Spring naar inhoud

- - - - -

Dom, dommer, domst

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
87 reacties op dit onderwerp
Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#16 Geplaatst 10 november 2013 - 21:39

Heel erg, en sorry dat ik dacht dat het van je kinderen kwam. Misschien toch eens goed praten met hem, of schrijf hem eens een brief waarin je uitlegt hoe je je voelt als hij je zo behandelt. Misschien is het een gewoonte geworden, en beseft hij niet hoezeer hij je kwetst... Is dit nieuw? Of ben je hier eigenlijk al aan gewend? Toch mag je nooit aan zoiets wennen, want jij verdient heel veel respect. Je hebt al vaker hier over hem gepraat, en ik dacht dat hij een hele leuke man was eigenlijk. Zo zie je maar dat je nooit weet wat er zich achter de muren afspeelt. Maar misschien is hij iemand die er zomaar alles uitwerpt, zonder goed na te denken en te beseffen wat hij veroorzaakt met zijn woorden. Probeer eens rustig met een glaasje wijn te praten met hem, en voorzichtig te vertellen over je gevoelens. Jullie hebben waarschijnlijk al een heel leven samen achter de rug, dus ik veronderstel dat er toch wel wederzijdse liefde is, en dat er nog wel wat gelijmd kan worden. Vaak verval je in patronen na zoveel jaren huwelijk, hij is misschien de dominante in jullie huwelijk, jij de volger, maar ook na zoveel jaren kunnen patronen nog doorbroken worden, als hij bereid is aan zijn gedrag te werken. Hij mag zijn frustraties niet op jou botvieren!

Bewerkt door Elena, 10 november 2013 - 21:51.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#17 Geplaatst 10 november 2013 - 21:39

Is hij soms voor 't één of ander gefrustreerd? Misschien iets waar jij niet direct iets van af weet?

Ik wens je veel moed en duim voor jou. Ik kan wel begrijpen dat het voor jou soms eens te veel wordt en dan is Ks wss wel een uitlaatklep voor je! Ja, en weggaan, 't wordt rap gezegd, maar soms is het ook niet altijd evident
:geluk:

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 11 november 2013 - 00:16

Oei, ik verschoot even toen ik dit las.
Ken je uiteindelijk niet persoonlijk, enkel van dit forum en vooral uit het topic "wat denkt deze kat?" :d

Als ik stil sta bij wat je man jou verwijt : dom zijn, dan is dat in ieder geval niet hoe jij overkomt en/of bent.
Dus hoop ik dat je nooit aan jezelf gaat twijfelen op dat vlak.
Daarbij, zelfs voor mensen die hun leven delen met iemand die niet zo slim zijn hoort het nog niet om je partner uit te maken op deze manier.
Iedereen heeft haar/zijn eigen capaciteiten en talenten.
Maar dit even terzijde want heeft er volgens mij weinig tot niets mee te maken...

Als ik het voorbeeld lees die je beschrijft over het even verkeerd rijden op reis, valt me vooral op dat hij eerst met verwijten slingert en het kort daarna terug wil goed maken.
Voor mij komt dat ook over alsof hij gefrustreerd loopt, deze frustratie op jou afreageert en ergens blijkt er achteraf wel een besef te zijn dat hij over zijn grenzen ging daar hij het opnieuw wil goed maken.
Blijft een feit, zoals reeds vernoemd, dat jij dit niet hoeft te pikken en dit zeker geen deugd doet aan je zelfbeeld.
Kan inderdaad zeker geplaatst worden onder psychische mishandeling aangezien het zich meermaals voordoet.

Als praten niet helpt, vind ik het ook niet zo'n slecht idee om het eens neer te schrijven en hem af te geven.
Hopelijk dringt het dan tot hem door hoe kwetsend dit kan zijn en verandert er iets aan zijn gedrag.

Ook eens nadenken over hoe je reageert op zulke momenten :
- reageer je en hoe?
- sla je dicht, zwijg je en krop je het op?
Eens op een andere manier reageren zou misschien ook kunnen helpen.
Eventueel zou hij daar kunnen van verschieten waardoor het dan ook beter doordringt.

Bij het voorbeeld die je aangaf, denk ik, dat ik zou blijven stil staan en zeggen : "Neem jij maar over slimkop :tong: ".
Of dat nu echt een goede reactie zou zijn weet ik niet...hangt ook af van persoon tot persoon, ken hem uiteindelijk ook niet hé.
Maar enkel om aan te tonen dat wanneer mensen al langere tijd samen leven, er een soort automatisme ontstaat in de manier waarop ze reageren na mekaar toe.
Verandering daarin, als blijkt dat er problemen ontstaan, lijkt me de moeite om te proberen (zolang het niet voor verdere escalatie zorgt tenminste).

Praten jullie erover net nadat zoiets plaats vond of wanneer alles bekoeld is?
Iets uitpraten wanneer de spanning hoog is brengt meestal niet veel zoden aan de dijk.
Beter de "storm" even laten overwaaien en wanneer er wat rust terug gekomen is over je gevoelens hieromtrent praten.

Als het echt allemaal niet helpt en het blijft zich voordoen, zouden jullie eventueel hulp kunnen inschakelen.
Dat hoeft daarom nog niet persé een relatietherapeut te zijn, maar indien jij een vertrouwenspersoon zou hebben waar je terecht kan voor hulp een gesprek voorstellen waar hij samen met jou door uitgenodigd wordt.

Dat je het eens van je afschrijft is alleszins al een stap in de goeie richting.
Veel succes en sterkte Lutje :hug

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#19 Geplaatst 11 november 2013 - 02:04

Bekijk berichtLut, op 10 november 2013 - 20:28, zei:

't Is niet van de kinderen..........!

Moet ik er iets aan doen? Al dikwijls geprobeerd, maar dat is dan olie op het vuur...., hij herbegint dan opnieuw...! Het beste is van gewoon te zwijgen!
't Probleem is ook dat hij 10 minuten later weer doet alsof er niks gebeurd is...! Op reis was hij zo ook 10 minuten aan een stuk bezig omdat ik een klein straatje gemist had; nog geen 8 minuten later waren waar we wilden zijn (kasteel-hotel), en toen boog hij zich naar mij en  "allee, we gaan dat weer goed maken he", en hij wou me een kus geven. Toen ik daar geen goesting naar had en dat ook zei, dan was het weeral prijs; Ik heb toen wel heel hard geroepen dat ik geen olifantenvel had, en dat al die dingen die hij zei hard aankwamen...!  Die dag was wel helemààl naar de vaantjes!!
Wanneer ik iets niet begrijp, dan zit het er ook altijd op, precies als of ik dat nit "WIL" verstaan!!

Ik hoor iedereen weer zeggen dat ik dat niet pikken en weggaan van hem.
't Probleem waarom dit niet kan is dat ik enerzijns hem nog graag mag, en anderzijsd het financieel aspect!! Ik kan en mag niet meer werken (les geven dus), en ik geef een klein fortuin uit aan medische kosten....! Financieel ben ik dus total afhankelijk van hem ben...;
Leuk is het niet, ik voel me telkens zo down wanneer hij weer eens bezig is....
Zo moeilijk allemaal!

ik begrijp niet waarom je je zo down voelt als hij zo bezig is.
Ik begrijp niet waarom je toelaat dat hij je zelfwaarde en zelfrespect aantast op die manier.
Want je bent een volwassen vrouw en je weet beter, je weet dat wat hij zegt dat dat  gewoon niet waar is.
Het is anders als je zulke dingen krijgt te horen als kind van je ouders , de machtsverhoudingen liggen dan helemaal anders, als kind ben je compleet afhankelijk van je ouders en je zoekt ook naar goedkeuring en liefde van je ouders, je ouders zijn bovendien de mensen die jouw zelfrespect en zelfwaarde en zelfvertrouwen moeten opbouwen, als die ouders je dan constant zitten te vertellen dat je dom en lelijk en weet ik veel wat nog allemaal bent dan kan dat niet anders dan je zelfvertrouwen en zelfrespect en zelfwaarde compleet kelderen tot er niks meer van overblijft en als je dan volwassen wordt en je werkt er niet aan dan blijf je daar mee zitten want je hebt nooit niks anders gehoord en je gelooft het gewoon allemaal omdat het er ingebakken zit van kleinsafaan (dat is wat ik zelf ervaren heb, ik ben emotioneel serieus misbruikt geweest door mijn moeder en k heb heel hard moeten werken om de door haar aangedane schade te herstellen, k zal je het hele verhaal besparen)
Maar jij bent een volwassen vrouw die een mooi diploma heeft behaald en die een carrière heeft uitgebouwd, jij weet heel goed dat je niet dom bent ook al zegt je man of gelijk wie dan ook dat je dat wel bent.
Ook al zegt hij het 100 keer , dat maakt het nog niet waar
Dus waarom laat je hem toe om bij jou zulke negatieve gevoelens over jezelf op  te roepen?
Hij gedraagt zich op een lelijke degoutante manier, hij is een bullebak, geef hem toch de voldoening niet om je zo te raken.
Als er 1 ding is dat je zou moeten voelen is het net kwaadheid en woede om de manier waarop hij je behandeldt, dat hij je zo compleet respectloos behandelt, want dat doet hij toch, je compleet respectloos behandelen.
Eis dat respect van hem op ipv stilzwijgend in een hoekje weg te kruipen en je slecht te zitten voelen.

Ik vraag me af of B  zo arrogant is en vol van zichzelf is en hij echt denkt dat hij beter is dan jou en meer dan jou en hij zich daarom zo gedraagt en zulke dingen zegt of heeft hij net een gebrek aan zelfvertrouwen en heeft hij het daarom nodig om iemand anders en in dit geval jou dan zo af te kraken en te kleineren en doen slecht voelen?
Want zulke mensen heb je ook, ze voelen zich zo slecht over zichzelf dat ze zich alleen maar beter kunnen voelen voor even als ze iemand anders kunnen doen slecht voelen.
Ik vraag me dan ook af of je dit al t grootste deel van je huwelijk hebt moeten slikken of is dit pas op de proppen gekomen sedert hij met pensioen is?
Mensen die met pensioen gaan hebben soms problemen door dat pensioen, ze vullen zich nutteloos en waardeloos omdat ze niet meer gaan werken en ze weten niet goed met wat ze nu nog hun leven moeten vullen en waar ze nu nog zelfwaarde kunnen aan ontlenen...(en die frustratie wordt dan uitgewerkt op de partner omdat dat nu eenmaal de persoon is die t dichtst bij hem of haar haar staat)
Je moet op mijn vragen geen antwoord geven hoor als je dat liever niet doet.
Beantwoordt ze gewoon voor jezelf.
Het trekt in ieder geval op niks dat hij zulke dingen tegen je zegt en je moet dat niet zomaar slikken.
Hij moet toch wel beseffen hoe hard het je kwetst want je hebt het hem toch al uitgelegd wat dat met je doet als hij zulke dingen tegen je zegt.
Maar hij blijft het toch doen blijkbaar.
Als praten niet helpt omdat hij gewoon niet wil luisteren naar wat je te zeggen hebt lijkt mij het enige dat je kan doen dan dat je leert om dat  van je af te zetten als hij zo tegen je bezig staat..
Je dat proberen gewoon niet aan te trekken en in jezelf te denken "ja hoor, daar gaat hij weer de piepo..."
En hem proberen te doen inzien hoe lelijk zijn gedrag is door hem gewoon antwoord te geven als hij zo tekeergaat.
Er hem op wijzen dat hij zich op een degoutante en respectloze manier naar jou toe gedraagt.
Als hij gewoon arrogant is en nogal vol van zichzelf dan zou ik zeggen dat ik het jammer vind dat hij zo vol is van zichzelf dat hij zelf niet ziet hoe onaantrekkelijk zijn eigen stupide gedrag hem maakt en als hij werkelijk niks anders te vertellen heeft dan dat dat hij dan beter gewoon zijn klep houdt en zijn zever voor zichzelf houdt want dat jij het niet meer wil horen...
Of ik zou hem zeggen dat ik het jammer vind dat hij zich blijkbaar zelf niet bijster goed in zijn vel voelt en hij het daarom nodig vindt om iemand anders te doen proberen slechtvoelen zodat hij zich toch even kan beter voelen maar dat zijn degoutante commentaar op niks trekt en hij die beter voor zichzelf houdt want dat jij niet  van plan bent om je zo te laten behandelen door hem...(als hij dus worstelt met zijn zelfwaarde door misschien met pensioen te gaan)
En dan zou ik me gewoon verwijderen uit de situatie en ergens gewoon mijn eigen ding gaan doen terwijl hij in zijn eigen sop mag zitten verder gaar worden.
Maar ik zou niet toestaan dat hij mij down doet voelen met zijn mottige commentaren.
Geef hem die macht niet over jou.
Veel courage toegewenst !
Geplaatste afbeelding

marleen57
marleen57
  • 3.331 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 11 november 2013 - 02:09

dit verdien j e niet Lut , we hebbne mekaar ng nooit ontmoet maar ik heb mensenkennis en je bent een fijne vrouw helemaal niet dom , neen zoiets is onaanvaardbaar , dit is toch gen leven meer , wat kan ik meer zeggen dan je veel moed te wensen om dit te overwinnen , neen hoe laag kan iemand vallen ,je mag je niet laten doen , dikke knuffl :hug: :hug:
Geplaatste afbeelding

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#21 Geplaatst 11 november 2013 - 07:37

Ik vind het echt jammer voor je Lutje. :( Jij lijkt mij echt een lieve vrouw die altijd voor iedereen klaar staat. :hug:  Je mag je zeker niet laten domineren want dit gaat van kwaad naar erger als je er niets aan doet. :ttth:  Misschien kan je voor jezelf eens uitmaken wanneer het probleem echt begonnen is. :onzeker:  Het is algemeen geweten dat er veel vrouwen problemen krijgen als hun man op pensioen is.
Dikwijls hebben die weinig om handen en beginnen dan andere mensen te ambeteren.  Misschien kan je er eens over praten met je huisarts die zijn dikwijls goede vertrouwenspersonen om te helpen in een gezin. Het zou erg zijn als je ziek zou worden van deze situatie. :( Dikke knuffel. :hug:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#22 Geplaatst 11 november 2013 - 10:39

En dan zou ik me gewoon verwijderen uit de situatie en ergens gewoon mijn eigen ding gaan doen terwijl hij in zijn eigen sop mag zitten verder gaar worden.

Dat doe ik dan ook wanneer an we bvb thuis zijn! Soms steek ik zelfs dopjes in mijn oren, en ga bvb de was sorteren!
Maar wanneer we in de auto zitten, dan kan ik niet anders dan blijven zitten he... ! 't Ergste is dan nog dat hij altijd maar weer herbegint, hij zegt het soms 10 keer na elkaar, en iedere keer is't weer harder (hij doet er dus telkens wat zout bij dus....)
IK heb reeds alles geprobeerd, mezelf verweren,  zeggen wat er fout is aan wat hij beweert, enz....; maar geloof me, dan wordt hij steeds kwader en kwader! Zwijgen is meestal de beste manier, want dan is hij in feite een monoloog aan 't maken he....!
Al meerdere keren zegt hij "dan dat ik moet veranderen, want zoals ik nu doe, dat is geen leven meer"! Ja hallo zeg, wie moet er hier veranderen?????  Als ik dan eens zeg dat ik al altijd dezelde ben en vraag ik me te aanvaarden zoals ik ben; Maar dan zegt hij dat dat niet waar is......
Eigenlijk weet hij alles beter he, en "hij maakt nooit fouten" !!
Wat hij absoluut nooit of nooit gaat willen is therapie volgen! Ik merk het bvb ook wanneer het op tv over een
koppel gaat die bij een relatietherapuet gaat. Dat vindt hij allemaal dike zever, en dat is alleen voor zwakkelingen...
Ik moet dus altijd goed nadenken alvorens ik iets zeg, of 't is dan weer ik die altijd boel zoekt....
Ach, ik heb nie veel keuze he....! IK vertel straks nog verder, ik moet dringend iets doen!

Kegi
Kegi
  • 1.341 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 11 november 2013 - 11:35

Goh Lut, dat is geen makkelijke situatie waarin je zit. Snap je maar al te goed! Hier ook zo'n soort van situatie...

Het is natuurlijk niet gemakkelijk om zo'n situatie te veranderen en zeker al niet als je man niet mee wil werken. Het jammere is dat je financieel afhankelijk bent van hem. Toch zijn er nog oplossingen als je echt bij hem weg wil. Maar dan moet je echt wel weg willen bij hem. En ik weet maar al te goed dat het niet gemakkelijk is om zomaar alles achter te laten en helemaal opnieuw te beginnen. Dat is een beslissing die je zelf moet maken.

Ik weet hoe het voelt als je partner niet wil/kan veranderen. Zelf zullen ze nooit de fout bij hun eigen leggen... En over die therapie, hier zit er ook zo eentje hoor. Ja zeggen om mij een plezier te doen, maar tot het dan zover is. Ondertussen wacht ik op een telefoontje van het caw, maar moet tegen die mensen zeggen dat het niet meer nodig is. Hoewel het toch nog steeds nodig is. Kan hem niet vastbinden en mee sleuren, want dat heeft ook geen zin.

Probeer je hier boven te zetten, hoe moeilijk het ook is. Geloof in jezelf en trek je op aan de mensen die het goed met je voor hebben!

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#24 Geplaatst 11 november 2013 - 12:53

Kegi, je zou ook alleen kunnen gaan naar die therapie, de psycholoog gaat je hoogstwaarschijnlijk toch manieren kunnen aanreiken waarmee je de situatie dan beter aankan of je er beter mee kan omgaan of het beter kan verwerken, ook al wil hij niet meegaan dat wil niet zeggen dat therapie voor jezelf niet waardevol kan zijn
Geplaatste afbeelding

kika
kika
  • 3.844 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 11 november 2013 - 13:15

Zo zie je...ieder huisje heeft zijn kruisje. Het enige verschil is de ene kan het dragen en een ander moet het sleuren...

Mijn papa is enkele jaren geleden aan zijn hart geopereerd...sedert dit heeft mijn moeder het ook hard te verduren. Ik denk dat dit is omdat hij met zichzelf geen raad weet en dit afreageerd op mijn moeder dan.

Ze mag niks meer zeggen of het zit erop.Ze kan bijna niks goed meer doen.

Ik kan nog iets zeggen tegen hem(als het op commentaar aan komt) omdat ik dit op een lachende manier doe...maar mijn ma neemt alles zo serieus en kan het niet laten om er mee in te gaan in een discussie (meestal over onbenullige dingen).Hij weet dat ze op haar paard zit als hij sommige dingen zegt en toch doet hij het iedere keer opnieuw.

Zoiets is zeker geen gemakkelijke situatie.

Is je man altijd zo geweest? Of is dit door 1 of andere reden zo gekomen?

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 11 november 2013 - 13:16

Volgens mij gaan situaties altijd 2 kanten op hoor. Met hier iemand te zitten veroordelen om uitspraken die hij doet zie je niet de hele situatie. Pas op, ik praat dit niet goed he voor alle duidelijkheid. Ik denk alleen dat er bij hem aan de grond van dit gedrag een oorzaak moet liggen en dan denk ik ook aan frustratie zoals sommigen hier zeiden. Misschien valt het vaak voor dat als hij iets zegt of uitlegt dat je vb meer uitleg nodig hebt of hem niet altijd snapt? Dat kan natuurlijk ook op iemand werken en frustreren. Daarvoor ben jij niet dom uiteraard. Niet iedereen begrijpt alles altijd zo snel als iemand iets uit legt. Daarbij komt ook dat niet iedereen alles zo goed kan uitleggen en dus uiteraard meer uitleg moet geven.

Ik weet niet of dit de situatie is maar ik kan me wel voorstellen dat dit tot frustratie kan leiden. Ik had dat ook in een vorige relatie. Ook alles nogal vaak moeten herhalen en op dat punt kom ik geduld te kort, dat weet ik van mezelf. Toen dacht ik ook vaak in mezelf van "is die nu zo dom??!". En dat kan je dan gaan veroordelen maar wees eerlijk, iedereen heeft dat al eens gedacht he. Nu dat denken en ook constant zeggen is iets anders natuurlijk. Hij denkt waarschijnlijk niet echt na bij wat dat teweeg brengt bij jou, of net wel? Sommige mensen kwetsen immers opzettelijk.

Neem mijn uitleg nu niet negatief op ofzo, dat is zeker zo niet bedoeld. Ik geef enkel een uitleg hoe ik het zie. De meeste hier kennen je huisselijke situatie niet en dat is dan moeilijk om echt een mening over te geven.

azrael
azrael
  • 444 berichten
  • 1 katten

#27 Geplaatst 11 november 2013 - 13:45

Bekijk berichtlathyrus, op 11 november 2013 - 12:53, zei:

Kegi, je zou ook alleen kunnen gaan naar die therapie, de psycholoog gaat je hoogstwaarschijnlijk toch manieren kunnen aanreiken waarmee je de situatie dan beter aankan of je er beter mee kan omgaan of het beter kan verwerken, ook al wil hij niet meegaan dat wil niet zeggen dat therapie voor jezelf niet waardevol kan zijn

Zou ik ook doen.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 11 november 2013 - 14:34

Dit is inderdaad een vorm van mishandeling. Jammer dat je afhankelijk bent van hem Lut, ik kan me voorstellen dat het anders veel makkelijker is om te zeggen "trekt uw plan, ik ben weg!".
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#29 Geplaatst 11 november 2013 - 16:50

Is het erger geworden sinds hij op pensioen is?
Mss is hij daardoor nog meer gefrustreerd en jij bent thuis en dus de ideale om op af te reageren.
Of hij je ermee pijn doet zal hem een worst wezen.
Als hij zo iets zegt kijk je hem aan en zeg je bezie je eigen maar eens goed in de spiegel en je gaat weg zonder nog verder te reageren.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#30 Geplaatst 11 november 2013 - 17:30

Bekijk berichtLut, op 11 november 2013 - 10:39, zei:

Dat doe ik dan ook wanneer an we bvb thuis zijn! Soms steek ik zelfs dopjes in mijn oren, en ga bvb de was sorteren!
Maar wanneer we in de auto zitten, dan kan ik niet anders dan blijven zitten he... ! 't Ergste is dan nog dat hij altijd maar weer herbegint, hij zegt het soms 10 keer na elkaar, en iedere keer is't weer harder (hij doet er dus telkens wat zout bij dus....)

je kan inderdaad niet weg uit de auto maar je kan jezelf wel afsluiten van hem, steek je oordopjes in je handtas en als hij begint zeg je dat niet naar zijn flauwe kul wil luisteren en je steekt demonstratief je oordopjes in...
Tegen wie moet hij dan zijn zever verkopen?
Geplaatste afbeelding