdat de katjes nogal agressief reageren naar de 'nieuwkomer' raad ik aan om hem voorlopig apart te houden. Eventueel een kgt inschakelen, altijd een goed idee bij een gedragsprobleem. hoe eerder hoe beter (maar wel eerst medisch uitsluiten)

en dan heeeeeeeeeel langzaam herintroduceren, dat kan helpen. maar vanaf hier is het lastig inschatten. Een goede kgt kan wellicht beter helpen omdat die de persoonlijke situatie kan inschatten

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 09 november 2013 - 17:53

Hij is langzaam geĆÆntroduceerd. Aanvankelijk leefde hij afgezonderd van de andere katten, dan kwam hij sporadisch in de woonkamer als de anderen buiten waren, dan sporadisch bij de andere katten en ten slotte mocht hij vrij rondlopen. Nu heeft hij nog steeds een aparte ruimte waar hij slaapt, eet en zn eigen kattenbak heeft. Medisch is hij onlangs nog doorgelicht zonder resultaat. Herintroduceren kunnen we proberen. Ik vrees dat mijn vader niet zal openstaan voor een kgt... Kunnen jullie een kgt aanbevelen uit regio Gent?

Bewerkt door Lunake, 09 november 2013 - 17:55.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 09 november 2013 - 18:16

Kan de kat buiten?
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 09 november 2013 - 18:53

Ja ze lopen overdag buiten als iedereen uit werken is en s avonds is het ook voortdurend binnen-buiten. Het is pas van s avonds laat tot s ochtends vroeg dat ze binnen moeten blijven. Dan zijn er ook niet echt problemen, want ze slapen in afzonderlijke ruimtes.

We hoopten dat het probleem ging voorbijgaan toen hij na 2 maand bij ons buiten mocht, maar helaas...

Bewerkt door Lunake, 09 november 2013 - 18:54.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 09 november 2013 - 19:06

Als de kat plast op dingen die naar het baasje ruiken, is dat vaak uit onzekerheid, zich niet veilig voelen.

Heeft piepke zijn eigen kattenbakplaatsje en eetplaats? Of moet hij dat delen met de rest? Die onzekerheid kan komen van het feit dat hij steeds maar opnieuw het gebied van de andere moet binnensluipen voor eten, drinken, kattenbak.

Bewerkt door wea, 09 november 2013 - 19:06.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 09 november 2013 - 19:56

Och arme Piepke.
Ik begrijp je ouders, zoiets is echt niet gemakkelijk. We hebben hier momenteel een plassende/sproeiende kattin, die is kwaad op de opvangertjes. Het enige dat ik kan doen is altijd alles opkuisen.
Maar ik vrees als ze zoiets in hun hoofdje hebben dat dat er dan moeilijk uit te krijgen is.
  Veel succes er mee en ik hoop dat je hier een gepaste oplossing vindt.

Jolandamariette
Jolandamariette
  • 223 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 09 november 2013 - 20:48

Ik leer veel van het programma:My cat from hell, op animal planet. Daar zie je ook vaak dit soort gedragingen: plassen om territorium af te zetten. Kort door de bocht: kattenbakken zonder deksel, hoge plekken waarop de katten kunnen vluchten en naar elkaar kunnen kijken, veel spelen met de katten. Ga maar eens kijken, wie weet heb je er wat aan. Nog leuk om te zien ook! Succes!! :flower:
Ga niet uit van veronderstellingen....

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 10 november 2013 - 11:23

Dat was net iets te simpel voorgesteld in my cat from hell. Katten plassen niet naast de bak voor hun territorium af te zetten. Dat is een teken dat er iets mis is. Of met de gezondheid of met de bak, de plaats van de bak,...
Sproeien is eerder een teken van een pas op, gevaar bordje zetten.