Spring naar inhoud

- - - - -

Nieuwe kat zorgt voor raar gedrag

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
lienvercruysse
lienvercruysse
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 10 november 2013 - 10:46

Hallo,

Ik had een vraagje,
Een jaar geleden hebben we een britse korthaar kitten gekocht, Gimly (katertje).
Een zeer leuke en sociale kat die ons steeds komt begroeten en kopjes komt geven als we thuiskomen van het werk.

Begin deze week hebben besloten om een poesje te kopen om onze kater te vergezellen.
Bij een iemand in de omgeving zijn we om een 6maand oud brits korthaar poesje geweest.
Deze mensen zijn Belgen, maar zijn afkomstig uit wit rusland, deze poes hebben ze eerder dit jaar daar bij een erkende kweker gekocht
(we hebben alle officiële documenten van inenting en stamboom enz.)
Deze is zeer aanhankelijk, blijft op schoot liggen, wat onze kater niet altijd doet.

Maar sinds de poes in huis is, is het gedrag van onze kater volledig veranderd.
Wij krijgen amper nog aandacht van hem, hij wordt humeurig als we hem willen opnemen, wat hij vroeger graag had.
Ook trekken zijn rugspieren veel samen, wil hij niet meer spelen met zijn speeltjes, hij slaapt niet meer waar hij normaal slaapt,
hij is snachts zeer onrustig. Gisteren hebben hem zelfs betrapt op liggen in de kattenbak.
Hij zit ook veel te miauwen in de richting van de nieuwe poes. van haar kant komt daar weinig reactie op, ze laat gewoon begaan.
Hij is wel nieuwsgierig, snuffelt er regelmatig aan, of geeft soms likjes. Veel van de tijd zit hij haar ook gewoon aan te staren.
Hij reageert ook amper nog als we zijn naam roepen.

We maken ons dus eigenlijk wat zorgen over het gedrag van onze kater en zijn bang dat we van een lieve sociale kater naar een humeurige (depressieve/gestresseerde?) kater gaan.

Hebben jullie raad hierover?

(hierbij nog 2 fototjes van onze schatjes)
20130823_184300.jpg 1415721_10151915979361551_460414814_n.jpg

Alvast bedankt.

Bewerkt door lienvercruysse, 10 november 2013 - 10:51.

kika
kika
  • 3.844 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 10 november 2013 - 10:53

Ik denk dat je het wat tijd moet geven. Hier was dit ook zo toen we er een tweede kat bijnamen. Heeft toch enkele maanden geduurd voor de eerste poes weer tot haarzelf kwam. :)  Ze knuffelt nu zelfs meer als voordien.
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 10 november 2013 - 10:56

Ben je met je katertje naar de dierenarts gegaan? het kan zijn dat het gerelateerd is met de poes, maar het kan ook een fysieke oorzaak hebben die samenvalt omdat een nieuwkomer toch altijd stress met zich meebrengt. Stress verminderd de weerstand waardoor een virusje bijvoorbeeld snel toe kan slaan.

Dat moet dus je eerste stap zijn, even naar de dierenarts om medische oorzaken uit te sluiten.

Is medisch uitgesloten, dan kun je kijken naar een gedragsprobleem. hoe heb je ze geintroduceerd? rustig aan? of direct bij elkaar?

dat de kater op de kattenbak gaat liggen is in ieder geval geen goed teken.

heb je nu wel extra drink en eetplekken? extra ligplekken? en eventueel een extra krabmogelijkheid? En een extra kattenbak? want dat heb je nu wel echt nodig.
allebei hun eigen plek om te eten en drinken geven

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 10 november 2013 - 10:58

Misschien kan je ze herintroduceren? Weet wel niet of dit nog eerlijk overkomt voor de nieuwe poes die al vrij in huis loopt.

Normaal gezien kan je een nieuwe kat de eerste dagen het best in 1 kamer houden. Ondertussen kan je mandjes, dekentjes en speeltjes uitwisselen dat ze alvast aan elkaars geur kunnen  wennen. Het introduceren doe je daarna geleidelijk door te beginnen met een uurtje en zo op te bouwen.

sorry laatste keer

*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 10 november 2013 - 11:09

Hier was dat ook zo, onze eerste poes was ook nergens meer op haar gemak maar dat heeft zichzelf opgelost met der tijd. Ik denk dat je gewoon even geduld moet hebben tot ze helemaal aan elkaar gewend zijn. Nu zijn onze poezen echt de beste maatjes. Ze ravotten elke dag met elkaar!

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 11 november 2013 - 16:34

Ook zorgen dat ze elk hun eigen spullen hebben. Een eigen kattenbak, drinkplaats, etensbakje, ligplaats, krabplaats,... Dingen moeten delen met een nieuwkomer is niet voor alle katten vanzelfsprekend.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 11 november 2013 - 17:24

Voodoo doet er een kleine zes maanden over om weer helemaal haar oude zelf te worden als er een andere kat bijkomt... Bovendien blaast en gromt ze naar alles wat dan in haar buurt komt, ook katten die ze al kent, en zelfs naar mij. Terwijl ze anders echt nooit blaast naar mij. Zelfs als ze dan toch nog eens komt knuffelen, bijna niet trouwens, gromt ze de hele tijd. Heel bizar.
Ontzettend zielig om te zien, vooral omdat het zolang duurt (gelukkig blaast ze wel geen zes maanden, maar het niet op haar gemak zijn, niet meer knuffelen etc sleept toch wel een aantal maanden aan), maar ik weet ondertussen dat ze er wel door komt.

En Luna die zakte helemaal in elkaar toen ik eens een opvangertje had. Van één brok energie (zoals normaal altijd :d) plots naar een hangerig katje, die gewoon zat... Niet meer spelen, niet meer miauwen (en daar kan ik echt gek van worden, maar als ze het plots niet meer doet, maak ik me natuurlijk ongerust en wil ik dat ze terug begint :) ), ... Dat kwam dan ook wel weer goed (en sneller dan Voodoo).

Kort samengevat: het komt wel weer in orde, maar je zal hem wss wel wat tijd moeten geven. Toch fijn dat je voor een speelkameraadje gezorgd hebt!
Those who don't believe in magic, will never find it

lienvercruysse
lienvercruysse
  • 2 berichten

#8 Geplaatst 12 november 2013 - 13:15

Hallo,

Bedankt alvast voor de reacties!

We zijn ondertussen bijna een week nadat ze bij elkaar zijn (we hadden ze zonder veel introductie bij elkaar gezet)
Een dag later zijn we met beiden naar de dierenarts geweest voor de jaarlijkse inentingen, dat zal ook wel voor wat stress hebben gezorgd.

We hadden zoiezo al een kattenbak boven en beneden, maar we zullen vandaag nog een 3de gaan halen.
Ze hebben ook elk hun eigen eten en drinkbakjes, er zijn enkele krabpalen...

Maar er is al een hele verandering te merken bij zondag, Gimly is al terug bijna helemaal de oude!
Ze doen ook al meer en meer dingen samen, ze slapen al bij elkaar, ze zijn erg nieuwsgierig naar elkaar,
en de nieuwe poes (we zijn nog op zoek naar een passende naam) wordt al gewassen door onze Gimly.
We merken dat het zeker goed zal komen tussen die 2 (En uiteindelijk zeer snel, al na een week).
Het enige minpuntje is nog dat Gimly nu de gewoonte heeft aangekomen om vanaf 6u30 smorgen te miauwen voor de ander. (een ballade mss?  :miauw: :viool:  )
en dat iedereen dus nu ook om 6u30 zonder het te willen wakker is :NoWhy:

Hier nog enkele fotos van gisteravond:

IMAG1938.jpg
IMAG1958.jpg IMAG1970.jpg

Erg bedankt voor jullie raad!

Groeten, Lien en Pepijn

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 12 november 2013 - 15:19

Amai, die komen wel goed overeen. 'k heb hier katten die al jaren samen wonen en die nog nooit zo dicht bij elkaar in de buurt zijn geweest ;)

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 12 november 2013 - 17:57

Bekijk berichtJoske123, op 12 november 2013 - 15:19, zei:

Amai, die komen wel goed overeen. 'k heb hier katten die al jaren samen wonen en die nog nooit zo dicht bij elkaar in de buurt zijn geweest ;)

Ja, dat dacht ik nu ook toen ik die fotos zag... En dat op zo'n korte tijd!
Leuk!
Those who don't believe in magic, will never find it