Spring naar inhoud

- - - - -

Twijfel over introduceren nieuwe kitten bij.....

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Jolandamariette
Jolandamariette
  • 223 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 09 november 2013 - 20:36

Ha, ik twijfel over de manier van introduceren van onze nieuwe kitten (nog 10 dagen...) bij onze maine coon van 8 maanden oud en htk van 15 jaar. Met name de oude dame is er de reden van dat de tweede kitten er aan komt. Ze had veel moeite met onze coon, hij is te wild voor haar. Ze accepteert hem prima, snuffelt aan hem, niets aan de hand. Maar als hij wil spelen wordt ze zo boos! Veel over gelezen en advies was vooral kitten erbij of kitten eraf. Erbij dus. Rottig, maar t moet maar  :loveshower:
Okee, nu de vraag, sorry voor lange inleiding.
We halen het mannetje op woensdagavond op. Reden is dat ik donderdag t/m zondag dan volledig thuis ben. Eerste avond dacht ik hem op onze slaapkamer te zetten en daar aan ons en onze geuren te laten wennen. Dan de volgende dag eerst Caesar met hem laten kennismaken. En dan in de loop van de middag, als kennismaken met Caesar goed verloopt laten we Kaatje er bij. Hoe zij het doet weet ik al: ze snuffelt aan hem, blaast dan even en loopt weg. En als hij niet op haar nek springt vindt ze het goed. Op zich lijkt dit me wel in orde. Maar...... Hoe dan. Laten we bv snachts de twee katjes al bij elkaar (Kaatje slaapt altijd apart omdat ze ander eten krijgt en recht heeft op een rustige nacht vinden wij) of doen we het kitten nog bij ons en Caesar rest van het huis, samen met de hond. Oh jee, en dan ook de hond nog. Arme kitten.....
De zachte/langzame manier van introduceren die hier op KS vaak lees, kitten apart en dan aaien etc. Maar dat vind ik zo sneu voor de kitten! Zit dat arme beestje in zijn eentje op een kamer. Zielig! Of niet?  :blont:
Graag adviezen!  :8

Bewerkt door Jolandamariette, 09 november 2013 - 20:38.

Ga niet uit van veronderstellingen....

Jolandamariette
Jolandamariette
  • 223 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 09 november 2013 - 20:43

Oh ja, vooral de twijfel van bij elkaar nachts komt door Caesar die erg wild is met katten. Hij is een soort van enig kind, enig kitten, en heeft dus niet geleerd te stoppen bv met spelen met broertjes en zusjes als hij te wild doet. Kaatje zet m wel steeds op zijn plaats. Maar durven wij het kleintje bij hem alleen te laten??

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 09 november 2013 - 21:14

Ik heb ze altijd hier direkt los gelaten in huis niks langzame introductie.
Ik kwam thuis met de nieuwe kat of kitten zette de reismand in huis kort bij de krabpalen en deed het deurke dan open.
Ze kwamen op eigen tempo eruit en er werd wat geblazen als eens gemept, meestal ging de nieuweling op de krabpaal hoog zitten alles afzien. Ik gaf dan eten en drinken in hun buurt en kattebak voor korte periode naast de krabpaal. Nooit problemen mee gehad.

Jolandamariette
Jolandamariette
  • 223 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 09 november 2013 - 21:22

Bekijk berichtcatherine, op 09 november 2013 - 21:14, zei:

Ik kwam thuis met de nieuwe kat of kitten zette de reismand in huis kort bij de krabpalen en deed het deurke dan open.
Ze kwamen op eigen tempo eruit en er werd wat geblazen als eens gemept, meestal ging de nieuweling op de krabpaal hoog zitten alles afzien. Ik gaf dan eten en drinken in hun buurt en kattebak voor korte periode naast de krabpaal. Nooit problemen mee gehad.

Grappig, als ik dit lees denk ik: ja. Past meer bij ons denk ik dan die langzame manier. Zouden we dan ook onze oude dame beter bij de wildebras kunnen laten denk je? Misschien beletten we de integratie van hen!? Of haar een rustige oude dag gunnen. Nu zetten we haar apart als wij er niet bij zijn. Ze doet toch niets anders dan slapen op haar kamertje, met deur open of dicht.
Waar ik bang voor ben is dat Caesar de kleine pijn doet.....

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 09 november 2013 - 21:55

Bekijk berichtcatherine, op 09 november 2013 - 21:14, zei:

Hier ook zo gedaan altijd en nooit geen problemen mee gehad, zou ik nu weer een kitten erbij nemen deed ik het net zo,
mijn ervaring is dat een kitten heel gemakkelijk aanvaard word, ja er is wel even geblaas en de volwassenen lopen ervan weg maar
na een paar dagen is het kitten volledig geaccepteerd en is het alsof hij/zij er altijd geweest is.
Wij hadden ook voor de eerste tijd een kattenbak in de kamer staan.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 09 november 2013 - 22:19

Hier komt volgende week ook opnieuw een kitten. Mijn andere coons zijn nu allebei ongeveer 1 jaar met een maand verschil en ook ik koos voordien voor de vluggere aanpak. Ook deze keer ga ik ze op.aanraden vd fokker direct bij elkaar zetten. Uiteraard zal het opnieuw blazen worden maar hopelijk komt het net als vorige keer vlug goed.
Extra kattenbak in de living + extra eetplateau voor kitten en nieuw mandje. Ik heb 2 grote krabpalen maar die ene wordt niet veel gebruikt en daar ga ik al die spulletjes dichtbij zetten. Ik slaap wel eerste nacht beneden samen met de poezels en vanaf dag 2 laat ik deur open zodat ze ook naar boven kunnen.
Hoop net als jou dat het goed verloopt.

Jolandamariette
Jolandamariette
  • 223 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 09 november 2013 - 22:28

Bekijk berichtjacob, op 09 november 2013 - 22:19, zei:

Hier komt volgende week ook opnieuw een kitten. Mijn andere coons zijn nu allebei ongeveer 1 jaar met een maand verschil en ook ik koos voordien voor de vluggere aanpak. Ook deze keer ga ik ze op.aanraden vd fokker direct bij elkaar zetten. Uiteraard zal het opnieuw blazen worden maar hopelijk komt het net als vorige keer vlug goed.
Extra kattenbak in de living + extra eetplateau voor kitten en nieuw mandje. Ik heb 2 grote krabpalen maar die ene wordt niet veel gebruikt en daar ga ik al die spulletjes dichtbij zetten. Ik slaap wel eerste nacht beneden samen met de poezels en vanaf dag 2 laat ik deur open zodat ze ook naar boven kunnen.
Hoop net als jou dat het goed verloopt.
[font=tahoma,geneva,sans-serif]
We houden elkaar wel op de hoogte denk ik zo ;-) succes ermee!
[/font

PS beneden slapen is idd ook wel een idee..... Thanks!  :catmad

Bewerkt door Jolandamariette, 09 november 2013 - 22:30.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 09 november 2013 - 23:02

zorg voor verstop plaatsen en weg loop routes. Komt wel goedl, heb het altijd zo gedaan en heb er 17 ;)

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 10 november 2013 - 09:38

Bekijk berichtJolandamariette, op 09 november 2013 - 21:22, zei:

Grappig, als ik dit lees denk ik: ja. Past meer bij ons denk ik dan die langzame manier. Zouden we dan ook onze oude dame beter bij de wildebras kunnen laten denk je? Misschien beletten we de integratie van hen!? Of haar een rustige oude dag gunnen. Nu zetten we haar apart als wij er niet bij zijn. Ze doet toch niets anders dan slapen op haar kamertje, met deur open of dicht.
Waar ik bang voor ben is dat Caesar de kleine pijn doet.....

Wel Jolanda, ik heb sinds 10d een kitten er ook bij. Ik heb de zachte aanpak gedaan (ik ben er persoonlijk heel blij mee). Mijn oudere kat is 4j en is een serieuze vieze madam :). een nacht heb ik ze apart gehouden. Kitten tot rust laten komen en dan de ganse week verder( het was herfstvakantie, ik was met verlof, dus ideaal om een oogje in het zeil te houden), de zachte aanpak. Heel veel aandacht gegeven aan the old lady, snoepjes aaikes enz. Ze heeft letterlijk in de keuken in de hoogte geleefd, alles bekijken vanuit hoogte. Dat klein grut kon gelukkig niet bij haar. Hier heb ik heel veel steun gehad met raad van iedereen(waarvoor dank!). Nu zijn we 11dagen verder en het is in de positieve zin aan het groeien. Nanou loopt al rond, ze begint terug de oude te worden, de kleine durft al meer en loopt haar achterna. Nanou reageert met geblaas en gemep (soms te veel naar mijn zin), maar ik moet zeggen, de kitten kent de signalen en spurt dan weg en onder de kast. Ik kom af en toe tussen met een strenge 'neen' ten opzichte van Nanou en ze reageert en trekt zich dan terug(dus ook al positief) :) ... ik persoonlijk ben blij met mijn aanpak en ik denk dat je zelf ergens wel weet qua karakter met de oudere kat hoe je het moet doen, afgaan op jouw 'feeling'. Ik heb een paar jaar terug ook al eens een katerke geïntroduceeerd, die was al 1j5, maar dat ging totaal niet goed. Die domineerde Nanou kompleet en liet haar zelfs niet eten, dus daar had ik mijn lesje al geleerd. Anders moet je maar eens zien ik heb hier ook gepost, 'oei oei is dit normaal' en de vorige 'de knoop is doorgehakt' ;), want ook ik zit met duizend vragen.

Bewerkt door marieke v. Damme, 10 november 2013 - 09:39.